Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Torment: Tides of Numenéra - Az örök élet ára

  • Dátum | 2017.03.07 08:01
  • Szerző | Nephin
  • Csoport | JÁTÉK

1999-ben a Planescape: Torment volt az év játéka sokak számára. A Baldur’s Gate két részének kiadása között a Black Isle Studios egy minden szempontból kiemelkedő, David Cook Planescape című, D&D alapú asztaliszerepjáték-világára épülő alkotást tett le az asztalra, melynek történetmesélése és filozófiai elemei bőven a sokkal kevésbé fontos harci részek fölé tornyosultak. Főhőse, a Nameless One halhatatlan ugyan, de korábbi életeiről eleinte semmilyen emlékkel nem rendelkezik, így útja során több dimenzión át is végigkövethetjük, ahogy a játék alapkérdésére keresi a választ: mi határozza meg, milyen emberek vagyunk?

Küldetésében kiemelkedően megírt, évtizedek múltán is emlékezetes karakterek kísérték; a legnagyszerűbb köztük talán Morte, a beszélő, lebegő koponya, akinek vicces, pikírt természete mögött egy sötét titok húzódik meg. A Planescape: Tormentet, bár üzleti sikert nem aratott, a szerepjátékos közösség hamarosan igazi kultjátékként kezdte kezelni - teljes joggal (grafikailag ugyan borzasztóan elavult már, de mégis, szívből ajánlom a kipróbálását, ha esetleg kimaradt volna).

Nem véletlen hát, hogy 2013-ban, amikor az inXile Entertainment kickstarteres kampányt indított a Planescape: Torment szellemi örökösének nevezett játékához, vagyis a Torment: Tides of Numenérához, a kitűzött 900 ezer dolláros cél néhány óra alatt összegyűlt, a kampány végére pedig a végösszeg csaknem elérte az ötmillió dollárt.


Az új Torment szintén egy Cook, ezúttal Monte asztaliszerepjáték-rendszerére, a Numenérára épül. A két játéktervező között egyébként nincs rokoni kapcsolat, de 1992-től két évig, míg David ott nem hagyta a céget, munkatársak voltak a Gary Gygax és Don Kaye által alapított TSR-nél (Tactical Studies Rules, a D&D kiadója, 1997-ben felvásárolta a Wizards of the Coast). Monte Cook világa sokkal inkább egy sci-fi, mint a Planescape, de persze nem hiányoznak a fantasy-elemek sem – egyfajta sci-fantasy, ahogy egy kedves barátom nevezte, vagy esetleg a techno-fantasy lehet még jó szó rá. Maga a Numenéra-játékrendszer szintén 2013-ban jelent meg és még ebben az évben többszörös díjnyertessé vált.

Annak ellenére, hogy csakúgy, mint a Planescape: Torment esetében, a Tides of Numenéránál is igazából segít, ha nem tudunk sokat az alapjául szolgáló világról, hiszen együtt tanulunk karakterünkkel, röviden felvázolom az alapokat. Ha mégis részletesebb információra vágytok, érdemes elolvasni Tóth Péter remekbeszabott és tekintélyes hosszúságú, magyar nyelvű elemzését.

A helyszín tehát a Föld, nagyjából egymilliárd év múlva, amikor a Ninth World, vagyis a Kilencedik Világ korát éljük. Minden egyes Világ egy felemelkedő, majd elbukó civilizációt jelent, melyek rétegesen épülnek egymásra. A kilencedikben még lépten-nyomon belebotlunk a Nyolcadik Világ hátrahagyott emlékeibe, technológiájába, olykor intelligens gépezeteibe, a szinte Arthur C. Clarke híres mondását („Minden eléggé fejlett technológia megkülönböztethetetlenné válik a mágiától.”) életre keltő robotjaiba, melyek tele vannak rejtélyekkel a friss világ lakói számára. A tudomány, technológia és a mágia itt tényleg megkülönböztethetetlen egymástól, épp ezért a maradványok megítélése is változó: vannak, akik kutatják, tanulmányozzák az adattárakat, gépezeteket és vannak, akik szerint távol kell tőlük tartanunk magukat, mert pusztulásba döntenek mindent és persze ott vannak azok is, akik saját céljaik érdekében szeretnék felhasználni, amit csak találnak. A numenéra szó mindezen korábbi információk, tudásanyagok, technológiák és visszamaradt tárgyak, dolgok közös összefoglaló neve.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 13.
    2017. 04. 21. 07:09
    "Tóth Péter remekbeszabott és tekintélyes hosszúságú, magyar nyelvű elemzését." elolvastam, de semmit nem értettem meg belőle. Mindig dobunk k20-al olyan célszámokra, amiket mi határozunk meg. Persze a statjaink nem befojásolnak semmit, de azért egy képzetlen karakter is bármikor bármit megtehet... Most akkor mi van???
  • 12.
    2017. 03. 20. 23:18
    Elkezdtem én is a játékot pár hete, de ritkán akad alkalmam huzamosabb ideig nyüstölni, ami sajnos hátrány egy ilyen játéknál (értsd, kétszer nyomtam eddig, kb fél órát). Most viszont kész vagyok. Egy robot magyarázza a reprodukció csodáit az emberi oldalról Eddig sem volt egy átlagos téma (kb 5 óra játék, abból 4 óra beszélgetés a városlakókkal, és össz-vissz 3 küldi után ide jutottam), de erre nem lehet mit mondani. Szakadok!
    Nem ezért, de ajánlom mindenkinek, aki valaha is érdekelt volt a szerepjátékokban, vagy kicsit komolyabb világképpel rendelkezik...
  • 11.
    2017. 03. 20. 10:09
    Európai Uniós tagállamban laksz, ha videójátékokkal játszol, van internet elérésed, alap, hogy meg kellene tanulnod legalább angolul.
  • 10.
    2017. 03. 10. 08:31
    Szerintem zsenialis, bar meg nem ertem a vegere a jateknak.

    Az angol nyelv es nehezsegekrol, anno 8-10 evesen pont a Baldur's Gate volt a motivacio, hogy fejlesszem az angolomat, annyira erdekelt a jatek, hogy inkabb szotaraztam
  • 9.
    2017. 03. 09. 12:45
    Nekem is egyértelműen nehezebbnek tűnik a nyelvezete, mint a PoE-nek, és Zizihez hasonlóan nekem is szótároznom kellett, nagyon sok év után újból.
  • 8.
    2017. 03. 08. 16:58
    Hmm, érdekes, hogy ezt mondod, de talán az egyéni szókincsen is múlik, nem tudom. Nekem a Pillars - ahogy írtam is - határozottan nehezebb szövegűnek tűnt, úgy látszik, mint sok dolog, ez is nagyon szubjektív.
  • 7.
    2017. 03. 08. 16:46
    Egy végigjátszás után azt mondanám, hogy ha valaki nem tud elég jól angolul, akkor inkább neki se álljon ennek a játéknak. A nyelvezete sokkal bonyolultabb nemcsak az átlagos játékoknál, de még a többi hasonló játéknál (pl. Pillars of Eternity) is. Nagyon régen fordult elő, hogy új szavakat tanultam egy játékból - hát, itt megvolt bőven :-)
  • 6.
    2017. 03. 07. 19:02
    Köszi.
  • 5.
    2017. 03. 07. 18:03
    En is pontosan ugy vagyok vele, hogy jo lenne vele jatszani, de ez a kifacsart vilag valahogy most nem vonz elegge.
    Anno a Torment-et vegigtoltam es tetszett, es szamos uj dolgot mutatott. De ezzel meg varok.

    Kosz a cikket, jo lett.
  • 4.
    2017. 03. 07. 16:29
    1 év alatt megtanulsz angolul ;)
  • 3.
    2017. 03. 07. 12:22
    Ez a játék engem pont annyira vonz mint amennyire taszít.
    A cikket jó érzés olvasni róla MAGYARUL
    Előttem már valaki nagyon jól megfogalmazta a lényeget ezért tőle idézek:
    "...itt a párbeszédek sokkalta fontosabbak, mint a harc
    Itt a harc, mint háttérelem szerepet játszik, a "szerepjáték" a lényeg."
    Majd két év múlva felnézek magyarításért valahova addig talán elkészül
  • 2.
    2017. 03. 07. 10:42
    Dehogynem.

    Elnézést, éjféltájt már becsúszott egy kis leiterjakab. Köszi, hogy szóltál!
  • 1.
    2017. 03. 07. 10:21
    Az „Idenézz, anyu, nincs kezem!” nem az "Óvónéni, óvónéni, kéz nélkül!" (szakállas vicc) helyi megfelelője lenne, csak a lényeg elveszett a fordítás során?