Újra pénzt próbál csinálni a modokból a Valve

A rendszer ezúttal a Dota 2 játékosokat érinti és komoly szerzői jogi kérdéseket vet fel.

Újra pénzt próbál csinálni a modokból a Valve

Mint az közismert, a Valve tavaly megpróbálta bevezetni az fizetős modok rendszerét a Steamen, de a PC-játékosok általánosnak mondható közfelháborodása miatt az illetékesek végül úgy döntöttek, hogy letesznek szándékukról. A jelek szerint azonban Gabe Newell és csapata újfent elérkezettnek látja az időt arra, hogy pénzt csináljanak a modokból. Egy, a PC Gamer oldalán olvasható interjú tanúbizonyságaszerint ugyanis úgy érzik, hogy sikeresen levonták a megfelelő következtetéseket a 2015-ös fiaskóból, és mivel változatlanul azt vallják, hogy lehetővé kell tenni a legtehetségesebbek számára, hogy pénzt láthassanak munkájuk gyümölcséből, egy új, a dolgok jelen állása szerint csak a Dota 2 rajongói által jegyzett Custom Game-eket érintő rendszerrel próbálkoznak meg.

Első körben a hatalmas népszerűségnek örvendő Roshpit Champions-szel játszók tesztelhetik le az új szisztémát, aminek a lényege, hogy maga a mod ingyenes marad, de ha valaki megvesz egy, az adott kiegészítés alkotója által megszabott, ennél a műnél például csak egy dollárba kerülő, harminc napig tartó hatású és negyvennyolc órán belül visszaváltható Custom Game Pass-t, akkor az adott illető különféle előnyökhöz jut. Jelen esetben több karaktere lehet, hat tárgy helyett huszonnégyet tud magával cipelni, valamint nagyobb eséllyel találhat ritka tárgyakat és 10%-kal több tapasztalati pontot kap. Lényeges, hogy utóbbi két hatás a vele egy csapatban játszókra is hat, még ha ők nem veszik meg a CGP-t. A rendszer fontos eleme, hogy a Valve dönti el, mely modok érdemesek arra, hogy alkotójuk anyagi támogatásban részesüljön, mert a cég szeretne ügyelni arra, hogy csak a valóban népszerű, minőségi műveket jegyző alkotók jussanak pénzhez. Komoly újítás, hogy míg a régi felosztás szerint a készítők csupán az így befolyt összeg 25 százalékára lettek volna jogosultak, most a Steam csak a szokásos, a pletykák szerint harminc százalékos jutalékát vonja le, a többi pedig a modokat jegyző hobbi-fejlesztők zsebébe vándorol.

Az új rendszer a különféle fórumokon olvasható visszajelzések alapján alaposan megosztja az érdeklődőket. Egyesek attól tartanak, hogy lényegében előbb vagy utóbb, de meg fognak jelenni a P2W tartalmak, illetve többen úgy vélik, hogy a Valve ezzel csak megágyaz az egyszer már elbukott ötlete visszatérésének. Mások szerint azonban komoly különbség, hogy ezúttal a modok ingyenesek maradnak, és az sem mellékes, hogy a pénz java ezúttal tényleg az alkotókhoz kerül. Hogy vajon az új kezdeményezés is úgy végzi-e, mint elődje, az még a jövő zenéje, de nem jelent túl sok jót, hogy már fel is merült egy igen kényes szerzői jogi kérdés.

Egy Darkswordfish néven futó Reddit-felhasználó ugyanis azzal vádolta meg a modot jegyző csapatot, hogy művükben számtalan ikon és modell az eredeti készítők engedélye nélkül lett felhasználva, ami normális körülmények között nyilván senkit sem érdekelne, de mivel pénzt keresnek vele, joggal merül fel a kérdés, hogy nem jár-e egy bizonyos összeg azoknak, akiktől az érintett grafikai elemek származnak. A fejlesztők nevében nyilatkozó, ChalkyBrushként ismert alkotó két pontot leszámítva tagadta a vádakat, azt állítva, hogy a kifogásolt tartalmak java része a Valve tulajdonába tartozik, de azt elismeri, hogy az egyik ikon valóban a Warcraft 3-ból való, illetve hogy az egyik ház egy demó pályán látható épület szerintük jelentősen átalakított variánsa, amiben fekszik annyi munkájuk, hogy senki se tekinthesse lopásnak a használatát. Ezen kívül leszögezte, hogy ő megpróbálta felvenni a kapcsolatot a szerinte elképesztően tehetséges modellezővel, de az nem válaszolt a levelére és azt is megjegyezte, hogy szerinte semmi akadálya annak, hogy ha valaki nagyon akarja, akkor a Roshpit Championsból is átemelhessen a saját játékba egyes elemeket. A Blizzardnak tehát elvileg akár módjában állna megtenni a szükséges jogi lépéseket a modderek ellen, de erre aligha kerül majd sor. Már csak azért sem, mert a készítők világossá tették, hogy a következő frissítésnél eltávolítják majd a képet, az azonban még egyáltalán nem biztos, hogy mi is lesz a kérdéses ház sorsa.

Az eset remekül rámutat arra, hogy az új üzleti modellnél számtalan előre nem látható kockázati tényező van, hiszen a nonprofit hobbialkotói szcénában teljesen megszokott dolog az efféle kölcsönvevés, de gyaníthatóan ha felcsillan az anyagi haszon lehetősége, lesznek majd, akik mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy bebizonyítsák, illő jusst kell kapniuk a bevételből. Az is nagyon jó kérdés, hogy a bíróságokon mennyire állná meg a helyét az a védekezés, hogy egy kissé átalakított modell felhasználása nem számít lopásnak, mert saját munka is van benne, illetve, hogy ez elégséges alapot teremtene-e ahhoz, hogy az eredeti készítőjének ne járjon pénz. Hogy miképpen lehetne elkerülni a hosszas vitákat és az esetleges pereket, az jó kérdés, de sokan úgy vélik, hogy a Valve kötelessége lenne ellenőrizni, hogy csakis azokat lehessen támogatni a Custom Game Pass megvásárlásával, akiknél még a gyanú árnyéka sem merülhet fel, és igazolni tudják, hogy kizárólag a saját erőfeszítéseikből látnak pénzt. Hogy ez így lesz-e, vagy sem, azt még nem tudhatjuk, egy dolog azonban biztos: a jövőben még számtalan kérdés fog felmerülni a modokkal való pénzkeresésről.

Mit gondoltok, ezúttal mi lesz a történet vége? A Valve ismét kénytelen lesz visszakozni, vagy ezúttal egy valóban tartós üzleti modell alapjait sikerült lefektetnie a cégnek?

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward