Shop menü

APPLE: A VÁRTNÁL ROSSZABB LESZ AZ ÉVZÁRÁS

Az iPhone-ok valóban nem úgy fogynak, ahogy korábban várta a vállalat, és ez nagy hatással lesz a komplett bevételre.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Apple: a vártnál rosszabb lesz az évzárás

Már egy ideje több elemző is azt rebesgette, hogy az Apple alul fog teljesíteni az ünnepi szezonban, ezt azonban a vállalat egészen eddig nem ismerte el. Most viszont kiderült, hogy valóban gyengébben szerepelhetett a cupertinói alakulat, mint ahogy arra eredetileg számítottak házon belül a szakemberek. Az Apple gyengélkedéséhez több dolog is hozzájárul, de főleg az iPhone-ok iránti kereslet csökkenése jelenti a gondot.

Eredetileg az Apple úgy kalkulált novemberben, hogy a teljes bevétele az utolsó negyedév során elérheti akár a csillagászati, 93 milliárd dollárt is, de 89 milliárd dollárt szinte biztos, hogy meghaladó lesz a forgalom. Nos, ez most úgy fest, hogy mégsem jön össze, és nagyjából 84 milliárd dollár körül alakulhat a cég bevétele. Arról nem esett szó, hogy a nettó nyereség miként alakulhat, de egyértelmű, hogy ilyen téren is visszaeséssel kell kalkulálni – persze attól nyilván nem kell tartania az Apple-nek, hogy mínuszos az ünnepi időszak. Az előzetesen jelzettnél rosszabb várható eredmény miatti figyelmeztetés azért érdekes, mert egyébként az elmúlt 15 évben ilyenre nem volt példa.

A vállalat első embere, Tim Cook beszámolója szerint a vártnál gyengébb bevételi mutatónak egyetlen termék lesz az oka: az iPhone. Külön ki lett emelve, hogy ha az okostelefonokat nem vesszük figyelembe, akkor úgy fest, hogy több rekord is megdőlhet. Az „iPhone-on kívüli” bevétel 19 százalékkal növekedhet éves szinten nézve, ez pedig olyan területekből jön össze, mint a például a szolgáltatások, a személyi számítógépek, a táblagépek, a viselhető kiegészítők, az otthoni berendezések és a kiegészítők. Az iPhone szekere sem fut annyira rosszul, hogy kongatni kellene a vészharangokat, leginkább arról van szó, hogy a hatalmas felvevőpiacot jelentő Kínában folyamatosan szorul vissza az érdeklődés elsősorban a magas árazás miatt (és itt az Apple többi terméke iránt is kisebb volt a kereslet, mint korábban). És Kína nagyon fontos a vállalatnak, mert a globális bevételének a 15%-a onnan származik. De más kisebb, fejlődő területeken is inkább az androidos gépek iránti érdeklődés növekedett az elmúlt hónapokban, az iPhone-ok forgalma csökkent.

Az Apple meglátása szerint az iPhone eladások azért is csökkentek, mert az akkumulátor körül az év elején kialakult botrány miatt jelentősen alacsonyabb áron lehetett cserélni a régebbi mobilokban a telepet. Ebből kifolyólag sokan, akik egyébként valószínűleg váltottak volna már valamelyik idei újdonságra, inkább csak éltek az olcsó akkucserével, és tovább használják a régebbi készüléküket. És bár ez nincs említve az okok között, ebbe az irányba terelte az embereket az is, hogy az Apple az iOS 12 rendszert minden olyan eszközre kiadta, ami az iOS 11-et megkapta – korábban egy generációt mindig hagyott „lemaradni” a vállalat.

A cupertinóiak az iPhone eladások gyengélkedése mellett igyekeztek kiemelni, hogy egyáltalán nincs minden veszve, más területek jól futnak. Az Apple különösen büszke arra, amit a szolgáltatások szintjén véghezvitt. A jelek szerint az Apple Music-ból, iCloudból és más szolgáltatásokból keletkező bevétel 2016-ról 2020-ra a duplájára fog nőni. És a negyedik negyedévben rekordot jelentő 10,8 milliárd dollár származhat majd kizárólag az egyébként jól profitáló szolgáltatásokból. A vállalat a viselhető kiegészítők közé sorolja az Apple Watch mellett az AirPodsot is, és állítólag ezek az eszközök nagyon népszerűek voltak az ünnepi vásárlási dömpingben; ennek köszönhetően pedig a szegmens éves szinten akár 50%-os növekedést is produkálhat. Jóval visszafogottabb mértékben, de a cég úgy számol, hogy a Mac modellekből származó bevétel is emelkedni fog valamelyest az egy évvel korábbihoz képest. A táblagépeknél pedig az új iPad Prónak hála „kétszámjegyű” lehet az erősödés a 2017 azonos időszakában jegyzett eredményéhez képest.

Összességében tehát nincs baj az Apple-nél, de az iPhone-ok olyan mértékben tesznek hozzá a vállalat forgalmához, hogy elegendő ezeknek a gyengélkedése ahhoz, hogy a komplett bevétel elmaradjon a korábban várttól. A cégnek érdemes lenne 2019-ben átgondolnia a mobilos stratégiáját annak érdekében, hogy újra növekvő pályára állhasson.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére