Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PlayStation Meeting 2013: Betekintés a jövőbe

  • Dátum | 2013.02.21 05:44
  • Szerző | Svindler
  • Csoport | JÁTÉK

Éjfélkor kezdetét vette az egyszerűen csak PlayStation Meeting 2013-nak hívott esemény. Bejött, amire mindenki számított, a bő kétórás show a PlayStation 4-nek készítette elő a terepet. Most is egy nagyon hangulatosra sikerült videóval nyitott a Sony, és vagy egy tucat kivetítő dolgozhatott a konferenciateremben, így a látvánnyal nem igazán volt probléma. Az est házigazdája Andrew House volt, aki Kaz Hirai-t váltotta anno a Sony Computer Entertainment élén. Rövid bevezető után bele is vágott a dolgok sűrűjébe és bemutatta a PlayStation 4-et, legalábbis részben… Magát a vasat ugyanis az egész előadás alatt egyszer sem láthattuk, viszont az legalább kiderült, hogy az utóbbi hetek pletykaáradata a gép belsejéről nagyrészt igaz volt. A központi egység szerepében egy x86 architektúrás processzor áll (ennél többet nem igazán árultak el, de jó eséllyel igaz, hogy nyolcmagos), a GPU közel 2TFLOP/s-os teljesítményre képes (ez kb. egy túlhúzott Radeon HD7850 szintje), és közös memóriát használ az egész rendszer. House azt mondta, egy APU (Accelerated Processing Unit) a gép lelke, így jó eséllyel a processzor és a GPU egy lapkán foglal helyet, és természetesen az AMD keze munkáját dicséri a chip.



Hogy eredetileg tényleg 4GB-osra tervezték-e a memória méretét, azt valószínűleg már sosem fogjuk megtudni. Sokkal fontosabb viszont, hogy végül 8GB-nyit pakoltak a gépbe, várhatóan ennyi lesz az új Xbox-ban is. A memória sávszélessége 176GB/s, ami igen magas. Azt tudjuk, hogy GDDR5-ös chipeket használnak, amik így valószínűleg 256 biten csatlakoznak az APU-hoz, és effektíve 5500MHz-es órajelen ketyegnek.

Nagy újítás, hogy a PlayStation 4-nek dedikált chipje van arra, hogy a háttérben futtasson letöltéseket, és ez akkor is aktív, ha a gép ki van kapcsolva. Ennek hála a frissítések, játékletöltések, stb. akkor is csorognak lefelé a netről, ha maga a gép inaktív, így nem kell feleslegesen járatnunk. Ezen felül a PlayStation Store támogatni fogja azt a lehetőséget, hogy már letöltés közben elkezdjünk játszani a frissen megvett játékunkkal. Ahogy elég adat leérkezett, már indíthatjuk is a játékot, a maradéka pedig majd lejön útközben.

Nagyon hasznos még, és valószínűleg sokan örülni fognak neki, hogy a PlayStation 4 támogatja azt a PSP-nél debütált funkciót, hogy akár játék közben is elküldhetjük aludni a gépet. Ilyenkor a memória tartalma megmarad, és indításkor minden ott folytatódik, ahol abbahagytuk. Mintha csak a TV-t kapcsoltuk volna ki, nem a konzolt.

A közösség és a közösségi hálózatok fontos részét képezik majd a gépnek. A kontrolleren lesz egy külön Share (megosztás) gomb, amivel azonnal posztolhatunk egy-egy képlopatot vagy videót az aktuális tevékenységünkről. Megmutathatjuk barátainknak hogyan játszunk, de ami talán a legérdekesebb, még segítséget is kérhetünk tőlük, ha elakadnánk. Ilyenkor az ő kontrollerük válik aktívvá, és irányíthatják gépünket. A streamelés tehát egy egyszerűen használható, és fontos része lesz a PlayStation 4-nek, aminek ezért természetesen dedikált hardvere is van a videók kódolására és dekódolására (valószínűleg a Radeon UVD motorja).



Az előbb emlegettük a kontrollert, így most beszéljünk egy kicsit erről, hiszen ez volt az egyetlen dolog, amit meg is mutattak nekünk fizikai valójában. A DualShock 4 külseje nagyon hasonlít az elődére, de sok apró változás van rajta: a középső részén egy érintőfelület található, kapott egy füleskimenetet, a már emlegetett Share gombot és egy világító csíkot a hátára, ami az új kamerához kell, amit valószínűleg minden PS4 mellé odacsomagolnak majd. Az új Eye-ról sok részlet nem derült ki, csak annyi, hogy két kamerája lesz, érzékeli majd a mélységet, így lehet, hogy hasonlít majd valamennyire a Kinect-hez.

A hosszúra nyúlt bemutató után érkezett David Perry, hogy végre megtudjuk tőle, mik is a tervei a Sony-nak a tavaly megvásárolt GAIKAI-jal. A technológiával a PS4 szolgáltatásait akarják nem kicsit felturbózni. Az egyik felhasználási terület a már emlegetett live stream: megoszthatjuk másokkal, hogy épp mit csinálunk, ők ha engedjük kommentelhetnek, vagy akár be is segíthetnek. A PlayStation Store is megkapja a maga GAIKAI adagját, a technológiának hála ugyanis ki lehet majd próbálni a játékokat, ráadásul letöltés nélkül. Egy gombnyomás és mehet is a móka, aztán ha tetszett, amit láttunk, akkor megvehetjük a szoftvert. A visszafelé kompatibilitásban is nagy szerepe lesz a GAIKAI-nak, mert ahogy arra páran tippeltek, ezen keresztül játszhatunk majd különböző generációs PlayStation játékokkal. Érdekesség, hogy ha jól értettük, akkor nem csak PS4-en. Mondjuk meglepő lenne, ha a Vita mellett mondjuk PC-n is elérhetővé tennék a címeket, de ki tudja, lehet, hogy fogunk még monitor előtt, kontrollerrel Unchartedezni, csak bírja a netünk.

A GAIKAI-jal kibővítik a Remote Play-t is, bármelyik játékunkat átirányíthatjuk a Vitára, és folytathatjuk azon, ha a család többi tagja elfoglalná a TV-t. Ezt be is mutatták a Knack nevű, új platformerrel.



Ennyit a technikai oldalról, legalábbis egy időre, mert innentől a fejlesztőké, és a játékoké volt a főszerep. Elég hosszasan követték egymást a bejelentések, a következő oldalon megmutatjuk mi mindent demózgattak.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 37.
    2013. 02. 23. 14:12
    Gondolom egyre kevesebb (vagy max változatlan) lesz a ps exkluzv cím, mert a fejlesztések egyre drágábbak, és ha nem akarnak elkezdeni drasztikusan árat emelni, akkor a multiplatformozással tudják jelentősen kitágítani a potenciális vevők listáját. Azt pedig nagyon remélem hogy a PC-t nem fogják annyira nélkülözni mint eddig, mert a warezolás egy elég gyenge indok volt, lévén boxra pl még könnyebb volt.. ahogy aki akart az ps3on is warezolt, vagy az összes eddig megjelent konzolon. Kivéve talán a régi megadriveokat.. de amulátorokkal azt is lehet tolni.
  • 36.
    2013. 02. 23. 10:03
    PS2 rulzik!
  • 35.
    2013. 02. 22. 13:24
    Ja amúgy Blu-Ray van benne, bár tényleg sejthető volt, hogy nem hagyják ki.
  • 34.
    2013. 02. 22. 13:14
    Úgy látom, hogy SACD-t már kezelt az előd néhány verziója is, úgyhogy felteszem ennek sem fog problémát okozni. Marad az audio interface minőség kérdése, de ahogy látom az sem gond. Az egyedüli kérdés, hogy alacsony terhelésen a hűtés mennyire lesz hangos (esetleg az, hogy mi áramot eszik).
  • 33.
    2013. 02. 22. 13:11
    Andos:

    Természetesen most is sok PS exkluzív lesz, ami PC-re nem fog kijönni, az eddig is azért volt exkluzív, hogy a konzolt vegyék, de talán egy fokkal jobb helyzetbe lesz a PC-s játékipar is (mármint azon kívül, hogy a portolás mindenképp jobb minőségű lesz, talán a játékok mennyiségében is lesz egy kis növekedés).
    A 6 vagy nemtom mennyi játékból meg most azért volt sok exkluzív, mert ez egy Playstation rendezvény volt, természetes, hogy ilyenkor az exkluzívokon van a hangsúly.
    Alien meg a konzolhoz képest is ocsmányul néz ki, az még PS4-en is ronda lett volna, mert béna volt a fejlesztő.

    kiskoller:
    Eddig Xbox volt a fő platform multiplatfrom játékok esetén, PS is csak arról kapta a portot, PC-re azért Xbox-ról portoltak, mert az még rosszabb, ha egy portot portolnak még tovább. Meg lehet jogi dolgok miatt is könnyebb volt MS termékről MS termékre portolni.

    zodiac83:
    Ilyenekről szerintem E3-ig nem lesz infó, de a Blu-Rayt alapnak lehet venni, ha már PS3-ba is az volt nem fognak visszaváltani DVD-re, pláne hogy a még jobb grafikának még nagyobb hely fog kelleni.
  • 32.
    2013. 02. 22. 11:17
    A hagyományos multimédiás képességekről mit lehet tudni? Gondolom BluRay az alap. SACD esetleg? Illetve ezeknek a PS-eknek az audio interface-e (DAC) milyen szintet üt meg?
  • 31.
    2013. 02. 22. 08:15
    Mondjuk ha egy játék multiplatform de csúszik a PC-s port akkor azt nem a PS4-es verzióról hanem az Xbox-os verzióról portolják... Leaglábbis eddig.
  • 30.
    2013. 02. 22. 02:25
    Hát marhára remélem, hogy a piacra dobás után, nem csak sorozatos ps4 exkluzív játékok fognak jönni, mivel a mostani középkategóriás pc-s hardverek is szépen tudnák futtatni az U4-es motorral ellátott játékokat. Végre azt várták a pc-sek, hogy jöjjön az új konzolgeneráció, hogy a mostani hardvereket végre kitudja használni grafikai téren, az 5 éve egy helyben toporzékoló játék ipar. Lásd pl. hogy még ma is képesek voltak kiadni olyan játékot, ami grafikailag már 5 éve is gázos lett volna (Alien Colonial Marines...) Összességében kb. 4 évig szoptunk mert nem kaptunk kifejezetten új látványvilággal rendelkező játékot a konzolok miatt. Ezért van még ma is sok játék gépigényének ajánlva egy 8800 GT (2007-es videokártya) csak a körítés, meg az effektek részletessége volt komolyabb. Bizonyos tekintetben jó volt, mert nem kellett fél évente 50k-ér alkatrészt cserélni a pc-kben. De van egy olyan érzésem, hogy most meg minden ps4 exkluzív lesz, le fogják szarni a portokat csak hogy a ps-t vigyék ha új játékot akarsz. A mostani bejelentésen is hány új játék volt exkluzív? 4 a 6-ból?
  • 29.
    2013. 02. 21. 23:02
    Eléggé hitványul néz ki az új kontroller...
  • 28.
    2013. 02. 21. 22:55
    szerintem teljesen jó lesz ez a konzol. volt ps3-m, nem estem tőle annyira hanyatt. az exkluzívok tényleg jók voltak, de kb ennyi.
    ez most viszont nagyon úgy néz ki el van találva, jó és erős a hardver is.
    vsz amúgy tényleg rövidülni fog a fejlesztési idő is innentől a gépre. pc-re meg jobb portok jönnek végre.
    azt kétlem hogy lehet majd rá oprendszert tenni, azt a hibát nem követik el újra.
    nincs még 4K sem, se új dx. az összhatás nekem meggyőző. 1-2 cim üt is elég szépen.
    hardverileg lehet h lehet bele tenni ssd-t is, de amig nincsenek emberi árban a fél terás darabok, addig minek is?

    persze nem áltatom magam hogy 8 évig marad ez a technikai szint, az gáz lenne.
    remélem hogy jön a 4K nemsokára. oda is kell majd az erő. gondolom ezért olyan amilyen. meg mégiscsak a sony az egyik éllovasa az új felbontás bevezetésének is.

    aki játszani akar az megveszi, kész.
    pc-re meg a büdös életben nem fog senki működő ps4 kernelt irni lol
    aki megírta ps3-ra anno sutyiba, azóta már a sonynak dolgozik, és azóta sincs épkézláb törés a ps3-ra sem. a régi cfw-t használva törnek még fel mindent, hónapok alatt..
    de gondolom sonynál ezúttal biztosra mentek. persze semmi sem lehetetlen, lehet próbálkozni
  • 27.
    2013. 02. 21. 20:39
    mikej95:

    PC-re sohasem fognak PS exkluzívok megjelenni, akármennyire lehet hasonló a hardver. Eddig sem a hardver eltérő felépítése miatt voltak PS exkluzív játékok, hanem mert azzal lehet rávenni a vásárlókat, hogy azt a konzolt válasszák.
    És soha nem is volt az a kifogás ilyen esetekben, hogy nehéz portolni, max konzolexkluzív játékoknál.
  • 26.
    2013. 02. 21. 20:08
    Svindler hsz-ét olvasva belátom hogy nem feltétlen lesz egyszerű (a késleltetés miatt)

    Lényeg a lényeg, könnyebb lesz rá fejleszteni, mint anno a Cell-re. Ennek csak örülhetünk.


    Mondjuk nekem nem oszt nem szoroz, régóta nem játszok multiplatform játékokkal, egykét kivétellel.
  • 25.
    2013. 02. 21. 19:05
    Hála a PS4 felépítésének végre több játék jelent meg PC-re is köztük eddig PS exkluzívok, ha veszik a fáradságot azok a szemetek, mert ugyebár eddig ez volt a fő kifogás: sokba kerülne a port és a várható PC-s bevételek nem jelentenének igazi hasznot.
  • 24.
    2013. 02. 21. 17:43
    Szerintem felesleges a hardverrel túlságosan foglalkozni egy konzol esetében, persze nem rossz tudni, de az emberek többsége amúgy sem ért hozzá, és nem azért fogja megvenni, mert hogy milyen jó a hardver benne.

    Egyébként oké, hogy PS4-en volt a hangsúly, de ha már Playstation Meeting a neve, akkor nem kellett volna kicsit PS3-ról meg PS Vita-ról beszélni? Csak néha megemlítették, hogy amúgy ez a játék jön PS3-ra is, meg hogy a Vita-n folytathatod a PS4-es játékot, de ezeknek a sorsukba egyáltalán nem mentek bele.
  • 23.
    2013. 02. 21. 14:53
    vivanto: valószínűleg mint a PS3-ban, lehetőséged lesz cserére, úgyhogy ha nagyon SSD-re vágysz, csak kicseréled a vinyót
  • 22.
    2013. 02. 21. 14:36
    @5hR3kY
    Nem feltétlen sebesség miatt, stabilitás, megbízhatóság miatt gondoltam inkább ssd-re. Persze a mobilitás itt nem játszik, de akkor is jobb szeretem ha a lehető legkevesebb mozgó alkatrész van egy vasban.
  • 21.
    2013. 02. 21. 13:13
    Balucsek: az új konzolok a multiplatform fejlesztők álmai szerintem, nagyot fognak ugrani a PC-s portok minőségei. Főleg hogy végre erősebb vasról portolhatnak. Manapság ugye sokszor ugyanazt a textúrapakkot is kapjuk, amivel a PS3/Xbox360 dolgozik, pedig az elég karcsú. Ilyen gondok a pár évig nem lesznek.
  • 20.
    2013. 02. 21. 13:06
    Az hogy x86 proci lesz benne, maximum a programozását könnyíti meg. A gépben lévő memóriák például tuti nem szabvány DDR3-asok lesznek. A PS3-ban R Rambus memória volt a rendszernek, és GDDR3 a VGA-nak, szerintem az újban is ez lesz csak GDDR5 lesz a VGA-nak. Illetve mondták a tegnapi bemutatón hogy lesz egy speciális chip is a gépben ami a háttérműveleteket koordinálja, úgymint a letöltések. Ha megveszel digitálisan egy játékot, akkor a Gaikai-n keresztül azonnal játszhatod, miközben a háttérben ez a chip szépen letöltögeti neked a HDD-re a cuccot! Egy SSD meg totál fölösleges bele, mert ez nem PC, és nem windóz fut rajta!
  • 19.
    2013. 02. 21. 13:04
    Inkább a fejlesztőknek lehet könnyebb dolguk. Nem kell olyan mértékben változtatni a kódokon, mint jelenleg és rossz esetben is jobban portolt játékok jöhetnek. Legalábbis nagyon remélem, hogy nem kell mindig azt a kifogást hallgatni, hogy csúszik a PC-s átirat technikai nehézségek miatt, és ha ki is jön, évtizedek múltán is játszhatatlan marad a legmodernebb vason.
  • 18.
    2013. 02. 21. 12:44
    Elég csak megnézni hogy a mai konzolok 6-7 éves techjéből milyen szuper látvány lehet még ma is kihozni. Akkor ezekből az újakból még többet ki lehet.
  • 17.
    2013. 02. 21. 12:39
    A túlhúzott HD7850 az már majdnem alap HD7870. És egy APU-ban a CPU mellett, nem külön PCI sínre kötve vadállat. Pláne, hogy nem kell a gépnek egy vindózt eltartania a háttérben 150 processzel, és megküzdeni a catalyst driverek okozta lassúsággal. És egy fix hardverben pöccre be vannak lőve az órajelek, késleltetések. Ezek miatt bőven nagyobb a játékra használható teljesítménye, mint egy azonos szintű alkatrészekből összelegózott pécének.
  • 16.
    2013. 02. 21. 12:17
    Egyből emulátorra játszani... *sigh*
    Egyébként dragonnak van igaza, nem olyan könnyű az. Még akkor sem, ha az architektúra most nagyon PC-s, hiszen csak a technikai oldalon maradva a first party játékok pl. ráfeküdhetnek arra, hogy mivel egy chipen belül van minden, milyen alacsonyak a késleltetések. És valószínűleg rá is fognak, hiszen mindent ki kell sajtolni a vasból, amit lehet. Ezenfelül millió apróság van, ami akadályozhatja az emulátorokat, például, ha tényleg fix lesz a kamera a PS4-hez, akkor annak a hiánya. Akkor meg jön a vegyünk kamerát, vegyünk kontrollert, emuláljuk annak is a hívásait, stb.

    PC-s ősre sokkal egyszerűbb példa egyébként a régi Xbox. Az még inkább PC volt, mint a PS4, hiszen volt egy egymagos Intel procija, külön GF4 származék videókártyája és kemény 64MB ramocskája. Mégis, évekig csak fake programok voltak a neten, majd mire megjelentek az első emulátorok, kb. a Halo futattására voltak jók, ami közben kijött PC-re. Pedig a Boxon még egy Windows származék is futott, DirectX-szel. Szóval mint a példa mutatja, nem olyan egyszerű az egész, hogy csettintünk egyet a kezünkkel, mert az x86 architektúra miatt már mehet is a copy-paste.
  • 15.
    2013. 02. 21. 11:27
    Ebből én egy szót sem értettem.
  • 14.
    2013. 02. 21. 10:51
    "Hát ehhez nagyon nagyon nagyon nagyon pronak kell lenni. Azért egy pöttyet bonyolultabb a dolog, minthogy felrakjuk a PS4 firmware-jét a gépre."

    Pedig ha belegondolsz, kell egy logikai réteg amely elhiteti a szoftverrel hogy igazából a te géped egy PS4 valójában. Utána egyedül a speciális címzésekre kell odafigyelni.

    A ps4-re írt porgramok nem lesznek mások mintha egy C programot egy speciális micro-architektúrára írnál. Mondjuk mint az én operációs rendszerem, amelyben ha kicserélnéd a processzort egy Phenomra, már nem futna le a bináris kód, mert olyan speciális parancsokat tartalmaz amelyet csak az FX CPU-k tudnak végrehajtani.

    Ellenben egy layerrel ezt bizony könnyedén lehetne orvosolni. Utána az adott keretrendszert sem lesz nehéz megvalósítani, és az egész úgy működne, mint a WINE. Ott is adott két azonos architektúra, két különböző szabvány függvénykönyvtár (Dx Opengl) és mégis képes egyik a másik binárisát futtatni.

    Xbox-on ez még könnyebb lesz, hisz tudtommal az xBox Dx-et használ a porgramok futtatásához, amelyet ugyanúgy hív meg a program, mintha PC-n tenné.
  • 13.
    2013. 02. 21. 10:39
    Akkor 8gb Gddr5 memória. Egyébkét a proci:x86-64 AMD "Jaguar" 8 mag
  • 12.
    2013. 02. 21. 10:34
    @zsolt,
    GDDR5, nem DDR5.
  • 11.
    2013. 02. 21. 10:19
    Azért az komoly hogy ddr5-ös ram lesz benne, pc-n meg még csak ddr3-om Nem, nem elírás, mindenhol ezt írrják.
  • 10.
    2013. 02. 21. 10:16
    Nem is kell emulátorban gondolkodni, ha nagyon pro vagy akkor mehet a PS4 firmware-je a gépedre egy második OS-nek, vagy pedig virtuális gépben.

    Hát ehhez nagyon nagyon nagyon nagyon pronak kell lenni. Azért egy pöttyet bonyolultabb a dolog, minthogy felrakjuk a PS4 firmware-jét a gépre.
  • 9.
    2013. 02. 21. 09:20
    Azért egy ssd igazán beleférhetett volna, bár lehetséges hogy csak az a kis rajz pontatlan, remélhetőleg egyaránt lesz hdd és ssd-vel is.
  • 8.
    2013. 02. 21. 09:18
    A Watch Dogs azért eléggé komoly eresztés....
  • 7.
    2013. 02. 21. 09:16
    Így van, ha x86-os az architektúra, akkor könnyebben megy az összehasonlítás.

    Nem lehet rossz az új masina, de én már a PS3 árcsökkenését várom leginkább.
  • 6.
    2013. 02. 21. 09:04
    Pedig igenis lehet összehasonlítani, ha ugyanaz az architektúra.

    Nem is kell emulátorban gondolkodni, ha nagyon pro vagy akkor mehet a PS4 firmware-je a gépedre egy második OS-nek, vagy pedig virtuális gépben. A lehetőségek határtalanok.
  • 5.
    2013. 02. 21. 08:39
    Boczko1, nem szabad 1 az 1-ben összehasonlítani a PC-s hardverrel. Mert például nézd meg, hogy a jelenlegi konzolok 6 éves hardveréből milyen szuper grafikát ki tudnak hozni a fejlesztők. Akkor most képzeld el, hogy az új PS4 többször erősebb lesz, mint a PS3.
  • 4.
    2013. 02. 21. 08:05
    Na örülök ezeknek a híreknek, főleg annak hogy x86, mert így eléggé hamar elkészülhetnek az emulatorok pc re, viszont a hardver nem tűnik túl acélosnak, az asztali pc m erősebb, persze ettől még biztos hogy nagyonjó gép lessz, a ps3 is nagyon jó volt a maga idejében, élvezetes volt rajta a gt5, lehet hogy ha kijön a gt6 veszek egy ps4 et pár hónapra
  • 3.
    2013. 02. 21. 07:50
    Természetesen minél több az infó, annál jobb, de azért érthető, hogy nem szeretnének minden puskaport ellőni az E3 előtt. Hogy ott meg lealázza őket a MS? Nincs értelme. Elhintették az első hivatalos infókat, és bejelentettek pár játékot.

    Az új gép brutálnak tűnik, ha az ár is jó, és beváltja a Sony az ígéreteit, akkor nem kell félnie a következő generációtól.
  • 2.
    2013. 02. 21. 07:06
    Azért reménykedtem benne, hogy a "nagy autós játék" bejelentésnél a Gran Turismo 6-al fognak elő rukkolni de hát még rá ér az még De ennek a Killzone-nak a grafikája nagyon odab**sz főleg a Quantic Dream új grafikai motorja Kíváncsian várom a további fejleményeket Remélem tényleg 400 dollár vagy euró alatt lessz az áraMert akkor most kezdek rá gyűjteni.
  • 1.
    2013. 02. 21. 06:46
    Akkor varunk az E3ig...