A 8800GT színre lép
A héten egy évessé válik az nVidia G80-as GPU-ja, amely még mindig a jelenlegi csúcskártya, a 8800Ultra alapját képezi. Ez igazán szép időnek mondható az egyébként rohamosan fejlődő grafikus vezérlők piacán! Hála a rémesen sokat késő R600-asnak, melyet végül nem lehetett szembeállítani a GTX-szel, az nVidiának nem kellett túlerőltetnie magát az utóbbi időben. Ettől függetlenül már hónapok óta tudjuk, hogy az ATI által eleinte a jövő év elejére ígért 2950Pro (immáron 3850 és 3870-es névvel illetve) is itt van a nyakunkon, így a GeForce szériának is szüksége van a megújulásra, melynek első futára (kényelmesen, fél hónappal megelőzve végül az Ati-t) a 8800GT. Az új, G92-es magra épülő kártya tulajdonképpen csak egy kisebb ráncfelvarrásnak tekinthető. Talán a legfontosabb tulajdonsága, hogy végre a sokkal frissebb 65nm-es gyártástechnológiát használtak, ezzel leszorítva a fogyasztást és a hőtermelést. Az nVidia a következő hónapokban valószínűleg a teljes 8800-as szériájában kicseréli a G80-as magot a G92-esre, hogy ne bonyolítsa a gyártást, így idővel a GTS-ek és GTX-ek is tovább erősödhetnek.
Mivel ez azért még kevés lenne az üdvösséghez, a 8600-as sorozaton is megtalálható VP2 (Video Processor 2) is belekerült a magba, így HD filmek gyorsításában sem fognak szégyenkezni az új kártyák. Eddig ez a belépő, valamint az alsó-közép kategória kiváltsága volt. Emellett PCI Express 2.0-val kompatibilis interfészt is kapott a kártya, és meglepő módon a textúrák kezeléséért felelős részek is erősödtek. Vessünk egy pillantást a számadatokra, hogy is áll a friss GT a régebbi 8800-asokhoz:
A 112SP és a magas órajel miatt a nyers számítókapacitása inkább van a jelenlegi GTX közelében, mint az árban majdnem mellette álló 320-as GTS-ekében. Mindössze a szűkösebb memória sávszélesség szabhat határt a sebességének, de ahhoz már igen komoly felbontás és szűrők használata szükséges. Szerettünk volna egy HD2900XT-t is szerepeltetni a tesztben, de meglepő módon nem sikerült épp szereznünk, így majd a folytatásban fog csatlakozni a 38x0-k mellett. Eddigi szokásunkkal ellentétben nem pazarolunk most a kártyák leírására helyet, hanem egyből a tesztek közé csapunk. Az utolsó oldalon megtalálható azért minden, annak akit érdekel mi mindent adnak a jelenlegi példányokhoz. Amit mindenképpen érdemes már itt is megjegyezni az az, hogy a 8800GT az egy slotos hűtőjével rémesen forrósodik, ám cserébe meglehetősen csendesen végzi a dolgát.
[bold]Tesztgép
[/bold]
[list type="unordered"]
[*]Alaplap: Asus P5B-E
[*]Processzor: Intel Core2Duo E6300 1.83GHz@2.8GHz
[*]Memória: 2x1GB KingMax Mars DDR2-800
[*]Operációs rendszer: Windows Vista
[*]Felhasznált driver: ForceWare 169.04
[/list]
3DMark, FEAR, Quake Wars
Mint az várható volt a 8800GT nagyon szorosan a GTX nyomában van, a különbség nagyon apró. A 3DMark alapbeállítások mellett nem igazán terheli a memóriasávot, így a GTX ezen előnye elvész.
A legrégebbi tesztprogram amit  bent hagytunk jelenlegi tesztünkben. Valószínűleg a folytatásban részt vesz, majd tőle is búcsúzunk, mert akármennyire is jónak tartjuk a motort, a teszt sokszor „érdekes” eredményeket produkál. Mint most, amikor FSAA használata mellett érdekes módon az 512MB feletti kártyák belassulnak, míg a többiek sebessége alig változik. Élsimítás nélkül minden rendben van.
Hát igen, a Quake Wars meghálálja mind a sávszélességet, mind a minél több memóriát. Élsimítás használata mellett a GT beesik a 640-es GTS alá, ám bőven játszható szinten tartja a játékot. A 320-as GTS egyszerűen kifogy a memóriából.
CoJ, Oblivion, PT Boats
A Call of Juarez jórészt megint a shaderek harca, így nem is csoda, hogy a GT nagyon szépen teljesít benne, félúton jár a GTX és GTS között.
Ha a Call of Juarez jórészt a shaderekről szól akkor az Oblivion szinte csak arról, a GT teljesítménye hihetetlenül jó, amennyivel a GTX mögött van az betudható mérési hibának is.
Bár kicsit problémás tesztprogram, mégis örülünk mindennek amin akár csak egy kis DX10-es kódot kipróbálhatunk, így megtartottuk a PT Boats-ot. Egyedül a 320MB-os GTS marad le a többiekről, lehetséges, hogy processzorlimites lenne a játék?
Lost Planet, World in Conflict
A Lost Planet nagyon szépen, egyenletesen elosztja a mezőnyt. A GTX végre kiemelkedik a mezőnyből, valószínűleg a memória sávszélességének köszönhetően. A DX10-es részek alatt a frissen patchelt változat futott, és minden lehetséges opció DX10-re volt állítva. El kell mondanunk, hogy kinézetre nagyon nehéz különbséget tenni a DX9-es és 10-es változat között, ám ez a legtöbb játékról elmondható. Mindenesetre DX9 alatt a GT játszható sebességet produkál még ebben a felbontásban is.
A WiC mind Highon, mind Very High-on használ DX10-es kódot. Mivel előbbi még játszható értékeket is produkált, így nem vettük lejjebb a beállításokat a tesztek idejére, de el kell mondanunk, hogy közepes minőségre állítva a játékot sokkal jobb értékek is elérhetőek.
Crysis, Unreal Tournament 3
Az erősen agyonreklámozott Crysisre mindenki kíváncsi, és valóban, grafikai oldalon nem lehet rá semmi panasz, mozgás közben nagyon szép a játék. Csak… bődületesen erőforrás igényes. Még egy olyan alacsony felbontáson is mint az 1024x768, a 8800GTX épphogy súrolja a játszhatóság határát a maximális beállítások mellett. Nem is mertük tovább emelni, mert minek, nem reális. Highon már egymás mellett van a GT és a GTX, mindkettővel játszható ez a felbontás, talán már az 1280 is megkockáztatható. Közepes beállítások mellett ugrik egy nagyot a teljesítmény, már 1280-ban is bőven játszható mindegyik kártyával. Alvin kolléga észrevétele, hogy ami igazán lassít a játékban az a Shader Detail opció, így ha azt nem is bírja a kártyánk a legmagasabb minőségen, azért a többi opcióval még érdemes eljátszani, hogy javítsunk a látványon.
Az UT3 nem igazán tudta megizzasztani egyik kártyát sem. A GT teljesítménye szokás szerint kiemelkedő. Fontos hozzátennünk, hogy a demoban még nem használhatóak a maximális beállítások, ez csak majd a teljes változatban lesz lehetséges, alkalomadtán visszatérünk rá.
8800GT értékelés
Igazából nehéz bármit is mondani, az eredmények önmagukért beszélnek: a GT jött, látott, és tarolt. A mezőny legolcsóbb tagja és mégis rendre maga mögé utasította a GTS-eket. Hozzá kell tennünk, hogy nem igazán tetszik nekünk az nVidia elnevezési módszere, mert nem túl etikus. Igazán emelhették volna a számozást 8900-ra, mert így most nagy a kavar. Ha hinni lehet a pletykáknak és idővel cserélik a GTS és GTX vonulatot, abban az esetben helyreállhat a kártyák közötti erőegyensúly, de ugyanolyan névvel lesznek kint más kártyák.
Majd meglátjuk mit hoz a jövő, egyelőre árkategóriájában nagyon „legjobb vétel” szaga van a kártyának. Mindössze a 2-3 hét múlva érkező ATI kártyáknak van esélye elvenni tőle ezt a címet, igyekszünk majd minél gyorsabban tudósítani azoknak, akik kivárnak. Az AMD-nek nagyon jót tenne egy kis siker, ráadásul a legfrissebb hírek szerint még olcsóbbak is lesznek a kártyái.
Az egyetlen fájó pont a felső-közép kategória erősödésében az, hogy még tovább mélyül a szakadék a 8600/2600 széria és a friss kártyák között. Remélhetőleg nemsokára láthatunk hiánypótló megoldásokat is.
Köszönjük a tesztkártyákat az Expert Computer KFT-nek!
Képek, tartozékok
Asus 8800GT
Tartozékok: Műbőr CD tartó, Driver CD, Kézikönyv CD, Company of Heroes: Opposing Fronts DVD, Kézikönyv, tápkábel, 1xDVI>D-sub, 1xS-video>kompozit
Gigabyte 8800GTS 640MB
Tartozékok: Kézikönyv, Driver CD, Call of Juarez DVD, Civilization 4 DVD, tábpkábel, 2xDVI>D-sub, kompozit és S-video kimenet
Gigabyte 8800GTS 320MB
Tartozékok: Kézikönyv, Driver CD, Dawn of War: Dark Crusade DVD, tábpkábel, 2xDVI>D-sub, kompozit és S-video kimenet
8800GTX
Tartozékok: Kézikönyv, Driver CD, Supreme Commander DVD, tábpkábel, 2xDVI>D-sub, kompozit és S-video kimenet