Phantom Doctrine – Kém a kémben

A világ mindig is összeesküvések, intrikák és háttérben mozgatott szálak kusza hálójából állt. A kérdés csak az, hogy az áldozata, vagy a komoly játékosok egyike lesze a hidegháború ezen fejezetének?

Phantom Doctrine – Kém a kémben

68 %
{{ average }} %
  • Erről senki sem tudhat!
Szerzői értékelés
Szerző
68
%
Olvasói értékelés
Olvasó
Olvasói értékelés
{{ average }}
%
{{ average }}
%

2018.08.22. 0:41 – MEGFIGYELŐI JELENTÉS A CÉLPONTRÓL (#27669)

Már napok óta a képernyő előtt tölti a napjait ########, néha szaggatott gépelés hallatszik a mikrofonban ######### kísérve. A kamera 2 órája használhatatlan, mert egy könyvkupacot tett elé – a lebukás esélye 0%, ez ########## a rendrakás egy módozata. A gyanú beigazolódott, folyamatosan titkosszolgálati témájú, összeesküvéseket taglaló ########### keres rá. Ez napok óta így megy, és egyre ################################## a témában. Elhadart, nehezen érthető félszavakból a dosszié, ügynökök, felkészítés, áldozat és taktika szavakat lehetett kivenni, ami újabb ############ adhat okot. Az átvilágítása ####### megkezdődött, a megfigyelés ######### ideig folytatódik, javaslom technikai szakember bevonását.

---------CTDE protokol 3-AS SZINT---------- ARCHIVÁLÁS UTÁN AZ EREDETIT MEGSEMMISÍTENI-------------

A kalózok, a ninják és a fantasy hősök mellett a kémek világa is rengeteg érdekességet rejt, számos irodalmi, filmes és egyéb feldolgozást kapott már. Volt, akinek a lopakodós, történetközpontú megközelítés jött be leginkább, de van, aki ennél sokkal többre vágyik. A bázisfejlesztő, csapatmenedzselő, a stratégiát és a harci taktikát ötvöző játékok mindig is hatalmas kedvencek voltak, de most nem a földönkívüli idegenektől kell megvédeni a bolygót, bár letagadhatatlan, hogy a Phantom Doctrine készítői is nagyon kedvelhették az X-COM sorozatot. Ügynökeink nagyon is emberi ellenségek ellen veszik fel a harcot, de az intrika, az összeesküvések és az érdekek háttérben zajló csatája ettől még ugyanolyan halálos marad. És, hogy kiben bízhatunk igazán? Néha még magunkban sem…

Galéria megnyitása

1983-at írunk és a két szuperhatalom ímmár a színfalak mögött feszül egymásnak. A titkokat emberéletek árán szerzik vagy védik meg, egy jól elhelyezett bábú pedig létfontosságú a küzdelemben. A paranoia legalább annyira fontos az életben maradáshoz, mint a levegő és jól tudjuk, az ellenség sohasem alszik...így nekünk sem lankadhat az éberségünk!

Otthon, édes otthon

Kell egy bázis, kell egy elhagyatott raktárépület! A fejlesztések, a kiképzés és még megannyi dolog központja lesz, és ne várjuk, hogy örökké itt maradunk, ha nagy a baj, bizony költözni fogunk. A főhadiszállásunk 5 részből áll: szálláshely, kórház, műhely, elemző központ és a hamisítással foglalkozó részleg. Ügynökeink állapotát, képességeit, felszerelését a szálláson vehetjük tüzetesen szemügyre. A műhelyben felszerelést gyárthatunk és a bővítések, építkezések is itt kerülnek jóváhagyásra. A kórház önmagáért beszél, a hamisítás pedig extra bevételhez juttat minket, de egy másik fontos feladata is van. Új személyazonosságot kreálhatunk lebukott vagy veszélyben levő ügynökeinknek, de a kinézetüket és a ruházatukat is teljesen újragondolhatjuk – mindent a beton biztos új útlevélért!

Külön érdekesség, hogy magyar kémünk is lehet és az adatbázis néhány fiktív névvel is ellát minket, a régmúlt útlevele és a vicces régi papír 50 forintosok fényképe mellé.

Galéria megnyitása

Kiemelt fontosságú a megszerzett dokumentumok, fotók, tervrajzok és levelek kiértékelése és az elemző központ pontosan ezért van. Kódneveket, helyszíneket, szervezeteket, akció fedőneveket találunk, majd elkezdődik a szálak összekötése. Szó szerint, ugyanis a táblára felpakolt információt fonalakkal kötjük össze, amíg ki nem adják a végső megoldást. Nagyon hangulatos és eredeti, ahogy a kódtörők és az elemzők bőrébe bújva morzsánként rakjuk össze az információ darabkákat – erre a feladatra amúgy ügynökeinket is ráállítjuk, ilyenkor helyettünk keresik meg a sok szövegből a létfontosságú részeket.

Galéria megnyitása

A sikeres elemzés küldetéseket adhat, új szálakat nyit meg a történetben és a továbbhaladáshoz is szükséges. Ha már unjuk az éles bevetéseket, merüljünk el a dokumentumok tengerében és az összefüggések, a háttérben futó szálak kibogozásában kicsit, jó élmény lesz. Mivel sok tevékenység úgynevezett „veszély pontba” kerül, ezért tartalékoljunk némi pénzmagot a költözésre is, ezzel védhetjük csak ki, hogy az ellenség emberei lerohanjanak minket – és higgye el mindenki, nem jó élmény eltűnt ügynököket veszteség listára írni, miközben pénzt és információkat is elloptak tőlünk.

Én a kém

A bázis mellett a legfontosabb dolog az emberanyag. Az X-COM-hoz hasonlóan egyedi kinézetet, karaktert adhatunk kémeinknek, ami szerintem zseniális dolog, sokkal élvezetesebbé, hangulatosabbá teszi a játékot. Ügynökeink minden szintlépéskor képességeket szereznek és rejtett talentumokra is fény derülhet. Ezeket kérdőjelek jelzik, elvileg minél több van annál jobb, hiszen sok kiaknázatlan érték lapul bennük. Kivéve, ha agymosáson vagy egyéb kondicionáláson mentek keresztül… ha ilyenre derül fény, az bizony bajt jelent. Ezzel akkor is számolnunk kell, ha olyan ügynököt bocsátunk el, aki tartogat még kérdőjeleket a képességei között, ha ugyanis kiderül, hogy kettős ügynökként tevékenykedett, az komoly veszélynek teheti ki kis csapatunkat.

Na de ki mondta, hogy a kémek világa egyszerű? Kiképzésük során képességeket is tanulhatnak, amik a harcok során jönnek majd jól. Egy lézerfénnyel például remekül elvakítják az ellenséget, de a kétszer akkora megtett táv és a társaink „energiájának” (awareness) feltöltése is életmentő lehet. Mi más hiányozhatna James Bond kései leszármazottjainak tárházából, mint néhány jól kiválasztott előny (perks), ami a szintlépésekkor aktuális. Jól gondoljuk meg, hogy életerővel, speciális képességgel vagy valamiféle harci tudással vértezzük fel emberünket.

Galéria megnyitása

A tapasztalatom alapján egy színészetben (actor) jártas ügynök aranyat ér, ugyanis bevetéseken álruhát ölthet, és szinte bárhová bejut a lebukás veszélye nélkül. Elzárt, kamerák által őrzött, katonai és rendőri járőrök által figyelt terület vagy szoba? Semmi gond, hiszen mi csak egyszerű orvosok, munkások, civilek vagy épp villanyszerelők vagyunk, ki fogna gyanút pont ránk?

Szintén rengeteg fejfájástól megkímél minket, ha magas az ügynökünk életereje. Ez a beszivárgás (infiltration) fázisban arra jó, hogy ártalmatlanítsuk a rossz helyen álló vagy rossz időben arra járó katonákat vagy épp civileket. A szabály ugyanis az, hogy mindent le tudunk ütni, aminek alacsonyabb a miénknél a HP-ja. Ellenséges ügynökök esetében számíthatunk rá, hogy ez a szám magas lesz, míg a „közemberek” esetében 100%-ig biztosra vehetjük a sikert, hiszen alapból, kétszer annyi életerőnk van, mint nekik.

Egy kis stratégia

A világtérképen tűnnek fel az események és a küldetések, amiket jobb minél előbb kivizsgálni. Lehet, hogy hamis riasztást kaptunk – megesik a legjobbakkal is, de ha az ellenség ügynökei forralnak valamit, az veszélyes ránk nézve. Korábban is említettem, hogy bázisunk egy „veszély mérővel” is rendelkezik, ami ha elég magasra kúszik, az ellenség lerohanja a bázisunkat, komoly károkat okozva és az is megeshet, hogy egy-egy ügynökünknek nyoma veszik.

Galéria megnyitása

De ha már szóba kerültek a küldetések, lássuk közelebbről, mi vár lopakodó (és néha lövöldöző) hőseinkre. Mielőtt belecsapnánk a lecsóba, különféle felvezető bevetésekre küldhetjük embereinket. Csírájában elfojthatjuk az egész ellenséges műveletet, de ez esetben sem titkokat se felszerelést nem szerezhetünk. Kipuhatolhatjuk a gyenge pontokat (recon), ez talán a leghasznosabb lehetőség. Legfőképpen azért, mert álruhát kapunk és a korábban említett színészet képességgel ez zseniális kombó. Az éles bevetés fő és mellékküldetések megoldását jelenti – ez egy célpont személy likvidálása, elfogása, vagy iratok, információ megszerzése lesz főként. Extraként minden küldetés során felszerelést és titkos dokumentumokat zsákmányolhatunk, ha ki tudjuk cselezni a kamerák/civilek/őrök éberségét.

Galéria megnyitása

A pályák zömében azonban ugyanaz a feladat vár minket: raboljuk el vagy öljük meg az ellenséges ügynökö(ke)t, szedjük össze a lootot és távozzunk. Vagyis megkeressük a kamerákat irányító központokat, lekapcsoljuk őket, leütjük az útban levő embereket, eltűntetjük a testüket, fosztogatunk, majd lelépünk. Változatosságot csak a fő küldetés szál jelent, ahol izgalmasabb feladatok várnak minket.

Ki ne szeretne baráti ügynök üreges fogában mikrofilmet kicsempészni, vagy épp terhelő bizonyítékkal teli táskával kelepcébe sétálni?

Lőni vagy nem lőni?

Sok poén és még több bosszúság oka volt az X-COM játékokban a találat százalékos esélye. Mindenkinek van legalább egy története a félrement 96 vagy 99%-os lövésekről és olyan helyzetekről is, ahol a fél centire álló ellenség eltalálására mondjuk 45%-ot adott a játék. Könnyen lehet, hogy a Phantom Doctrine készítői ebből tanulva alkották meg a saját harci rendszerüket. Az éberség (awareness) pedig a Hard West szerencse statjához hasonlít, ha elkerülünk egy lövést akkor ez csökken – sebzést így is kapunk, csak a minimumot, minden más esetben a maximumot.

Galéria megnyitása

Felszerelésünk taktikai és harci helyzetekre is felkészíti az ügynökeinket. Igazán hasznos, ha van nálunk egy zárnyitó készlet, rövidebb utak, értékes zsákmányt rejtő szobák nyílnak meg előttünk segítségével. Legalább ilyen hasznos lehet egy füstgránát is: nem csak fedezéket ad tűzharc során, de a menekülést is remekül segíti, hiszen ha nem látnak, akkor nem is lőnek ránk ellenségeink. Emellett elsősegély csomagot, repesz és villanó gránátot, különféle lőszereket is magunkkal cipelhetünk.

Fegyverek terén is széles paletta vár minket, de eltelik azért egy kis idő, mire a hangtompító is a repertoárunkba kerül. Ez hatalmas taktikai előnyt ad majd, de a karabélyok, pisztolyok, géppisztolyok addig is rendelkezésünkre állnak. Ha azonban lőni kezdünk, azt jó okkal tegyünk, ugyanis azonnal felrázza az egész környéket, ráadásul erősítést is küldenek ránk.

Tapasztalatlanságomban egyszer kerültem direkt tűzharcba, mivel az egyik ellenséges ügynök elrablásához le kellett gyengítenem kicsit - túl magas volt az életereje a kábításhoz. Ehhez a terepet is elő kellett készítenem. Meg kellett várni, amíg az őrjáratozás során olyan helyre érkezik, ami viszonylag közel van a meneküléshez használt kijárathoz. Utána kellett számolni, hogy a 3 kör alatt érkező menekülő autó pont jókor fusson be, valamint el kellett bújtatni az ügynökeimet, hogy ideális helyzetből tudjanak lőni és cipelni. Végezetül 1-2 füstgránát sem ártott, ugyanis legalább 3 katona eredt a nyomomba amint megszólalt a riadó. Jól időzítettem, és pár karcolással megúszta mindkét emberem, de 1-2 körrel később biztos hősi halált haltak volna, súlyos ólommérgezést elszenvedve.

Galéria megnyitása

A lopakodás kifizetődőbb, mint a tűzharc, főleg, mert ellenségeink néhány körönként erősítést kapnak, ha felharsan a riadó. És itt most következzen egy kis fizika/akusztika lecke a Phantom Doctrine világából. Az ablaküveg a játékban hangtalan, szilárd, átlátszó anyag – szerencsénkre. A mellettem álló, de nekem hátat fordító őr mellett teljes lelki nyugalommal ugrottam be egy ablakon, hogy a betörő üveggel mit sem törődve foglaljam el biztos pozíciómat a látószögén kívül. A tanulság? A fegyveres őröknek szemük van, a fülüket azonban otthon hagyták.

De a mesterséges intelligenciának azért van esze is. Ha túl sok civilt vagy katonát iktatunk ki gyanút fog és ügynökeivel elkezdi átfésülni a terepet. És ha ez még nem lenne elég, akkor a még meg nem talált titkos dokumentumokat is megsemmisíti az ellenség ügynöke, ha odaér… ezt is jó elkerülni. Legyünk óvatosak az ottfelejtett hullákkal is! Nincsen rosszabb annál, amikor úgy gondoljuk, a pálya szélén hagyott őrt úgysem találja meg senki, majd pár kör múlva az ellenséges ügynök épp arra járőrözik. A testek elrejtése egy parancs után automatikusan megtörténik, kis átvezető videóval kísérve, nem kell cipekednünk és kukát, szennyes kosarat, szekrényt keresnünk nekik – megéri azt a plusz kört rászánni. Mivel végtelen számú kör áll a rendelkezésünkre, hogy az adott pályát végigvigyük, nyugodtan taktikázhatunk és ügyeskedhetünk, türelemjáték ez és a kémek életében ez egy igen fontos erény.

Befutott egy jelentés

Csiszolnivaló még akad a Phantom Doctrine háza táján, de alapvetően jól egyben van az egész. A kis átvezető videók hamar unalmassá válnak, de ez egyszerűen orvosolható probléma egy későbbi tapaszban. Ahogy a játék stabilitásának anomáliái is. Kifagyásokat tapasztaltam és néha „beragad” a monitoron levő felület, az újraindítás segít csak, hogy váltogatni tudjunk a különféle helyszínek között. Az automatikus körönkénti mentésnek köszönhetően nem veszítettem időt, egyszerű kellemetlenség volt és szerencsére ritka is.

Galéria megnyitása

A potenciál határozottan benne van a játékban és nem is a csillogás, a csúcsgrafika hiányzik az összképből, bár tény, hogy a hangok, a zene sem teszi maradandóbbá az élményt. Ami leginkább szemet szúrt az a változatosság hiánya. A küldetések típusai, az ellenségek, a helyszínek terén megint csak az X-COM a követendő példa, de sok más apróság terén is. Megértem, hogy nem azonos erőforrásokkal dolgozott a két játék gárdája, ezért is vagyok azon a véleményen, hogy ez egy nagyon erős közepes. Egy olyan alap, amire egy második rész nagyon jó eséllyel kiemelkedő játékot hozhat. Kereslet biztosan lenne rá, hiszen a sokat emlegetett X-COM és a készülő Phoenix Point is komoly rajongótáborral bír, a stílus tehát keresett, és sokakat vonz a kémek és a hírszerzés világa is, ami tud olyan izgalmas lenni, mint bármilyen űrből érkező fenyegetés.

Összefoglalás

Phantom Doctrine – Kém a kémben

Phantom Doctrine – Kém a kémben

Phantom Doctrine – Kém a kémben
Szerzői értékelés
68
%
Stratégiai, taktikai valamint szerepjáték elemekkel operáló hidegháborús kémjátszmába csöppenünk, és a bázisunk kiépítése ugyanolyan fontos lesz, mint a bevetéseken alkalmazott taktikánk.
A nagyon jó alapötlet, az egyedire szabható ügynökök és az összeesküvések leleplezésére használt kódtörés a játék kiemelkedő pontjai.
Fagyások és grafikai hibák keserítik meg az életünket és a játékra ráférne egy jó adag változatosság is.
{{ totalLabel }}
%
{{ userRateLabel }}

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap