RX460
Bár az előzetes információk alapján a legtöbben valószínűleg az RX470-est várták az új Radeon családból, azért a legkisebb királyfi is komoly figyelmet kapott, és nem véletlenül. Az RX460-as ugyanis a belépőszintre érkezik, oda, ahova már régóta nem tette be új kártya a lábát. Több éves megoldások uralják a piacot, úgyhogy épp itt lett volna az ideje, hogy valami eltakarítsa őket az útból. Ez a valami azonban nem az RX460-as lesz.
Kezdjük ugyanis az elemzésünket a belépőszint egy igen kényes témájával: az árazással. Az RX460 a PR szövegek szerint az R7 360-ast és a GTX750 Ti-t kéne, hogy múlt időbe tegye, ezek a kártyák pedig 32-35 ezer forintért már hazavihetőek két gigás kiadásban. Némi felár persze simán elnézhető hozzájuk képest, hiszen friss technológiáról van szó (és óriási készlethiányról), de az aktuális ajánlott árak egyelőre úgy néznek ki, hogy 45-50 ezer forint között vannak a 2GB-os RX460-asok, a 4 gigások pedig simán átlépnek 50 ezer fölé. Ez a szint pedig már az őskövület R7 370, és a még nem túl régi GTX950-es játszótere, akik jóval komolyabb ellenfelek.
ASUS Radeon RX460 Strix OC 4GB
Hozzánk az egyik legjobb felszereltségű RX460-as került, 4GB memóriával, némi gyári tuninggal és egy egész jó hűtéssel. Az ASUS szerencsére itt nem esett át a ló másik oldalára, mint a STRIX szériájú GTX1060-asnál, és egy viszonylag kicsi hűtési megoldást pakolt az RX460-asára, ami bőven elég az egyébként nem túl nagy étvágyú chip hűtésére. Bár a hivatalos specifikáció szerint a Polaris 11-es GPU ezen változata nem eszik többet 75W-nál, a tuninglehetőségek miatt az ASUS inkább pakolt egy hattűs PCI-E tápcsatlakozót az újdonságára.
A videókimenetek között minden fontos megtalálható: van egy Dual-Link DVI-D, egy Displayport 1.4 és egy HDMI 2.0b csatlakozó is a kártya fedélzetén. Hangereje, ahogy az várható volt nem nagyon van, még terhelés alatt is viszonylag halkan végzi a dolgát. A RoG logó világít, méghozzá úgy, ahogy mi szeretnénk, de a dobozban ne nagyon keressünk extrákat. Az egyetlen említésre méltó dolog a Warframe és a World of Warships kupon, ami viszont nem feltétlenül lesz a termék életciklusának a végéig tartó akció.
A mezőny
Ha egy szóval kéne jellemeznem a belépőszintet, azt mondanánk: káosz. Ez az a régió, ahol a gyártók fittyet hánynak a referencia ajánlásokra, és úgy játszanak a memória méretével és típusával, valamint az órajelekkel, ahogy az nekik tetszik. Kicsivel feljebb megszokhattuk, hogy ez általában némi gyári tuningot jelent, itt azonban nem feltétlenül, hiszen simán belefért az R7 260-as szériánál néhány cégnek, hogy az ajánlott órajelek alatt járassa a memóriát és a GPU-t is. Régebben még olyan trükköket is láthattunk a belépőszinten, hogy dupla méretű memóriát pakoltak egy kártyára, ám cserébe GDDR3-as típusúakat, amik kb. fele olyan gyorsak voltak, mint GDDR5-ös társaik. Ha tehát régebbi kártya vásárlásán gondolkozunk, mindenképp nyálazzuk át a gyártói linkeket a termékeknél, mert igen nagy a szórás órajelekben. Szerencsére az eddigiek alapján az új generáció már nem fog ettől a problémától szenvedni, de azért járjunk nyitott szemmel.
A mostani táblázatunkba belevettük az átnevezett kártyák neveit és specifikációit, mert bár nem teszteltünk mindennel, azért ha valakinek még egy HD7850-ese van, jó ha tudja, hogy nem sokkal marad el a tesztben szereplő R7 370-estől, az alapjai pedig ugyanazok. Ez persze szégyen az utóbbira nézve, mert így az egyetlen olyan kártya volt a 300-as családban, ami még első generációs GCN-re épült, tehát FreeSyncről és TrueAudioról még sosem hallott.
Sajnos egy R7 260X-et nem tudtunk szerezni, de a táblázatba belevettük, mert ha az alapjait nézzük, akkor nagyon hasonlít az új RX460-asra. Persze van köztük két generációnyi különbség, plusz némi órajel előnnyel is rendelkezik a friss kártya, de az nincs 10%. A negyedik generációs GCN-ben ebben a régióban a fejlettebb színtömörítési eljárás lehet érdekes, mert 128 bites memóriasín mellett nagyon nem mindegy hogy gazdálkodik a GPU a sávszélességgel. Érdemes még a Polaris 11-es GPU-ról tudni, hogy 1024 shaderrel rendelkezik, csak az RX460 két Compute Unit nem aktív, ezért van „csak” 896 shadere. Nézzük is meg, hogy mindez mire elég.
Tesztgép, fogyasztás, 3DMark
Tesztkonfiguráció
Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Processzor: Intel Core i5-3570k
Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866
Grafikus kártyák: nVidia GTX650 Ti 1GB, nVidia GTX750 Ti 2GB, MSI GTX660 Twin Frozr 2GB, Gainward Bliss GTX950 2GB, Zotac GTX960 4GB, MSI R7 360 2GB, ASUS Strix DC2OC R7 370 2GB, MSI HD7870 2GB, ASUS Strix Gaming R9 380 4GB, ASUS Strix RX460 4GB, MSI RX470 Gaming X 4GB
Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W
Operációs rendszer: Windows 10 64bit minden frissítéssel
Driverek: GeForce 368.81, Radeon Software 16.5.2, 16.7.3 (RX470), 16.8.1 (RX460)
Megjegyzés: mint mindig, ezúttal is minden kártyát referencia, vagy ahhoz nagyon közeli órajelen járattunk. A HD7870-est R7 270X-es órajeleken járattunk, ezért így is szerepel a diagramokon. GTX650 Ti-ből sajnos csak 1GB-os példányt sikerült szerezni, így a legtöbb tesztben nem szerepel. Amit lehetett, azért lemértünk vele.
Terhelés alatt azt látjuk, hogy a gyári tuningos RX460 körülbelül a GTX950 fogyasztásával rendelkezik, tehát nem csak árban vannak hasonló szinten. A 2GB-os, referencia órajeleken járatott példányok valószínűleg beérik némivel kevesebbel, de a GTX750 Ti eléggé befoghatatlannak tűnik. Sajnos az első driverrel 2D-ben eléggé ugrált az RX460 órajele, így üresjárati fogyasztást nem tudtunk mérni, egy későbbi cikkünkben pótoljuk majd ezt.
Fire Strike alatt az RX460 képes beérni az R7 370-est, ami nem egy rossz eredmény, de a GTX950 azért érezhető előnyben van. Átváltva DirectX12-re és a Time Spy tesztre már sikerül befogni az nVidia üdvöskéjét is, amire igazából nem számítottunk, de örömteli.
Az R7 250X, ami a sor végén kullog, sajnos most szerepel utoljára diagramon, mert az utolsó dolog, amit életében tett, a Time Spy teszt futtatása volt. Mintha csak azért tartott volna ki eddig, hogy még láthasson DirectX12-es kódot, aztán megnyugodva álomba szenderült. Emléke örökké velünk marad.
Játéktesztek 1/2
Ashes of the Singularity alatt nem kevés anomáliával találkoztunk. DirectX11 alatt az RX470 valamiért borzasztóan lelassult (driveres gond lehet), míg DX12-vel a régebbi Radeonok hasaltak meg. Mondjuk tekintve, hogy a 370-esnek és a 270X-nek mennie se nagyon kellett volna, így azon is meglepődtünk, hogy egyáltalán lefut a teszt. Az R7 360 rossz szereplése viszont egy kicsit érthetetlen. Mondjuk alapvetően nem szerette a játék, első induláskor közölte, hogy ő legalább egy 2GB-os R7 360-ast szeretne, és második indításra hitte csak el, hogy meg is kapta.
Batman alatt is van érdekesség, mégpedig a Kepler borzasztó szereplése. A GTX660-ast beelőzi a 750 Ti, amire azért nem számítottunk.
A Company of Heroesnak valószínűleg kevés volt a processzor a felsőbb régiókban, mert utána helyreáll a rend, és körülbelül az átlagos sorrenddel találkozhatunk.
Játéktesztek 2/2
Hitman alatt az RX460 egyszerűen remekel. Míg elődje lassul a DX12 használatával, addig az újdonság szárnyra kap, és beéri a GTX960-ast, ami igen szép teljesítmény.
Warhammer alatt a GTX660 és a GTX750 Ti nem támogatja a DX12-es üzemmódot, így nem csoda, hogy el se indultak. Igazából az R7 370-nek és a 270X-nek sem kellett volna, de valamiért lefutott rajtuk a teszt.
Összességében azt láthattuk, hogy a frissebb játékokban megközelíti vagy akár be is éri az RX460 a GTX950-est, de sok DX11-es címben, főleg ahol számít a sávszélesség, esélye sincs (az nVidia kártyája valószínűleg jobban spórol a bitekkel).
Tuning, verdikt
Tuning
Érdekes módon az AMD saját WattManja állandóan visszaugrált az RX460-nal, az alap TDP beállításra, így ezúttal az ASUS saját tuningalkalmazását használtuk, amiben magasabb feszültségértékek is beállíthatóak, mint a WattManban. Az eredmény az lett, hogy egy kicsit tovább jutottunk GPU órajelben, mint az eddigi Polarisokkal, de a memória sajnos nem bírta jól a kiképzést, 10%-ot sem tudtunk húzni rajta. Átlagosan egyébként pont ennyit (10%-ot) hozott a konyhára a tuning, ami kevés ahhoz, hogy behozza a kártya a GTX950-est ott, ahol igazán nagy lemaradásban van tőle. Ahol viszont egálban voltak, ott egy kicsit el tud lépni.
Verdikt
Átlagolva az eredményeket az jön ki, hogy az RX460 körülbelül az R7 370 szintjén helyezkedik el, a másik riválisától, a GTX950-estől pedig egy kicsit lemarad. A frissebb címek nagy részében simán tartja a lépést a GeForce-szal, de a régebbi játékok, és például a GTA V alatt csúnyán ki tud kapni. Ez pedig így 2016-ban ezen az áron kevés, mert még ha feltételezzük is, hogy a jövőben megjelenő DX12-es címekben inkább egálban lesznek, akkoris többet vár az ember egy új kártyától (és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a legtöbb GTX950-es bizony nagyobb gyári tuningot kap, mint az RX460-asok).
Az alapok pedig nem rosszak, hiszen a kis Radeon mindent tud, amit a nagytestvérei, így az R7 370-hez képest óriási az előnye, ha nem csak a játékokban felmutatott teljesítményét nézzük, de hát az ellenfelének az alapjai lassan négy és fél (!) évesek. Remélhetőleg az AMD gyorsan fel tudja futtatni a gyártást, mert akkor talán besorol az RX460 arra az árszintre, ahol már ajánlható is (~40 ezer forint). Jelenleg ugyanis érdemes inkább rádobni egy kicsit az árára és venni egy 4 gigás R7 380-ast vagy GTX960-ast, sokkal jobb vételek, hiába régebbiek (és mint a dián látszik, még feljebb merészkedve az RX470-es közel kétszer olyan gyors).
A belépőszint megváltása ezúttal tehát elmarad, de remélhetőleg nem örökre. Idén mondjuk olcsóbb Radeonra nem számítunk, nVidia fronton pedig még pletykák sincsenek egy új költséghatékony chipről, szóval lehet, hogy egyelőre be kell érni egy esetlegesen érkező GTX1050-essel. Azért reméljük, hogy idővel lesz utódja a GTX750 Ti-nek is, mert egy kis árháború jót tenne az alsóbb régióknak.
Az RX460-ast az AMD-től kaptuk kölcsön, a mezőny nagy része pedig barátoktól, kollégáktól származik. Ezúton is köszönet mindenkinek, hogy hajlandóak voltak egy időre megválni a kártyájuktól!