Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Sid Meier’s Civilization V – Csak még egy kört...

  • Dátum | 2010.10.04 01:50
  • Szerző | dragon83
  • Csoport | JÁTÉK

Remélem nem én vagyok az egyetlen, aki iskolás korában érdeklődéssel hallgatta a különböző birodalmakról szóló történelemórákat. Megtudhattuk hogyan emelkedtek fel szinte a semmiből, hogyan váltak mindent elsöprő katonai hatalommá, milyen hatással voltak a művészetekre és a tudományra, és miért buktak el olyan sokan és tűntek el a Föld felszínéről. Az 1980-as évek végén a videójáték piac is rájött, hogy ez a téma bizony érdekes, és nem lenne rossz valamilyen játékot készíteni belőle. Az ötletet tettek követték, 1991-ben pedig már meg is jelent a Sid Meier vezetésével készült Civilization, melyben egy egész nép sorsát vehettük a kezünkbe, hogy aztán több mint 6000 éven keresztül irányítsuk őket. A körökre osztott stratégia hatalmas siker lett, főleg összetettségének és aprólékosan kidolgozott játékmenetének köszönhetően. Nekünk kellett felügyelnünk a városok építését, a gazdaság irányítását, mi szabtuk meg a tudomány fejlődésének irányát, de a diplomácia és a hadviselés sem maradt ki a programból. Miután a játékosok imádták a Civ-et, több folytatás is készült hozzá, melyekről általánosságban elmondhatjuk, hogy a kisebb-nagyobb hiányosságok ellenére mind klasszikusok lettek. Az elmúlt héten megjelent a sorozat legújabb, ötödik része, melytől a rajongók azt várták, hogy kijavítja az amúgy remekül sikerült negyedik rész hibáit.

A játék egy egyszerűbb pályája
A játék egy egyszerűbb pályája

Új szelek fújnak

A fejlesztők már a játék készítése alatt egyértelművé tették számunkra, hogy a Civ 5 esetében az alapoktól építik újra a játékot, és nem egy Civilization 4.5-öt fognak kiadni, mely csak kozmetikai változtatásokat tartalmaz az előző részhez képest. Természetesen a játék alapkoncepciója változatlan maradt, tehát egy népet kiválasztva kell átevickélnünk a történelem viharain. A programban pontosan 18 nép közül választhatunk (ugyanúgy, mint az alap Civ 4-ben), ám ezúttal sajnos minden birodalomhoz csak egy vezető tartozik, ami kicsit szűkíti a lehetőségeinket (tehát míg a Civ 4-ben például XIV. Lajos és Napóleon közül is választhattunk a franciák esetében, ezúttal csak utóbbit ajánlja fel a gép). Miután eldöntöttük melyik népet akarjuk irányítani, egy előre beállított paraméterek alapján generált térképen találjuk magunkat, mindössze egy telepes és egy harcos egységgel „felszerelkezve”, melyekkel megkezdhetjük birodalmunk felvirágoztatását. Mivel a széria sosem arról volt híres, hogy szerepelt benne történetalapú hadjárat, erre ezúttal se számítsunk, bár nem hiszem, hogy sokan hiányolták volna azt a korábbi játékokból.

Amint már említettem, az alap játékmechanizmus változatlan maradt, így első dolgunk az legyen, hogy megfelelő helyet találjunk első városunknak (ami egyben a fővárosunk is). A telepes egységünket kiválasztva láthatjuk, hogy az egyes mezők a térképen mennyi étel, termelés és arany hozammal rendelkeznek. Érdemes olyan helyre letelepedni, ahol semmiből sem szenvedünk hiányt, de hogy miből mennyi van, azt természetesen ezúttal is sok tényező befolyásolja. A füves, erdős területeken inkább étel dominál, a hegyeknél értelemszerűen a termelés (hiszen ide lehet bányákat építeni), míg aranyból leginkább a sivatagos, dombos helyeken kapunk a legtöbbet. A városunkat megépítve elkezdhetünk egységeket gyártani és épületeket építeni. Ha kiképeztünk egy munkást, akkor azzal az előző Civekhez hasonlóan most is tudjuk fejleszteni a város körüli területeket. Ezen a téren kicsit engedékenyebb lett a játék, hiszen míg a Civilization 4-ben csak folyó mellé lehetett farmot építeni (legalábbis kezdetben), addig most már szinte mindenhol meg tudjuk ezt tenni. Megszűntek a korábban elérhető, aranyhozamot növelő tanyák is, és helyüket a vásárhelyek vették át, de igazából ugyanazt a funkciót látják el, csak ezek nem növekednek és alakulnak át kisvárossá az idő múlásával. Mivel a különféle luxuscikkek, nyersanyagok ugyanúgy megtalálhatók a térképen, mint a korábbi részekben, természetesen az azokhoz építhető pásztorhelyek, kőfejtők, ültetvények sem tűntek el a játékból. Fontos, hogy kihasználjuk ezeket az építményeket, hiszen segítségükkel egyre több ételt termelhetünk (gyorsabban nő a város lakossága), több lesz a termelésünk (tempósabban képezzük ki az egységeket és húzzuk fel az épületeket) és nagyobb lesz az aranybevételünk.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 31.
    2010. 10. 09. 15:23
    Bármennyire is próbálják sokan pocskondiázni a CIV5-öt, ez akkor sem gyengébb, mint bármely korábbi része. Azt kell megérteni, hogy ez már nem abban a tudatban készült, mint a CIV 1-4. Magyarul nem egymásra épül, tökéletesedik (a CIV4 BTS már közel tökéletes lett), mint a korábbiak, hanem egy teljesen új utat jár. Nem, nem egyszerűsödésről van szó, hanem mindössze új dolgokat (hex rendszer, teljesen új harcrendszer, social policies, stb.) próbáltak ki a fejlesztők. Sokaknak ezek már nagyon hiányoztak a korábbi részekből. Én örülök a legjobban, hogy nem egy CIV 4 1.5-öt kaptunk.

    Tessék ne a CIV4-gyel összehasonlítani, mert ez már nagyon nem az a játék. Ez egy önálló produktum, mely nem (csak) az elődökből építkezik.

    Számomra az év stratégiai és PC-s játéka, a pozitív értékeléseket szerintem mind megérdemli.
  • 30.
    2010. 10. 08. 22:24
    d3st88

    Teljesen egyetértek veled, a 4-el nagyok sokat játszottam és ahhoz képest a grafikán kívűl semmilyen téren nem éreztem előrelépést sőt még 1-2 helyen inkább hátralépést. Sokkal többet vártam ahhoz képest érdekes, hogy sok helyen milyen jó értékeléseket kapott, max a nosztalgia érzésére tudom fogni őket.
  • 29.
    2010. 10. 06. 19:22
    Konkrétan még nem értem 2050-be, de a játékban azt olvastam, hogy akkor hirdet egy győztest, aztán attól még lehet játszani tovább ameddig szeretnél, csak nem lesz vége és a győztes személye sem fog változni.
  • 28.
    2010. 10. 06. 18:13
    Nagyember köszönöm válaszod. Ma is tanultam valamit.
    De azt nem lehet valahogy megoldani, hogy ne legyen vége 2050-be?
    Ez volt a legnagyobb problémám a 4-el is. Pont mikor már belejönne az ember vége.

    -Szunyog-
  • 27.
    2010. 10. 05. 23:29
    Megvan a vas! Észak-Amerikában volt a legközelebbi, én Dél-Amerikában kezdtem
  • 26.
    2010. 10. 05. 23:00
    Kovezzetek meg, de nekem szemely szerint jobban bejott ez a resze a jateknak mint a korabbiak.
    Persze nem olyan szerteagazo es reszletes, viszont szamomra a CIV III es IV jatekmenete olyan volt, hogy: elkezdem, feljodok, varosokat alapitok, picit haboruzom... a jatek felenel van 253 egysegem es 45 varosom es mar azt sem tudom hol all a fejem, az egesz parttalanna valik... megunom es felbehagyom. A jatekok ettol fuggetlenul nagyszeruek voltak csak nem pont nekem.

    Mondhatja barki hogy bena vagyok es jatszak inkabb FPS-t, talan meg igaza is van, de itt az V-ben nekem pont megfelelo osszhangban van a taktika es az atlathatosag.

    Lehet kesobb unalmassa valik, ezt nem tudhatom meg. De eddig jobban lekotott.
  • 25.
    2010. 10. 05. 22:38
    Azert a harc rendszer is hagy kivetni valokat. Azt meg megemsztettem, hogy 1 egyseg 1 hatszog. Visszont azt nem tudom elfogadni, hogy 1 foldi es egy legi egyseg nem osztozhat 1 hatszogon.

    Az egyseg behajoztatasa is teboly. Egyszeruen vizre szal majd leakad korokon at es csak akkor folytatja az utat ha meg1szer kiadom neki a parancsot. Termeszetesen nem kezd el villogni a kovetkezo korben, hogy parancsra var.

    A masik ami meg rohadt idegesito, hogy az elenfelek kornek feldolgozasakor a terkep szabadon mozgathato es azt az erzetett kelti, mintha leheten cselekdni. Peresze amint "esemeny" van rogton rangatja oda a kamerat. Szvsz vagy blokolja a kamerat mozgatast, vagy nem fokuszaljon at allandoan.
  • 24.
    2010. 10. 05. 20:29
    Már ágyúkat gyártok, meg egyetemeket, de vassal vagy vasat kitermelő épületekkel nem találkoztam
  • 23.
    2010. 10. 05. 18:37
    Amíg nem érsz el egy bizonyos fejlettségi szintet, addig nem találsz vasat. Most fejből nem tudom melyik technológiát kell hozzá kifejleszteni, de ha az megvan, akkor tűnnek fel a térképen a vaslelőhelyek.
  • 22.
    2010. 10. 05. 18:09
    Vasat honnan lehetne szerezni? Már több térképet is kipróbáltam, sehol nem találtam.
    Az első Civilization játékom, bocs az amatőr kérdésért!
  • 21.
    2010. 10. 05. 10:45
    Kedves Játékostársak!
    Van választék, lehet mérlegelni. Jelenleg is kapható a Civ IV, sőt a Civ III is. Mindkettőből a Complete változatot ajánlom, ez tartalmazza a kiegészítőket és (valószínűleg) a hibajavításokat is. Még így is lényegesen olcsóbbak a friss változatnál, és természetesen kisebb a gépigényük. A Civ II meg - úgy tudom - ingyenesen letölthető, ha valakinek arra támad gusztusa.
    Én a Civ III-mal játszom, kb. 1 éve vettem meg Complete változatban 1000 forintért. Ősrégi Pentium III notebookon is elfutott, igaz, 12 néppel még sosem játszottam.
  • 20.
    2010. 10. 05. 10:08
    hsc416: nem hagytak ki semmit. Azért nem találsz DX10 módot, mert a 11 a talált kártya képességeihez állítja be magát, ha neked pl. 10.1-et tudó karid van, akkor az fog futni a kódból, amit ő is tud.
    [LINK]

    Egyébként nekem tetszik a dolog, kellemetlen hosszú volt a menedzselés és egy kv a civ4-ben, mikor sok városkám volt.
  • 19.
    2010. 10. 04. 19:14
    Aláírom, visszalépés.
    A civ2 szerintem az eddigi legjobb, meg a Call To Power, no és az az alap 1 mobil verziója se kutya. Inkább egy Colonization 2t csináltak volna.
  • 18.
    2010. 10. 04. 18:31
    Csatlakozom azokhoz akik szerint ez visszalépés.
    A második játék felénél töröltem az egészet.
    A harcrendszer tényleg jobb lett, meg, hogy néhány dolgot egyszerűsítettek, de sajnos túlzásba vitték. Ráadásul dx11 van benne a 10-et kihagyták.
    Üdvözlöm a fejlesztőket. Ha csak a vissza fejlesztés megy, akkor inkább ne csinálják.

    -Szunyog-
  • 17.
    2010. 10. 04. 17:00
    E.D. - 2010-10-04 16:23:53

    "- Hiába fejlesztek mindenfélét, nincs látszatja a dolognak... Semmi érzékelhető lényeges változás. Eljutottam középkor feléig és olyan volt a játék, mint a legelején..."


    Hát igen mi jön a középkor után? Szépen lassan haladsz a ipari forradalom felé ahol felgyorsul a játék és jönnek a technika csodái Persze ehhez át kell érezni a CIV feelinget
  • 16.
    2010. 10. 04. 16:59
    Megjelenés előtt hetekig teljesen fel voltam tüzelve. Erősen gondolkodtam azon, hogy megveszem kipróbálás nélkül, hiszen az Civ1, Civ2, Civ3, Civ4 és ezek kiegjeivel többszáz, vagy inkább többezer szórakoztató órát játszottam. Végül inkább biztosra mentem és letöltöttem megvásárlás előtt, nehogy mégis szart vegyek - és mint kiderült marhára bölcs dolog volt.

    A játék 1 lépést tett előre (harcrendszer, grafika) és 3 lépést hátra (majdnem minden más!).

    Lebutították a gazdaságot olyan satnyára, hogy még egy öt éves gyerek, vagy George Bush is el tudjon vele játszani, kivették a vallást, az államformákat (civics), a kémkedést, az egészséget, satöbbit. Minden ami megmaradt a régi részekből szénné lett butítva, leszámítva a harcrendszert, ami az egyetlen dolog (a grafika mellett) ami javult.
    Arról nem beszélek, hogy az AI IRDATLANUL! ostoba. Civ4-gyel több hét játék után sikerült nyernem a legnehezebb fokozaton kb minden 3. alkalommal. Civ5-ben az első nap porba aláztam a gépet legnehezebben. A munkásokat persze manuálisan kell irányítanod, ha komolyan akarsz játszani, ugyanis annyira lenyűgözően ostobák, hogy egy középiskolás jobb mesterséges intelligenciát programozott volna le nekik.

    A Civ5 nem rossz játék, ha el akarsz ütni pár órát, de sokra ne számíts, kihívásra meg főleg ne. Személy szerint 6 játék elég volt, hogy letöröljem a fenébe és elő ne vegyem amíg ki nem jön egy új kiegészítő vagy mod hozzá. Ha valaki Civilizationözni akar, annak ajánlom a Civ4 + Beyond the Sword + Warlords kiegészítőket és ha már belejött az alapjátékba ajánlom hogy töltse le a legnépszerűbb modot a játékhoz, azaz a Rise of Mankind-ot.
  • 15.
    2010. 10. 04. 16:23
    Hát ez iszonyat unalmas... Igaz, normál fokozaton játszottam, de:
    - Hiába fejlesztek mindenfélét, nincs látszatja a dolognak... Semmi érzékelhető lényeges változás. Eljutottam középkor feléig és olyan volt a játék, mint a legelején...
    - Ellenfelekben sem volt kihívás (gépi ellenfelek). MI nagyon ratyi (normál fokozaton biztos)
    - Ideklikkelek-odaklikkelek, órákig... És végül totál olyan érzésem van, hogy nem haladtam semmit, nem vltozott semmi... Csak most már mondjuk 1 helyett 5 városom van, amik persze tökegyformák...
  • 14.
    2010. 10. 04. 15:44
    Rocky22


    Elméletben valóban sokkal gyorsabb lenne, egy jó 4 magos cpuval megtámogatva egy jo kis SSD-vel(ahol a játék maga is az SSD-n van nem csak az op rendszer) De csipáznék valami ilyen tesztet
  • 13.
    2010. 10. 04. 15:34
    phh: Hát ha a Te géped ilyen sokáig tölt akkor tényleg durva. Nem gondoltam volna h. 60-90 mp a töltési idő. Azt tényleg rengeteget ront a játékon.
    gezu1025: Nekem kb.2-3 hét múlva lesz gépem és veszek bele SSD-t is. Kipróbálom majd vele, hátha gyorsabb. De addig hátha leteszteli vki más. Elméletileg jóval gyorsabbnak kellene lennie. De a gyakorlatban jobban bízok.
  • 12.
    2010. 10. 04. 15:08
    Ez a játék zseniális, mint ahogy az elődei is azok voltak. De nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy rengeteget tölt, körönként. Ha 90mp-vel én nem is talákoztam de 20-30-al igen, főleg a játék vége felé. (igaz ez a civ4-re is igaz).

    De nálam megy maxon phenom II X3 720 @ 3.2 Ghz és HD5770-el 4 gb rammal megy szépen maxon. De rohadt sokat tölt körönként.

    Csak kiváncsíságból nincs valaki aki SSD-n próbálta? Nemlehet, hogy sokkal gyorsabb lenne? Vagy nincs erre valami teszt?
  • 11.
    2010. 10. 04. 15:03
    A legszebb az egészben
    Platformok: PC
    Tesztelt platform: PC
  • 10.
    2010. 10. 04. 15:01
    Én is nagy CIV fan vagyok, eddig az összes megjelenttel játszottam. Valóban 2 lépés előre egy hátra érzetem van, és ezt a jobb grafika nem tudja feledtetni. Első problémám, hogy a bár állították, hogy a gyengébb gépekre is jól lesz optimálva, viszont nem volt hajlandó elfutni a laptopomon, amiben van egy 1,73GHz-es Core2duo, 2 GB ram és Intel X3100-es csoda. A civ4 gond nélkül elmegy. Nem is az fps lett volna a dontos, mert ez egy körökre osztott stratégia és maga a játék élmény nem pedig a grafika ami megunhatatlanná teszi a CIV sorozatot. Viszont egyáltalán nem futott. Második csalódásom, hogy a barátomnál gondoltam kipróbálom, erre a steam szórakozott velem. A harmadik problémám hogy végülis ki sikerült próbálnom: Core2duo E7500@ 2,53GHz 2Gb ram és NV 8400Gs-en fut. 1680x1050 legtöbb dolog low-on, a textúrák medium-on. Viszont a feladatkezelő szerint csak az egyik magot hajtja meg rendesen 91% ra a másik 15% körül malmozik. Nekem is 60-90 mp-be kerül egy turn kivárása. Ennyit az optimalizátságről. Még hogy 4 mag. Ennél a Civ4-is egyenletesebben osztotta el a terhelést a magok közt, pedig az 2005-ös. Megyek vissza játszani.
  • 9.
    2010. 10. 04. 14:14
    A mentési idő nekem csak egy pillanat, és szerintem a töltési idő sem elviselhetetlen, főleg egy ilyen játéknál. A körönkénti 60-90 mp-et is sokallom kicsit, bár a legnagyobb térképen nem játszottam, akkor is csak 7-8 AI ellen, de 10 mp szokott max lenni.
  • 8.
    phh
    2010. 10. 04. 13:52
    Ja és a betöltési és a mentési időről még nem is beszéltem...
  • 7.
    phh
    2010. 10. 04. 13:26
    @Rocky22: A jó géphez annyit, hogy én egy core i7 920, 12GBram, 4850X2 2GB vel, mikor legnagyobb térképen játszok, 12 AI ellen (akik később megfogyatkoznak, de mégis...), 60-90 másodperceket kell várnom turn önként. Na most asszem nem kell mondani, hogy egy 500 körnél (ami még nem is sok) ez mennyi várakozási időt jelent. Eléggé kiábrándító és unalmas tud lenni. Ezt írom azért, mert nem biztos, hogy egy gép tuning után jobban megy majd a játék. Olvastam fórumokon (bár nem tudom mi igaz belőlük), hogy jóval gyengébb gépeken sem kell sokkal többet várakozni...
  • 6.
    2010. 10. 04. 12:30
    Alig várom már h. kipróbáljam!! Már "csak" egy jó gép kell hozzá.
  • 5.
    2010. 10. 04. 10:20
    a két pontot ki kell venni "ipon.hu.." és akkor megy:

  • 4.
    2010. 10. 04. 09:13
    Alig vártam ,hisz évek óta nem volt olyan nap, hogy ne civeztem volna, ha volt fél órám már toltam is a civ3 at.
    De ez...........
    1 óra múlva már unalmas.Túlbonyolított, egérgyilkos és gépzabáló.
    100 turnus van 5 városom, alig valami harcászat, csak klikkelek, bal egér, jobb egér.
    Nem érte meg a 12 ropit.No de ott van a civ3 az igen, igaz az csak másfél óra és vége.
  • 3.
    2010. 10. 04. 08:35
    Nekem kifejezetten tetszik, noha a régi Civ-ekkel nem próbálkoztam.

    Az értékelés tényleg nem látszik...
  • 2.
    2010. 10. 04. 08:09
    nekem nem volt meg szerencsem Civ-hez, de ez az epizod nagyon teccik, lehet igy visszamenoleg is megnezem oket majd. kiralysagos. viszont az ertekeles tenyleg nem latszik =)
  • 1.
    2010. 10. 04. 03:34
    nem látszik az értkéles kép