Shop menü

ARK: SURVIVAL EVOLVED - MEGNYÍLIK A JURASSIC PARK

A játék sokat bővült a legutóbbi beszámoló óta, de elég-e ez az éles megjelenéshez?
Fellner Hajnalka
Fellner Hajnalka
ARK: Survival Evolved - Megnyílik a Jurassic Park

1. oldal

Az ARK: Survival Evolvedról tavaly már írtam, gyakorlatilag épp egy évvel ezelőtt. Az akkori állapot óta persze sok dolog változott, de az alapok nagyjából megmaradtak, így ezekről a linkelt cikkben olvashattok. Ma főleg azokra a fontosabb elemekre szeretnék kitérni, melyek azóta kerültek be és most, hogy a játék megjelent, a szerves részét képezik annak.

Erre a megjelenésre, mint tudjuk, több, mint két évet kellett várni, ennyit töltött korai hozzáféréses szakaszban a projekt. Technikailag őszintén szólva nem vettem észre óriási javulást az elmúlt egy évben, bár a játék akadozgatásának előfordulási gyakorisága valóban csökkent. Ennek ellenére normál módban indítva az Arkot még mindig rengeteg, több másodperces leállásba futok bele akkor is, ha a grafikai opcióknál egyáltalán nincs minden maxra húzva (egy R9 280-assal). Nem segítenek ezen azok a kedves játékosok sem, akik még a hivatalos szervereken is előfordulnak és azzal töltik játékidejük nagy részét, hogy az adott térkép minden szegletébe felhúzzanak valamilyen betonförmedvényt, teletömve pár ezer állattal, hadd szenvedjen az arra járók gépe, míg mindent betölt.

Ez persze nem elsősorban a játék futása, hanem a konkrét játékélmény miatt gázos, hiszen olykor nagy szerencse kell ahhoz, hogy normális helyet találhassunk a bázisunknak, ahol esetleg még építeni is lehet mást egy apró kalyibán kívül. Lehetne mondjuk valamilyen korlátozás az egy személy által birtokolható, különálló bázisok számára egy adott térképen – nem egy, vagy két darab, legyen mondjuk öt, vagy nyolc, ez már elég minden élőhely-típushoz és a többieknek is hagy lehetőséget a kibontakozásra.

A szaggatásos problémát egyébként csak úgy sikerült megoldanom, hogy a normál mód helyett az alacsony memóriás verziót indítom el a Steamen: ekkor kell egy kis (vagy nagyobb) kompromisszumot kötni a látvány terén, de az akadások száma drasztikusan lecsökken, gyakorlatilag lehet játszani a játékkal, hurrá. Nyilván ebben a gépemnek is van némi szerepe (i5-4460, Radeon R9 280, 8 GB RAM), de az enyémnél erősebb "fegyverzettel" megáldott barátaim között is általános a jelenség előfordulása. A fejlesztők ígéretük szerint a kétmillió-nyolcszázharmincezredik dinoszaurusz megalkotása helyett most már az optimalizációra is fordítanak időt, szóval van esély a további javulásra.

2. oldal

Az indulásra négy hivatalos térkép lett a játékban: a már jól ismert The Island és ennek kvázi kiegészítője, a The Center, valamint a Scorched Earth és a Ragnarok, amik modként indultak, aztán beemelték őket az eredeti kettő mellé a cég modprogramjának keretében. A The Island gyakorlatilag az alaptérkép, itt van a legtöbb dinoszaurusz és gyűjtögethető feljegyzés. A Scorched Earth-ön vannak a wyvernek, amiket én következetesen sárkányoknak fogok nevezni, és ahol teljesen más környezeti feltételekhez kell alkalmazkodnunk. Itt is számos új szövegrészletet és más egyebet gyűjthetünk össze, illetve a legyártható eszközök is eltérnek az alaptérképen elérhetőktől.

A Ragnarok térkép pedig egyszerűen hatalmas és mind a The Island, mind a Scorched Earth lényeit megtalálhatjuk rajta, de gyűjtögethető cuccok egyelőre nincsenek (valamelyik frissítéssel később tuti, hogy ezek is bejönnek). Nem hivatalos fronton jelenleg már nagyon sok mod, egyéb térkép, teljes konverzió és kiegészítés érhető el, gyakorlatilag az egész alapjátékot átalakíthatjuk, ha úgy tetszik – a virágzó modközösség egy kifejezetten pozitív vonása az ARK-nak. Akik a „tiszta” élményre vágynak, azok persze ezt is megtalálják a számos hivatalos szerver egyikén.

A megjelenésre már majdnem 150, egészen pontosan 145 dinoszaurusz-, illetve állatfaj került bele a játékba. A „sima” dinoszauruszok mellett szerintem érdekesebbek az olyan lények, mint mondjuk a sárkányok (tudom, wyvern), melyeknek többféle típusuk is van (tűz, méreg, „elektromos”, jég), a griffek, a farkasok, a nagymacskák, a petnek való kismajmok, na meg persze a lovak és egyszarvúak. Minden állatnak más effektjei vannak, másfajta dolgokra képesek, tehát bőven lehet köztük válogatni a különböző feladatok elvégzéséhez, vagy csak azért, hogy gyönyörködjünk bennük. Szívem vágya egy macskarezervátum létrehozása, tele különböző skinekkel „felszerelt” párducokkal…

Nagyon tetszik az elmúlt év újdonságai közül a két új térkép. A Scorched Earth igazi sivataggal vár minket, ahol a nappali hőmérséklet kora délutánra életveszélyes mértékben megemelkedik, így fedezékbe kell húzódnunk, vagy meghalunk. A sima szalmaházak ehhez nem is szolgáltatnak elegendő védelmet, tehát a kezdő túlélőknek annyira nem ajánlom ezt a területet – még veteránok is csúnyán megjárhatják, ha hibáznak. Kis tapasztalattal felvértezve azonban mindenképpen nézzétek meg: a vörös és sárga minden árnyalatában pompázó vidék nagyon szép, az itteni állatvilág olyan egyedi lényeket foglal magába, mint a színpompás lepkék, vagy a mozgó drágakövekre hasonlító víztároló bogarak, amik akár életmentőek is lehetnek, ha nagyon szomjasak vagyunk.

3. oldal

A sivatag a sárkányok őshazája, itt jelentek meg először a játékban. Befogásuk kőkemény kihívás, hiszen nem hagyományos szelidítéssel, hanem egy tojás megszerzésével kezdődik. A kis sárkány felneveléséhez ráadásul az anyuka tejére van szükség, tehát őt a közelben kell tartanunk bódult állapotban. Gondolom nem kell ecsetelnem, milyen problémákkal és veszélyekkel jár mindez…

Csodaszép vörös tűzsárkányom volt, bár bevallom, kerülőúton jutottam hozzá egy elhagyott klánerőd közepéről. Lecsaptam rá, amikor már szabadon elvihető volt. Ez a kis csalás semmit sem vont le abból az élményből, amit a vele való repkedés jelentett: bár a fordulásoknak nem volt nagy mestere, kecsesen, mégis kirobbanóan energikusan szárnyalt az égen – míg be nem ütött a sebességnerf, ami közutálatnak örvendett a játékosok körében és jó időre tönkrevágta a repülni képes állatokkal való foglalkozást. Persze alkalmazkodtunk szép lassan, de azért néha hiányzik a korábbi száguldás.

A Ragnarok – nevéhez méltóan – főleg egy skandináv vidéket idéz rengeteg vízzel, havas hegyekkel, sziklaszurdokokkal, emellett mocsarakat, vulkánokat is találunk rajta. Itt tanyáznak a jégsárkányok, de elsüllyedt viking hajókra is rábukkanhatunk a tenger mélyén. A térkép hatalmas és lenyűgözően szép, talán a legszebb jelenleg az ARK-ban. Csak a felfedezése órákba telik, bár itt aztán tényleg szívesen turistáskodunk, annyira magával ragad a látvány még alacsonyabb grafikai beállításokon is.

Tetszenek az egyszarvúak és a lovak, befogásuk viszont nem egyszerű. Volt, hogy a fél térképen át követtem egy példányt, mert mindig megriadt és elszaladt, hogy aztán a végén egy vörösfenyő-erdőben lelje csúnya halálát. Utólag nézve viccesek a fákról ránk ugráló nagymacskák is, akik simán lekapnak a „madarunkról” – először persze elég nagy meglepetés ért, hirtelen nem is tudtam, mi történt.

Ami bosszantó a játékban, az a már említett optimalizáció, mármint a hiánya, ez pedig elég nagy szégyen két év után. Nem tetszik, hogy a PvP-t folyamatosan az alfa törzsek uralják, esetleg Tek-cuccokkal felturbózva, hiszen a Tek egy magas szintű játékosoknak szánt, nagyon erős felszereléseket biztosító frissítés volt, így a gyengébb csapatoknak még kevesebb esélyük lett az ellenállásra. Azt is sajnálom, hogy a történettel még mindig adósak – bár pletykák voltak róla (YouTube-videókban), konkrétumról viszont tudtommal nem esett szó.

Fontos, hogy aki korábban már megvette az alapjátékot, annak egy fityinget sem kell kipengetnie az induláskor. Ez annál is inkább örömteli dolog, mert durva áremelkedés történt néhány hete, így az ARK most már teljes árú termékként érhető el a Steamen 60 euróért. Sokakat meglepett, hogy már az éles megjelenés előtt megtörtént a drágulás, a Studio Wildcard ezt a bolti terjesztéssel magyarázta. A jelenleg hivatalos szerveren játszóknak egyébként érdemes megfontolniuk, hogy maradnak-e, mert – ahogy mi is írtunk róla – amit nem törölnek közülük, azok is legacy státuszba kerülnek, és bár továbbra is frissítik őket, a panaszokkal nem foglalkoznak majd. Számomra teljesen megdöbbentő volt ez a lépés és bár értékelem, hogy megadják az újrakezdés lehetőségét, meg tudom érteni, ha a több ezer órát a játékba fektetett érintettek kicsit mérgesek lettek a hír hallatán.

4. oldal

Augusztus 29-én egy szép nagy frissítést kapott a játék minden platformon, tehát PC-n, PS4-en és Xbox One-on is. Ezzel jött az ingyenes DLC státuszba emelkedő Ragnarok, illetve a végső, nagy bossharc is, amitől körülbelül olyan messze vagyok, mintha egy másik naprendszerben lenne, de ez az én egyéni szocproblémám. Ha Ti azon profi játékosok közé tartoztok, akik ismerik a Tek-felszerelések, azaz a már említett sci-fi beütésű, lézeres, jetpackes harci eszközök beszerzéséhez és megtartásához szükséges dolgok minden csínját-bínját és így eséllyel pályáztok a lény legyőzőjének járó dicsőségre, akkor meséljetek majd a kommentszekcióban erről a szörnyetegről. Köszi!

Érdekesség, hogy titkos visszaszámlálás folyt a játékban, mely szeptember 1-én járt le. Természetesen sokan találgatták, mi állhat mögötte; felmerült a sztorimód lehetősége is, aminek legjobban örültem volna, hiszen – ahogy korábban írtam - nekem nagyon hiányzik, míg mások új DLC-re szavaztak. Végül nekik lett igazuk, hiszen kiderült, hogy októberben új kiegészítőt kap a játék Aberration címmel - a koncepció nagyon érdekesen hangzik a radioaktív nappal, föld alatti élettel és furcsa lényekkel.

213 órám van eddig a játékban, ez 139 órával több, mint az előző beszámoló idején volt. Kiismertem ennyi idő alatt az ARK minden lehetőségét? Egyáltalán nem, alig vagyok több, mint egy kezdő, sőt, van, amit még nem is láttam "testközelből", mint például az a bizonyos Tek-rendszer – épp ezért most főleg az elmúlt évben gyűjtött benyomásaimat igyekeztem átadni. Megérett-e a játék az éles megjelenésre? Erre óvatos igent mondanék, bár nem kellene túl sokat gondolkodnom, ha ahhoz keresnék érveket, hogy miért kellene még korai hozzáférésben tartani (optimalizáció, te csúnya főbűnös). Ajánlom-e az ARK-ot azoknak, akik eddig még nem vették meg, vagy jóval korábban kiszálltak belőle? Határozottan, mert hibái ellenére hosszú-hosszú időre remek szórakozást nyújt, a jelenlegi négy térkép lehetőségei pedig nagyjából mindenféle igényt kielégítenek, akár hófúvással teli, hűvös kalandra, akár sivatagi szaunázásra, vagy csupán csodaszép, erdős-sziklás környezetre vágynánk. Az áremelés sajnálatos lépés volt, de érdemes figyelni az akciókat, ha ez tartana vissza a vásárlástól– a Jurassic Park téged is vár!

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére