Shop menü

AZ ARM HELYETT RÖVIDESEN A RISC-V LEHET A FAVORIT AZ IPARI ÉS AUTÓIPARI FELHASZNÁLÓK KÖRÉBEN, HÁLA AZ AI-NAK

Az architektúra meglehetősen vonzó az egyes piaci szereplők számára, hiszen nemcsak nyílt forráskódú és licencdíj-mentes, de az AI munkafolyamatokhoz is passzol, plusz van még egy óriási előnye.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az ARM helyett rövidesen a RiSC-V lehet a favorit az ipari és autóipari felhasználók körében, hála az AI-nak

A RiSC-V architektúra iránt eléggé nagy az érdeklődés az egyes piaci szereplők részéről, ami az architektúra legfőbb tulajdonságainak köszönhető: ezek között szerepel a nyílt forráskód, a licencdíj-mentesség, illetve annak lehetősége, hogy az adott igényekre szabják az architektúrát. A RiSC-V körüli pezsgésnek köszönhetően az architektúra rövidesen igencsak meghatározó szerepet tölthet be az egyes iparágakban, mint például az autóipari, illetve az ipari eszközökben, de egyéb területeken is hasznát vehetik, a Google és a Meta még adatközpontokba szánt, AI gyorsításra képes dizájn fejlesztésén is dolgozik.

Az előrejelzések szerint, amelyek az Omdia szakembereitől származnak, a RiSC-V alapú processzorok szállítási mutatója 2024 és 2030 között évi 50%-os mértékben emelkedhet, amelynek eredményeként 2030-ra már az évi 17 milliárd chipes eredményt is sikerülhet elérni. A várakozások szerint a különböző, főként iparba szánt eszközök uralják majd a RiSC-V piac oroszlánrészét, azok ugyanis az összes eladás 46%-át tehetik ki, a legnagyobb növekedést azonban mégsem itt, hanem az autóiparban produkálhatja az architektúra, ahol éves szinten 66%-os növekedést prognosztizálnak a dolgok jelenlegi állása szerint.

Galéria megnyitása

Edward Wilford, az Omdia csapatának IoT piacért felelős részlegének vezető elemzője úgy véli, a RiSC-V architektúra vonzó kilátásokat kínál az autóipar számára, hiszen A RiSC-V jellege miatt a piaci szereplőknek lehetőségük van arra, hogy a saját terveik a saját tulajdonukban legyenek olyan módon, ahogy azt egy-egy licencelt ISA esetében nem tehetik meg, ez pedig igen fontos szempontnak tűnik az iparági beszélgetések alapján. A RiSC-V nemcsak a nyílt mivolta, illetve a nagyfokú testreszabhatósága miatt érdekes az autóipar számára, hanem azért is, mert a RiSC-V magok képesek az AI munkafolyamatokat is kezelni, méghozzá hatékonyan.

A RiSC-V architektúra jóvoltából egy-egy processzor nemcsak a klasszikus CPU, hanem GPU és NPU munkafolyamatokat is képes futtatni, mindezt egy időben, ugyanazon a magon. Az AI térnyerése miatt a RiSC-V e tulajdonsága egyre fontosabb lesz, és igazából ez járul majd hozzá ahhoz, hogy a RiSC-V is teret hódítson magának az egyes területeken. Főként azért indul jó eséllyel az architektúra, mert ARM fronton egyelőre még nincs megfelelő termék erre a feladatra – legalábbis hivatalosan bejelentett formában, de a háttérben egészen biztosan zajlik a fejlesztése.

Az aktuális trendek alapján az Omdia előrejelzése logikusnak és hihetőnek tűnik, hiszen rengeteg nagy cég érdeklődik a szóban forgó architektúra iránt. A Google és a Meta az adatközpontjaikba szánt, AI feladatokra is befogható központi egységek fejlesztésén dolgoznak, méghozzá RiSC-V alapokon (is), ezzel egy időben a Qualcomm sem tétlenkedik, a fejlesztők saját RiSC-V chipeket készítenek, amelyek később a konzumerpiaci termékek fedélzetén is helyet kaphatnak. Közben a kínai fejlesztők és a gyártók már használják is a RiSC-V alapú chipeket a konzumerpiacra szánt noteszgépekben, ami rendesen csípi is az amerikai törvényalkotók szemét, éppen ezért azt szeretnék elérni, hogy a kínai fejlesztők és vállalatok ne férjenek hozzá a RiSC-V architektúrához, de ez már egy másik történet…

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére