From Dust: Porból lettünk...

Az isteneknek nehéz dolga van, főleg, ha az ember képtelen hidat építeni magának, és inkább az Úrhoz fordul segítségért. Teszteltük a From Dustot.

From Dust: Porból lettünk...

I. oldal

Az istenszimulátoroknak kis létszámú, ámde látványos pedigréje van, a műfaj mégsem vált elég népszerűvé ahhoz, hogy a neves darabokon túl akár egy kisebb próbálkozás is eszünkbe jusson. Ezért is volt furcsa hallani a From Dust koncepciójáról, melyben egy ifjú isten feladatait ellátva kell segítenünk aprócska törzsünket. A Summer of Arcade egyik legvártabb játéka most megjárta az iPont is, és bár tény, hogy szórakoztató darabbal van dolgunk, talán nem véletlen, hogy e szokatlan stílust hanyagolták az utóbbi években.

Deus Ex

A From Dust története szerint egy kis csoport ember imával és tánccal hívja életre mindenható istenét, hogy az segítsen nekik felfedezni az ősök által hátrahagyott titkok jelentését... Mi az? Hogy ismerős? Ja, hát persze, ugyanezt a felállást már elsütötte valami Black & White nevű cucc is cirka tíz éve, valami Mollinő csinálta, nem tudom, hallott-e róla valaki valamit... Viccet félretéve egyébként a From Dust tényleg nagyon sokat merít az angol mester Peter Molyneux munkájából, kezdve az előbb felvázolt történettel az irányításon át, egészen a pályák céljáig. Ahogy ott és akkor, itt és most is a terjeszkedés a legfőbb cél, de persze kisebb léptékben, hisz ez mégiscsak egy XBLA játék és nem egy dollármilliós AAA cím. Nincs tehát győzködés és nincsenek ellenséges falvak sem. Helyettük totemeket kell körbetáncoltatni emberkéinkkel, akiket a Lemmingsben látottakhoz hasonlóan kell eljuttatni a kívánt pontra. Istenként ugyanis nem az a feladatunk, hogy jutalmazzunk és büntessünk, esetleg egy havas hegy tetején paráználkodjunk nimfa feleségeinkkel. Nem, itt annyi a dolgunk, hogy a föld tőlünk független erőit befolyásolva utakat építsünk népünknek, hogy elérhessék az egyébként megközelíthetetlen totemeket. Ha a sziget összes toteme a miénk, megnyílik egy portál, és mehetünk a következő világba.

Persze a lopás nem bűn, ha ügyesen csinálják, s ez igaz lehetne a From Dustra is. Lehetne. Ha az isteni közbenjárás nem csak alibi lenne egy máskülönben teljesen átlagos, sőt, sokszor unalmas játékmenethez. A talaj, a víz, a láva és a homok manipulálása nem isteni kihívás, sokkal inkább útépítő munka, csak épp daruk nélkül. Nincs befolyásunk a faluban történekre, sőt, az épületek is maguktól épülnek fel a semmiből. Mikor már azt hinnénk, hogy varázsigéket tanulhatunk, kiderül, hogy embereink kapják meg őket és maguktól használják, nehogy már zavarjanak bennünket a homokozásban. Sajnálatos mindez, mert a játékban lenne potenciál, sőt, a hangulat egyedi és magával ragadó, sok dobozos játék tanulhatna a From Dusttól, ha atmoszférateremtésről beszélünk. Amennyiben viszont levetkőztetjük és csak mint játékot nézzük, nem több egy szívatós feladatgyűjteménynél.

II. oldal

Porrá leszünk...

Persze még így is lehetne jó a végeredmény, hisz a kellően innovatív célok és feladványok a legegyszerűbb játékmenetet is élvezetessé tehetik. Itt viszont ez nincs meg. A tucatnyi, egyre nehezedő pálya ugyanazokat a metódusokat ismétli, a kihívás pedig bár megvan, ahelyett, hogy előre lökne, inkább frusztrál, mert sokszor átláthatatlan, mit is kéne tennünk. Ebben közrejátszik az ügyetlen kamera is. Vagy túl közelre nézünk, vagy túlságosan kizoomolunk, a lényeg, hogy egyszerűen nem látjuk, mi történik a pályán. Ez pedig egy olyan játéknál, ahol a környezet folyamatosan ellenünk dolgozik (a víz lerombolja a homokból épített hidat, a láva ráomlik a kőből eszkábált... hídra), megbocsáthatatlan hiba. Bízzunk benne, hogy a PC-s változat e téren javul az egér precizitása révén, mert ez így kifejezetten a játszhatóság rovására megy.

A pályákon vannak mellékküldetések, melyeket megoldva összegyűjthetjük a Challange menü különleges kihívásait. Ezek viszont azon túl, hogy iszonyú nehezek (legtöbbször a rendelkezésünkre bocsátott rövid idő miatt), semmiben sem különböznek a kampány játékmenetétől, szóval csak azok számára érdemes kimaxolni a From Dustot, akik valami úton-módon beleszeretnek a programba és megbocsátják annak hibáit.

Emberkéink egyébként kifejezetten aktívak. Amellett, hogy gyorsan szaporodnak, van annyi eszük, hogy rátaláljanak az általunk épített útvonalakra, sőt, arra is képesek, hogy maguk keressenek újakat, ha épp a miénk nem tetszik nekik. Jó lenne néha interakcióba lépni velük, nézni, ahogy táncolnak nekünk, vagy áldozatot mutatnak be. Mindez viszont csak dísz, az egészből hiányzik az interaktivitás, ami a Black & White-ot oly magasra emelte.

III. oldal

Az Úr arca

Furcsamód amilyen közepes a From Dust játékmenete, olyan hihetetlenül szép a dizájnja és a grafikája. A letölthető játékok közül jelenleg messze a legjobban kinéző darabbal van dolgunk, s bár ez a független fejlesztések között sokszor szubjektív megítélés kérdése (lévén itt nem a realitás a cél), úgy gondolom, hogy egy olyan program, ami a nagytestvérekhez mérten is jól mutat, megérdemli az ovációt. A karakterek mozgása, a fények, az élsimítás mind remek, de a koronát kétségkívül a természet ábrázolása helyezi a fejlesztők fejére. A cunami például sosem volt még ilyen elemi erejű és félelmetes, komolyan, borsódzik a hátam, valahányszor bekövetkezik a játékban, de egy vulkánra sem fogtok eztán ugyanúgy nézni.

A zene és a hangok viszont már nem ilyen dicséretesek. Népünk karattyolása nagyon irritáló, a bennszülött nyelveket másoló halandzsájuk helyett jobb választás lett volna a klasszikus angol nyelv. A muzsika túlvilági és sok afrikai hangszert használ, ez viszont maximum különccé teszi, de nem jóvá. Ez egyébként az egész játékra igaz: különc, de nem jó. A From Dust érdekes próbálkozás, ami biztos, hogy sokaknak bejön majd, sőt, ajánlom, hogy aki teheti, próbálja ki, mert igen különös hangulattal bír. De semmiképpen sem 1200 MS pontért, mert annyit biztosan nem ér meg, maximum a Summer of Arcade részeként lehet jó üzletnek titulálni.

[bold]

6/10[/bold]

Platformok: Xbox 360, PC (később)

Tesztelt platform: Xbox 360

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward