Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem 2010 - 1. rész

  • Dátum | 2016.01.07 08:01
  • Szerző | Freelancer
  • Csoport | JÁTÉK

2010-ben bőséges és az átlagot messze felülmúló kínálattal kényeztették a játékosokat a fejlesztők és a kiadók, de természetesen akadtak csúfos fiaskók is. A rengeteg érdekes és sokak szívét megdobogtató, vagy éppen haraggal eltöltő mű miatt ezért ezúttal három terjedelmes cikkben mutatjuk be az esztendő ilyen vagy olyan okból emlékezetes programjait. Áttekintésünk első harmadában az FPS-ek és szerepjátékok dominálnak, de más műfajok is képviseltetik magukat. Lássuk hát, mit is kínált ez a kiváló év!

Mass Effect 2

A PC-n 2008-ban útjára indult űropera-trilógia első részének megjelenése után sokan tűkön ülve várták a folytatást, hiszen a nyitó epizód befejezése egyértelművé tette, hogy a galaxis felveszi a domináns organikus fajok kiirtásán ügyködő reaperek ellen a harcot. A BioWare-nél ezért úgy ültek neki a halálból visszatérő, és a siker érdekében még korábbi ellenségeivel is összefogó Shepard kapitány kalandjait tovább mesélő második felvonásnak, hogy mindvégig az a cél lebegett a szemük előtt, hogy valami olyat tegyenek le az asztalra, ami minden tekintetben kiválóan sikerült nyitány fölé tud magasodni. Fáradozásuk sikerrel járt: a második rész meg tudott felelni a rendkívül komoly elvárásoknak és újra milliókat szegezett a monitor elé.

A mai napig jelentős rajongótáborral bíró címben mindenki megtalálhatja azt, amit keres. A tűzpárbajok szerelmesei számára az odafigyelést és komoly taktikát igénylő harcok miatt érdemes belevágni a játékba, de az elképesztően részletgazdag világ, a fordulatos és igényes sztori, a morális döntések garmadája, vagy éppen a rengeteg, valódi személyiséggel és önálló célokkal bíró NPC azokat is magukkal tudta ragadni, akik mindenek elé helyezik a hangulatot és a narratívát.


Különösen a csapattársak nyerték el a nagyközönség tetszését, a BioWare írói ismét bebizonyították, hogy a kisujjukban van a karakterábrázolás, és más játékokban nem látható, összetett jellemű társakkal dobták fel az amúgy is remek összképet. Természetesen most is volt lehetőség romantikus viszonyt kialakítani egyes társkarakterekkel, a második részben már extrémebb parterek között lehetett válogatni. Az első rész két ember és és egy aszári felhozatala mellé jött még reptiloid jellegű faj is.

Beszédes adat, hogy öt hónappal az ötven órányi szórakozást kínáló alkotás megjelenése után a játékosok 56%-a teljesítette sikeresen az utolsó küldetést, ami kiváló eredménynek számít. Ennek tükrében nincs mit csodálkozni azon, hogy a kiváló CRPG-iről ismert stúdiót jellemző díjeső ezúttal sem maradt el. A Mass Effect 2 bekerült az „1001 játék, amit végig kell játszanod, mielőtt meghalsz” c., az ágazat 1970 és 2010 megjelent legkiválóbb programjait összesítő kötetbe, ráadásul 159 rangos, a legolvasottabb újságok és a szakmai szervezetek által kiosztott elismerésből is bezsebelt 68-at.


Splinter Cell: Conviction

Bár a nagyobb és sikeresebb szériák folytatásainak elkészítését sokan egy üzemszerű, mechanikus feladatnak tartják, és gyakran vádolják az ágazat képviselőit azzal, hogy semmit sem mernek kockáztatni, a Splintell Cell: Conviction példája mutatja meg a legjobban, hogy a fejlesztők és a kiadók igenis hajlandóak borítani az asztalt, ha egy program első változata nem üti meg a mércét, és vevők az újításokra.

A lánya halálának titokzatos körülményei után nyomozó, megkeseredett Sam Fisher történetét bemutató játéknak ugyanis eredetileg még 2007 végén meg kellett volna jelennie. Végül azonban több csúszást követően csak 2010-ben látott napvilágot, mert egyfelől az Ubisoftnál nem voltak elégedettek az első, a Bourne-filmekre és regényre túlságosan is hasonlító változattal, másfelől deklaráltan egy könnyebb és szélesebb tömegeket megszólítani képes akciójátékot akartak tető alá hozni.

Éppen ezért, a Splinter Cell negyedik részében mindennél komolyabb szerepet kap a harc. Sam már nem egy szigorú szabályok szerint élő ügynök, akinek minden kilőtt golyóval el kell számolnia, és figyelnie kell a civilek testi épségére, hanem egy eszközökben nem válogató, dühös apa, akit nem kötnek az előírások. Mivel Fisher jóval kevesebb, csúcstechnológiájú kémeszközzel van felszerelve, mint amikor hazája biztonsága és a világbéke felett bábáskodott, nem válogathat az eszközökben. Nyoma sincs a finomkodásnak, semmi és senki által nem kötött antihősünk gátlás nélkül végez mindenkivel, aki keresztezni meri az útját.


Bár a rajongók egy részét sokként érte a merész és hirtelen koncepcióváltás, a többség láthatóan jól megvolt a holttestek cipelése, a különféle zárakkal való vacakolás és hasonló, a korábbi epizódokban megszokott apróságok nélkül, és őszintén élvezte a jóval direktebb és áramvonalasabb kalandot. A hat különböző játékmódot kínáló multiplayerre sem nagyon érkeztek panaszok, de tény ami tény, kevesen mentek el szó nélkül amellett, hogy kihagyták belőle az elsőt leszámítva minden részben jelenlévő Spies vs Mercs funkciót.

Az új, agresszívebb irány tehát teljes siker lett, egyedül a játék viszonylagos rövidségét érték visszatérő kritikák, mert a pontosan célzók akár öt kurta óra alatt is a végére érhetnek Fisher bosszúhadjáratának. Persze az is igaz, hogy a különféle statisztikák alapján a kevésbé jó reflexekkel bíróknak ennek az időnek inkább a kétszeresére volt szükségük.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 11.
    2016. 01. 11. 23:02
    Kíváncsiságból beleolvastam a WoW Cataclysm tesztbe, megakadt a szemem azon az 1-2 elmés emberen, aki a grafikát kritizálta...
  • 10.
    2016. 01. 11. 18:57
    Semmi emlékezetes... ezek közül egy sem maradt meg, vagy nem játszottam velük... A Tiberian-t sajnálom csak nagyon, azért imákat mormoltam, hogy jó legyen, de akkora pofont kaptunk, hogy az minden C&C rajongónak fájt.
  • 9.
    2016. 01. 09. 16:57
    S a Gothic 4 -re még mindig több pontot adtatok anno mint a 2009-es Risen-re amit valóban a Piranha Bytes fejlesztett míg az Arcania már más kezekbe került. (Kicsit pontatlanul fogalmaztok így) (G4A - 79% [LINK] Risen - 75% [LINK] )
  • 8.
    2016. 01. 08. 19:15
    Jah tényleg, átsiklottam felette. Köszi
  • 7.
    2016. 01. 08. 16:20
    Nem fog kimaradni, mint azt a cikk elején írtuk és a címe is sugallja, három részes lesz az erről az évről szóló visszaemlékezésünk. Jövő hónapban várhatóan jelentkezünk is a folytatással!
  • 6.
    2016. 01. 07. 22:22
    Köszönjük, egyértelműsítettük.
  • 5.
    2016. 01. 07. 21:47
    A Mass Effect 1. 2007-es gyártású de konzolra, PC-re igaz amit írtatok.
  • 4.
    2016. 01. 07. 19:34
    Miért maradt ki a Split/Second? Igazi felüdülés volt a többi unalmas arcade racer között!
  • 3.
    2016. 01. 07. 18:56
    Jó cikk köszönet érte.
    (Egyébként Piranha Bytes)
  • 2.
    2016. 01. 07. 15:53
    Jo cikk.
  • 1.
    FaL
    2016. 01. 07. 14:41
    Remek cikk és cikksorozat, nosztalgiázni mindig jó!

    apró megjegyzés: Robert S. McNamara