Fogyatékkal élőknek is jól irányítható az Overwatch

Nem csak az Overwatch, de az Uncharted 4 is kiemelkedően jól irányítható a fogyatékkal élők számára.

Fogyatékkal élőknek is jól irányítható az Overwatch

Habár a játékoknál alapvetően elvárható lenne az irányítás részletes testreszabhatósága, ezt sokszor valamiért mégsem tartják fontosnak a fejlesztők. És míg PC-n ez jellemzően áthidalható modokkal, vagy a beállítások tárolására szolgáló fájlok manuális szerkesztésével, addig konzolon nincsenek ilyen lehetőségek - sokszor a mai napig csak néhány előre beállított sémát kínálnak fel a játékok a kontrolleres irányításhoz.

A Zak becenevű felhasználó most felhívta mindenki figyelmét arra, hogy az irányítás testreszabhatósága nem csak a kényelem miatt fontos, hanem mert sokan élnek olyanok, akiknek enélkül esélye sem lenne játszani az adott játékkal.

Zak ugyanis részleges bénulással él együtt, ami az esetében azt jelenti, hogy minkét kezével csak egy-egy dolgot tud csinálni egyszerre - tehát mozgás közben például nem tud célozni és lőni egyszerre, hiszen az már három mozdulatot igényel. Éppen ezért elmondása szerint az FPS-ekben jellemzően kénytelen volt kizárólag a shotgunra hagyatkozni, és ráállni a közelharci játékstílusra.

A helyzet máshol is hasonló: a League of Legendsben a nagyon kompex játékmechanizmusokat használó hősök is kiesnek számára, mint a verekedős játékokban is azok a karakterek, amik több gomb egyidejű megnyomását követelik. Szerinte azonban az FPS-ek voltak mindig is a legrosszabbak ebből a szempontból.

És habár az Overwatch számos különböző hőssel rendelkezik, akik többféle képességekkel bírnak, a nagyon részletesen beállítható irányítás miatt Zak mégis tud játszani velük. Az aim toggle bekapcsolásával, és a lövés bal analóg karra tételével például sikeres tud lenni még a Widowmaker karakterrel is: "Meg akarom köszönni a Blizzardnak a közel végtelen számú beállítási lehetőséget. Nem tudom, hogy ez volt-e a cél, de a széleskörű beállításoknak köszönhetően minden karakterrel tudok játszani! Nektek köszönhetően ma először tudtam érvényesülni egy sniperrel mióta videojátékokkal játszom, és ez fantasztikus érzés!" - írja Zak.

"Remélem, hogy ezt látja valaki a Blizzardnál. Szeretném mindenki figyelmét felhívni rá, hogy igenis számít ez a fajta játéktervezés" - fejezi be gondolatait.

Az Uncharted 4 is remekül hozzáférhető a fogyatékkal élők számára

Szerencsére azonban nem az Overwatch az egyetlen pozitív példa, amiről az utóbbi időben beszámolhatunk. A Naughty Dog ugyanis számos olyan beállítást helyezett az Uncharted 4 menüjében, melyek jelentősen megkönnyítik a fogyatékkal élők számára a játékot.

A Naughty Dog két játéktervezője, Emilia Schatz és Alex Neonakis elmondta, fontos volt számukra a hozzáférhetőség, és hogy minél szélesebb réteg képes legyen elboldogulni az Uncharted 4-gyel. Ehhez az inspirációt a Disabled Accessibility for Gaming Entertainment Rating System (D.A.G.E.R.) főszerkesztője, Josh Straub adta. A szervezet igyekszik besorolni az egyes címeket aszerint, hogy mennyire játszható fogyatékkal élők számára.

Straub maga sem ép, és rendkívül frusztrálta, hogy nem tudta befejezni az Uncharted 2-t, ugyanis a végéhez közeledve rengeteg gyors QTE-szegmens követte egymást. Ennek megfelelően a negyedik részbe több olyan opció is került, ami segít a hasonló helyzeteken: például nyomogatás helyett elég egyszer lenyomnunk a gombot, ez ráadásul működik a közelharc esetében is, így Drake a négyzet lenyomása után magától harcol.

Ezen kívül többek között lehetőség van arra is, hogy a célkereszt magától ráváltson a célpontra és a kamera is odaforduljon, így az Uncharted 4 játszhatóvá válik a jobb analóg kar használata nélkül.

Az alábbi videóban erről részletesebben is beszélnek:

Killer Instinct csak hangok alapján

Szintén érdekes a Killer Instinct esete. Nem olyan régen ugyanis a Sightless Kombat nevű, teljesen vak felhasználó azzal vált híressé, hogy eljutott a Killer szintig a verekedős játék online módjában, ami az abszolút a csúcsot képviseli.

Ezt elérni még látóképesen is irgalmatlanul nehéz, így el lehet képzelni, milyen lehet vakon. A titok természetesen a hangokban rejlik: Sightless Kombat arra ösztökélte a fejlesztő Iron Galaxy stúdiót, hogy javítson a játék hangjain, és bővítse a hangok beállításainak lehetőségeit.

Mivel a készítők ezt megtették, így most már akár vakon is felérhetünk a csúcsra. Sajnos az erről készült videó beágyazását letiltották, de a YouTube-on megnézhető.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward