A The New York Times számolt be elsőként arról, hogy a Meta tényleg arra készülhet, hogy bevezesse az előfizetési modelljét. Igazából már évek óta vannak arról pletykák, hogy megvalósulhat a fizetős Facebook, és most minden eddiginél közelebb állunk ehhez, és ez is az újonnan életbe lépett szabályozásoknak köszönhető.
A Meta brutális bevételeket ér el a reklámokkal, lényegében a hirdetések adják szinte a teljes forgalmát. A vállalat legutóbbi pénzügyi beszámolójából az derült ki, hogy 31,498 milliárd dollár volt a reklámbevétele, és mindössze 225 millió dollárja származott egyéb tevékenységből, tovább 276 millió dollár a Reality Labs részlegről. Így jött össze a 31,999 millió dolláros forgalma. Ennek fényében különösen érdekes, hogy készen állna a hirdetési pénzekről lemondani, de abban biztosak lehetünk, hogy az előfizetési rendszert úgy alakítaná ki, hogy az számára kedvező legyen.
A NYT jelentése alapján csak Európában van terítéken a fizetős lehetőség bevezetése. Ez pedig azzal magyarázható, hogy az utóbbi időben már elképesztő szigort gyakorol az EU adatvédelmi szempontokból, és különösen nagy figyelmet szentelnek arra, hogy a legnagyobb online platformok ezeket be is tarták. Ott van már egy ideje a GDPR, ami miatt több milliárd dollárnyi büntetést szedett össze mostanra a Meta, továbbá már az új DSA is ide sorolhat. A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály is szigorúbb keretek közé szorítja mások mellett a közösségi óriást is.
Részleteket nem tudunk arról, hogyan nézne ki Európában a fizetős Instagram és Facebook. Erre vonatkozó információkkal már nem tudott szolgálni a The New York Times, és a híroldalak megkeresésére nem reagált a Meta, nem kommentálta az eseményeket.
Teljesen logikusnak tűnik a fizetős lehetőség bevezetése, pusztán már akkor is, ha kizárólag arra lenne alkalmas, hogy a reklámokat elkerülhessék a felhasználók. Erre az a magyarázat, hogy a Meta a szóban forgó felületeken egyre nehezebben tud hirdetéseket célba juttatni, számos szempontból megvan kötve a keze a célzott reklámokat tekintve. Ebből eredően pedig kedvező formában reklámokat értékesíteni is minden eddiginél több kihívást jelent.
Mostanra a cégnek arra is lehetőséget kell biztosítania, hogy bárki kikapcsolhassa a célzott hirdetéseket, és ez hatalmas probléma a számára. Enélkül sokkal kisebb bevételre tud szert tenni a vállalat. Ezért is folytatott komoly párharcot korábban például az Apple-lel, mikor a cupertinóiak úgy döntöttek, hogy egyszerűen kikapcsolhatóvá teszik az alkalmazások követését. Állítólag az Európai Unió is üdvözölné a fizetős Instagram és Facebook bevezetését. Az már nem lenne érdekes az EU-nak, hogy mennyien használnák a szolgáltatást előfizetési díjért cserébe, csak az számítana, hogy biztosított legyen ilyen lehetőség a felhasználók számára.
„Ez azt mutatja, hogy a technológiai vállalatok betartják az EU digitális szabályozását, ami azt sugallja, hogy továbbra is a kormányok kezében van a gyeplő, és nem pedig fordítva” – szögezte le Anu Bradford, a Columbia Egyetem jogászprofesszora a The New York Times megkeresésére válaszolva. Az EU egyébként a Meta legújabb nagy közösségi platformját, a Threadset nem is engedi elindulni az Unióban. A július elején bevezetésre került mikroblogot két hónappal később sem lehet elérni a régiónkban. Pedig minden bizonnyal a Meta arra törekedik, hogy ez a helyzet megváltozzon. Belső információk szerint a Threads esetében is az adatkezeléssel vannak problémák.