Shop menü

TOVÁBB NÖVEKEDETT A VISELHETŐ KIEGÉSZÍTŐK PIACA

Az Apple dominált 2018-ban, már több mint 170 millió okosóra és más eszköz fogyott összesen világszerte.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Tovább növekedett a viselhető kiegészítők piaca

Az IDC publikálta a viselhető kiegészítők piacára vonatkozó legfrissebb értékesítési adatokat, egyszerre kaptuk meg a negyedik negyedéves statisztikát és a 2018-as év egészére vonatkozó számokat is. Ezen a területen a jelek szerint nagy mozgolódást volt az elmúlt évben, és az utolsó negyedév átlagon felüli forgalomnövekedést hozott.

Összesen 2018-ban már nem kevesebb mint 172,2 millió új szerkezet talált gazdára, holott egy évvel korábban még csak 135 milliós forgalomról lehetett beszélni, tehát több mint 37 millióval ugrott meg a viselhető kiegészítők forgalma egyetlen év leforgása alatt. Az ünnepek során különösen jól pörgött ez a szegmens, ugyanis 31,4 százalékos volt a növekedés, és hajszál híján 59,3 millió terméket adtak el a vállalatok világszerte, ami egészen elképesztő adat. Az első ötösben végzett gyártók közül csak egyetlen szereplő szekere nem futott jól, ez pedig a Fitbit volt, és a gyenge szereplése miatt a negyedik negyedév során már a dobogóról is lecsúszott, kettő kínai vállalat is meg tudta előzni.

Az IDC szerint elsődlegesen az vezetett a szép növekedéshez az év végén, hogy sok gyártó mutatott be új terméket az ünnepi szezont megelőzően. Fontos azt kiemelni, hogy az IDC már azokat a fül-/fejhallgatókat is ide számolja, amelyek támogatják a digitális asszisztens szolgáltatások használatát, ilyen például az Apple AirPods és a Google Pixel Buds. Külön kiemelte azt is a vállalat, hogy az utolsó negyedévben az okosórák iránti kereslet 55,2 százalékkal növekedett, a karperecekre közel 30%-kal volt nagyobb a kereslet, a fülre aggatható kiegészítők pedig 66,4 százalékkal fogytak jobban, mint korábban, de ezeknek még csak 21,9%-os részesedésük van.

Galéria megnyitása

A gyártók rangsorában az Apple futott be az első helyen, és nem is akárhogy, mert egészen elképesztő mennyiségű viselhető terméket értékesített a vállalat. Főleg a friss Apple Watch Series 4 volt az, ami iránt óriási kereslet mutatkozott; annak ellenére, hogy nem olcsó megoldásról beszélhetünk, csak ebből 10,4 milliós forgalmat hozott össze a cég. Új AirPods modellel rég nem állt elő az Apple, de ennek ellenére ez is jól fogy, és a Beats fejhallgatók is hozzájárultak valamelyest a vállalat forgalmához. Így jött össze a vállalatnak az ünnepek alatt a 16,2 milliós értékesítési adat, ami 21,5 százalékkal magasabb, mint az egy évvel korábban mért, de itt nem is ez az igazán döbbenetes, hanem az a 46,2 milliós rekord, amit 2018 egészében ért el a cég, ez ugyanis majdnem 40 százalékkal (39,5%) übereli a 2017-es adatot.

A Xiaomi sokáig versenyben volt az Apple-lel ezen a fronton, de az IDC újfajta összesítése és az ünnepi szezonban összeszedett lemaradása sem tett jót a végső eredményének. A vállalat neve mellett 2018-ban 23,3 millió eladott viselhető kiegészítő szerepel, az utolsó negyedéves adat pedig 7,5 millió lett. Egyébként magához képes remek teljesítményt tudott elérni a vállalat, hiszen 44,6 és 43,3 százalékos növekedést produkált, szóval nincs miért szégyenkeznie, vagy éppen szomorkodnia. A kínaiak esetében sem kell sokáig keresni a „húzóterméket”, a Mi Band 3 önmagában több mint 30 százalékáért felelt az ünnepek alatt abszolvált forgalomnak, és nagy valószínűséggel a korábbi Mi Bandek is keresettek még.

Az utolsó negyedévet egy váratlanul előre lépő gyártó zárta a harmadik helyen, a Huawei örülhet ennek a pozíciónak. A vállalat egészen brutális produkciót nyújtott, 248,5 százalékos növekedés szerepel a neve mellett, 5,7 millió viselhető kiegészítőt adott el csak az ünnepi időszakban, miközben az éves forgalma „csak” 11,3 millió darab volt. A Huawei részben annak a stratégiának köszönheti ezt az eredményt, hogy sok esetben értékesíti csomagban okostelefonokkal a viselhető kiegészítőit, és az IDC ezeket is belekalkulálja a statisztikájába. Ráadásul a cég olyan újdonságokkal is szolgált az elmúlt időszakban, mint a megfizethető Watch GT okosóra vagy éppen a FreeBuds 2 Pro vezeték nélküli fülhallgató.

A Fitbit ugyan az utolsó negyedévben elvesztette a harmadik helyét, de a 2018-as összesítésben még neki áll a zászló 13,8 millió karperec és okosóra eladását követően állhatott fel a dobogóra. Viszont a vállalat az ünnepek alatt mindössze 3%-kal tudott gyarapodni, az éves összesítésben pedig már 10 százalékos mínuszba futott a mérleg nyelve. A cég az ünnepek előtt bemutatta a Charge 3 modellt, ami a kedvezőbb árával próbálta csalogatni a vásárlókat, és különböző promóciókkal igyekezett vonzóbbá tenni a korábbi megoldásait, így például a Versát, ami elég jól teljesített. A Fitbit esetében a gyenge szereplést illetően azt is el kell mondani, hogy neki különösen problémás az, hogy az IDC már a digitális asszisztenst támogató fül- és fejhallgatókat is számításba veszi.

Az ötödik helyet stabilan a Samsung bérelte ki, és a Garmint kellett ehhez maga mögé utasítania. A Samsungnak nagyon jól sikerült a tavalyi éve, a Garmin viszont nem is mutatott sok újdonságot, és egyébként is csökkent az érdeklődés a megoldásai iránt, így nem meglepő a helycsere. A dél-koreai alakulat 4 millió viselhető kiegészítő eladásával zárta az évet, és 2018 egészét nézve pedig összesen 10,7 milliós forgalmat tud felmutatni, ami igazából nem sokkal marad el a Huawei éves eredményétől. A Galaxy Watch tavaly jó fogadtatásban részesült, és sok kelt el belőle, ráadásul a korábbi okosórái is jól fogytak a cégnek, és a teljesen vezeték nélküli fülhallgatói is sokak érdeklődését keltették fel. És ahogy a Huawei, a Samsung is sok esetben adott el csomagban mobillal ilyen terméket.

Az okostelefonok és a táblagépek szegmensében már nagyon masszív dominanciát értek el a nagy gyártók, és bizony ugyanez a tendencia látszik a viselhető kiegészítők terén is. Itt különösen sok kicsi vállalat próbált gyökeret ereszteni korábban, de a jelek szerint kevesen maradhatnak talpon a jövőben. A top 5-ből kimaradt cégek már csak a piac 34,3 százalékán osztozhattak a negyedik negyedévben, pedig 2018 egészében még 38,8% volt ez az arány, egy évvel korábban, 2017-ben meg 44,4 százalékról számolhattunk be. Az egyéb kategória mellett az IDC éves összesítésében 66,8 millió eladott eszköz szerepel, ami első hallomásra nem rossz, de igazából csak 11,2%-kal magasabb ez, mint az egy évvel korábban elért eredmény, tehát bőven elmarad a piac teljes növekedésétől.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére