Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Unreal történelem: valótlan múltidézés

  • Dátum | 2010.02.19 12:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Ha az FPS-ek múltjáról beszélünk, szinte nincs alkalom, hogy ne a műfajt megteremtő idnél lyukadnánk ki. Az tőlük kapott kultikus sorozatok (pl. Doom széria) hatalmas erővel nyomták el az akkori konkurenseket, ám később fordult a kocka, és a kissé szétcsúszott cégnek (Romero kirúgását azért megérezték ott is) olyan konkurensekkel kellett szembenéznie, mint a hirtelen előrobbant Epic Games. A ma már szinte csak Gears of Warokat gyártó cég a Digital Extremes-szel karöltve kezdte FPS-pályafutását, hogy ma már legalább akkora tisztelettel beszéljünk e duóról, mint az idről szokás. Az Unreal ugyanis túlnőtt az elvárásokon, jelenség, sport lett, amit máig milliók űznek, s melynek gyökerei a ködös '90-es évekig nyúlnak vissza.

Unreal - Mi az a Quake 2?

1993-ban nagyot fordult a világ. Néhány texasi srác előrukkolt egy játékkal, a Doommal, melynek műfaját csak First Person Shooterként aposztrofálták, s ami forradalmi többjátékos módjával megteremtette a cybersportok alapjait. Ezzel egy időben egy kisebb cég, az Epic MegaGames már több tucat játékkal volt jelen a piacon, de a nagy kiugrás csak nem akart megtörténni, és félő volt, hogy az ambiciózus kis csapat eltűnik a történelem süllyesztőjében. Platformjátékuk, az izgága designer, Cliff Bleszinski gyermeke, melyben egy zöld nyuszi ugrálta körbe a világot (ha valaki nem tudná, a Jazz Jackrabbitről van szó), hogy legyőzze a gonosz teknőst, jól fogyott ugyan, de ha valaki, hát Cliff érezte, hogy új szelek fújnak. Ráadásul jóbarátjával, a programozó James Schmalz-zal beleszerettek a Doomba, és ahelyett, hogy a már kieszelt terveket csiszolták volna (a még meg se jelent Jazz Jackrabbit 2 folytatásán ügyködtek éppen - ez sosem valósult meg), inkább éjszakákba nyúlóan deathmatcheltek, és arról ábrándoztak, hogy milyen jó lenne egy hasonló játékkal előállni. A gondolatot tett követte, és a munka helyett nekiálltak megtervezni egy Descenthez hasonló, barlangban lövöldözős akciójátékot, melyről az akkori főnök, a programozásban élenjáró Tim Sweeney eleinte nem sejtett semmit. Tim meglehetősen nyugodt fickó volt, aki mindent tudott a játékok technológiájáról, amit akkoriban tudni lehetett, s mikor fülébe jutott, hogy drága alkalmazottai nem a terv szerint haladnak, ahelyett, hogy megharagudott volna rájuk, beszállt a munkálatokba. Sőt, lassan az egészet a nyakába vette, és eldöntötte, hogy olyan grafikai motort ír a programhoz, ami messze lekörözi az akkori konkurens alkotásokat.

Az Unreal első részének várjelenete máig megragadja a fantáziát
Az Unreal első részének várjelenete máig megragadja a fantáziát

Persze Tim nem engedett a már megkezdett játékok befejezéséből, így mindössze munkaidőn túl kódolhattak kedvükre. A projekt ennélfogva nagyon lassan fejlődött, és rengeteg fázist ugrott át, mire eljutott a végleges formájára. A barlangokat sci-fi környezetre, a repülőgépet FPS játékmenetre cserélték, a munkacím pedig eleinte Dark Earth, később Sin, végül pedig Unreal lett. Sweeney onnantól, hogy minden más akadály elhárult, és befejezték a rájuk váró játékokat (eddigre már 1996 lett, az év, amikor kijött a Quake is), olyat tett, amit addig még senki sem. Kitalálta, hogy a Myst című, előre renderelt képeket használó kalandjáték világát másolja le, de valós idejű technológiával, FPS játékmenetbe ültetve. A szinte lehetetlen küldetés azonban ahelyett, hogy eltántorította volna a többieket, csak felkorbácsolta a kedvüket, így még abba is belementek, hogy az Unreal fejlesztése ne egy helyen, hanem egyszerre több országban folytatódjon. Míg Tim Marylandben a grafikus motort tökéletesítette, Schmalz a kanadai Digital Extremes-szel a háta mögött a látványelemeket dolgozta ki, Bleszinzki (később csak CliffyB) pedig Kaliforniában írta a játék designdokumentációját. Még az év nyarára elkészítettek egy kezdetleges demót, melyet az E3-on be is mutattak pár kiválasztott kiadónak. A 16 bites grafikával futó program olyan szinten ütötte a konkurenciát (vagyis az idet), hogy az akkoriban még igen erős GT Interactive egy millió dollárt tett le az asztalra a még félkésznek sem mondható játékért. Még a Microsoftot is érdekelte a dolog, fel akarták vásárolni érte a GT-t, de ebből később semmi nem lett, ki tudja, talán szerencsénkre.

Hatalmas, nyílt terek és független élővilág - ez volt az Unreal '98-ban
Hatalmas, nyílt terek és független élővilág - ez volt az Unreal '98-ban

Ugyan a világ csodájára járt a semmiből előrobbanó FPS-nek, a valóság az volt, hogy a távmunka miatt a játékból még semmi sem volt kész. A textúrák ugyan a képeken jól festettek, de mozgásban csúnyán néztek ki, a tervek pedig lassan kezdtek kicsúszni CliffyB keze alól, hisz a sci-fi világot teletömték mindenféle fantasy elemekkel, sőt, sokáig egy hatalmas sárkány állt a sztori középpontjában. A kaotikus helyzet oka az volt, hogy abban az időben a virtuális munka még tized olyan fejlett háttérrel nem bírt, mint ma, és míg kisebb munkák elvégezhetőek voltak otthonról, addig egy AAA kategóriás program megírása sokkal nagyobb falatnak bizonyult. Végül a '97-es E3-at követően a csapat a Digital Extremes irodájába költözött, és az Unreal befejezéséig ott is maradt. A játék persze csúszott rendesen, és az addigi munkák 70%-át is kukába dobták, a hatalmas sárkánnyal egyetemben.
 

Ez régen még hihetetlen volt
  
Az Unreal végül 1998 május 22-én jelent meg PC-re, és bár alig hasonlított arra, amit korábban terveztek, mindenkit elkápráztatott. Az akkor fél éves Quake 2 szinte eltűnt az árnyékában, a grafika pedig soha nem látott minőségben került prezentálásra. A történet szerint egy rabot alakítottunk, aki egy baleset során a Na Pali nevű idegen bolygóra került, ahol az őslakó nalik az agresszor skaarj birodalom kegyetlen katonái elől igyekeznek menedékre lelni. A mi feladatunk a megmenekülés volt, miközben a világ eseményei gyakorlatilag zavartalanul zajlottak körülöttünk. A minden korábbinál mélyebb beleélést a scriptrendszer alapozta meg, melynek köszönhetően először történtek a játékostól független, ám nem véletlenszerű dolgok a monitoron. Ezeket látva eldönthettük, hogy közbeavatkozunk-e, így ha például megmentettünk egy nalit az épp rátámadó skaarjtól, az megjutalmazott minket. Ma már az ilyesmi természetes, sőt, páran túlzásba is viszik (köh-köh, CoD, köh-köh), ám '98-ban akkora újdonságnak számított, hogy sokan csak az állukat keresgélték az asztaluk alatt. A pályák grandiózusak, a zene pedig elképesztően hangulatos volt (Alexander Brandon készítette, ahogy a többi részben és a Jazz-sorozatban is), így nem csoda, hogy az Unrealt máig az egyik legjobb FPS-nek tartja a világ. Mindehhez azonban erő is kellett. Ugyan az Unreal engine ismerte a szoftveres renderelést, úgy elég lassú volt, és a szépségéből is sokat vesztett, így ahhoz, hogy értelme legyen játszani vele, 3dfx kártyára volt szükség. Továbbá a Pentium 1-esek korának is leáldozott így, hisz a maximális élvezethez már elengedhetetlen volt egy izmosabb P2-es. Ha azonban megvoltak a hardveres lehetőségeink, akár pályákat is szerkeszthettünk a meglehetősen felhasználóbarát UnrealED programmal, hogy aztán multiplayerben eshessünk egymásnak a frissen készült aréna falai között. Az Unreal többjátékos módja messze sem volt olyan kiforrott, mint a Quake 2-é, de tartalmazott botokat, akik elég intelligensen tudtak viselkedni. A szóló mód mesterséges intelligenciája is legendásan fejlett volna konkurensekhez képest, és ez is maradt a király az év végén debütált Half-Life-ig.

 

A korszak egyik legjobb bossharca
 
A siker persze folytatást követelt, így az akkori trendeknek megfelelően jött egy küldetéslemez Return to Na Pali címen, kerek egy évre az alapjáték után. A sztori nem sokkal az első rész befejezését követően vette fel a fonalat, mikor is az űrbe kimenekült rabunkat a rátaláló emberek visszazavarják Na Paliban egy öngyilkos küldetésre. Új fegyverek és ellenfelek vártak ránk, egy kicsit kidolgozottabb történettel és világgal, de nagy klasszikus nem lett a kiegészítőből. Sokáig pedig ez volt az utolsó egyszemélyes Unreal a piacon...

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 25.
    2014. 08. 20. 22:50
    Fantasztikusan jó játék volt az Unreal. Talán azért is, mert az első PC-s játékom volt. Akkoriban lenyűgöző volt a grafikája, de maga a játékmenet is hihetetlenül izgalmas volt. Jó lenne, ha készülne egy újabb rész, ami ezt a hangulatot hozná. Esetleg egy Remake is megtenné, mai korszerű grafikával. Természetesen a hangokat és a zenéket is ügyesen át kellene ültetni.... nagyon ütős lenne!
  • 24.
    2014. 05. 15. 14:25
    Most hogy be lett jelentve az UT "4", szóval az új UT, nem akarjátok frissíteni a cikket?
  • 23.
    2010. 03. 02. 12:25
    Nagyon szeretem ezeket a retró cikkeket, már leáldozott korokra emlékeztet
    Mennyit toltam az UT-t, jesszusom, a botok teljesen levettek a lábamról, de néha azért belefért egy kis online hű szolgámmal, a com-portos külső modemmel
    Akkoriban még nem volt elterjedt a két PC a családoknál, nálunk mégis volt, ráadásul mindkettő 3D gyorsítóval, úgyhogy mindig volt fent haver egy kis lanra... Ejj, régi szép idők!
  • 22.
    2010. 02. 27. 23:10
    Unreal Tourament VÁhhh imádtam régen napi 8 óra vele ^^
  • 21.
    2010. 02. 27. 22:51
    Unreal Tourament VÁhhh imádtam régen napi 8 óra vele ^^
  • 20.
    2010. 02. 23. 23:52
    régi szép idők
  • 19.
    2010. 02. 22. 22:25
    UT 2004 mod

    http://www.moddb.com/mods/out-of-hell
  • 18.
    2010. 02. 22. 20:51
    Milyen szépen kidolgozottak voltak már akkor a hőskorban az érdes felületek árnyékolása, lépcsők falak kialakítása, textúrák stb. Pedig hol volt akkor még a tesszelátor nevezetű ficsőr, ami manapság úgy van beállítva mint a megváltó. lásd unigine haven...
  • 17.
    2010. 02. 22. 10:07
    Élvezet volt olvasni ezt a cikket! Épp az Unreal Na Pali kiegészítőjét viszem végig újra. Nagyon hangulatos, magával ragadó! Nálam a klasszikus UT az alap online FPS, a CTF és a sniping deathmatch szervereken állandó látogatónak számítok, relatíve sokan játszanak vele, igazi klasszikus! Ahogy egy korábbi hozzászóló mondta, amíg a gépem képes futtatni ezeket a régi kincseket, addig állandó helyük van nálam is.
  • 16.
    2010. 02. 21. 13:07
    Köszönjük a pozitív visszajelzéseket, sokat jelentenek! Igyekszünk
  • 15.
    2010. 02. 21. 10:49
    Az ut99-hez letölthető magyar hangok is nagyon jók voltak.
    Az első unreal most is fenn van a gépemen tervezem az újbóli végigjátszását.
  • 14.
    2010. 02. 20. 18:19
    to Greathoof:
    A First Blood-ot (magyarosításokban Első Vér) szerezni kellett, nem ontani, mint ahogy a Double kill-t, Multi Kill-t .... mind mind 1-1 mondhatni titulus, vagy bónusz volt, ami motiválta a játékosokat a rövid időn belüli több ember megölésére, mindezt úgy hogy nem halsz meg közben.
    Ezek hozzájárultak ahhoz hogy elérd a Killing Spree rewardokat, amiket a játék során mindenkivel tudatott az "Announcer", hogy "valaki" különösen belelendült a gyilkolászásba...

    De gondolom ha valaha játszottál akár 1 résszel is, akkor nem nyomnád itt a FLAME-et, ugyanis ebben az esetben nincs szó elírásról...

    Cikkről:
    Hasznos kis olvasmány, még soha nem láttam ennyire egyben leírva az egész Unreal történetét. Köszönöm.
  • 13.
    2010. 02. 20. 18:08
    Ilyen az amikor valaki élvezetből ir cikket és érdekli a téma. Nem pedig mert fizetnek érte. Gratula. Az egész ipon szimpatikus a gépet is itt vettem kb 1éve. Köszi a ciket.
  • 12.
    2010. 02. 20. 10:26
    Hihetelen, hogy ha igényes játéktesztet vagy ilyen visszatekintő cikket akarok olvasni akkor már nem az erre szolgáló tematikus weboldalakat látogatom meg hanem titketet.
    Ez egyrészt hízelgő rátok nézve másrészt lesújtó a többiekkel szemben.

    Kár hogy kicsit kárbavész ez a sok meló amit beletesztek, mert az én ismerettségi körömből kiindulva legalábbis aki nem nc-s (nem tudom ki szabad e írni az oldal nevét ) az nem igen ismeri ezt az oldalt/boltot.

    Még sok ilyen színvonalas cikket!!
  • 11.
    2010. 02. 20. 08:16
    Az Unreal Nagyon jó kis hangulatos játék volt. Néha meg kellett állni, és bámulni a virtuális természet csodáit. Fantasztikusan gyönyörű volt a környezet. Kevés ellenség, maximum para . Volt az a folyosós rész: a villanyok egyenként elaludtak, tök sötét, és akkor közeledő morgás, ordítás, csapkodás. Nagyon tetszett.
    Az Unreal 2 is megért egy misét. Változatos fegyverek, változatos ellenségek. Nekem tetszett. Igaz, hogy rövid volt.
    Az első Unreal Tournament-tel még bírtam játszani, de a későbbiekkel már nem. Valahogy furcsa a kameramozgás (vagy túl gyors). Húsz perc játszás után hányinger, szédülés kapkod. Pedig elég régi motoros vagyok a 3D-s lövöldözős játékokban. Ugyanilyen rosszul hat rám pl. a Turok 2008, Serious Sam 2, Painkiller. Biztos velem van a hiba.
  • 10.
    2010. 02. 20. 00:46
    Tetszik a cikk, tényleg öröm volt végigolvasni.
    Nekem speciel az Unreal 2: The Awakening nagyon bejött, a vége ugyan "wtf!?" volt de nagyon hiányzik már egy Unreal 3, anno GoW-os tech demokra hittük azt hogy az lesz az új unreal 3 Remélem az új xbox 720-ra majd összeraknak egy U4E alapú U3-at
    Amúgy az UT GOTY a gog.com-on megvehető 2K huf-ért musthave
  • 9.
    2010. 02. 19. 23:35

    ÜDV

    Én már csak annyit tudok mondani

    ####"Félre Csirkék ITT az ISTEN!!!!"####
  • 8.
    2010. 02. 19. 23:14
    Öröm volt olvasni

    Ut3-mat csak steam ingyen hétvégén próbáltam ki jó volt de hiányzott belőle az onslaught és az assault
  • 7.
    2010. 02. 19. 22:35
    Jó tartalmas kis iromány volt Szép munka.
  • 6.
    2010. 02. 19. 22:16
    Egy eve megvettem eredetiben az UT3-at es azota se bantam meg a ra kiadott penzt.
  • 5.
    2010. 02. 19. 20:44
    Régi jó Unreal Tournament, amíg csak képes lesz a gép futtatni, itt lesz a vinyón, olyan eredeti alkotást azóta sem nagyon csináltak.

    Miért nem lett megemlítve a magyar szinkron hozzá? Hihetetlen élményt nyújt!
  • 4.
    2010. 02. 19. 19:17
    Nagyon jó volt elovasni.

    Köszönöm Szépen


    Ez sokkal tartalmasabb mint a Mónika Só
  • 3.
    2010. 02. 19. 19:07
    Most belegondolva milyen jó is lan-party -in Quake3 Arénát vagy UT 2003-at tolni az UT még mindig néha előkerül pedig nem mai játék igaz néha HL1-et is toljuk
  • 2.
    2010. 02. 19. 18:18
    ahol az első vért szerző játékos(3. oldal)
    Inkább "ahol első vért ontó játékos"...

    Szép kis iromány, érdemes elolvasni!
  • 1.
    2010. 02. 19. 17:16
    Köszönöm Chocho. Nagyszerű, mint mindig.
    UT 99 Slv mod RLz