Az év elején a legtöbb szolgáltató emelte a különböző előfizetői díjakat, milliók érintettek ebben az ügyben, és sokan kezdtek panaszkodni arra, hogy ez egyoldalú szerződésmódosítás. Éppen ezért az NMHH úgy érezte, hogy ideje tisztázni azt, hogy miről is van szó, és mikor élhet panasszal az ember.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kiemelte, hogy a fogyasztóknak mindig érdemes résen lennie, és figyelni a szolgáltatók által végrehajtott szerződésmódosításokat. Abban az esetben, ha egyoldalú a módosítás, nem köteles az ember elfogadni az új szerződést, hanem lehetősége van attól elállni, és ilyenkor nem róható ki rá semmilyen büntetés. A jogszabály szerint a fogyasztóknak 45 napja van arra, hogy éljenek a felmondási opcióval az egyoldalú módosítás esetén.
Az inflációkövető áremelés azonban nem módosul egyoldalú módosításnak, így a felhasználók kénytelenek ebbe beletörődni.
Az NMHH rávilágított arra, hogy 2022-ben a legtöbb szolgáltató olyan szerződési feltételeket emelt be az Általános Szerződési Feltételekbe (ÁSZF), melyek lehetővé teszik azt, hogy az infláció alakulásának megfelelően változhassanak az előfizetési költségek. Ez nem jelenti azt, hogy mindenképpen emelkedik majd az ár, ha az infláció magas, de a szolgáltató megteheti, hogy korrekcióval él az infláció mértékhez igazodva.
„A leggyakoribb megoldás, hogy a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves átlagos fogyasztói árindex mértékével korrigálják automatikusan, évente egyszer az előfizetési díjakat.” – olvasható az NMHH tájékoztatójában. Ha az infláció a fogyasztók számára kedvezően alakul, javulás látható, abban az esetben a szolgáltató az előfizetési díjak csökkentéséről is határozhatnak az új ÁSZF értelmében.
Arra is rámutatott az NMHH, hogy nem egy teljesen új dologról beszélhetünk, amikor inflációkövető díjakról van szó. Már több mint 20 évvel ezelőtt megjelentek a szolgáltatók Általános Szerződési Feltételeiben az inflációkövető áremeléseket lehetővé tevő bejegyzések. Ezek a feltételek annak köszönhetően kerültek ki az ÁSZF-ekből, hogy nem volt extrém mértékű infláció. Abban az egy-két évben, amire a legtöbbször szerződtek az ügyfelek, nem történt extrém mértékű ármozgás.
2022 viszont ebből a szempontból jelentős változást hozott, és igazából már az ezt megelőző években sem arról volt híres a gazdaság, hogy milyen stabil. Emniatt a szolgáltatók részéről valószínűleg egy ideje már érett, hogy visszavezessék az ÁSZF-kbe az inflációkövető díjkorrekció alkalmazásának lehetőségét, ami ellen a felhasználó nem tehet semmit.
Ez ugyanakkor egyáltalán nem jelenti azt, hogy a szolgáltatók kedvükre módosíthatják az előfizetési díjakat bármikor. Továbbra is lehetősége lesz a felhasználóknak arra, hogy felbontsák az előfizetésüket, ha az áremelés nem objektív mértékű, vagy éppen az időpontját nem lehetett előre tudni. Ha szükségszerűség helyett üzleti döntést lehet látni a lépés mögött, akkor egyoldalú módosításról beszélhetünk, és ilyenkor biztosítani kell a felmondási jogot a felhasználóknak.
Végezetül az NMHH felhívta a figyelmet arra, hogy mindenki ügyeljen rá, hogy amennyiben csoportos beszedési megbízással kerülnek rendezésre a számlák, abban az esetben a banknál beállított limit megfelelő legyen. Ha ugyanis a megemelt díjat nem fizeti ki a fogyasztó egy ilyen baki miatt, abban az esetben a szolgáltató ugyanúgy járhat el, mintha valaki szándékosan nem fizette volna be a számlát. Ennek következtében büntetés szabható ki és felfüggeszthető a szolgáltatás.