Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Autós kamerák kedvező áron - vajon tényleg jók?

  • Dátum | 2013.07.19 12:01
  • Szerző | J.o.k.e.r
  • Csoport | MULTIMÉDIA

Bevezető

Az autós kamerák piacán manapság hatalmas választékkal találhatja szembe magát az ember, így szinte mindenki meglelheti az igényeihez, illetve pénztárcája vastagságához leginkább passzoló terméket. Ezekből a kamerákból többféle létezik: vannak az olcsóbb megoldások, amelyek folyamatosan rögzítik az eseményeket, de olyan, jellemzően drágább példányokkal is találkozhatunk, amelyek esemény esetén az elmúlt 15-20 másodperccel együtt kezdik rögzíteni az adott közlekedési szituációt. Persze a termékek arra is lehetőséget biztosítanak, hogy gombnyomásra indítsuk a felvételt, így kímélhetjük az SD kártya nagyon is véges írási/törlési ciklusait, viszont az olcsóbb termékek esetében ezáltal le is maradhatunk a fontos eseményekről.

Változik a kínálat

Néhány éve még elég siralmas volt a választék, mind ár, mind pedig felbontás tekintetében, de mára azért javult a helyzet - persze az igazán olcsó autós kamerák képminősége napjainkban sem kiemelkedő, cserébe viszont olcsón juthatunk hozzájuk és az általuk készített felvételek azért már bizonyítékként is helytállhatnak. Az ár/érték arányt vizsgálva egészen másképp fest a helyzet, ugyanis annak ellenére, hogy a legolcsóbb modellek már 10 000 forint körüli összegért is hazavihetőek, azért találhatóak köztük olyan modellek, amelyek megérik a pénzüket. Tény persze az is, hogy ebben az árkategóriában a képérzékelő lapka képminőségétől és a kamera házának anyagminőségétől, illetve strapabíróságától nem kell csodákat várni - ha az árat is szem előtt tartjuk ítélkezés közben, akkor azért annyira nem rossz a helyzet, mint ahogy azt oly sokan beállítják.

A kedvező ár kompromisszumokkal jár

A kifejezetten olcsó autós kamerák túl sok extrát nem kínálnak, de azért egy-két hasznos funkciót ők is felvonultatnak. GPS vevő sajnos ezekben a termékekben nincs, és a menet közben tapasztalható erőhatások értékét, illetve irányát sem rögzítik ezek a szerkezetek, mivel nincs bennük gyorsulásmérő. Aki ilyen funkciókra vágyik, annak bizony mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, hiszen a komolyabb autós kamerák manapság is sokba kerülnek. Persze amennyiben pont egy drágább kamera húz ki minket a szorult helyzetből, mert az általa készített felvételek hiteles bizonyítékként is megállnak egy vitás ügyben, akkor a termék bőven behozhatja az árát - de jobb, ha ilyesmire inkább nem kerül sor. Más kérdés, hogy a GPS vevővel ellátott termékek nem csak ártatlanságunkat, hanem bűnösségünket is alátámaszthatják, ha egy kérdéses forgalmi szituációban büszkén, gondolkodás nélkül húzzuk elő a memóriakártyát. A felvételeken szereplő sebességadat azt is feltárja, ha a megengedettnél gyorsabban haladtunk: ekkor pedig könnyen kerülhet ránk az a bizonyos vizes lepedő. Ha a felvétel a vétlennek hitt félről bebizonyítja, hogy relatív gyorshajtást követett el, akkor elkezdhet akadékoskodni a biztosító, illetve a hatóság, de ez már egy másik téma. Csak gondolatébresztőként említettük meg.

Néhányan profibb autós kamerarendszerben is gondolkodnak: ezeknél a megoldásoknál egy központi egységhez csatlakoznak a külső kamerák, a felvétel rögzítéséről pedig maga a központi egység gondoskodik. Ezek a rendszerek bőven 100 000 forint feletti áron mozognak és akkor még a beszerelés költségét nem is vettük figyelembe. Megint mások az akciókamerákkal próbálkoznak, amelyek nagy felbontásban, akár 60 vagy 120 képkocka/másodperces sebességgel is képesek az események rögzítésére, mindezt HD-ben (120 FPS) vagy Full HD-ben (60 FPS), víz- és ütésálló házzal. Mondanunk sem kell, egy komolyabb akciókamera ára súrolja, illetve esetenként bőven meg is haladja a 100 000 forintot, így ez az út a többség számára nem járható. Nem marad más hátra, olcsóbb kamerák után kell nézni, igaz, ezzel egy időben kompromisszumokat is kell kötni. Menekülőútként sokan mobiltelefonjukat fogják be autós kameraként, ám ha hívás érkezik, borul a jól felépített kis terv - ha ráadásul pont ekkor történik valami baj, akkor ezek a delikvensek bizony videó nélkül maradnak. Úgyhogy talán érdemesebb a célhardver mellett dönteni, még ha csak egy olcsóbb termékről is van szó.

Persze egy olcsóbb autós kamera is bőven jól jöhet, ha a vitát egyébként a másik fél akadékoskodása, tagadó álláspontja és hárító magatartása miatt nem lehet megnyugtatóan rendezni. Ilyen eset lehet egy el nem ismert közlekedési szabálytalanság, de akkor is jól jöhet a kamera, ha feltehetően biztosítási csalás miatt megrendezett közlekedési baleset elszenvedői vagyunk. Régen ez nagy divat volt, manapság már talán kevésbé gyakoriak az efféle esetek. Ezeknél az eseteknél az sem feltétlenül baj - pár extrém esetet leszámítva, amikor megfutamodik a tettes, mert vastagon vaj van a füle mögött - , ha nem látszik a felvételen a másik fél rendszáma.

Az oroszok nagyon szeretik ezeket a szerkentyűket - muszájból

Alacsony áruk és javuló képminőségük miatt tehát egyre népszerűbbek az autós kamerák. A termékek iránt nem túl meglepő módon Oroszországban mutatkozik a legnagyobb érdeklődés. Ez talán annak tudható be, hogy az oroszok szeretik lazábban értelmezni a közlekedés szabályait - tisztelet az egyre több kivételnek - , aminek olykor-olykor sajnos meg is van a következménye. A YouTube-on rengeteg orosz videó található, amelyeken durvábbnál durvább balesetek láthatóak. Ezeket sokan előszeretettel nézik: van, aki ezt azzal magyarázza, hogy tanulni szeretne az esetekből, de van olyan is, aki leplezetlenül bevallja, ő bizony "kikapcsolódásként" lesi a videókat.

Előfordulnak érdekes balesetek...
Előfordulnak érdekes balesetek...

Előfordulnak érdekes balesetek... A képre kattintva megnézhető az eset! (3 perc 8 másodperctől indul a jelenet)

Az oroszoknál ezek a kamerák több szempontból is fontosak: egyrészt a velük készített felvételekkel bizonyíthatja a sértett ártatlanságát, másfelől segítenek a kellemetlen helyzetek elkerülésében. Az oroszoknál sokan sportot űznek abból, hogy kártérítés reményében autók elé ugrálva "elüttetik" magukat - ekkor az autós kamera felvétele komoly bajból húzhatja ki az elszenvedő felet. Az országban a biztosítási csalások is gyakoriak, azaz sokszor előfordul, hogy egy-egy sérült autó tulajdonosa szándékosan okoz balesetet azért, hogy a sérült autót az így befolyó pénzből gatyába rázhassa, vagy csak egyszerűen nyerészkedjen.

Hazánkban is egyre népszerűbbek az autós kamerák

Az autós kamerák Magyarországon is egyre elérhetőbbek, így egyre többen használják őket - legalábbis ez a személyes tapasztalatunk , amire a mindennapos közlekedés alkalmával sikerült szert tenni. Aki keres, a YouTube-on olyan magyar videókat is talál, amelyek kisebb-nagyobb szabálytalanságokat örökítenek meg. Ezekből - szerencsére - kevés van, és a hazai morálból adódóan olyan komoly balesetektől sem kell tartani, amelyek Oroszországban mindennaposak. Persze a hazai közlekedési morállal ettől eltekintve bőven van baj: ha egy ilyen autós kamerát beüzemelünk és céltalanul elindulunk a hazai közutakon, néhány perc elteltével szinte biztos, hogy belefutunk az első bicskanyitogatóan pofátlan manőverbe - mint ahogy az velünk is megesett a teszt alkalmával. De ez már egy másik téma, foglalkozzunk inkább tesztünk szereplőivel

A mezőny

Első autós kamerás tesztünkben kifejezetten olcsó versenyzőket válogattunk össze, amelyek azért képesek legalább HD, azaz 720p-s felbontású felvételek rögzítésére. Ennek a kritériumnak - így vagy úgy - mind a négy autós kamera megfelel, sőt, egyesek 1920 x 1090 pixeles felvétel rögzítésére is képesek - természetesen hanggal együtt. Feltűnhet, hogy mindegyik kamerán van LCD kijelző és egyben felmerülhet a kérdés is: mégis minek? Egyrészt azért, hogy a terméket be lehessen konfigurálni, másrészt pedig azért, hogy a kijelző használatával "irányba állíthassuk" a kamerát. A felvételeket a kis kijelzőn is meg lehet tekinteni, hiszen minden termék kínál videó lejátszó funkciót, így ha egy baleset, illetve egy kényes eset után azonnali videó megtekintésre van szükség, úgy arra is van mód. A videó mellett a termékek fotókat is képesek készíteni, de csodát ne várjunk tőlük: a képminőség valahol a régebbi mobiltelefonok kameráinak szintjén tanyázik. No, de elég a rizsából, nézzük inkább a táblázatot.



A fenti adatok alapján már világosak a mezőny egyes tagjainak tulajdonságai, így nincs is más hátra, mint fejest ugrani a mély vízbe. Lássuk, milyenek az egyes autós kamerák!

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 22.
    2013. 08. 28. 12:37
    Már több, mint 10 éve, a taxióra hitelesítést, soros portos GPS-es (bármely boltban megvehető GPS vevő+laptop) készülékkel végezte a szervizes Pécsen. Be lett vizsgálva OMH által, és azóta is így megy a hitelesítés. A relatív helyváltoztatás mérése bőven benne volt a +-3%-ban! Tehát a pozíció meghatározása jó pár méteres (gyenge jelnél több 10 méter), de a sebesség tekinthető pontosnak...
  • 21.
    2013. 07. 28. 01:23
    morgyi: "A közvetett mérésen alapuló sebességmérők sokkal pontosabbak mint a közvetettek" ???
  • 20.
    2013. 07. 24. 20:06
    Minőségibb bluetooth-os GPS eszközökben akár 10Hz-es mintavételezés is lehetséges, az már igen pontos sebességet mérni. Amúgy egyenletes sebességnél (autópálya) az 1Hz-es tömegGPS is pontosabb, mint a kocsi km-órája szerintem.
  • 19.
    2013. 07. 23. 12:21
    Fzoltan

    A közvetett mérésen alapuló sebességmérők sokkal pontosabbak mint a közvetettek, és nem is vesznek el energiát a mérendő rendszerből, viszont drágábbak is ezért csak magasabb árkategóriájú gépkocsikban alkalmazzák
    A GPS pedig nem lenne annyira rossz sebességmérésre, amit mondotok hogy lassan reagál az azért van mert a szoftverben nem prioritás a pontosság, ezért marha nagy a mintavételezési idő. Azt simán lehetne csökkenteni, a helyzetedet sem fél-1 mpenként kéri le, hanem ritkábban. A közte lévő időt meg megbecsli, feltételezi hogy egy egyenes úton hirtelen nem rántod bele a kormányt az árokba
  • 18.
    2013. 07. 22. 20:14
    Jó teszt lett ,köszi!
  • 17.
    2013. 07. 22. 13:10
    Köszi a cikket, a cégnek ez most pont jól jött
  • 16.
    2013. 07. 21. 21:10
    axe: Így van, általában pontatlabb, mint a GPS, EN szerint 0 és +10% között mutathat.
    A mérés elve alapján valójában nem is lehet soha pontos.
  • 15.
    axe
    2013. 07. 21. 15:45
    Fzoltan - ha ennyire pontosak akarunk lenni a kocsit kilóméterórája sem pontos...
  • 14.
    2013. 07. 21. 09:28
    20$-ért ez így is ajándék...

    Asagrim: Közvetve számított sebességet mutat, annak is az átlagát, azaz nem képes pontos sebességmeghatározásra - más kérdés, hogy a GPS-eknek van egy ilyen funkciója, hogy kiírja a (számított) sebességedet. Ehhez még add hozzá a lakossági GPS pontosságát/pontatlanságát, ami 3-4 méter (katonai: 0,3-0,4m). De próbáld ki, menj 90-nel, majd nyomj egy satuféket. Kell jónéhány mp, mire a GPS is úgy véli: tényleg megálltál. Kb. mintha az út mellett 50m-enként lévő póznákat számolnánk percenként, és az alapján mondanánk egy sebességet...
  • 13.
    2013. 07. 20. 21:58
    ebay-ről ezt senki ne vegye meg
    Vagyis megveheti de elég silány a minősége , itt vannak a teszt videóim 1280x720 , 848x480 , 640x480 ,

    Amúgy ezeknek a kameráknak a sarkalatos pontja az éjszakai felvétel mert elég kevés kamera tud rendes éjszakai felvételt készíteni , persze ilyen alacsonyabb árkategóriában
    Ha az ebay-en keresgéltek ezeket nézzétek meg
    K6000, K2000, DVR027, F500LHD, GS1000 (ha rákerestek a youtube-on akkor láthatjátok melyik mit tud)
    És van még Mobius Camera , nekem ez nagyon bejön a kicsi méretével és a remek éjszakai felvételéve , egy teszt róla

    Elég sok oka van a kamerázásnak az oroszoknál és máshol is , sok a cserbenhagyás,
    Ázsiai földrészen is szinte minden autóban van ott meg a gyalogosok direkt kivetik magukat az autó elé vagy neki futnak majd életjáradékért meg nagyobb összegekért perelnek
  • 12.
    2013. 07. 20. 18:30
    "Sebességmérés: a GPS-szes rendszerek alapvetően alkalmatlanok sebességmérésre ..."

    Érdekes, mert az óccó Navon állandóan beszól, ha úgy véli hogy az adott úton átléptem a sebességkorlátot.
  • 11.
    2013. 07. 20. 10:49
    Sebességmérés: a GPS-szes rendszerek alapvetően alkalmatlanok sebességmérésre, már csak azért is, mert a lakossági GPS méteres pontossággal tud "csak" mérni, és a sebességmérés csak egy közvetett értéket ad - a helyzetváltozásból számolja ki, hogy mégis mennyivel halad a készülék. Persze ha az ember városbna 50 helyett 80-90-nel megy és balesetet szenved, a videón meg látszódik a sebessége, úgyis találnak valami indokot, hogy mégis ő legyen a hibás... és ezzel nincs is baj. Viszont ha 50 helyett 55-60-at mutat, abba nem köthetnek bele. (Indokok: a GPS sebességértéke csak tájékoztató jellegű, nem pontos, a magyar jogszabályok szerint csak hitelesített készülékkel lehet mérni, stb.)
  • 10.
    2013. 07. 20. 10:41
    A teszt nagyon jó lett, nagyon ritka az autós kamerákról szóló cikk, hát még az ilyen részletes! Hozzátenném: tudtommal biztosítási kedvezményt is kapnak Oroszországban azok az autósok, akik használnak kamerát, a már említett okokon kívül.

    Én Ambarella GS8000-t rendeltem Kínából (így 117$ ~25e Ft volt, 32 Gb-os SD kártyával együtt). Full HD, GPS, stb. Infrája ennek is, mint akármelyik másnak semmit nem ér, ezzel számolni kell, a FullHD-s video pedig összehasonlíthatatlan ezekkel. Sajnos Magyarországon ilyen eszméletlen drágák, gondolom mindneki meg akar gazdagodni a beszállítói láncban... Persze garancia az nincs (elvileg van, de vissza kellene küldeni, stb...), szóval van kockázat, esetleg vámon is elkaphatják (bár ráírják, hogy 20$-os játék van benne). Esetleg el is veszhet útközben, bár a PayPal-lel, vagy valami másik hasonlóval azért jóval biztonságosabb.
  • 9.
    2013. 07. 20. 09:49
    Szívesen megnéznék néhány drágább, 25-30 ezres kamerát. Ezek még mindig elég olcsók, kíváncsi vagyok mennyivel tudnak többet.
  • 8.
    2013. 07. 19. 21:35
    orulok ennek a cikknek, hianypotlo
  • 7.
    2013. 07. 19. 18:49
    a cikk és a tesztek ismét megnyugtattak abban, hogy a gs9000 pro kamerával jól jártam
  • 6.
    2013. 07. 19. 18:38
    Köszi!
    Javítottam!
  • 5.
    2013. 07. 19. 18:10
    Az éjszakai.
  • 4.
    2013. 07. 19. 18:10
    Az Overmax OV-CAM-04 - 1080p linkje rossz a cikkben.
    [LINK]
  • 3.
    2013. 07. 19. 17:13
    Többet érne a gps-ek hátuljára tenni egy kamerát, mert így elég ronda látványt nyújtanak a kocsiban.
  • 2.
    2013. 07. 19. 15:59
    Az a genius az overmax-01.

    Mind elég vacak, a felvétel 320x240-t se éri el rénézésre, tele van zajjal. 10e ft-ért inkább veszek egy 3 éves telefont, ami már mp4-be ment.

  • 1.
    2013. 07. 19. 12:51
    Pont a napokban néztem egy videót, amin egy orosz srác magyarázza el pontosan, hogy miért is van náluk rengeteg kamera. Egyik oldalról a korrupt rendőrök nem szívesen teszik a "dolgukat" felvétel közben, másrészt tízszeres eltérés van a korlátozott és a teljes körű biztosítások árai között és hát sokan nem engedhetik meg maguknak a drágábbat. Így viszont okozott baleset esetén csak a másik fél kárát állja a biztosító, a saját verda saját zsebből megy és jól jön egy ilyen szerkezet, ha azt kell éppen bizonyítani, hogy ki is volt a felelős.