Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem, 2003 - 2. rész

  • Dátum | 2012.02.05 08:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Folytassuk időutazásunkat a 2003-as évbe egy (mily meglepő) második világháborús stratégiai játékkal, a korában kicsit alábecsült, ám később kult klasszikussá vált Blitzkrieg-gel. Előbbi tényezőben valószínűleg szerepet játszott a tény, hogy a Blitzkrieg a pár évvel korábbi Sudden Strike másolata volt, így akik játszották a 2000-es műremeket, alapból előítéletesen közelítették meg a Blitzkrieget. Kár, mert a Nival játéka önmagában is megért egy misét. A sztori három kampányon keresztül mesélte el a második világégést, a fejlesztők pedig igyekeztek olyannyira pontosak lenni a történelmi háttérrel kapcsolatosan, amennyire csak lehetséges. A szövetségesekkel (mely magába foglalta az amerikai és angol erőket is), németekkel és szovjetekkel játszható küldetések feloszthatók véletlenszerű és történeti pályákra. Előbbiek rövidebbek és jórészt fejlesztések szerezhetőek rajtuk, míg utóbbiak a kampányt igyekeznek előrébb gördíteni. Fontos momentum, hogy a Blitzkrieg, bár RTS, nem teljesen úgy indít, ahogy azt megszoktuk. A játékosok fix számú, úgynevezett core unittal indulnak, melyek a küldetések folyamán tapasztalati pontokat szereznek és egyre masszívabbak lesznek. Ez a rendszer gondoskodik róla, hogy személyesebb atmoszférát alakítson ki a játék az emberrel, odafigyelésre késztetve, értékessé téve az egységeket. Bár a Blitzkrieg nem volt rossz játék a maga korában, elavult technológiája (ál-3D-s, izometrikus nézetet használt és még úgy is sokszor szaggatott) és a már említett, Sudden Strike-hoz való hasonlóságai miatt kevesen csaptak le rá rögvest. Ugyan a rajongók kedvéért számos kiegészítő érkezett, mi több, elkészült a folytatás is, az alapjáték későn felismert nagyszerűségét nem sikerült megismételni.

Blitzkrieg
Blitzkrieg

Ha már stratégia és taktika, ugorjunk egy kicsit a műfajok között és beszéljünk a zseniális, máig sokak által játszott EVE Online-ról, ami 2003 decemberében mutatkozott be. A 21 ezer évvel a jövőben játszódó sci-fi sztori kissé elrugaszkodik a valóságtól, de jól hozza az űroperák jellegzetességeit, ami kell is, ha 7500 csillagrendszernyi játékteret szeretnénk összekötni. Bizony, az EVE univerzuma hatalmas, a benne kalandozó játékosok pedig az MMO-történelem legeltökéltebb, legbensőségesebb közösségét alkotják (ez nem azt jelenti, hogy ők vannak a legtöbben). Az EVE tervezésekor a CCP Games leginkább azt szerette volna elérni, hogy a játék teljesen önfenntartó legyen, azaz a contentet ne folytonos kiegészítőkkel kelljen szállítani, hanem a játékosok generálják maguknak azzal, hogy részt vesznek a világ életében. Ez sikerült is, hála a kémkedésre, kereskedelemre, gazdaságra és háborúkra alapozott dizájnnak, mely iskolapéldája lehetne a formabontó játéktervezésnek.

Bár hosszasan lehetne sorolni az EVE Online világának részleteit, kezdve a fajok számától, keresztül a hajók fontosságán át, egészen a fejlődési fáig, de mindez csupán felesleges sallang: az EVE-et a játékosok teszik azzá, ami. A hatalmas szövetségek sok-sok éve vívják háborúikat, a közösség pedig valódi önfenntartó játékrendszert hozott létre, melyhez fogható azóta se született. Mindez elsősorban a nyílt gazdaságnak köszönhető, melybe a játékot menedzselő fejlesztők nem is szólnak bele. Mi több, az EVE Online-ban egy csomó olyan dolog is megengedett, ami más MMO-kban akár kizárást is vonhat maga után. Hiába, szerelemben és háborúban nincs szabály. A siker egyébként töretlen, a CCP most egy FPS-kiegészítőn dolgozik Dust 514 címen.

EVE Online
EVE Online


Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 26.
    2012. 02. 19. 14:23
    A XIII máig az egyik legnagyobb kedvencem, az all-time top10 része. Elképesztő hangulat, remek sztori és a cell-shaded grafika kellően megnyerő együtt.
  • 25.
    2012. 02. 07. 00:08
    Hú, hogy a Tomb Raider: AoD mekkora egy szar volt! Csúnyának nevezni egy kicsit túlzás, de valóban nem sok erénye volt. A lopakodással még nem is lett volna baj, na de egy TR-t kivenni a sírok és ősi romok közül? Mármint 1-2 ilyen pálya elment volna, na de hogy az egész játék ilyen legyen. És akkor még nem is említettem, hogy a játék második felének a hangulata az tisztára a japán horrorjátékokét idézte. Volt is akkoriban egy, amire nagyon emlékeztetett (ha megvernének sem jutna most eszembe) abban voltak ilyen virágból növő szörnyek, meg ehhez hasonló blődségek. A második játszható karakter behozása már eleve is rossz ötletnek tűnt, de ahogy megoldották, annál rosszabbul nem is lehetett volna. Egy lassú lomha figura, kevés lőszerrel, de rengeteg ellenséggel. Az ilyesmi elmegy egy Resident Evil-ben, de a TR-be feladványok valók és ügyességi feladatok. És akkor azt még nem is mondtam, hogy Lara fejlesztése is egy abszolút felesleges zavaró újítás volt. A fejlettségi szintet így is, úgy is elérte mindig, hisz anélkül nem lehetett továbbmenni. Akadt olyan pálya, ahol pl az erején azzal kellett növelni, hogy eltoltunk (teljesen fölöslegesen) egy sziklát. Enélkül nem lehetett továbbmenni mert képtelen volt végigcsüngeni a plafonon (nem bírta a karja) Az a durva, hogy a TR úgy a világtörténelem egyik legmeghatározóbb szériája, hogy közben tele van hulladék (vagy szimplán kevésbé sikerült) epizódokkal.
  • 24.
    2012. 02. 06. 20:40
    Sok játék amikre szivesen emlékezek vissza
    Érdekes a legtöbbje valahogy nem tudott ilyen emlékeket hagyni bennem.
    Az uj gta-tól tartok,mert szerintem csak egy ujabb grafikailag turbózott konzolmásoalt lessz.
    Sok játékból ha visszavennék a grafikát 20%al és azt odaadnák a játékélmények...hmm régen nem álom volt.
  • 23.
    2012. 02. 06. 17:59
    Személy szerint az űrszimek közé betettem volna a Freelancert is, én imádtam, gondolom sokan mások is.
  • 22.
    2012. 02. 06. 11:56
    Jedi Academy és KotoR: Két remek SW játék, máig szeretem elővenni őket.
    Egyébként a KOTOR-nál Revan-t Raven-nek írta a kedves cikkíró, gondoltam szólok. Továbbá Soul Reaver*, de ennyi akadékoskodás elég is volt.

    A GTA Vice City máig az egyik leghangulatosabb GTA.
    A XIII megvan PS2-re. Nem tudom ki, hogy van vele, de szerintem fasza játék. Kifejezetten hangulatos. Ha pl valaki közeledik, a falon át látod, hogy *tap* *tap* *tap*, stb. Kifejezett gyöngyszem szerintem a maga korában. Én legalábbis szeretem a cel-shaded grafikát.

    Az NFSU pedig a sorozat egyik legjobb része szerintem. Rendben, rendőrök hijján nem igazán illik a sorozatba, de ezt leszámítva egy nagyon jó játék, amiben a zenéket is igencsak eltalálták.
  • 21.
    2012. 02. 06. 11:31
    A SW-jedi akadémiát és a Legacy of Kain: Defiance-t vagy 6-szor végigvittem. NAgyon jó játékok voltak. A vice city és az Underground meg alapmű!
  • 20.
    2012. 02. 06. 10:33
    Mekkora játék volt a Max Payne 2
  • 19.
    2012. 02. 06. 09:16
    Kiskoller

    Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy a menyasszonyommal játsszuk ezeket a lego átiratokat (Lego SW, Lego Pirates of C). Ő nagyon élvezi, nekem meg kellemes kikapcsolódás. Ő sosem volt nagy gamer, nekem ugye lassan 2 évtizedes tapasztalatom van. Ő folyton leesik mindenhonnan, nem mennek neki az ugrások, ilyesmi. Én meg ösztönösen jól irányítom a karaktert, pedig korábban sosem játszottam vele. A tovább jutás mikéntjére is többnyire én jövök rá, mert 5 perc után látni, hogy az a tárgy úgy csillog, hogy azzal kell csinálni valamit. Valószínűleg 10-20 percet is igénybe venne egy fejtörő, ha teljesen kezdő játékos lennék, hiszen nem látnám már jó előre, hogy mit akart kihozni az egészből a pálya tervezője. Én meg látom a páromon azt a lelkesedést, amit én is átéltem egykor. És ez hiányzik.
  • 18.
    2012. 02. 06. 08:42
    Szememben a Need for Speed Underground a legjobb NFS, amit valaha kiadtak. Hányszor kiakasztottunk haverokkal... gyönyörűen ment a Celeron procis gépemen, a második "erőmű" rendszeremen. Hát igen... ilyenkor gondolok bele, hány év is eltelt azóta... Köszi a cikkeket, jó érzés nosztalgiázni.
  • 17.
    2012. 02. 06. 02:30
    Mmmm, a régi szép idők. 2003 nagyon jó év volt, annyi szent. BGE, Unreal2, CoD, Deus Ex 2, NFSU, Jedi Academy. És ezekkel a játékokkal a mai napig jól el lehet szórakozni.
  • 16.
    2012. 02. 06. 00:29
    IV. oldal:
    "Malak és Raven mégis hadba vonult a hódítók ellen"
    "mint Darth Malak és Darth Raven térjenek vissz"
    "Malak rátámad Raven hajójára"

    A neve Revan, nem Raven.
  • 15.
    2012. 02. 05. 23:40
    Modern játékkorunk egyik legjobb éve.
    Valahogy a páratlan évek ragadtak meg bennem, mint jó játékmegjelenések:
    2003, 2005, 2007... (Bár 2004-et is be lehetne iktatni a sorba)

    Azért én nem panaszkodom, mai napig születnek remek játékok, még ha folytatások is, igaz, kevesebb, mint anno.
    De a " '10-es évekből " pl.:

    Amikre majd ~10 év múlva megemlékeznék, amik számomra kellemes emlékként megmaradtak:
    2010:
    Mass Effect 2, Bioshock 2, AVP, BF Bad Company 2, Assassin's Creed 2, Metro 2033, Just Cause 2, GTA IV kiegészítők, Conviction, Lost Planet 2, Prince of Persia, Singularity, Mafia 2, Spiderman, Civ 5, F1 2010, Lara Croft, SW The Force 2

    2011:
    Dead Space 2, Test Drive U2, AC - Brotherhood, Crysis 2, Mortal Kombat (konzol), Portal 2, Darkspore, L.A. Noire, Dirt 3, Red Faction - Armageddon, Duke Nukem Forever, FEAR 3, Deus Ex 3, F1 2011, Driver - SF, Heroes 6, Batman - Arkham City, Battlefield és Modern Warfare 3, Skyrim, AC - Revelations, Minecraft

    De 2012-ben is várunk pár játékot, amikre majd biztosan megemlékeznék. Pl.: Prototype 2, Max Payne 3
  • 14.
    2012. 02. 05. 23:04
    Érdekes én már 1993 ban is így éreztem mint ti 2003 al kapcsolatban.
    Nincs új a nap alatt
  • 13.
    2012. 02. 05. 22:44
    Valóban pazar év volt a 2003as , ez mai viszonylatba 2-3 éves termésnek felelne meg sajnos.Én a probléma okát abban látom hogy a mai játékpiac 1 maroknyi óriás kiadó/fejlesztő cég kezében mint pl: EA.A másik ok meg az hogy tipikus gyerek játékok nem is jelenek meg,hanem szinte minden játékot lebutítanak olyan szintre hogy egy 10-12 éves kölök is simán elboldoguljon vele még akkor is ha épp nem is érti a játék nyelvét.
    Míg régen egyre inkább el tudtam csodálkozni hogy a játékok egyre összetettebbek és komplexebbek lettek ,ezáltal az idősebb korosztályt is megfogva,addigra ez a folyamat megfordult és egyfajta degenerációba fordult át.
  • 12.
    2012. 02. 05. 20:38
    Max Payne szerintem a tuti befutóó Megint megjött a kedvem a végig játszásához
  • 11.
    2012. 02. 05. 20:04
    Azért a mai felhozatalban nem találok komplikált, agyafúrt, kreatív játékokat, csak a sorozatok dömpingje megy. Lehet hogy egykét indie cég alkot valamit de nem igazán éri el az átlagembert. Manapság annyira casual minden játék, hogy legtöbbször a falat kaparnám lelki fájdalmamban.

    Amúgy nekem a kedvenc évem a 2007 volt. Nem is tudnám őket felsorolni, annyi új, kreatív innovatív cím jelent meg akkor, amik nagy része máig is nagy kedvenc.

    Ennek ellenére egyetértek veled, van igazság a szavaidban. Viszont még mindig vannak olyan játékok amik órákig lekötnek, csak egyre kevesebb. A minap este 8-9kor leültem gépezni vizsgázás után és reggel 6-7kor vettem észre hogy nem aludtam, de már kezd sütni a nap, annyira lekötött egy adott gamma, ami nem egy őskövület volt ellenben. Csupán nehéz játék, ahol az ember nem nyer egyből. Ez itt a baj. A mai játékokat fél perc alatt végigtolom, lassan már kapásból a nehéz fokozaton indítom a játékot, olyan könnyű.
    Mondjuk arra is emlékszem hogy anno amikor icipicikoller voltam, akkor bizony még a Harry Potter 1et sem tudtam végigvinni, mert olyan nehéznek találtam.
    Ma meg már akkora a tapasztalatom a játékok terén hogy mindig minden helyzeteben felismerem a játékszabályokat, és egyből látom mit kell csinálni, merre kell menni, mi a trükk az ellenség legyőzésében stb. Hisz a legtöbb játék egy kaptafára készült, ugyanazt kell csinálni nagyvonalakban az összes RTS-ben (csinálj jól müködő gazdaságot és pumpáld ki az egységeket a gyárakból) vagy egy FPS-ben (mész, lősz, őlsz) Plussz valszeg a reflexem is javult az idők folyamán.
  • 10.
    2012. 02. 05. 19:52
    Számomra a KOTOR a top1 game, pont. Nem szükséges többet írnom

    A max payne 2-vel pedig a megjelenése után jó pár évvel (2 éve talán) találkoztam, mikor már se szép, se forradalmi nem volt. De a hangulata (amely hihetetlen zseniális) olyan szinten elsöpört, hogy azóta párszor még ki pörgettem. Nem semmi játék az se!
  • 9.
    2012. 02. 05. 19:20
    több szempontból is páratlan év volt a 2003-as!
    hihetetlen jó játékok, bár nagy szívfájdalmam h a XIII-nak nem lett folytatása!
  • 8.
    2012. 02. 05. 18:15
    2003-ban az idősebb korosztály szintén így vélekedett ezekről a játékokról. Nagyjából 12 éve kezdtem játszani, nagyon sok jó játékkal játszottam, akár 6-7 órát is egyhuzamban. Ma meg semmi nem tud lekötni. Sőt, a régi nagy RTS mániámból FPS mánia lett, mert nem kell órákat ülni a gép előtt egy kis játékélményért. Egy jó online FPS-ben is kell lennie stratégiának, taktikának, és mellette végig izgalmas. De max 1 esetleg 2 órát játszom egyhuzamban, aztán megunom. Szerintem a mai játékok is nagyon jók, csak másképp élem meg.

    Múltkor beszélgettem egy kis 7.-es sráccal, aki valamelyik COD-al játszik éppen. Az, amelyikben le kell lőni valakit mesterlövész puskával, és az öreg ürge van velünk. Ezen a pályán darál le minket majdnem egy helikopter. Na mind1. a lényeg, hogy azt a játékot, amit én 2 nap alatt ledaráltam, számára órákig játszhatóm aradt. Ecsetelte, hogy a haverja náluk volt, és hogy hányszor meglőtték azt az ürgét, meg hogy én hova lőttem, stb... Ekkor értettem meg, hogy neki ez a játék ugyanakkora élmény volt, mint nekem anno a régi nagyok.
  • 7.
    2012. 02. 05. 17:37
    Ez nem teljesen így igaz. Ma is jelennek meg nagyon jó játékok. A probléma egy része bennünk van, pontosabban abban, hogy idősebbek leszünk és ezáltal változunk. Mások lesznek az igényeink és egyre többet várunk a következő generációs játékoktól. Mivel ezek viszont csak később jelennek meg, így már nem biztos, hogy tetszene nekünk. Másrészt elteltünk az akkori időkhöz/hangulatokhoz képest a következő évek játékaival. Alapvetően ezek határozzák meg az akkori játékainkhoz való viszonyainkat. Szép emlékként elraktározódik bennünk. A kezdeti játékok amelyeket az első időszakban játszottunk, mindig is így fognak viszonyulni a későbbi játékok élményeihez.
  • 6.
    2012. 02. 05. 16:25
    Ahogy így nézegetem ahogy haladunk előre úgy lesz egyre kevés jobb játék
  • 5.
    2012. 02. 05. 12:15
    Ha jól tudom, 2003-ban jelent meg a Microsoft Flight Simulator jubileumi változata: Century of Flight. Ennek különlegessége, hogy régi gépek pilótái is lehetünk. Vezethetjük például a Wright fivérek által készített gépmadarat is.
  • 4.
    2012. 02. 05. 11:57
    Ebből a bolyból elég kevés játékkal kerültem kapcsolatba.
    A Max Payne 2 viszont máig az egyik nagy kedvencem. Az első is jó játék volt, de az még annyira nem tudott lekötni, ez viszont összeszámolni is nehéz, hány végigjátszást ért meg.
    A Vice City még ezt is messze túlszárnyalta. Egyszerűen megjelenése óta kötelezően települ minden egyes Windows újratelepítés és gépcsere után. Tényleg messze a legjobb GTA, ami valaha készült. Bár a város tágassága nem teljesen igaz. Vice City alaprajza sokkal egyszerűbb, mint Liberty City-é volt. Egyszerűen kihasználatlan a nagyobb alapterület. Nem lehetett annyit bóklászni és felfedezni, a végigjátszáshoz nem kellett olyan szintű városismeret.
    A Tomb Raiderről pedig sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy csúnya lett volna. Valójában ez volt az egyetlen erénye. Emiatt a rész miatt félek azóta is minden sorozatot érintő nagyobb újítástól, mint a most esedékes reboot is. A Legendet és az Underworldot imádtam, most pedig a klasszikus játékmenet megint megy a levesbe.
    A NFS Underground nagyon élvezetes játék volt, mégis úgy emlékszem rá, mint a Need for Speed sorozat halálára. Attól kezdve búcsút mondhattam a drága luxusautóknak és a vidéki versenyeknek, még ha az előbbi a Most Wanteddel vissza is tért. A cikknek ezzel a kijelentésével viszont nem lehet egyet érteni "az EA első próbálkozása volt az illegális versenyjátékok világában". A Need for Speed mindig is az illegális versenyekről szólt. Sajnos A Hot Pursuit 2 óta, lassan 10 éve hiába várom a High Stakes 2-t.
  • 3.
    2012. 02. 05. 10:34
    GTA:VC, Kotor, Jedi Academy (húúúú jézusom de jó játék az) Max Payne, NFS Underground, Blitzkrieg. Mind eszeveszett jó játékok, és egy év termései. Manapság miért nem látunk ilyesmit?! Évente max 1-2 igazán jó játék van...

    Plussz az EVEről és a Galaxiesról is csak jókat mondanak de azokkal nem játszottam.
  • 2.
    2012. 02. 05. 10:32
    Az összes PC-s játéktörténelmi cikket megnéztem és le a kalappal, szép munkát végez Chocho Nem érdemes siránkozni, hogy a mai játékok nem hozzák az akkori hangulatot stb... nyilván nem mert a mai játékok újak és úttörők akarnak lenni pl.: NFS: Underground volt 2003 - ban ma is vannak szép számmal alkotások de ami igazán kitűnjön kevés van. Azért akármilyen játékról is legyen szó megemelem a kalapom mert nem egyszerű összehozni egy game-et, anyagi, programozói, marketing, kritika, mindenféle szempontokat figyelembe véve.
    Egy szó mint száz: REMEK olvasgatni való volt várjuk a következőt
  • 1.
    2012. 02. 05. 10:16
    Ezen cikksorozat is hozzájárul ahhoz, hogy elővegye az ember a régieket. Sírás on: valahogy egyik mai játék sem hozza azokat a dolgokat, amiket ezek a remekművek tudtak. 2004-ből még nagyobb nevek lesznek, amik máig "maradtak a gépeken".