F1 2011 - Tökéletességre hangolva

A 780 lóerős motor sikítása messzire hallatszik, 18000 fordulat percenként, gyorsulás 0-ról 100-ra 1,9 másodperc alatt. Ez már teljesítmény.

F1 2011 - Tökéletességre hangolva

I. oldal

A 780 lóerős motor sikítása messzire hallatszik, 18000 fordulat percenként, gyorsulás 0-ról 100-ra 1,9 másodperc alatt. Több évtizedes mérnöki munka eredménye, mely kéthetente vasárnaponként benzinfejek millióit ülteti a képernyők elé. Amit egy 2,4 literes, V8-as motorból ki lehet hozni, azt ezek megtették. 70 literes fogyasztás, egy 600 kilogramm súlyú autónál, az embernek libabőrös lesz a háta, ha belegondol, mire képes egy ilyen bestia, 415 km/h a Forma 1-es végsebesség rekord, legtöbbünk keze megremeg, ha előzni kell az autópályán. A száguldó cirkusz márciustól novemberig, 19 helyszínen várja a világ autósport-rajongóit, a Codemasters legújabb játékának köszönhetően pedig most mi is a volán mögé ülhetünk, lássuk hát, hogy a 2010-es, bemutatkozó rész után mennyit fejlődött a játék, érdemes-e lecseréljük a régi lemezt, vagy csak rókabőr-e az, amit kapunk.

Az F1 2011, mint a versenysorozat hivatalos feldolgozása, a 12 csapat, a 24 pilóta, és a 19 helyszín mellett tartalmaz mindent, mely a világbajnokságot idén érintheti, legyen az átigazolás, szabálymódosítás, vagy bármilyen változás. Újoncként bekerült a játékba Sergio Pérez, kinek feladatait Pedro de la Rosa vette át később, továbbá debütál az idei mezőnyben Pastor Maldonado, Jérôme d'Ambrosio, Paul di Resta, illetve Narain Karthikeyan is, utóbbival sem készülhetünk nagy karrierre, Daniel Ricciardo helyettesíti őt jelenleg is. Ami a nagydíjakat illeti, már versenyezhetünk a vadonatúj, Buddh International Circuiten is, Indiában, illetve nagy visszatérőként itt a Nürburgring, a német autósport legendás versenypályája, s ahogyan a valóságban, úgy a játékban sincs benne az év közben törölt Bahreini futam. A szíriai pálya az évadnyitó lett volna, de a politikai konfliktusok miatt először eltolták a dátumot, majd a szervezők maguk mondtak le a rendezés jogáról. Eseménydús hát a Forma 1 világa, mindezek tükrében pedig nem is meglepő, hogy a sorozat aktuális részei ősszel debütálnak csak, van mit átvezetni a játékba.

A Career mód nem sokat változott. A tavalyi részhez hasonlóan idén is névtelen újoncként csatlakozunk a mezőnyhöz, a Lotus, az AT&T, a Force India és a Virgin hajlandó csak leigazolni, sokat kell dolgozni, hogy megjöjjenek az első komolyabb ajánlatok. A DiRT-höz és a tavalyi F1-hez hasonlóan pedig ezúttal is a Paddockból indul minden, lakóautónk kényelmét élvezve elolvashatjuk e-mailjeinket, nézegethetjük az egyéni, és a konstruktőri világbajnokság állását, tanulmányozhatjuk a soron következő futamot, s még interjút is lehet adni. Az újságírók kérdéseire válaszolhatunk nagyképűen, vagy szerény csapatjátékosként is, attól függően, hogy milyen képet akarunk magunkról formálni, majd mikor elérkezettnek látjuk az időt, indíthatjuk a futamot, hat lóval se lehetne visszatartani.

II. oldal

A nagydíjak három naposak. A szabadedzés szolgál a pálya megismerésére, és az autó finomhangolására, az időmérőn dől el, hogy hányadik rajtkockából indulunk, a harmadik pedig maga a futam, az itt szerzett pontok összessége adja ki a világbajnoki eredményt. Újoncként, gyenge autóval a játék nem várja el tőlünk, hogy mindig elsők legyünk, eleinte csak kisebb célokat kapunk, s bőven elég, ha a mezőny második felében végzünk, később viszont eldől, hogy a két pilóta közül ki lesz a csapat elsőszámú versenyzője, ezzel együtt pedig az elvárások, és a vetélytársak is komolyodnak. Ha úgy tartja kedvünk, akkor a nagydíj első napját teljesen át is ugorhatjuk, büntetés ezért nem jár, a második viszont már fontos. Komoly előzésektől kíméljük meg magunkat, ha szánunk egy kis időt a megfelelő időeredmény elérésére, többször is lehet próbálkozni, a garázsban pedig még az autón is állíthatunk, ha úgy éreznénk, a technika fog vissza minket.

Lehet gumit cserélni, idén már a Pirelli keverékeivel állunk rajthoz, finomíthatunk az aerodinamikai értékeken, a leszorító erőn, a fékeken, a felfüggesztésen, a váltón, illetve lehet hangolni a motorbeállításokon is. Néhány módosítás, és az autó teljesen úgy fog viselkedni, ahogyan mi elvárjuk tőle. Maguk a futamok pedig továbbra sem igényelnek komoly vezetéstechnikát, így a játékot se lehet szimulátornak nevezni, ám pont ez az, amiért olyan sokan szeretik valószínűleg, az irányítás nagyon jó, javult is a tavalyi rész óta. Az F1 2011 úgy nyújt komoly kihívásokat, hogy közben eszméletlenül szórakozunk, minden kanyar egy újabb akadály, nem szabad tövig nyomni a gázt, vagy nagyon berántani a kormányt, különben a sóderágyban végezzük. A játék nem kívánja visszaadni az igazi autók tulajdonságait, mégis mindent úgy alakítottak ki, hogy azt érezzük, vagyunk olyan jók, mint Vettel, Alonso, vagy Button. Nem könnyű hozni a köridőket, minden elismerés a mienk.

Az újdonságok sorát erősíti a safety car, a DRS és a KERS is. Ha baleset történik a pályán, akkor a romok eltakarításáig egy felvezető autó irányítja a mezőnyt, előzni nem is szabad ilyenkor, a gyorsmeccsek kedvelőit viszont máris megnyugtatnánk, a játék csak azoknál a nagydíjaknál küldi be a safety cart, melyek hossza eléri a valós futam legalább 20%-át. Az életben mindig is használták ezt, csak a tavalyi F1 játékból maradt ki, a DRS-ként emlegetett légellenállás csökkentő rendszer viszont egy teljesen új dolog, melyet a FIA is komoly feltételek mellett engedélyezett csak. A hátsó szárny futam közbeni állításával megváltoztatható az autó tulajdonsága, egyenes szakaszon 10 km/h-val növeli meg az autó végsebességét, máskor viszont nagyon veszélyes, ezért csak az erre kijelölt előzési zónákban lehet használni, és azokban is csak akkor, ha már lement legalább három kör, és az előttünk lévő autó 1 másodpercen belül van. A szárny nyitásának lehetőségére maga a játék is figyelmeztet minket, fékezéskor pedig a szerkezet automatikusan visszazár, eszméletlen előnyhöz juthatunk vele, van olyan hasznos, mint a KERS. A kinetikai energia-visszanyerő rendszer a fékezéskor felszabaduló energiákat gyűjti össze, és raktározza, 85 lőerővel növelve meg néhány másodpercre a teljesítményt. Tavaly betiltották, idén újra használható.

III. oldal

Aki nem akarja magát a világbajnokság forgatókönyvének elkötelezni, az a Career mellett több lehetőség közül is választhat. A Grand Prix menüpontban gyorsmeccseket lehet tolni, választanunk kell csapatot, pilótát, pályát, majd megadni, hogy hány kör legyen, és milyen időjárást szeretnénk, aztán nincs is más hátra, csak nyomni a gázt, a pezsgőzésig. A Proving Grounds lehetőségben két időmérő játékmód is vár ránk, a Time Trial egy hagyományos, stopperóra és szellemautó elleni futam, a Time Attack pedig egy kihívássorozat, melyben különböző köridőket kell teljesítenünk, az elvárás magas, és még azt is megszabják, hogy melyik autóban, milyen gumival álljunk rajthoz. Végül, de nem utolsó sorban pedig itt van még a Multiplayer is: a játékban legfeljebb 16 játékos mérheti össze a tudását, a maradék 8 autót ilyenkor a gép irányítja, s van két újdonság is, a split screen elosztja a képernyőt, hogy ketten tudjunk játszani egy gép előtt, az online co-op pedig egy kétszemélyes világbajnokságot nyit meg előttünk. Barátunkkal ugyanazt a csapatot kell erősítenünk, a cél mi más is lehetne, mint az egyéni, és konstruktőri győzelem megszerzése.

A látványért tavaly a Codemasters saját fejlesztésű motorja, az EGO Engine 1.5 felelt, és most sincs ez másképp, csak szintet léptünk, így a játék alatt idén már az Operation Flashpoint: Red Rivert és a DiRT 3-at is hajtó EGO 2.0 duruzsol. A csere összességében jót tett a grafikának, az fps szám is megugrott némileg, az összkép modernebb és kontrasztosabb lett, de a játék természetesen most is sterilebb mint a GRiD és a DiRT csillogó világa, az F1 2011 közelebb áll a valósághoz. Változott az időjárás is, zuhogó esőben immáron nehezebb belátni a pályát, az előttünk lévő is jobban az arcunkba veri a vizet, tovább nehezítve ezzel a dolgunkat, illetve apró, de annál érdekesebb változás, hogy immáron a felhők is mozognak, gyengítve, vagy erősítve a lehulló csapadékmennyiséget. A hangok miatt sincs okunk panaszkodni, idén már jobban érezni, hogy mit csinál éppen a motor, ami manuális váltáskor, vagy a fék-, illetve gázadás megfelelő erejének keresésekor igen jótékony, akinek van már néhány kilométer a lábában, az tudja, milyen ez.

A sportág rajongói számára fantasztikus dolog egy ilyen autó volánja mögé ülni, de a játékban nincs meg az a plusz, ami például a DiRT-ben, nem annyira személyes, nem enged mély betekintést a kulisszák mögé, kis túlzással élve csak annyit mutatnak, amit a tévében amúgy is látunk. Viszont még mindezek ellenére is nagyon jó kikapcsolódást nyújt az F1 2011, illetve a szavatosság se rossz, jól sikerült az új Time Attack játékmód, s rettenetesen hangulatos az online co-op is, figyelnünk kell magunkra, csapattársunkra, ellenségeinkre, ha sikerül megszerezni a dobogó első két helyét, az mindennel felér.

IV. oldal

Az F1 2011 nagyon jó játék, benne van minden újdonság, mely az idei világbajnokságot is jellemzi, remek kikapcsolódást, izgalmas kihívást, és szuper vezetési élményt nyújt, s bár azt mondjuk, hogy igen, érdemes megvenni, leváltva ezzel a tavalyi játékot, azért még mindig nem vagyunk teljesen elégedettek. Kevés változást láttunk, a versenysorozat még mindig távolt tart minket a Forma 1-es pilóták igazi életétől, s dacára az új motornak, még a grafika se lett feltétlenül jobb, ízlés kérdése.

Platformok: PC, Playstation 3, Xbox 360, 3DS és később Vita

Tesztelt platform: Xbox 360

 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward