Let's Play - De csak óvatosan!

Itt a Nintendo Creators Program. A Let's Play szcéna sztárjai elégedetlenek a változásokkal...

Let's Play - De csak óvatosan!

Mint ahogy azt egy korábbi írásunkbanmár kiveséztük, a napról napra népszerűbb, sokak számára megélhetést, vagy jelentős keresetkiegészítést jelentő Let's Play videók kapcsán egyre több kérdés merül fel.

Azokat a kiadók és a fejlesztők a jelenleg érvényes szerzői jogi törvények alapján bármikor letiltathatnák a YouTube-ról, és a többi hasonló oldalról. Mindez csak azért nem történt még meg, mert az iparág szereplőinek java része ingyenreklámnak tekinti az ilyen tartalmakat. Ha viszont ez a nézet megváltozik, akkor könnyen előfordulhat, hogy a szórakoztatás ezen formája épp olyan gyorsan tűnik el, mint ahogy kialakult és elterjedt, mert a videók készítői aligha tudnak hatékonyan fellépni a tőkeerősebb, ügyvédek tucatjait foglalkoztató nagyvállalatok ellen.

Hogy a játék "showman"-ek mennyire ki vannak szolgáltatva a jogtulajdonosok kényének-kedvének, azt a Nintendo viselkedése mutatja a legjobban. A japán cég köztudomásúlag árgus szemekkel lesi a játékmenetet bemutató videókat, és nem habozik, hogy a lehető legszigorúbban érvényesítse érdekeit.

Mindennapos, hogy ügyvédeik szerzői jogi okok miatt levetetik a felvételeket, vagy maguknak követelik a készítőknek járó teljes reklámbevételt, amit meg is kapnak, mert a játék az ő szellemi termékük. Legutóbb „Angry” Joe Vargason csattant az ostor, aki temperamentumát meg nem hazudtoló stílusban reagált a számára igen kellemetlen fejleményre.

Egy ideje már várható volt, hogy a cég a kritikák hatására enyhít a már-már legendás szigorán, és egy közönségbarátabb megoldás felé mozdul el. Ennek a gyümölcse a jelenleg még béta-verzióban lévő, január 28-án elrajtolt Nintendo Creators Program.

Az ebben részt vevőknek először regisztrálniuk kell magukat, majd ezt követően el kell dönteniük, hogy csak egy videót, vagy egy egész csatornát kívánnak bejegyeztetni. Ettől függ ugyanis, hogy a vállalat a tartalom-előállítónak járó összeg negyven, vagy harminc százalékát kapja meg. Ez az arány azonban bármikor, mindennemű előzetes értesítés és egyeztetés nélkül megváltozhat, ráadásul csatorna esetén a Nintendo a nem az ő termékeikkel foglalkozó videók után is megkapja a pénzt. Rendkívül fontos kritérium, hogy nem lehet minden játékról videót készíteni. Ha egy cím nincs rajta a listán, akkor továbbra is tabu marad.

Mindezek mellett, a cég munkatársai magától értetődően átnézik a videókat, és amelyek nem nyerik el a tetszésüket, nem jelenhetnek meg. Az alkotók persze így is megoszthatják a nagyközönséggel visszadobott műveiket, de azokért így egy vasat sem kapnak. Arról nem is beszélve, hogy ha egy negatív hangvételű kritika túl nagy népszerűségre tesz szert, azt bármikor levehetik a YouTube-ról.

Mint ahogy azt sejteni lehet, a meglehetősen kemény és bürokratikus szabályozás sokaknál kiverte a biztosítékot. A műfaj koronázatlan királya, Felix „PewDiePie” Kjellberg szerinta Nintendo pont azoknak árt a legtöbbet, akik kizárólag a cég játékaival eltöltött feledhetetlen perceiket akarnák megörökíteni az utókornak. John „TotalBiscuit” Bain pedig videóbejegyzése elején vezeti le, hogy a cég által követelt részesedés mekkora érvágást is jelent majd a készítőknek.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward