Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

The Bureau: XCOM Declassified – Más megközelítés

  • Dátum | 2013.09.18 09:01
  • Szerző | Svindler
  • Csoport | JÁTÉK

Nem lehet túl jó úgy játékot fejleszteni, hogy bejelented mit készítetek éppen, majd a fél világ azonnal rátok ugrik, hogy ezt mégis hogy képzelitek! Pedig a 2K Marinnal pont ez történt, mikor ki merték nyögni, hogy hát ők bizony FPS-t készítenének az XCOM univerzumában, csak visszaugorva az időben pár évtizedet. Mint az első epizód intrójában az idegenek a földlakókra, úgy vetődtek a sorozat rajongói a stúdióra vérben forgó szemekkel, hogy egyáltalán hogyan lehet egy mondatban említeni azt, hogy XCOM és FPS. Pedig ha visszagondolunk, nem ez az első eset, hogy a széria tesz egy kis kitérőt, és nem csak a stratégiai elemekre fókuszál. 1998-ban jött az Interceptor, amiben pilóták is lehettünk, 2001-ben pedig megkaptuk az Enforcert, ami tényleg egy szimpla TPS volt. Ezután a hivatalos sorozatnál óriási szünet következett, egészen tavalyig kellett várnunk egy folytatásra (de az legalább jó lett).



A The Bureau eredetileg X-COM: Enemy Unknown néven látta volna meg a napvilágot (ismerős cím, ugye?) és a fejlesztése botrányosan hosszúra nyúlt, már-már Blizzardos magasságokról beszélhetünk. 2006-ban a Take Two Interactive bevásárolt, és rátette a kezét az Irrational Games-re, majd nem sokkal később büszkén bejelentette, hogy jön a folytatása egy régi nagy szériának. Lévén egy évvel korábban került náluk a kosárba az X-COM franchise, így nem volt nehéz kitalálni, hogy miről lehet szó. Az Irrational azonban nem nagyon ért rá arra, hogy UFO-kat teremtsen, hiszen a finisében volt a Bioshock első részének fejlesztése, majd később sokat segítettek a 2K Marinnak összerakni a Bioshock 2-t, szóval a pre-produkciós fázis nagyon nyögvenyelősen haladt előre. Az FPS gyökerek is a Bioshock-ra vezethetőek vissza, hiszen az Irrational-nek nagyon bejött a belső nézet a történetmeséléshez, miért ne csinálnák így az X-COM-ban is? Aztán telt múlt az idő, Ken Levine álmot látott, nagyon szeretett volna már Bioshock Infinite-ezni, és mivel a szériát imádta mindenki, így még azt sem kellett mondani a befektetőknek, hogy „persze, lesznek benne pucér nők”, zöld utat kapott. Az X-COM ezért végérvényesen átkerült a 2K Australia-hoz és a 2K Marinhoz, akik később egyesültek és szimplán 2K Marinná váltak.

Az alapkoncepció a következő volt: 50-es évek, X-COM + X-akták érzés, szinte már túlélő horror szerű FPS, csapattagok, nyomozgatás, random küldetések. Ezzel állt 2010-ben a 2K Marin a játékosok elé, nagy büszkén, majd kapott egy rohadt paradicsomot az arcába. Visszagondolva a rajongók csalódottságát talán nem is a koncepció táplálta leginkább, hanem az, hogy „csak” egy ilyet kapnak, és nem egy jó stratégiát. Nos, mára már tudjuk, hogy szerencsére azt is megkaptuk a Firaxistól, így boldogabban vagyunk képesek befogadni valami újat. Valami újat, de végül nem azt, amit pár sorral feljebb felvázoltam. A kritikák miatt ugyanis a 2K-nál nagyon sokat agyaltak azon, hogy mit műveljenek a játékkal, és az szép lassan elkezdett átalakulni. A társaink irányításába egyre jobban beleszólhattunk, a játék átkerült a 60-as évekbe, amikor több feszültség volt Amerikában (minden sarkon egy ruszkit sejtettek), a nézet átment TPS-be és a dizájn is megváltozott egy kicsit, de sok elemet megtartott az eredeti tervekből. Érdemes megnézni a fejlesztők naplóját az evolúcióról, vagy csak szimplán a régi videókat, sok minden visszaköszön a végleges játékban is, ami így összesen 7 évig volt a tervezőasztalon. Nos, lássuk, hogy ez szerencsés szám-e a 2K Marinnak.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 12.
    2013. 09. 19. 12:13
    Sok az 70%. A hóthülye társakért, olcsójános designelemekért nem érdemelne ennyit.
  • 11.
    2013. 09. 18. 20:17
    Gatee: Érdekes, nekem még nem volt olyan problémám, hogy ne azt tették volna, amit mondok. Ha oldalba támadják őket, vagy odarepül 1 gránát, akkor elfutnak, de semmivel sem rosszabb, mint ha maradnának... Van, amikor nem a legjobb helyre mennek, de akkor átküldöm őket máshová. Persze volt már abból halál, hogy egyszerűen nem bírtam velük mit kezdeni, de azt hiszem, hogy ez betudható annak, hogy a legnehezebb fokozaton viszem, és van 1-2 olyan ellenfél, ahol nagyon taktikázni kell, előre kell arra gondolni, hogy ne kerüljek olyan helyzetbe, ahol aztán nem tudok mit kezdeni velük. Én kifejezetten szeretem, hogy közben gondolkozni kell. És itt jóval többet lehet és kell is taktikázni, mint a Mass Effect-ben.
    Az viszont tény, hogy a párbeszédeket eléggé elszúrták, és a sztori is hibádzik itt-ott, illetve az RPG elemeket sem találták el a legjobban, de ezekkel együtt is szerintem egy jó játék.
    Meg mondjuk az is tény, hogy kicsit több dolgot és jobban is átvehettek volna az eredeti játékból.
    Nálam jó ideje az első, amit nem töröltem le 10 perc játék után, pedig aztán a shooterek nem a szívem csücske.
  • 10.
    2013. 09. 18. 20:15
    Meglátszik, hogy főként stratégia elődjei vannak, a társak intelligenciája felér legalább 3 tucatgyalogoséval bármelyik RTS-ből. Az ellenség viszont szeret gondolkozni. Tényleg nagy Mass Effect copy, már csak a színes robbanások hiányoznak a végéről. Szerintem az ME sorozatban is holt hülye volt a barátságos AI(bár egyedül is meg tudta magát védeni), nagyon sokszor csináltak furcsa dolgokat, de a játék sem volt nehéz(sajnos még legmagasabb fokozaton sem).

    Nekem tetszik Steamen tuti megveszem első leárazásnál, nehogy legenkeljenek téglával és késsel.
  • 9.
    2013. 09. 18. 15:52
    Tapir: Nem angolul beszélnek. A közkatonák közül egyedül az "infiltrator" tud angolul, de neki az a dolga, hogy beépüljön, szóval még jó hogy. Rajta kívül csak a vezérek, de ők meg tekinthetőek annyira intelligensnek, hogy megtanulták a leigázandó bolygó nyelvét.

    Ezeken a béna apróságokon én nem akadtam fenn, bár én is néztem egy nagyot, hogy amikor életükben először találkozunk az idegenekkel, akkor honnan a bánatból van a társamnak lézer lövege
    Összességében a hangulata megfogott annyira, hogy ne adjam fel az ilyen "WTF"-ek miatt.
  • 8.
    2013. 09. 18. 15:12
    (pl. "Set the frequency to...(menü)... set the frequency to 500kHz!" )*
  • 7.
    2013. 09. 18. 15:11
    Nekem nagyon nem tetszett,
    a játék alapján azt mondanám, hogy lehetetlen recept az XCOM gameplay egy FPSben, de pont ezaz, hogy a Mass Effect már megmutatta, hogy lehet ilyet jól csinálni

    a párbeszédek förtelmesek, behozták ugyanúgy a Mass Effect beszédmenüjét, csak függőlegesen tükrözve (csakazért is zavarjon akkor már össze), meg mivel a "választásaink" nem számítanak, teljesen fölösleges, csak megakasztják a párbeszédeket
    a szétágazó lehetőségek teljesen szét tudják szedni a beszélgetésben az összefüggőség illúzióját(pl. "Set the frequency to...(menü)... set the frequency to 500kHz!"
    (ez nagyon apróság még, de) Mass Effectben a beszéd megszűnése előtt már előjött a menü, (sőt az utolsó szöveg alatt egy kattintással korábban is), hogy egy korai választással utána folytonosan menjen a szöveg, ne legyen szünet 2 mondat között, egyszerűen tényleg jól ki volt találva, ha már koppintják, akkor ilyenekre odafigyelhettek volna

    ami legjobban idegesített, hogy friss invázió van a játék legelején, senki nem látott ilyen technológiát, de a csapattársaim azonnal plazmagránátokat dobálnak, meg egyéb ilyenolyan hiperszuper képességeket tolnak, ezt annyira nem tudtam hová tenni

    sztoriról sajnos nem tudok nyilatkozni, nemtudom ezek ugyanazok az idegenek-e, mint az Enemy Unknown-ban, ha igen akkor már ott lyukas, hogy angolul beszélnek, de nagyon nem volt türelmem kivárni, kb. 2 óra után törölve lett
  • 6.
    2013. 09. 18. 14:51
    Látom te átérzed, hogy pontosan mit is kifogásolok rajta.
  • 5.
    2013. 09. 18. 13:52
    Cooley
    Igen, ez rohadt jó is volt az Enemy Unkownban, imádtam azt a játékot és végig is vittem 2x, abból 1x Ironmanben. De 1 real time TPS-ben nem a gyökér társaim akarom pakolgatni, hogy meg ne dögöljenek nem is beszélve arról, hogy rendszeresen fittyet hánynak az utasításaimra. Lehet, hogy ez az X-Com védjegye de talán nem egy olyan elem amit ebben a formában át kellett volna vinni a TPS-be is, ezért nehéz egy ilyen tranzakció. Én a Mass Effectet preferálom ilyen téren, szerintem nem túl nagy elvárás, hogy a társaidnak maguktól legyen annyi esze, hogy biztos fedezékben maradjon mikor 3 oldalról lőnek és ne kezdjen el futkározni mint 1 idióta.
  • 4.
    2013. 09. 18. 11:42
    Asagrim: Ez a lényeg. Egy csapat parancsnoka vagy, figyelned kell a terepet, hogy mit mondanak a csapattársaid, és irányítanod kell őket. Nem pedig agyatlan lövöldözés az egész.
    Nekem tetszett, bár jobban örültem volna, ha több az RPG elem.
    PC-n külön örültem neki, hogy a PhysX végre nem lett eltúlozva (Borderlands 2). Viszont játékmenetben vártam, hogy megüti a BioShock mércét, ebben ért némi csalódás, de alapvetően szerintem egy nagyon jó játék.
    Illetve egy hatalmas negatívum még PC-re az optimalizálatlanság. 3D-ben már szaggat egy 670-essel, pedig azért annyira nincs komoly grafikája. Meg ha már 3D, érdekes, hogy nVidiás cím, és nincs rendes 3D Vision támogatás.
  • 3.
    2013. 09. 18. 10:38
    Nekem annyira nem jött be, hogy rövid úton uninstall lett belőle.

    Az egész egy tamagocsi lövölde, ahol az egyetlen normális AI az ellenfelé, neked meg a játékidő kétharmadát azzal kell töltened hogy pátyolgasd a csapattársakat, különben nem érnek semmit.
  • 2.
    2013. 09. 18. 10:27
    Kár hogy dobták az eredeti FPS ötletet, pedig végre lehetett volna valami jó is ebben a franchiseban.
  • 1.
    2013. 09. 18. 09:23
    Nekem tetszett. De kb. ennyi. Egyet is értek a 70%-al. Olyan, mint ha néznél egy jó filmet, kevés beleszólásod van a történetbe, de legalább a történet jó. (Nem remek, de jónak azért merem mondani.)

    "sajnos nincs semmi, ami miatt újra nekieshetnénk a játéknak"
    Dehogynem, ott egy achievement, hogy vidd végig leghenezebb fokozaton, és én nem azon csináltam, hanem az egyel alacsonyabbon. Naná, hogy végig fogom vinni mégegyszer legnehezebben is. Meg amúgy is kíváncsi vagyok, hogy mi történik a vége felé a storyval, ha máshogy döntök, mint ezúttal.