Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Remaster-reneszánsz: változatok azonosságra

  • Dátum | 2015.03.11 08:01
  • Szerző | farkas.balazs
  • Csoport | JÁTÉK

Manapság nagyon úgy tűnik, hogy minden játékot "újramesterkednek", amit csak el lehet adni: sorra jönnek a feledés homályzónájának szélén egyensúlyozó régiségek újracsomagolva: Age of Empires 2 HD, Heroes of Might & Magic 3 HD, a Gabriel Knight évfordulós változata, az Outcast 1.1, a Grim Fandango és a Homeworld Remastered… szinte rendszeresen érkezik valami a ma használatos platformokra. Mindezek mellett az jelengenerációs konzolokra (PS4, XOne) átportolt játékok is már úgy címkézik magukat, mint "Definitive" és "Remastered" változatok.


Kicsit furcsának tűnhet a szituáció, főleg egy PC-centrikus elmének: mi szükség van erre? Kérhetnek ilyesmiért pénzt? Etikus dolog ez? Szükséges? Ki mondja meg, melyik játék érdemes rá, hogy visszanyúljanak érte, vagy mennyire kell megváltoztatni? A kérdésekre persze nincs válasz, a játékpiac meg sem próbál irányelveket követni. Ebből adódik ez a káosz: tulajdonképpen mit jelent ma az, hogy valamire rákerül a „Remastered” plecsni?

Egy korábbi cikkben már körbejártam a videojátékok kulturális megőrzésének témáját, és bár úgy tűnik, eszmélni látszik a piac, a játékok újraalkotása egyáltalán nem egy új dolog – mi több, egy idős a játékkonzolokkal. Már a NES-ről a SNES-re átportolt játékok is megmutatták, hogy ki lehet adni ugyanazt a játékot újabb platformokon, és persze ki is lehet használni az újabb platformok adta erőforrásokat. Tehát mondhatnánk, hogy nem egy új dolog a "leporolás", de igazán sikeres üzlet mostanában lett csak: észrevették a kiadók, hogy az emberek ragaszkodnak a régi kedvencekhez, és megveszik még egyszer, ha lehetőségük adódik. A konzoloknál a visszafelé való kompatibilitás hiánya lett a csali, a PC-s piacon pedig a lemezek elhagyása is jelentős vonzerőt képviselt. Na vajon mit lehet csinálni?


Örülnünk kellene a megőrzésnek, csak sajnos a különféle restaurációs folyamatokban egyáltalán nincs megfogható, trendszerű irányzat. Nincs meghatározva, hogyan ildomos átadni egy kulturális terméket egy következő generációnak, nincs direktíva arra nézve, mennyit változtathat az új kiadó, az új platform. Mindez a mostani, kicsit fellendültebb retrózás közepette kezd aggasztóvá válni. Talán lehetetlen vállalkozás, de megpróbálhatunk elkülöníteni a játékok újraalkotásában is különféle mércéket és kategóriákat, kicsit dobálózhatunk pro és kontra, hátha leszűrünk valami tanulságot.

Kezdjük a kedvencemmel.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 21.
    2015. 04. 04. 18:31
    Ha nagyon pöpec űrszimulátorra vágy, Star Citizen lesz a te játékod. Kb. jövőre várható belőle béta verzió.
  • 20.
    2015. 03. 29. 10:15
    azért az is benne van ebben, hogy én mint fogyasztó szeretnék legalább ugyanannyit kapni x játék y részében mint pl az elsőben. és ehhez nincs köze az első benyomásnak
  • 19.
    2015. 03. 29. 10:04
    nagyon jó a cikk ismét köszi.

  • 18.
    2015. 03. 17. 09:05
    Jók ezek.
    Az álmaim netovábbja lenne ezeknek a játékoknak a fullos feltuningolása mai csúcs engine alá helyezése:

    F.E.A.R
    Cold Fear
    Gothic 1-2
    Prey (ennél megelégesnék annyival is ha már szartak a 2. részre,hogy visszateszik steamre acsikkal megfejelve)
    RallySport Challenge
    Colin McRay Rally 1-5
  • 17.
    2015. 03. 12. 20:43
    "Ezek sorra nyernek mindenféle díjakat, mert egyediek, újak, mélyek."

    Annyi csöves díj van, hogy Dunát lehetne velük rekeszteni. Az olyan díjakat, amik jelentenek is valamit AA+ címek zsebelik be.
  • 16.
    2015. 03. 12. 19:30
    Emellett lehet, hogy az AAA játékok olyan trendeket követnek, amik számodra kedvezőtlenek, és emiatt panaszkodsz,

    DE

    ott van rengeteg Indie játék. Független fejlesztők játékai. Rengeteg ilyen van. Ezek sorra nyernek mindenféle díjakat, mert egyediek, újak, mélyek.

    -------


    Én egyre inkább próbálok régi játékokkkal játszani, és egyre inkább akadály a hardverek fejlődése. Pl. nagyon szeretnék a Planescape: Torment nevű játékkal játszani, mert csak jót hallottam róla. Meg is vettem GOG-on.

    Csakhogy a nagy felbontást nem támogatja, csak mindenféle patchekkel, az UI szét van csúszva, de van rá userek által kreált patch, maga a játék bugos, de userek csináltak patchet. Ami mind szép és jó, de ezeket a patcheket már nehezen tudom Linuxon lefuttatni, holott a játék azt is támogatja.


    De még ha sikerül is bekonfigolni a játékot, akkor is hatalmas probléma az elavult irányítás. Szokni kell, rengeteg energiát kell belefeccelni, eleinte nem is élvezi az ember. Aztán később lehet belerázódik, mert még is csak egy remek játékról van szó, de sok energia kell hozzá.

    Egy remastered edition-nek örülnék.
  • 15.
    2015. 03. 12. 19:10
    #12
    you don't say
  • 14.
    2015. 03. 12. 13:32
    Azért ennek a "régiek jobbak voltak" dolognak van ám egy sajátos pszihológiája, aminek a hátterében az a bizonyos "első benyomás" áll.

    Igen, az teljesen szubjektív alapokon van, hogy az új vagy a régi játékokat ítéljük meg jobbnak, viszont az már tényleges, hogy régen mi is más szemlélettel rendelkeztünk a játékokkal kapcsolatban: leginkább semmilyennel, így minden újnak számított és nagyobb hatást tudott gyakorolni ránk, azaz nagyobb élményt tudott nyújtani.

    Valahol emiatt teljesen természetes, hogy X év elteltével, a mai játékok már sokkal kevésbé tudják lehengerelni az öreg motorosokat, akik már sokmindent megéltek és láttak a játékiparban.

    Szóval ennek függvényében fel lehet tenni a kérdést, hogy akkor te mint "fogyasztó" változott többet és milyen irányba, vagy maga a "termék", azaz a játékok.

    Szerintem mindkettő és ez így van rendjén. A probléma ott kezdődik, hogy te, mint "fogyasztó", ugyanúgy elvárod JOGOSAN, hogy a játékok továbbra is ugyanazon élvezeti értéket adják mint régen. Mert ugyanúgy fizetsz értük továbbra is, mint régen. Az egész dolog iróniája azonban, hogy valamiből minél többet kapsz, annál kevésbé / kisebb eséllyel fog elégedettséget kiváltani belőled.

    Nem azt mondom, hogy a fenti elv 100%-ban igaz mindenre, de szerintem a mai játékipar igenis tudatában van ennek a trendnek és mintegy vészmegoldásként próbál ezzel az egész remaster mizériával reagálni a fogyasztói szokások változására.

  • 13.
    2015. 03. 12. 11:35
    Nem értitek ti a lényeget
    Nem mondtam azt,hogy nem játszom a maiakkal meg nem nézek mai filmet,stb csak azt,hogy a régiek jobbak voltak a maguk idelyében.Persze mint írtam akad kivétel.
    Bizonyiték erre,hogy rengeteg játékot újitanak fel.Majd meglássuk 15-20 év mulva hány COD meg Battlefield meg hasolnók kap új köntöst.Visszatérünk majd akkor rá itt Iponon

  • 12.
    2015. 03. 12. 08:53
    Szar dolog megöregedni, főleg ha 30 éves kora előtt már elkezdi az ember
  • 11.
    2015. 03. 12. 07:46
    a régi játékokkal kell játszani
    régi filmeket nézni
    régi zenéket hallgatni...
  • 10.
    2015. 03. 11. 18:23
    Igen,akkoriben nem volt úgy miből válogatni mint manapság,de ez nem változtat semmin.Az,hogy a játéknak nincs belső tartalma ,olyan hangulata az tény és nem pedig abból ered,hogy ki mennyi játékkal játszott.Látszik,hogy a pénz diktálja az ütemet.Régen is de akkor még minőségre is mentek.Ezen nem változtat semmi.

    Persze akad kivétel nem tagadom,csak elenyésző.

  • 9.
    2015. 03. 11. 16:59
    Ez hülyeség.

    Azért mondjátok, mert a 90-2000-es játékok voltak újak nektek. Az első játékok. Az akkori ismétéléseket, koppintásokat nem vettétek észre.

    Emellett ma is jönnek ki új, kreatív játékok, csak tudni kell hol keresni őket.
  • 8.
    2015. 03. 11. 16:27
    2000 után bejött a futószalag modell, azóta se játékban, se filmben, se zenében nem tudnak maradandót alkotni.
  • 7.
    2015. 03. 11. 14:35
    Mindig is meleg szivvel fogok visszagondolni a 90-s meg 2000 év elejei játékokra.Visszagondolva ezek a régi tomb raiderek több kellemes percet okoztak mint manapság az összes játék.
    A teknikai fejlődés megölte a játék lelkét,egy élettelen bemutató lett,hogy mire is képes a programozó.Semmi többet nem ér egyik se.
    Nincs ötlet,kreativitás így megpróbálnak visszanyulni a gyökerekhez,meg a régi csillogást felhasználva eladni egy újat ami nem olyan már.
    Remélem egyszer ez még változni fog.
  • 6.
    2015. 03. 11. 12:52
    1. Érintetlen: Ennek főleg konzolon látom létjogosultságát, de jó, ha legalább ilyen van. PC-n ezt GOG-nak hívják.
    2. Kevély: Legjobb. Marad minden az eredetiben, csak modern(ebb) grafikára húzva. Lásd még: Monkey Island feldolgozások.
    3. Trónfosztó: Szerintem erre van a legkevesebb példa, személyesen talán még nem is találkoztam ilyennel.
    4. Sírrabló: A legalja. Amikor veszik a nevet, és "modernizálják". Még akkor is utálatos, ha a játék amúgy elmegy-kategória (lásd: új Tomb Raider, vagy a Fallout 3). Ezekre nagyon tudok haragudni, mert akkor ennyi erővel csinálhattak volna teljesen új sorozatot is, ha a nevet csak az eladások növelésére használják fel, a játékmenet és játékélmény meg már gyökeresen másmilyen.
    5. Törvényenkívüli: Ezekkel az a bajom, hogy a végeredmény legjobb esetben is felemás lesz. Lásd a Thief-képet. Szép, éles textúra egy kocka szekrénysoron. Elüt, torz, fura. Ezt inkább a nagy rajongók tudják értékelni, úgy érzem - de persze eleve főleg nekik készülnek.
    6. Pária: Ezeket nem venném külön, attól, mert rosszul sikerültek. Elvüket tekintve ugyanazok, mint a 2-3. példa, "csak" éppen rosszak.
    7. A témához a Xenonauts jutott eszembe elsőként, ami az X-Com játékokat másolja 90%-ban, modernebb külsővel. Kiváló játékokat lehet így csinálni, még ha eredetiség nincs is sok bennük.
  • 5.
    2015. 03. 11. 12:26
    Én még mindig abban reménykedek, hogy megcsinálják így az X-winget és a Tie Fighter is! Űrszimulátorból úgy sincs nagy felhozatal, tuti vevő lennék ezekre.
  • 4.
    2015. 03. 11. 10:18
    Értem én, csak nem értek egyet ezzel a filozófiával.
  • 3.
    2015. 03. 11. 10:05
    Ennek gondolom az votl a célja, hogy tudatosítsák az emberekben, hogy nem egy újabb TR rész jön a nem túl acélos korábbi sorozatból, hanem egy új lapot nyitottak és mostantól EZ a TR és nem a TR:Underworldhöz hasonló remekek
  • 2.
    2015. 03. 11. 09:59
    "Azért a Tomb Raidert (2013) 'sírrablónak' nevezni egy kicsit erős"



    Amúgy nincs vele semmi gond, mert korrekt játék, de engem tényleg zavar, hogy nagy nevű játékok nem adják meg a tiszteletet, hogy csak egy játékot hívjanak úgy, ahogy. Most nehéz lett volna mellécsapni egy alcímet?
  • 1.
    FaL
    2015. 03. 11. 09:39
    Azért a Tomb Raidert (2013) 'sírrablónak' nevezni egy kicsit erős.
    Teljesen korrektul és egyenesen kommunikálták, hogy egy teljes reboot, csak kb. a kereteket tartják meg. Egy történet központú játékot csináltak ami sokkal mélyebb és szvsz szórakoztatóbb lett mint mondjuk a TR 1-2, amivel játszottam még anno. A Thiefről meg társairól nem tudok semmit, nem játszottam az újakkal.

    Jó cikk, érdekes témában, csak a végére kevesebbet foglalkozik a remaster fogalmával és belekeveredik a reboot, ami egy teljesen más tészta. Összességében elég nagy a válság a video játék iparban, annyira ki vannak égve a kreatívok, hogy nincs semmi új ötlet (ami van az vagy baromság, vagy a jobbakat a stúdiók nyírják ki) és az eladások érdekében próbálnak a nosztalgia iránti fogékonyságunkra hatni. Egy IWD vagy Homeworld remaster még érdekel is, de sztem nem minden játékból kéne felújítottat kitolni, de hát a $$$ az €€€