Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Rare Replay - 30 év, 30 játék

  • Dátum | 2015.08.20 08:01
  • Szerző | InGen
  • Csoport | JÁTÉK

Több szempontból is rendkívül érdekes gyűjtemény a Rare Replay, és több szempontból is nagyon más, mint azok a felújítások és újrakevert változatok, amiket mostanában kapunk az új konzolokra. Egyrészt nem páréves játékot/játékokat húztak most elő a tarsolyból, hanem egy 30 év termését felölelő válogatásról van szó. A Rare stúdió valószínűleg idősebb, mint sok olvasónk, aki megnézi majd ezt a cikket. A másik érdekesség, hogy tulajdonképpen úgy írok egy Microsoft által kiadott, Xbox One-ra készült kollekcióról, hogy az javarészt Nintendo-játékokból áll össze. Hogy történt mindez?

Nos, a brit Rare-t 1985-ben alapították a Stamper-testvérek, akik korábban leginkább játéktermi gépek tervezésével foglalkoztak. Karrierjük elején ugyan végigjárták azt az utat, amit sok más fejlesztő: próbálkoztak a ZX Spectrummal és a Commodore 64-gyel is, hamarosan azonban rájöttek, hogy a 8 bites gépeken nem tudják megfelelően kiélni magukat, hiába voltak ezek rendkívül népszerűek akkor Angliában. Leleményességükre jellemző, hogy külsős, ráadásul külföldi fejlesztőként rá tudták venni a Nintendót arra, hogy játékokat készíthessenek az akkor megjelenő Nintendo Entertainment Systemre, vagyis a NES-re.


Ez persze nem csak azért volt jó, mert a NES sokkal fejlettebb hardverrel rendelkezett, mint az akkori személyi számítógépek, de a cartridge-dzsen megjelenő játékokat nehéz volt lemásolni, másrészt pedig a Nintendo konzoljait a világon mindenhol nagy számban vásárolták, így megvolt a piac is - bár ironikus módon pont otthon, Nagy-Britanniában nem terjedt annyira még a Nintendo akkor. Szinte hihetetlen, de az ezt követő négy évben a Rare több mint 40 játékot jelentetett meg NES-re. Hogyan lehetséges ez? Nos, egész egyszerűen úgy, hogy az első bemutatókat követően a Nintendo egészen konkrétan azt mondta a brit srácoknak, hogy korlátlan mennyiségű költségvetésből fejleszthetnek annyit, amennyit csak tudnak. Ráadásul még a többi külsős partner számára előírt minőségellenőrzési procedúrán sem kellett átmenniük.

A Nintendónak annyira tetszettek a Rare játékai, hogy előbb 25%-os részesedést vásárolt belőle, majd ezt később felvitte 49%-ra. Ezt követően pedig ismét olyan jött, amire korábban nem nagyon akadt példa: a japánok a saját szellemi termékeiket, karaktereiket adták át a Rare-nek, hogy azokkal is készítsenek játékokat. Így készült el az első Donkey Kong-játék, amit nem japánok fejlesztettek, és a legendás Shigeru Miyamoto sem szólt bele. Az 1994-es Donkey Kong Country volt egyébként az első játék, ami előre renderelt 3D-s grafikát használt konzolon, és több mint 9 millió eladott példányával az SNES második legkelendőbb címévé vált - egyedül a Miyamoto által készített Super Mario World tudta megelőzni.

A Rare csak úgy öntötte magából a játékokat mindenféle stílusban, az akció-platformertől az autós anyagokig. Közben pedig esetenként megreformáltak műfajokat, vagy egészen újakat teremtettek. Jött például a Goldeneye 007. Miután a Nintendo megszerezte a filmes jogokat, majd rábízta a Rare-re, mindenki arra számított, hogy hatalmas bukás lesz az egész. A Rare egy FPS-t akart készíteni, amit először on-rails megoldással gondoltak el, de közben megjelent a Nintendo 64, aminek a hardveres ereje már lehetővé tette a teljesen szabad 3D-s mozgást. A Goldeneye két és fél évig készült, három évvel a film megjelenése utána került piacra, és egy olyan műfajban indult, ami korábban elképzelhetetlennek számított konzolokon. Minden ellene szólt, a vége azonban forradalom lett: a Goldeneye 007 megmutatta, hogy az FPS igenis működik konzolon, és végül akkora sikert aratott, hogy minden negyedik N64-tulajdonos megvette magának.


Ezzel párhuzamosan, majd ezt követően még olyan klasszikusokat gyártott le a Rare, mint a Mortal Kombat-rivális Killer Instinct, a konzolos multiplayer FPS-ezést új szintre emelő Perfect Dark, vagy éppen a Banjo-Kazooie és a Jet Force Gemini, melyek mindegyikét hatalmas kritikai és anyagi siker övezte. Nem csoda, hogy hamarosan a Microsoft érdeklődni kezdett a brit csapatnál, és megpróbálta befűzni a srácokat, hogy készítsenek játékokat az akkor még hét lakat alatt őrzött és fejlesztett új konzolhoz, az Xboxhoz. Mivel ez nyilvánvalóan nem nagyon lehetséges akkor, amikor az egyik legnagyobb tulajdonos a Nintendo, egy közös megállapodás keretén belül mind a japánok, mind pedig a Stamper-fivérek eladták a teljes részesedésüket a Microsoftnak, kereken 375 millió dollárért.

A hír hatalmas visszhangot kavart: egyrészt a Nintendo egyik legjobb fejlesztője oldalt váltott, másrészt pedig 2000-ben senki nem tudta elképzelni, hogy valaha egy játékfejlesztő stúdióért valaki ennyi pénzt fog fizetni. Innentől azonban a korábbi second party Nintendo-stúdióból a Microsoft saját, first party stúdiója vált, azonban a termelékenység némileg visszaesett. A Rare elkészített például két nyitójátékot az Xbox 360 számára, de a kritikai elismerések ellenére sem a Kameo: Elements of Power, sem pedig a Perfect Dark Zero nem aratott átütő anyagi sikert, mint ahogy a szintén kiváló és rendkívül aranyos Viva Piñata sem. Végül a 2008-as Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts után döntött úgy a Microsoft, hogy átszervezi a stúdió működését, és teljes erővel a Kinectre állítja be azt. Ez egészen az Xbox One-ra megjelent Kinect Sports Rivals megjelenéséig tartott, most viszont a rajongók nyomására úgy tűnik, hogy a Rare újra kap némi szabadságot és ismét bizonyíthat.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 8.
    2015. 08. 27. 09:13
    A válasz egyszerű: Lusta a felhasználó! Nem akar elsétálni az 576 boltba, ha meg megrendeli házhoz szállítással, akkor rájön a postaköltség, és ráadásul még várnia is kell a szentemnek, Steamen, meg csak rányom, két klikk, és már indul is a telepítő.
  • 7.
    2015. 08. 22. 03:00
    Ez volna a logikus lévén a teljes gyártási és logisztikai költséget megspórolják vele.
    Nem is értem steam és társai hogy tudják digitálisan drágábban adni mint amibe dobozosan kerül sok játék. (amiben aztán ráadásul steam kód is van)
  • 6.
    2015. 08. 20. 23:32
    Sok dolog olcsóbb digitálisan Xboxra is, mint dobozosan.
  • 5.
    2015. 08. 20. 21:38
    Sajnos nem néztük be, ennyi a dobozos változat
    Szóval vagy az MS nézte be a shoppos árat vagy nagyon azt szeretné, hogy digitálisat vegyünk
  • 4.
    2015. 08. 20. 16:52
    Ez igen, bőven megéri a pénzét! Bár én is hiányolom a Donkey Kongot, de érthető hogy miért hiányzik!
  • 3.
    2015. 08. 20. 12:45
    csak a legjobb játékok, a 3 donkeykong country nincs benne (gondolom mert nintendora készült)
  • 2.
    2015. 08. 20. 09:51
    Érdekes, az Xbox Store-on 5990. Lehet valamit elnéztek a srácok, szólok Svindlernek.
  • 1.
    2015. 08. 20. 09:40
    Lemaradt az ipon link: https://ipon.hu/webshop/product/rare_replay_(xbox_one)/1191493

    Azaz 5900 ft inkább 8200 ft