Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PlayStation VR – Egy új kor hajnala?

  • Dátum | 2016.10.11 11:01
  • Szerző | Svindler
  • Csoport | JÁTÉK

Mostanra valószínűleg már senkinek sem újdonság, hogy a VR az új dili. Sok évnyi fejlesztgetés után az Oculus végre kiadta a Riftet, a HTC pedig szinte a semmiből robbant elő a Vive-val, hogy a PC-s közönség igényeit kielégítsék. A mobilgyártók is rávetődtek a témára, lassan nincs olyan, magára valamit is adó vállalat, akinek ne lenne egy olyan sisakja, amibe valamelyik telefonját lehetne bezsúfolni, hogy utána elbohóckodjunk a 360 fokos fotókkal, a demó programokkal, vagy esetleg néhány filmmel. És mégis, az egész VR téma a többségnek valahogy olyan távolinak tűnik. Vagy azért mert kipróbálta egy boltban a mobilos változatot, és az nem nyűgözte le (hiszen egyértelmű hátrányai vannak) vagy azért mert elriasztotta a magas ár. Hiszen a Rift és a Vive 300 ezer forint környékén kapható, és akkor még nem pakoltunk alájuk egy erőművet, ami képes őket megfelelően kihajtani.


Na és itt jön a képbe a Sony, aki már eddig is szeretett kísérletezgetni. Az előző generációban a 3D-s megjelenítésre készítették fel a PlayStation 3-at, de egyrészt kevés embernek volt megfelelő TV-je, másrészt a hardver is cseppet gyenge volt a témához, így végül az egész koncepciót kukázták. Az aktuális generációban már nem is nagyon találkozhattunk olyasmivel, hogy egy játékot azzal reklámoznak, hogy megy 3D-ben is. Pedig a vas képes lenne rá, csak hát ahogy a PS3 esetében, úgy a TV-knél is bukott a koncepció, a népet nem igazán érdekelte a téma, és egyébként is, a Barátok közt csak 2D-s, akkor meg miért is vennénk új készüléket, ugye?

Aztán jött egy kis trendkövetés a mozgásérzékelős kontrollerekkel, de a háttérben a Sony nem mondott le a 3D-s álmairól, sőt, inkább szintet lépett, és a generációváltás után nekilátott, hogy elkészítse az első VR szemüvegét. A mérnökcsapatnak volt honnan ihletet merítenie, mert a cég nem ma kezdte az ipart, a HMZ-Tx sorozata például, ami kifejezetten filmnézéshez készült, már 2011 óta kapható és több generációt is megélt. Tapasztalat tehát volt a sisak építéséhez, de immár nem csak a megjelenítés volt a lényeg, le kellett követni a fej mozgását, és kifejleszteni a szoftveres környezetet, valamint a megfelelő vezérlőket, amik biztosítják a minimális késleltetést. A végeredmény egy igazán futurisztikus és izgalmas VR sisak lett, aminek reális esélye van arra, hogy letarolja a piacot. A következő oldalakon átfutunk azon, mire jutott a kis különítményünk, amikor lehetősége volt két órára eljátszani a Sony új kütyüjével (egy átfogóbb teszt később várható).

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 16.
    2016. 10. 14. 18:11
    Sokkal nagyobb a látótér, mint monitoron, mivel körbe tudsz nézni. De a FOV se rossz.
  • 15.
    2016. 10. 14. 08:29
    Emlékeim szerint a hagyományos monitoros játékokból sem kedveltem aztokat, amik a stresszhelyzet fokozására a látótér tudatos csökkentését is felhasználták. Ha jól emlékszem, volt egy-két igazán durván alacsony FOV értékű. Engem ez a technika valóban idegesít, de nem a szórakoztató mértékben, hanem inkább bosszant, hogy emberek képesek ilyet csinálni. (Filmben is pl. a Blair witch projekt is ezzel operál, hogy a lámpa fénye miatt gyakorlatilag csak foltokat lehet látni)
    Szóval nem tudom, hogy egy virtuál szemüvegben mennyire tudnám tolerálni, hogy csak középen látok valamit. Szerintem ezekben a VR szemüvegekben is fontos lenne a nagy látótér még akkor is, ha a széleken már nagyon durván elmossák a képet. Csak legalább lehessen érezni, hogy van ott valami, ne pedig egy csőbenbámulást kapjunk.
  • 14.
    2016. 10. 13. 16:25
    bocs ez utóbbit nem ehhez a cikkhez szántam
  • 13.
    2016. 10. 13. 16:25
    Igaz : Üzleti modellbe jobb, ha több emberhez jutsz el (Gear VR) , csak senkit sem a mobilos játékok izgatnak..
    Töltési idő: lehetne rövidebb is, de ez múlikvan e SDD a gépbe milyen procid van és persze a megírt programtól..
    Csúcsgépre fejlesztenek főleg és újdonságot? Nem baj az kell a fejlődés relatíve drága a sisak és a gép ára , de mihez képest? egy autóhoz vagy házhoz képest nem..
    Egy jó AAA kategóriás játék fejlesztéséhez kell 3-5 év csak győzzük kivárni..
  • 12.
    2016. 10. 13. 15:40
    Motion sickness? Mindenkinél aki nincs hozzászokva ez van.. , De ha HTC Vive ot használsz és mozogsz szoba léptékbe és teleportálsz (meglepően jól működik) akkor zéró motion sickness van...(Tapasztalat nekem van:-)
  • 11.
    2016. 10. 13. 14:00
    A RIGS-et volt szerencsém kipróbálni ott. Mint mezei látogató, 5 percet kaptam, és nem nagyon lehetett válogatni, hogy mit próbálok ki. Ezzel az egyik probléma, amivel a rendezvény jellege miatt nem lehet mit kezdeni, hogy nem nagyon elég arra, hogy rájöjjek, mit is kell csinálni.

    Viszont amit komolyabbnak érzek, az a motion sickness. Az első egy percben amíg egy helyben lehet csak nézegetni, addig semmi probléma. Viszont ahogy megindult a játék, az első 20 lépés után valami kegyetlen szédülés meg hányinger jött rám. Ha ez egyéni, akkor semmi gond, nem való nekem a vr. Viszont ha magasabb százaléknál előfordul, akkor kell még dolgozniuk ezen a vr témán.
  • 10.
    2016. 10. 13. 05:10
    Csak ez laza 1000 dollárral dobja meg az amúgy sem olcsó gép+sisak kombót. Ettől függetlenül tény, hogy ezek elég szórakoztatónak tűnnek.
  • 9.
    2016. 10. 12. 20:16
    http://www.virtuix.com/

    A gond a játékok támogatottságával van "csupán"... De erre én szívesebben fizetnék be mint egy sima hadonászós ülős/állós sityakra.

    Amúgy, csak én nem értem mire fel ez a nagy kapkodás és lelkesedés a rendszerért hogy már külföldről akarják behozatni hogy legyen?
    Még játék sincs rá, csak mindenféle VR élményt nyújtó izé...
  • 8.
    2016. 10. 12. 10:05
    Meg mindig 5 ora a 2 gigas update rest modban, a jovo itt van
    A Driveclubbot tobb mint egy eve nem inditottam el, varok nyarig most mar, es a nyaralas alatt lehet meg is csinalja
  • 7.
    2016. 10. 12. 09:41
    Jó lesz ez egyszer. Én azt várom, mikor lehet majd futni, sétálni is vele egy állványon állva úgy, hogy a mozgástól megizzadva ne párásodjon majd be a készülék, és valahogy az izzadtság se okozzon problémát a homlokomnál.
    Sajnos még csak samsung mobilos cucc volt a fejemen, az pedig 3-5 percen belül bepárádosott a media markt-ban. A pixelek is picit zavaróak voltak, meg hát csak szemlélő lehettem, semmi interakció.
    Gondolom otthoni használat mellett nem párásodna be semmi ennyire pikk-pakk, de ha mozgás is lenne, akkor vége az egésznek, szóval az egyetlen járható út az interakció felé a külön kontrolleres megoldás lesz (nem lesz miért megizzadni ugye), viszont ennyi erővel nézhetném a tv-n is az egészet, beülök a tv elég 0,5 méterre és kész.
    Tehát amit ki akartam hozni az egészből az az lett volna, hogy tetszik az irány, de a tuti-tuti az lesz, ha sétálni/futni is lehet közben, és teszem azt lenne 1-1 kesztyű a kezemen közben, amin lehetne még pár gomb ha nagyon kell. Ilyen egy helyben ülök és pörgök körbe a fejemmel dologra nem fogok költeni, mert csak félmegoldás és drága is, bár mobilos megoldás esetén olcsón megvan, ez meg kb. ugyan az felturbózott minőséggel és majd később újabb extraként kontrollerrel.
    Ha minden adott is lesz, akkor gondolom kell majd közel 1-2 év, mire lesz is olyan játék v. program, ami rendesen kiaknázza a technológia nyújtotta lehetőségeket.

    Mellesleg nem fogom az xboxomat kidobni, és rohanni a boltba ps4-ért emiatt.
  • 6.
    2016. 10. 12. 04:44
    Az EU drágábbal nem lehet mit kezdeni, itt még mindig jobb a helyzet mint a Vivenál pl. ami 800 dollárból valahogy 900 euró lett mire ideért.

    A demó lemez annyira nem hat meg, hogy őszinte legyek.
  • 5.
    2016. 10. 12. 01:40
    Azt, hogy nincs se PS4-em, se VR-em.
    A technikát méltatom, nem az üzletpolitikát. Jelenleg az utóbbi hidegen hagy.
  • 4.
    2016. 10. 11. 23:42
    A kedves cikkíró és a többi hozzászóló mit szól ahhoz a kisebb botrányhoz, ami azért tört ki, mert a végleges PSVR mellé az EU verziónál 8 demót csomagolnak, míg az USA verzióhoz 18-at? Mindezt úgy, hogy a közismert okokból az EU verzió drágább, ugye.
  • 3.
    2016. 10. 11. 15:22
    "Ti vagytok az első VR szimuláció, amely VR szimulációt készített."

    13. emelet c. klasszikus film.
  • 2.
    2016. 10. 11. 14:05
    Úgy tűnik a Sony segítségével fog elterjedni a VR, ami valljuk be, nekünk is jó, meg a Sony-nak is.
  • 1.
    2016. 10. 11. 12:49
    A gond valóban ott van, hogy 2 nap múlva megjelenik, de idehaza max decemberben lehet rátalálni.
    Így irány az ebay és egy héten belül még olcsóbban nálunk lehet...