Friss információk szerint Kínában, ami a világ legnagyobb felvevőpiaca egyebek mellett az okostelefonok szempontjából is, csaknem a felére esett vissza a mobilok forgalma. Jelentős hatással lesz ez a gyártók piaci részesedésére is, átrajzolódhatnak az erőviszonyok. A legjelentősebben a kínai gyártók szenvedhetnek a váratlan helyzet miatt, de a piac legnagyobb szereplői mind megérzik majd.
Az új koronavírus kitörésből fakadóan nem kevesebb mint 45 százalékos visszaesés történt a mobilpiacon Kínában. Mint ismeretes, Kínát érte a legnagyobb csapásként a járvány, legalábbis az eddigi események alapján. És mivel Kínában fogy általában a legtöbb okostelefon, így a gazdaságot megrázó vírus a mobilpiacra is hatalmas csapást mért. Pontos számok átfogóan mér nem ismertek, de még néhány hét, és lesznek átfogóbb kimutatások is.
Az Apple állítólag annyira nagyot zuhant Kínában – ahol egyébként sem túl erős –, hogy szinte elhanyagolható szintre esett a forgalma. 2019 februárjában 1,27 millió iPhone talált gazdára, és bár már az sem volt túl jó eredmény az iPhone XS széria gyengélkedése miatt, de most a cég forgalma nem érte el a félmilliós határt sem (494 ezer darabbal zárt). Több mint 60 százalékkal zuhant az Apple forgalma. Januárban pedig még kb. 2 millió iPhone fogyott, szóval a havi összevetésben még sokkal rosszabb a cupertinóiak helyzete.
Az előzetes értékesítési mutatók szerint a kínai gyártók közül leginkább a Xiaomi és a Huawei lesz, akiket fájdalmasan érinthet ez a dolog, de azért a BBK csoport tagjainak sem áll majd úgy a zászló, mint korábban. Állítólag a kínai márkáknak összesen 5,85 millió mobilt sikerült értékesíteni februárban, ami borzalmas eredmény az egy évvel korábbihoz képest. Tavaly ilyenkor még 12,72 millió okostelefon fogyott a helyi gyártók révén.
A mobileladások több különböző okból fakadóan zuhantak be jelentősen, és az egyik legsúlyosabb a termelés akadozása, az ellátási hiány. Ez ugyanis nemcsak helyi, de globális csapást is jelent az érintett cégek számára. Az Apple és a Samsung biztosan megérezte a dolgot, és a legtöbb kínai márka is nehéz helyzetbe kerülhetett ebből a szempontból. Hiszen elég az, ha csak 1-1 komponensből hiány van, és bizony nagyon sok gyárat kellett lezárni, és vannak helyek, ahol a mai napig állnak a futószalagok.
Sajnos azt sem nehéz már megjósolni, hogy az egész első negyedéves eredmény is lesújtó lesz. Az olyan elemzőcégek, mint az IDC és a Canalys nagyjából arra számítanak, hogy a januártól márciusig terjedő időszakban mintegy 40 százalékkal fog kevesebb okostelefon új gazdára találni Kínában. És a globális számokon is nagy lyukat üt majd a koronavírus. Mivel a járvány egyre több területet érint, így a gyártóknak azzal kell számolnia, hogy idővel már nemcsak Kínában, hanem más régiókban is elkezdhet jelentősebben csökkenni a forgalom.