A Meta ellen márciusban az Európai Bizottság elindított egy vizsgálatot, mert a gyanú szerint megszegte az új digitális piacokról szóló jogszabályt, most pedig már arról számolhatunk be, hogy a céget eljárás alá vonják a két fő platformja, a Facebook és az Instagram miatt, de már nem a DMA, hanem a DSA, vagyis a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály feltételezett megsértése okán.
Az előzetes bizonyítékgyűjtés során az Európai Bizottság arra jutott, hogy a Meta több szempontból is szabálysértést követhetett el. A politikai tartalmak és a hirdetések kerültek a szakemberek célkeresztjébe.
Úgy látják az eljáró szervezetek, hogy a Meta működése több szempontból is aggályos, és valószínűleg nem véletlen a mostani időzítés. Arra készülhetnek, hogy az európai választások előtt szorosabbra húzzák a nadrágszíjat, és megszorongassák a Metát. A Facebook és az Instagram révén a vállalat alkalmas lehet arra, hogy befolyásolja a választások kimenetelét minden szinten, de ennek gátat szabnának a DSA szigorúbb betartatásával.
Az EB meglátása szerint a Meta előírásai nem felelnek a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálynak, ami a politikai tartalmak kezelését illeti az ajánlórendszerben és a hírfolyam kezelése kapcsán. Az eljárás keretében nagy hangsúlyt helyeznek majd a bizottsági tagok arra, hogy megvizsgálják, hogy biztosított-e a kellő transzparencia a politikai hirdetéseknél, és hogy a felhasználóknak minden eszközt szabályszerűen biztosítanak-e a platformok az ilyen tartalmak kezeléséhez.
Azt is nehezményezi az Európai Bizottság – élén Ursula von der Leyennel –, hogy a vállalat nem biztosít egy hatékony, harmadik fél által ellenőrzött, valós idejű, felhasználói aktivitást és választást figyelő eszközt. Ezekre nagy szükség lenne az európai parlamenti és a különböző tagállamok választása miatt. Külön súlyosbítja a Meta helyzetét, megítélését ezen a téren, hogy ilyen jellegű CrowdTangle eszközt is éppen most állítja le.
A reklámok, hirdetések frontján azt nehezményezi az EB, hogy a Meta különösebb ellenállás nélkül ad zöld utat a megtévesztő hirdetéseknek és a félretájékoztató tartalmaknak egyaránt. A bizottság tagjai úgy vélik, hogy a hirdetések, dezinformációs bejegyzések veszélyesek lehetnek. Ezen a ponton is megemlítették a szakemberek, hogy negatívan befolyásolhatja a választások kimenetelét is egy-egy szabálytalan, a DSA-nak nem megfelelő reklámkampány vagy hirdetéssorozat.
Ezeken felül aggályosnak tartja az Európai Bizottság azt is, ahogyan a Meta a Facebookon és az Instagramon az illegális tartalmakat megjelölhetik. Úgy vélik a szabályozók, hogy a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabállyal nincs összhangban az az eszköztár és mechanizmus, ahogyan az felhasználók jelezhetik, ha valamilyen kifogásolható bejegyzésre bukkantak. Nem elég könnyen és felhasználóbarát módon vannak kialakítva az erre szolgáló funkciók.
A moderálással is vannak gondok az előzetes vizsgálatok alapján. Azt gyanítják az európai biztosok, hogy a Meta nem elég hatékony belső panaszkezelési rendszert nyújt a közösségi média platformok számára. A tartalommoderálásnál pedig nem garantálja annak a lehetőségét, hogy bárki könnyedén fellebbezhessen az elmarasztalások ellen. Így sokszor megalapozatlanul törölnek dolgokat és szankcionálnak felhasználókat.
Ha a Meta nem működik együtt az Európai Bizottsággal abban az esetben akár súlyos pénzbüntetést is megállapíthatnak az eljárásban. A cég az éves bevételének 6%-ára bírságolható, ami a Facebook és az Instagram tulajdonosánál már több milliárd dollárt jelent. Amennyiben ezt követően sem tartja magát a szabályokhoz, a büntetés mértéke tovább növekedhet.