I. oldal: Princológia
Jordan Mechner. A legtehetségesebb dizájnerek közé tartozó veterán játékfejlesztő még a Yale-re járt, amikor megalkotta élete első játékát, a Karatekát. Ez az alig néhány színből, és pár pixelből álló, egyetlen 5 1/4-es flopin megjelent verekedős játék akkora sikereket ért el, hogy a Brøderbund kiadó a Konamival karöltve később egy komolyabb munkára is felkérte az akkor már diplomás programozót. A Prince of Persia ötlete a 80-as évek második felében született meg, Mechner célja pedig nem más volt, mint egy olyan, egzotikus helyszínen játszódó romantikus akciójáték megalkotása, mely kortól és nemtől függetlenül minden ember szívét meg tudja hódítani.
A játék igazi legenda lett, az akkor létező szinte összes platformra megjelent, és még hosszú évekkel később is ott virított minden háztartási 286-oson. A második rész Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame címmel 1994-ben jelent meg, és kiszakadva a kastély sötét falai közül új színt vitt a sorozatba. A klasszikus sorozat itt le is zárult, ezt követően elkészült a Mattel-féle, totális bukásnak számító 1999-es Prince of Persia 3D, majd 2003-ban a UbiSoft Montrealnak és magának Mechnernek köszönhetően jött az új trilógia, a The Sands of Time, a Warrior Within és a The Two Thrones. Ez idő alatt mindenféle PSP-s, DS-es, és Wii-s verzió is napvilágot látott, tavaly pedig újabb mérföldkőhöz érkezett a frencsájsz, megszületett a teljesen új történetet bemutató, felfrissített látványvilággal rendelkező legújabb rész, mely meglepő módon ismét a Prince of Persia címet kapta, mint a 20 évvel ezelőtti nagy előd.
A világtörténelem legnagyobb játéksorozatait bemutató rovatunkban most a Herceg kalandjait vesszük nagyító alá, a gyors áttekintés után pedig mindjárt tételesen is megnézzük, hogy mennyire sikeredtek jól az egyes részek, milyen történetet dolgoztak fel, és hogyan fogadta őket a közönség.
II. oldal: Prince of Persia - A klasszikusok
1989-ben debütált a Prince of Persia sorozat első része, Jordan Mechner és csapata pedig PC mellett Apple II, Amstrad CPC, GameBoy, GameBoy Color, NES, Amiga, Atari ST, ZX Spectrum, Mac, SNES, Mega-CD és Mega Drive platformokra is készített belőle egy-egy verziót, lefedve ily módon gyakorlatilag a 80-as évek végének teljes számítógépes piacát. A legendát elindító epizód története szerint a perzsa Szultán egy napon messzi vidékekre indult háborúzni, Jaffar vezírre hagyva a birodalom vezetését. A helyettest azonban megszédítette a hatalom, és féltékenységből bebörtönözte a Szultán lányának udvarlóját, majd magát a hercegnőt is, halálos ultimátumot adva neki: vagy hozzámegy feleségül, vagy kivégezteti, mint egy utolsó tolvajt. Az általunk irányított udvarló azonban megszökött a cellájából, és elhatározta, hogy kiszabadítja a szerelmét is, megmentve ily módon magát Perzsiát is az őrült uralkodójelölttől. A kalandok során mindenféle csapdákkal és felfegyverkezett őrökkel teli, sötét, félelmetes folyosókon kellett végigverekedni magunkat, hogy feljutva végül a toronyba, megöljük Jaffart, és kiszabadítsuk a hercegnőt. A játék hatalmas sikereket ért el, a párkányokon ugrálós ügyességi részek páratlan kihívást nyújtottak, valamint maga a kardozós harcrendszer is ritka volt akkoriban. Ezen kívül a karakteranimáció terén is forradalmi megoldásokkal bírt a játék, a herceg mozdulatait rotoszkóp technikával vették fel, a modell pedig David Mechner volt, Jordan sportoló öccse.
A Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame 1994-ben jelent meg, szintén a Brøderbund kiadó szárnyai alatt, ezúttal PC, Mac és SNES platformokra. A játék tizenegy nappal az előző rész eseményei után játszódik, névtelen hősünk a Szultán beleegyezése mellett feleségül vette a Hercegnőt, a nép pedig hősként ünnepelte őt a gonosz Jaffar legyőzéséért. A dolgok azonban ismét rosszra fordultak, a Herceget ugyanis megszállta egy különleges átok, ezért mindenki egy idegen koldusnak látta őt a palotában. A trónteremben ráadásul feltűnt egy hasonmás, aki azonnal kidobatta őt a palotából, hősünk pedig rájött, hogy egy hatalmas összeesküvésnek lett az áldozata, Jaffar ugyanis visszatért, és ellopta a külsejét, átvéve helyét és szerepét a királyi családban. Menekülnie kellett, az őrök bosszúja elől még egy kereskedőhajóra is felszökött, ami viszont egy messzi sziget közelében viharba került és elsüllyedt, újabb hatalmas kalandok elé állítva hősünket. A Prince of Persia 2-ben az előző résztől eltérően külső, nappali helyszíneken is csatázhattunk, messzi vidékeken kellett átverekednünk magunkat, valamint amellett, hogy felgyorsult a játékmenet, és az ellenfelek is erősebbek lettek, a stílus megmaradt a klasszikus oldalnézetes receptnél.
A két eredeti epizód később többször is visszatért. A The Sands of Time amerikai Xbox-os verziójában teljes egészében megtalálható volt az első Prince of Persia, míg az európai Xbox-os kiadás, a PS2-es változat, illetve a GameCube-os átírat a második részt rejtette magában, amolyan bónusz ajándékként a rajongóknak. A játék 2007-ben Classic alcímmel egy teljesen felújított változatban éledt újjá XBLA és PSN letölthető tartalom formájában, felhasználva a modern technikai megoldásokat, de megtartva a régi stílust, és annak minden elemét.
III. oldal: Prince of Persia 3D
A Mattel, a The Learning Company, a Red Orb Entertainment és az Avalanche Software 1999-ben élesztette újjá a sorozatot, lecserélve az oldalnézetes kamerabeállítást igazi 3D-re. A PC-re, és 2000-ben Arabian Nights alcímmel Dreamcastre is megjelent Prince of Persia 3D hatalmas bukás lett, a szaksajtó átlag 65%-osnak ítélte, de voltak olyan meghatározó lapok, mint például a Computer & Videogames magazin, vagy a brit PC Zone, melyek 30%-nál nem voltak hajlandóak többet adni az értékelésben. A hatalmas lehúzást sokak szerint meg lehetett volna előzni, ha a Mattel nem hagyja ki a fejlesztésekből az alkotót, Jordan Mechnert.
A Prince 3D története szerint a Herceg és a Szultán látogatóba megy Assanhoz, az uralkodó testvéréhez. A családi összejövetel azonban hamar rémálomba csap át, miután Assan számon kéri a Szultánt, hogy a Hercegnő kezét miért egy idegennek, és nem fiának, Rugnornak adta, ahogy korábban megállapodtak. A szóváltás tettlegességbe csap át, a katonák megölik az egész perzsa testőrséget, a Herceget börtönbe vetik, Assan pedig később véletlenül leszúrja magát a Szultánt is. A Herceg vérbosszút fogad, azonban kénytelen rájönni, hogy nem lesz könnyű dolga, hiszen amellett, hogy Assan kastélya tele van katonákkal, még Rugnor is elkapta a Hercegnőt.
Noha ilyenkor már rég a 3dfx-es időket éltük, a játék grafikai motorja, a NetImmerse sajnos nem volt elég erős, hogy igazán ütősen keltse életre a sötét kastélyt, így odaveszett a térbeli játék teljes élménye. Ami viszont a végzetes döfést adta, hogy a Mattelnek időközben pénzügyi nehézségei lettek, így a játékot fejlesztő, ex-Brøderbundosokból álló Red Orb kénytelen volt kiadni a lemezt, még mielőtt a tesztek befejeződhettek volna. Ennek hála hatalmas bugok maradtak benne a játékban, az emberek beakadtak, rossz volt a kamerakezelés, megalázva és évekre elásva a sorozat teljes hírnevét.
IV. oldal: Prince of Persia - Az új trilógia
A UbiSoft Montreal 2003 és 2005 között ismét visszaszerezte a Prince of Persia jó hírnevét, és Jordan Mechnerrel közösen megalkotta a The New Trilogy-nak is nevezett új sorozatot. A The Sands of Time című nyitórész Azadba kalauzol el minket, ahol a Herceg apja, Sharaman király éppen véres csatát vív az indiai sereggel. Hősünk is kiveszi a részét a háborúból, azonban a dolgok ismét sötétre fordulnak, mikor talál egy különleges tőrt, és a gonosz vezír tanácsára beleszúrja azt az Idő Homokórájába. Végzetes átok szabadul el: a Hercegen, a Vezíren és a maharadzsa lányán, Farahon kívül mindenki szörnyeteggé változik, ám a főhős rájön, hogy a tőrrel képes irányítani az időt, így rendbe hozhat mindent, amit elrontott. A PC-re, PlayStation 2-re, Xbox-ra, GameCube-ra és GameBoy Advance-ra is megjelent játék hatalmas siker lett, a különleges képességek, például az időlassítás, vagy az események visszatekerése pedig olyan egyéni hangulatot kölcsönöztek a The Sands of Time-nak, hogy sokan máig a legjobb POP-ként emlegetik ezt a részt (vigyázat, ez az oldal a történet egy részét is tartalmazza, aki még játszana velük, inkább ugorjon!).
Alig egy évet kellett várni, már érkezett is a sorozat legújabb része, a Warrior Within, melyben a Herceg menekülve elkerülhetetlen sorsa elől, tovább folytatja az idő elleni szélmalomharcot. Visszamegy a múltba, hogy elpusztítsa a Homokóra megalkotóját, utazása során pedig megismeri a szépséges Kaileenát, aki bár sokat segít neki a kalandok során, végül kiderül, hogy ő az Idő Császárnője, a Herceg első számú célpontja. Hősünk megöli Kaileenát, ám hazatérve a jelenbe rájön, hogy hatalmas hibát követett el, és maga alkotta meg a Homokot azzal, hogy elpusztította a Császárnőt. Nem marad más hátra, újra bele kell avatkoznia a dolgok menetébe, ehhez azonban immáron egy különleges varázserővel bíró Maszkot is segítségül hív, ami lehetővé teszi számára, hogy egyszerre kétszer legyen jelen ugyanabban az idősíkban. A Warrior Within minden tekintetben felülmúlta a Sands of Time-ot, a történet csavarosabb és izgalmasabb lett, az ellenfelek bekeményítettek, és élvezetesebbek lettek a logikai, valamint az akrobatikus részek is. A játék egy sötétebb és félelmetesebb stílus felé indult el, ami bár kétségtelenül nagyon jól állt neki, az alkotó, Jordan Mechner nem értett vele egyet, ezért otthagyva a UbiSoftot, kiszállt a további fejlesztésekből.
A The New Trilogy befejező részében, a The Two Thrones-ban a Herceg, és az előző játékban végül megmentett Kaileena visszatérnek Babilonba, ahol is kénytelenek szembesülni a ténnyel, hogy az Idő Szigetén rendesen megkavarták a jelent is. Semmissé tették a The Sands of Time eseményeit, ami azt jelenti, hogy a gonosz Vezír se halt meg, sőt megszerezve a Tőrt, hatalmas hódító útra indult. Babilon lángokban áll, a Herceg pedig hiába tesz meg mindent, a Vezír végül megölve a Császárnőt szabadon ereszti a Homokot, óriási, halhatatlan szörnnyé változtatva át magát. A gonosz erő azonban hősünket is megfertőzi, megalkotva a Sötét Herceget a kalandor gonoszabbik énjéből. A belső vívódások lassan felemésztik emberünket, ám nagy nehézségek árán, de hősünknek végül sikerül legyőzni a Vezírt, és önmaga sötét oldalát is. A harmadik rész a trilógia legütősebb tagja volt, ám a GameRankings PC-s összesítése szerint a szaksajtó még mindig a Jordan Mechner által fejlesztett első részt látta a legjobbnak. A játékmagazinok adatait összegyűjtő és átlagoló oldalon a The Sands of Time 88%-ot, a Warrior Within 81%-ot, a The Two Thrones pedig átlag 83%-ot kapott.
V. oldal: Prince of Persia 2008
A trilógia lezárása után egy évvel már beszélték, hogy készül az új rész, amit akkor még Prince of Persia 4 néven, majd nem sokkal később Prodigy, aztán Ghosts of the Past néven emlegettek az interneten. A játék végül mindenféle alcím nélkül, egyszerűen Prince of Persia néven jelent meg, ami egyben utalás arra is, hogy az új történetnek már nincs köze az előző epizódokhoz, egy új időszámítás vette kezdetét a Herceg kalandjaiban.
A történet a Mennyei Háború utáni időkbe kalauzol el minket. Ormazd, a fény istene legyőzte, és az Élet Fájába, az örökkévalóság börtönébe száműzte Ahrimant, a sötétség istenét, aki azonban az utóbbi időkben újra erőre kapott, hatalmas fenyegetést hozva ezzel a kicsiny keleti királyságra, Ahurára. A gonosz már megfertőzte a világot, a félelem és a rettegés kezd eluralkodni mindenhol, ám feltűnik a színen a Herceg, aki szembeszállva Ahrimannal, elhatározza, hogy visszaállítja a birodalom békéjét. A játékban hősünk egy segítőt is kap, a szépséges Elikát, akivel közösen kezdik meggyógyítani a vidékeket. Az eredeti játékot az Epilogue alcímet viselő konzolos kiegészítő folytatja.
Az új Prince of Persia felhagyott a The New Trilogy sötét és misztikus játékvilágával, és ismét egy romantikusabb, szórakoztatóbb irányvonal felé ment el. Az akrobatikus mutatványok kapták benne a legnagyobb szerepet, harcolni pedig csak a fertőzött területek őrzőivel kellett, a legnagyobb és legszembetűnőbb változás azonban a grafikát érte. A játék képregényes cel-shaded megjelenést kapott, olyan lett az egész, mintha egy kézzel festett rajzfilmbe csöppentünk volna bele, és bár sokan féltek tőle, hogy a UbiSoft ezzel megöli a régi Prince of Persia hangulatát, végül jól sült el a dolog, a játék átlag 82%-ot kapott a szaksajtótól.
VI. oldal: Prince of Persia - A kiteljesedés
A Herceg története nem merül ki a számítógépekre és nagykonzolokra készített epizódokból, a fő történeti szálat feldolgozó játékok mellett handheld címek és könyvek formájában még készült több feldolgozás is. 2003-ban Harem Adventures címmel jött egy mobiljáték, 2005-ben pedig Nintendo DS-re megjelent a körökre osztott taktikai akció stílust képviselő Battles of Prince of Persia, mely a The Sands of Time és a Warrior Within közötti időszakot dolgozta fel. Még ebben az évben megjelent PSP-re a Prince of Persia: Revelations, mely a Warrior Within több újdonsággal is kibővített, kézben tartható változatának felelt meg. A The Two Thrones feldolgozása, a Rival Swords 2007-ben érkezett PSP-re és Wii-re, majd jött a cikkünkben már bemutatott Classics, végül tavaly az ismét DS-es The Fallen King. Ez utóbbi az új rész képregényes megjelenését ötvözte a régi játékok oldalnézetes stílusával, illetve bemutatott egy új szereplőt is, a Herceg segítőjét, Zal mágust.
A First Second Booksnak köszönhetően 2008-ban megjelent egy graphic novel képregény is, melyet Jordan Mechner ötlete alapján A.B. Sina, Alex Puvilland és LeUyen Pham készített, és ami az első két játék eseményeit gyúrta össze egyetlen hosszú történetté. Az ezeregy éjszaka csodálatos történeteit viszont a 2010-ben megjelenő The Sands of Time mozifilm koronázza majd csak meg igazán, ami az eredeti tervekkel ellentétben nem a klasszikus történetet, hanem az új trilógia sztoriját viszi majd vászonra. A filmet Jordan Mechner, Boaz Yakin, Doug Miro és Carlo Bernard írja, a producer Jerry Bruckheimer, a rendezői széket Mike Newell foglalja el, míg magát a Herceget a Donnie Darko és a Túl a barátságon sztárja, Jake Gyllenhaal formálja meg.
Ami a jövőt illeti, biztosan nem most hallottunk utoljára a Hercegről, nem kizárt például, hogy a 2008-ban indult új POP is trilógiává növi majd ki magát. Emellett állítólag lesz egy mozi alapján készülő új The Sands of Time játék is, sőt a Disney még a film előtt szeretne látni egy LEGO: Prince of Persia címet is, csak hogy a fiatalabbakhoz is eljuttassa mindazt a varázslatot, melynek az öreg gamerek immáron 20 éve a részesei lehetnek.