Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem 2008 - 2. rész

  • Dátum | 2014.08.24 08:01
  • Szerző | Freelancer
  • Csoport | JÁTÉK

2008 a nagy újrakezdők, és az újonnan kezdő nagyok éveként vonult be a számítógépes játékok történelmébe. Több patinás sorozat ebben az évben tért magához tetszhalálából, vagy esett át jelentős átalakításokon, és nem egy, azóta tisztes rajongótáborral bíró, komoly címmé kinőtt program első része is ekkor jelent meg. Lássuk hát a 2008-as év legnagyobb sikereit, bukásait, meglepetéseit, és csalódásait!

Left 4 Dead

A Valve játékának sikerét első pillantásra nehéz megérteni. Ha ugyanis csak a tényeket nézzük, a program egy lényegében történet nélküli FPS, amiben összesen hat lőfegyvert, és két elhajítható robbanóeszközt használhatunk mindössze, tehát még bevethető arzenálunk is kifejezetten szűkös a műfaj más képviselőihez képest.

Az ellenfelek sem különösebben változatosak: kilencvenkilenc százalékuk egy-két testlövéstől meghaló ágyútöltelék, vagyis tucatzombi. Illetve hogy pontosak legyünk, „zöld influenza” fertőzött, amely vírus pár hét alatt majdnem az egész emberiséget agyatlan gyilkológéppé alakította. Persze vannak egyedibb és szívósabb bestiák is, van azért minek "örülni". A kampány mód pályái lineárisak, célunk az A pontból B pontba való eljutás, majd végül a túlerővel szembeni védekezés, ameddig a hadsereg értünk nem jön, és ki nem ment szorongatott helyzetünkből.

A titok a játékmechanikában keresendő. A „Rendező” névre keresztelt, eseményeket irányító mesterséges intelligenciának köszönhetően nincs két egyforma végigjátszás. Az MI figyeli a játékosok teljesítményét, és ennek megfelelően helyezi el az ellenfeleket a pályákon, teljesen kiszámíthatatlanná téve az eseményeket. Minden lépést meg kell fontolni: ha a csapat túl sokáig áll le utánpótlást keresgélni, előfordulhat, hogy azonnal fel is kell használnia a frissen szerzett lőszert a fertőzöttek minden irányból támadó hordája ellen.
A személyre szabottság a nehézségben is megmutatkozik. Egy fegyverekkel jobban bánó banda az adott szinthez viszonyítva keményebb kihívások elé nézhet, mint azok, akik azt is alig tudják, hogy melyik a puska veszélyesebb vége.


Az atmoszféra is sokat tesz az összhatásért: a helyszínek mindegyikén látszódik a pusztulás, és hogy valami borzasztó történt, így a horror-hangulat egyetlen percre sem engedi feledni, hogy az életünk a tét. A fertőzöttek hordái bármelyik pillanatban rajtunk üthetnek, így az embernek olyan érzése van miközben halad előre a pályákon, mint ha saját, külön bejáratú horrorfilmje főszereplője lenne.

A játék a fentiek miatt az egyik legnépszerűbb online játszható, csapatalapú FPS lett, ráadásul a neten játszva a játékosoknak lehetősége nyílik arra is, hogy az egyjátékos módban csak ellenfélként látott, speciális fertőzöttek egyikét irányítva próbálják meg megakadályozni a többieket abban, hogy sikerrel teljesítsék a pályát, ami növeli az élvezeti faktort.

Dead Space

A túlélőhorrorok szerelmesei aligha felejtik el 2008-at. A rosszkor, rossz helyen lévő technikus, Isaac Clarke kalandjai az Ishimura űrhajó fedélzetén sokunk rémálmaiban visszaköszöntek, és talán köszönnek is a mai napig. A szerencsétlenül járt férfi azért száll át a hajóra, hogy megszerelje annak kommunikációs rendszerét, mert váratlanul megszakadt a kapcsolat a titáni méretű bányász-űrhajóval. Személyes vonatkozás, hogy hős mérnökünk barátnője, Nicole is a hajón dolgozik, ám a csinos szőkeség és egy rutin elektronikai probléma helyett kicsit mást talál az Ishimurára átszállva. Egy földönkívüli eredetű fertőzés miatt az egész legénység drasztikusan mutálódott és "enyhe" agresszió is tapasztalható náluk. A nem épp katonának kiképzett, de talpraesett Clarke egyetlen esélye a menekülésre és kedvese megmentésére, ha két túlélő társával összefogva megpróbálja átvenni az irányítást a kísértethajó felett.

A fentebb leírt alaphelyzet sokak számára ismerősen csenghet, ami nem véletlen.
Az EA Redwood Shores tagjai – akik a programjuk megjelenése után egy évvel Visceral Games-re cserélték nevüket – egy percig sem tagadták, hogy nagy rajongói a sci-fi és horrorfilmeknek, és hogy a Dead Space elkészülte előtt komoly kutatómunkát végeztek ebben a két műfajban, hogy játékuk a lehető legrémisztőbbre sikerüljön.


Ez a célkitűzés megvalósult. Bár a játék során lőszernek ritkán leszünk híján, és ha úgy adódik, Isaac a sztázis kütyüjével akár le is fagyaszthatja ellenfeleit egy kis időre, illetve a felszerelési tárgyait is folyamatosan fejlesztheti, a horror-hangulat mégsem múlik el egy percre sem. A torz nekromorfokból van mindenféle forma és méret, mindegyik egyaránt rémisztő. Mivel pedig már nem élnek, fájdalmat sem éreznek, így ha végezni akarunk velük, darabokra kell lőnünk a förtelmeket, vagy annyira megcsonkítani őket, hogy legyen időnk elmenekülni előlük.

Bár a történet vége felé, amikor az ember már kezdi kiismerni a trükköket, illetve megfelelő minőségű felszereléshez jut, a félelem-faktor némileg csökken, de a játék jól kitalált sztorija kárpótol. A kissé egyhangú mellékküldetéseket leszámítva azonban nem érheti panasz a programot, így a Dead Space joggal foglalhatja el az őt megillető helyet a horrorjátékok klasszikusai között.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 16.
    2014. 09. 05. 09:22
    A cikk nagyon jó! Bár mintha a Warhammer online nem ment volna át ingyenesbe, hanem lvl 10 ig lett ingyen játszható! Aztán pedig a Games workshop vissza vonta a licencet mint a magyarra fordított warhammeres könyveknél...
  • 15.
    2014. 09. 03. 21:56
    CnC3 Sajnos azóta sem készült normális, hasonló stílusú játék. Red Alert 3? Voltak jó dolgai, de gyenge volt. CnC4 nem említhető ide... Ebben az új Generalsban reménykedtem amit fejlesztettek, de sajna elkapálták (
  • 14.
    2014. 08. 29. 22:37
    Köszönöm mindenkinek a dicsérő szavakat.
  • 13.
    2014. 08. 29. 13:57
    Ja és gratulálok a cikkhez!
  • 12.
    2014. 08. 29. 13:56
    Valóban nagyon jó hangulatú volt a Far Cry 2. A 3 is jó volt, teljesen kimaxoltam. Az ilyen jellegú játékok közül nekem a STALKER volt ami nagyon megfogott, sajnálom is, hogy nincsenek további részek...
  • 11.
    2014. 08. 26. 19:59
    Dead Space sorozat örök kedvencem marad, kíváncsi leszek, hogy next gen-re mit sikerül kihozni belőle
  • 10.
    2014. 08. 26. 13:28
    A Left 4 Dead harmadik része igazán kijöhetne már, főleg hogy a jóval fejlettebb másodikat egy évre rá eresztették ki.
  • 9.
    2014. 08. 25. 17:10
    A Spore-ban elérni a galaxis közepét, na az nagy élmény volt!

    Egyetlen másik játék adott nekem csak hasonló érzést, mégpedig a Hocus Pocus végigjátszása. Az viszont nem tegnap volt...
  • 8.
    2014. 08. 24. 23:06
    Köszönöm szépen a cikket, nagyon jó esett újra visszagondolni a kiváló alkotásokra!
    Számomra minden idők egyik legjobb FPS-e a Far Cry 2, én imádom, sokkal jobban magába tudott szippantani, mint a 3. epizód. Akkor a FC2 technológiailag a csúcson volt, olyan látványt és fizikát tárt a játékos szeme elé, hogy az ember köpni-nyelni nem tudott, a vegetáció, az időjárási elemek, a fegyverek, az egésznek annyira fantasztikus hangulata volt, hogy azt nem lehet leírni, nem véletlen öltem bele 110 órát.
    Sajnos a 3. rész a sztorit leszámítva csúnyán le lett butítva több szempontból is, amit én szomorúan vettem tudomásul.
  • 7.
    2014. 08. 24. 18:20
    Köszi a cikket!
    Jó év volt a 2008-as, meg kell hagyni.
  • 6.
    2014. 08. 24. 17:02
    "Mindkét program fogadtatása rendkívül kedvező volt, bár a prímet a visszajelzések alapján egyértelműen a Red Alert 3 vitte"

    Egészen pár héttel ezelőttig nem játszottam vele, de nagy elvárásokkal voltam RA3 iránt. Főleg, hogy nemrégen vittem ki újra az RA2+Yuri's revenge-t és szép emlék volt.

    Azóta is bánom, hogy feltettem... Szerintem a sorozat megcsúfolása. Nagyon felidegesített. Az egészről a modern műanyag sz*r jellemzés jut eszembe. Végül az vágta ki a biztosítékot, hogy az állandó koop CPU társat nem lehet kikapcsolni. Utolsó bitjéig töröltem az SSD-ről, behintettem mágnesporral, és felszántottam kénsavval a helyét
  • 5.
    2014. 08. 24. 15:58
    Szerintem számítsuk a valósághűtől a valósághűt. Azért ha egy mai top cím mellé odatesszük a Crysist, igencsak meglátszik, mennyit kopott az évek alatt.
  • 4.
    2014. 08. 24. 15:41
    Jó kis cikk crysis-tól kezdve már elég szép volt a grafika. szerintem számítsuk innentől a"valósághű" grafikát
  • 3.
    2014. 08. 24. 11:56
    Kicsit erős év volt:

    GTA IV, Far Cry 2. Dead Space, Left 4 Dead. Nagy címek egytől egyig.
  • 2.
    2014. 08. 24. 11:36
    A Red Alert 3 az ugyanez volt mint ez: (18+)

  • 1.
    2014. 08. 24. 10:12
    Nagyon köszi a cikket, egyik legjobb sorozat iponon!