Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

SOMA – Merengés az emberségről és az emberiségről

  • Dátum | 2015.10.21 08:01
  • Szerző | Magrathea
  • Csoport | JÁTÉK

A Frictional Games korábbi játékai elég jól begyömöszölhetők egy skatulyába. Túlélő horror játékok, melyekben nem tudunk védekezni a hátborzongató és ocsmány ellenfelekkel szemben, pusztán elbújni vagy elmenekülni előlük, mégis nagy szerepet kap a játékosinterakció: kiélezett helyzetben kell gondolkodnunk és egyszerűbb (nyomás alatt persze nehezebbnek tűnik minden) fejtörőket megoldanunk, hogy továbbjussunk. Mindeközben kibontakozik egy hajmeresztő és egyben rejtélyes történet. Ez utóbbiról nem igazán volt mondható, hogy mélyen szántó lenne vagy törekedett volna arra, hogy elgondolkodtasson. Tökéletesen kiszolgálta a játékmenetet, megadta az alaphangulatot és kész. Röviden összefoglalva a Frictional eddig színvonalas horrorjátékokat készített. Jó hír a rajongóiknak, hogy mindez elmondható a SOMA-val kapcsolatban is. Ám az új játék ennél sokkal többet is nyújt.


A legutóbbi alkotásuk, az Amnesia: The Dark Descent folytatását rábízták a The Chinese Roomra. Ők azok, akik mindenek elé helyezik a mondanivalót, az üzenetet, és hogy elgondolkodtassák az embert. A legmélyebb érzelmeket és legfennköltebb témákat kedvelik, a szülői szeretettől az általános közönyig, az emberiség fantasztikus vívmányaitól a társadalom legkiábrándítóbb és elszomorítóbb visszáságaiig és a háborúig minden ott van a palettán, csak oda kell figyelni. Az Amnesia folytatása a maga nemében egy mestermű lett, hiszen elérte a célját abban, hogy hasson a történetével, remény és totális letargia érzését egyaránt előcsalva a nyitott szemmel járó játékosból. A kíséretül szolgáló játékmenet oltárán persze kellett ezért áldozni, de én úgy hiszem, hogy megérte és kiegyeztem egy ilyen cserében.

Nos, a SOMA mindkét világ legjobbját képes volt átemelni magába és úgy elegyíteni, hogy egyszerűen nem találom azt a bizonyos „de” szócskát, amivel beleköthetnék az egészbe. Egyszerűen zseniális. Őszintén szólva szívesebben diskurálnék a játék tartalmáról, jelentéséről és a címben említett két fogalomról, minthogy most körbeugráljam spoilerek nélkül a játékot (már ha lehet egy ilyen komoly művészi alkotást játéknak hívni… elkélne már egy új szó a műfaji besorolásra). Éppen ezért nem is fogom sokáig csűrni róla a szavakat, igyekszem inkább egy kis hangulat alapozót adni hozzá! (De ha hisztek nekem, már itt abbahagyjátok az olvasást és mentek játszani, aztán ha végeztetek gyertek vissza nosztalgiázni velem!) Elkerülhetetlen, így a cikk második oldala, amely a történettel és a környezettel foglalkozik, apróbb spoilereket tartalmaz. Tényleg csak apróbbakat, mintha azt mondanám így a Game of Thrones hatodik évada előtt egy vonakodónak, aki csak most fog belevágni, hogy Bran Stark lesántul, vagy hogy Kisujjban nem szabad bízni.


Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 19.
    2015. 12. 02. 04:19
    //SPOILER

    Nem írtam, hogy kire vonatkozik. Te feltételezem rögtön arra gondoltál, hogy a főszereplőre célzok, de már a játék legelején találkozunk magukat embernek hívő robotokkal és Catherine-nel.
  • 18.
    2015. 11. 17. 10:30
    Jo lenne, ha a spoilereket eltuntetnetek a cikkbol. Az, hogy "ember marad-e még valaki, ha a tudatát átültetik egy robot testbe" szerintem a legdurvabb spoiler amit megtehettel. Gyakorlatilag lelotted a poenokat a jatekban es a cikk olvasoi elveszitik a felfedezes izgalmat. Ezt nagyon surgosen javitsd ki!
  • 17.
    2015. 10. 28. 04:51
    Igen, mellekvese. Mielott valaki belekotne.
    Inzulinnal kevertem sry. A lenyeg hogy nem structure gel, jejeje.
  • 16.
    2015. 10. 28. 04:28
    Egyik legjobb jatek maivel valaha volt szerencsem jatszani.

    Kell hozza turelem, ez nem idegbeteg, rangatozos Halo vagy egyeb shooter.
    Ettol fuggetlenul megis sikerult egy fel vodor adrenalint letermelnie a hasnyalmirigyemnek mire a vegere ertem a jateknak
    Amnesia az talan kicsivel felelmetesebb volt ugyan, de ennek van az elszalltabb. immerzivebb story-ja.

    Egy jotanacs Nvidia videokari hasznaloknak:
    :
    1. jatek opciokban vertical sync kikapcsol azaz OFF-ra tesz.
    2. driver vsync-et adaptive -ra, es NEM kell triple buffering.
    3. prerender frames-et alapbeallitason hagyni erdemes.

    Sajnos vannak a jateknak gondjai a vsync-el es ettol bitang modon tud akadozni, rocogni bizonyos helyeken. A fennti setting-ekkel ez minimalizalhato. Nekem mukodik, proba cseresznye.

    Bocs az ekezetek miatt (angol keyboard).
  • 15.
    2015. 10. 26. 08:14
    Talán a Machine of Pigs-re rá lehetett fogni, ebben merőben több a játékmenet. Valahol határt kell húzni a játék és az interaktív film között, maradjunk annyiban, hogy ez jóval az előbbi felé hajlik.
  • 14.
    2015. 10. 24. 09:23
    Interaktív film pl. a Heavy Rain és a Beyond: Two Souls, vagy az Until Dawn. A SOMA (tényleg rendkívül jó) története a játékmenetet elég csőszerűvé teszi, de ettől független (szerintem) ez egy remek horror-kalandjáték.
  • 13.
    2015. 10. 23. 09:22
    Amit keresel az szövegértelmezés, szövegértés, értő olvasás! Ilyen képességek nélkül nehéz elveszni az internet világában. Ne olvass és ne is kommentálj.
  • 12.
    2015. 10. 22. 20:17
    Ne olvasd a kommenteket... mindig megfogadtam, de most valamiért mégis megtettem. Bár ne tettem volna...

    "Ez nem játék" - akkor mégis mi a lótúró? Mert nem kell halálra gyilkolni benne mindenkit? Mert nem fadeszka egyszerűségű története van? Mert mondjuk van esetleg filozófiai mondanivalója is? MERT NEM GTA5???

    Tényleg mennyetek inkább tetriszezni.
  • 11.
    2015. 10. 22. 18:26
    Én inkább úgy vagyok vele, hogy ez egy IGAZI játék, ha olyan, mint a Penumbra, meg az Amnesia (Videók alapján úgy tűnt) Minden úgy van kialakítva, hogy beleélhesd magad: mindent magadnak kell kinyitogatnod egérhúzással, sok dolgot nem olyan könnyű megtalálni és érdemes mindenhova benézni még ládák mögé is, gyakran agyalni kell hogy most hol is tartasz és hová tartasz, mi működik eddig és mi nem működik. És ha nem is kifejezetten nehéz, azért az NPC-kkel eléggé óvatosnak kell lenni, úgy szerintem nem könnyű, hogy egyszer se halj meg, én mindig erre törekszem. Számomra ez messze van az interaktív filmtől (és azt nem is szoktam szeretni).
  • 10.
    2015. 10. 22. 17:07
    94%?

  • 9.
    2015. 10. 22. 09:42
    Szerintem a történet 100% és jó élményt nyújt, de játéknak nem nevezném. Inkább interaktív film!
    Mielőtt valaki felháborodna, gondolkozzon el kicsit a következő mondatokon. A tetrisz játék alapú játék. Maga a játék miatt játszod. A SOMAT is a játék miatt játszod?!
  • 8.
    2015. 10. 21. 21:21
    Még az votl a játék legegyszerűbb része.
  • 7.
    2015. 10. 21. 16:19
    A legtöbb ellenség despawn timer-en van, némi üresjárat után elténfereg és megszűnik létezni. Már az első Amnesia alatt is így volt, az Alien is így működött (ha messze kerültél tőle, a közeledbe teleportálta).

    gabest: Diszkófej tényleg nagyon durva, de miután rájössz a gyengéjére nevetségesen egyszerűvé válik az egész. Ez viszont elmondható az ellenségek 70%-ára.
  • 6.
    2015. 10. 21. 12:58
    A diszkólabdás fejűnél pihentettem a játékot kicsit. De addig jó volt.
  • 5.
    2015. 10. 21. 12:22
    Én 1-szer haltam meg és kb 2-szer sérültem meg az egész játék során. Szóval ez nekem nem volt nagy baj
  • 4.
    2015. 10. 21. 12:05
    Én végig játszottam.
    A történet csillagos ötös, a befejezés szintúgy.
    A játékról.
    50% a bázisokon játszódik, 30% át azzal töltöd hogy el vagy tévedve egy víz alatti világban. és 20% át alig látod mert a sérüléstől vagy a félelemtől mint egy drogos szét van csúszva a képernyő főleg a színek !!! ez a része erősen idegesítő.
    Ha ezt elnézed neki a feladatok nagyon érdekesek és tud nyomasztó hangulatot csinálni.
    Epilepsziára hajlamos emberek be ne kapcsolják!!!
    mert garantált a roham , de fejfájás másnál is okozhat a sok vibrálás.
  • 3.
    2015. 10. 21. 12:00
    Azért a szörnyeknek az AI-ja nem volt valami hude jó.
    pl.: Amikor a liftet kell megjavitani és ott van az a csontkollekció.
    Bementem a sarokba, mondom megnézem mi van itt erre ott maradtam kb 10 percre, mert folyamat visszajött (nem is csináltam semmit).
    Azt mondom ebből elég volt, kifutottam egyből azután, hogy eltünt a sarkon és puff elteleportált. (Az összes ellenfél hajlamos volt teleportálni)

    De azért amikor a liftel kellett lemenni az Abyss-ba az nagyon erős volt.
  • 2.
    2015. 10. 21. 08:38
    Kipróbáltam a játékot mikor megjelent és szerintem kicsit sok ez a 94%.
    Látom a kedves tesztíró a műfaj kedvelője de ez akkor is túlzás.
    Szép a képi világa de azért annyira nem, jók a hangok meg úgy az egész játék mondhatni rendben van jól optimalizált,de azért nekem kicsit unalmas volt a játékmenet és akármennyire akartam félni nem tudtam.Lehet annyira beharangozták,hogy nagyok voltak az elvárásaim.A lényeg az,hogy nem volt meg számomra az amit elvártam tőle.
  • 1.
    2015. 10. 21. 08:17
    A csalódást keltő megjelenést megelőző gameplay-ek után a cikknek köszönhetően mégis adok neki egy esélyt.