I. oldal
A Crime Cities, az Xpand Rally és a Chrome fejlesztéséért felelős lengyel Techland öt évvel ezelőtt előállt fennállásának legjobb játékával. A Call of Juarez az amerikai préri legmocskosabb gonosztevőit hozta el otthonunkba, Kanóc Billy és Ray tiszteletes gyilkos párost alkotott, igazi spagettiwestern volt ez, csőre töltött revolverekkel, bosszúszomjas indiánokkal, aranylázban égő, törvényen kívüli cowboyokkal, és olyan cselekménnyel, melyet sosem felejtünk el. Az eredetileg csak PC-re tervezett játéknak egy éven belül elkészült a Playstation 3-ra és Xbox 360-ra szánt változata, 2009-ben pedig Bound in Blood alcímmel megérkezett az előzményeket feldolgozó folytatás, Ray és Thomas McCall főszereplésével. A legendás testvérpár nem hagyott mást maga után, csak hullákat, és összetört női szíveket, a drámai cselekményszál tragikus végkifejlettel teljesedett ki, sorsukat ismerjük mindannyian. Idén folytatódik a történet: fegyvernepperek, drogkereskedők és embercsempészek vívnak véres háborút Los Angeles utcáin. 2011-et írunk, és ez a modern vadnyugat.
A burjánzó mocsok megfojt mindent és mindenkit, betelt a pohár, egy mexikói drogkartell odáig merészkedett, hogy bombát helyezzen el az amerikai rendőrség központjában. A robbanás pusztító volt, a megtorlás pedig nem marad el, az elnök személyes parancsára összehangolt akció veszi kezdetét, ezeknek a rohadékoknak egyszer és mindenkorra meg kell tanulniuk, hogy az Egyesült Államok nem tűri meg utcáin a bűnözést. Van azonban három rendőr, aki a maga útját járja, és ellenszegülve feletteseinek, törvényen kívüli eszközökkel indul a banditák nyomába. A kalandokat játszhatjuk egyedül, de interneten keresztül két másik barátunk is beszállhat a buliba. Utunkat akciófilmbe illő robbanások, kislányként bömbölő bandavezérek, életükért könyörgő drogbárók, és szétlőtt fejek fogják szegélyezni.
A Mendoza kartell nyomában loholva több mint egy tucat helyszínen bizonyíthatunk, változatosságban nem lesz hiány. A játék amúgy a stílusát tekintve egy belső nézetes akció, maguk a kalandok pedig road-trip forgatókönyv szerint követik egymást, a különböző helyszínek között autóval közlekedünk, néha az anyósülésről sorozzuk üldözőinket, de legtöbbször magunk ülünk a volánhoz.
II. oldal
A trió első számú embere Benjamin McCall, a Call of Juarez sorozat korábbi hősének ük-ük unokája. Ben a Los Angeles-i rendőrség sorait erősíti, egy igazi öntörvényű, véreskezű zsaru, aki nem fél senkitől és semmitől, főleg nem azoktól, akik a rossz oldalt képviselik. Őt a gépfegyverek és sörétesek specialistája, Eddie Guerra követi a sorban. A negyvenfelé közelítő DEA tiszt civilben megszállott szerencsejátékos, munkájában pedig profi, még ha néha többet is vállal annál, amit amúgy meg tud csinálni. Végül, de nem utolsó sorban pedig itt van a 86-os születésű Kim Evans kisasszony is, az FBI kitüntetett mesterlövésze. A gettóban nőtt fel és tudja, hogy Los Angelesben nincs olyan ember, aki egy kicsit is ártatlan lenne. A három bűnvadász brutális kalandokba rángatja bele egymást, az étlapon van rajtaütés, tisztogatás, mentőakció és utcai harc, illetve egyszer még az ellenség soraiba is be kell épülnünk, így rántva le a leplet a rohadékokról.
A háromszereplős történet rengeteg lehetőséget nyújt egy izgalmas akciósorozatra, s ezt a Call of Juarez: The Cartel ki is használja, nem lesz olyan pillanat a végigjátszás során, amikor ne húznánk folyamatosan a ravaszt. A legtöbbször csak közösen tizedeljük a banditákat, de vannak részek, amikor szorosabban is össze kell dolgozunk, egy ajtóhoz állva például vissza kell számolni, s csak utána törünk be, az egyik kinyitja, a másik pedig tüzel, lassított felvételben egyenként szedjük le az áldozatokat, aki kimarad, az a halálunkat is okozhatja. De nem kevésbé izgalmas még az sem, amikor egyszerre annyi ellenség kerül körénk, hogy mozdulni nem lehet, nekünk a hátuk mögé kell jutnunk, ebben pedig a társak segítenek, kiabálással jelezve, mikor szaladhatunk a következő fedezékhez. Nagy sajnálatunkra azonban a mesterséges intelligencia nem lett tökéletes, a gép által irányított kopók folyton nekimennek mindennek, nem tudnak bemenni az ajtón, mellélőnek, vagy elénk állnak, még szerencse, hogy bennük kárt nem okozhatunk.
Főhőseink között különleges kapcsolat van. Utálják egymást, de meg is bíznak a másikban. A céljuk közös, segítik egymást, de van is egy komoly versengés köztük, mindenki bizonyítani akarja, hogy jobb a másiknál. A játék ezt kisebb mellékfeladatokkal erősíti, co-op módban kitüntetés jár például annak, aki előbb lő fejbe öt embert, vagy robbant fel négy autót, s mindenkinek van egy személyre szabott küldetése is. SMS-ben érkeznek a megbízások, s úgy kell őket végrehajtani, hogy a másik kettő ne fogjon gyanút. El kell lopni egy titkos dokumentumot? Nem probléma. Amíg a többiek az irodát ostromló banditákkal vannak elfoglalva, mi kiüríthetjük az íróasztal fiókjait, ha ügyesek vagyunk, még egy dugig tömött pénztárca, vagy egy jobb mobil is lecsúszhat, mocskos időket élünk, mocskosak vagyunk mi magunk is.
III. oldal
Dacára annak, hogy a társaink sok fejfájást okoznak nekünk, a bevetések változatosak és élvezetesek, aki pedig sikerrel tett pontot a tizenkét-tizennégy órás történet végére, az se szomorkodjon, a két másik karakterrel később újra átélheti a kalandokat. Második és harmadik végigjátszásra a Call of Juarez: The Cartel mindig egy kicsit más lesz, hangulatban, és kihívásban is komoly eltéréseket fogunk érezni, nagy kár, hogy az egyszerű, céltalan történet elnyomja ezeket. Nem mindig tudjuk, mi miért történik velünk, és milyen ambíciók vezetik hőseinket pontosan, s akkor a technikai hibákról még nem is beszéltünk. A vezetés nagyon rossz, az autónak semmi fizikája nincsen, a környezet pedig sokszor ellenünk dolgozik, átugrunk egy korláton, de visszamenni már nem lehet, csak ha megkerültük az egész háztömböt.
A grafika se lett valami jó, a Chrome Engine 5 a Techland legújabb motorja, mégse látni benne sok modern megoldást. A kép homályos, a kamera sose oda fókuszál, ahová nézni akarunk, a színek és a textúrák erőtlenek, a betonfelületek pedig egyenesen rondák, talán a természeti, erdei, és sivatagi részek olyanok, ahogyan egy mai játéknak ki kell néznie. A hangoknál némileg jobb a helyzet, a westernfilmeket idéző betétdalok remek atmoszférát kölcsönöznek a fegyverpornónak, a szinkron viszont nem illik mindig a látottakhoz, és a társaink is idegesítőek, folyton kiabálnak velünk, sosem jó nekik semmi. Van például egy autópályás rész, amikor az utat egy felborult tartálykocsi keresztezi, kiszállunk a terepjáróból, de már meg is érkeznek az üldözők, háttal állunk a kamionnak, és úgy szedjük le egyenként a rosszfiúkat, Eddie elkezd üvölteni, hogy ne lőjük már a tankert, mert felrobban, Kim pedig visítva folytatja azzal, hogy jó lett volna, ha kicsit gyakorlunk a fegyverrel, mert célozni, azt nem tudunk. Hát menjenek a fenébe.
Természetesen van többjátékos mód is, az interneten összesen tizenketten eshetünk egymásnak, indulásnál pedig dönteni kell, hogy a törvény jó, vagy rossz oldalát kívánjuk-e képviselni. Karakterünk fejleszthető, a jó teljesítményért cserébe új fegyvereket és kiegészítőket kapunk, a team deathmatch módot azt hiszem, nem kell bemutatni senkinek, ami viszont meglepően jó lett, az a robbery. A Kane & Lynch 2 egyik multis újdonságára hajazó módban az A csapatnak ki kell rabolnia egy komolyan őrzött bankot, a B-nek pedig meg kell akadályoznia ezt. Összesen nyolc pálya van, nem sok, de ennél többre talán nincs is szükségünk, a játék nem tudja felvenni a versenyt a nagyokkal.
IV. oldal
Erős közepes játék lett a Call of Juarez: The Cartel, rengeteg hibával, de még több jó tulajdonsággal. Technikailag nem sikerült példásra, a grafika, a fizika és a mesterséges intelligencia megmérgezi a játékmenetet, mindezért viszont az izgalmas akció, és a magával ragadó, modern vadnyugati hangulat kárpótol minket. Éppen ezért nem is érdemes kihagyni, túl kevés játék jelenik meg idén nyáron ahhoz, hogy csak úgy átcsússzunk felette, a PC-seknek pedig csak annyit üzenünk, bírják ki szeptember 13-ig valahogy, nem fogják megbánni.
Platformok: Xbox 360, Playstation 3 és szeptembertől PC
Tesztelt platform: Xbox 360