Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Kritikus siker - Kitekintő az asztali szerepjátékok világába

  • Dátum | 2017.03.19 14:01
  • Szerző | Freelancer
  • Csoport | JÁTÉK

Szenvedélyes asztali szerepjátékosként gyakran meglep, hogy a CRPG-k iránt érdeklődők mennyire nem ismerik az azok forrásául szolgáló alkotásokat. Holott az asztali szerepjátékok értelemszerűen jóval mélyebb karakterkijátszásra adnak lehetőséget, ráadásul az emberi fantáziának hála, olyan kalandokat élhetünk át, amik magasan felette állnak a monitor, vagy a tévé előtt átélhetőknek. Hiszen, egy ilyen játékülésen semmi sem áll a képzelőerő útjába, ezért csakis rajtunk áll, hogy a történetben felbukkanó szereplőkkel milyen viszonyt alakítunk ki, a felmerülő problémákra pedig végtelen megoldás kínálkozik, nem vagyunk sablonok és előre megírt szituációk közé szorítva.

Mivel a Torment: Tides of Numenera-nak hála, ismét a figyelem középpontjába került egy feldolgozás, úgy döntöttem, hogy a magam szerény módján megpróbálok hozzájárulni szeretett hobbim népszerűsítéséhez. Mindenek előtt le kell szögeznem: cikkem nem azokhoz a mindent kipróbáló veteránokhoz szól, akik merevlemez, hordozható adattárolók, vagy éppen egy online tárhely-szolgáltatás helyett a fejükben raktározták el az összes valaha kiadott szabálykönyvet. A célom egyedül annyi volt, hogy aprólékos, részletekbe menő és emiatt alighanem sokak kedvét letörő bemutatás helyett röviden ismertessem a videojátékokhoz köthető asztali szerepjátékokat, azok hangulatára, illetve ha egyszerű formában is, de a játékmechanikájára fókuszálva. Ahol tudtam, ott az ingyenesen és legálisan letölthető, kedvcsináló szabálykönyv-kivonatokra mutató linkeket is megosztottam.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy bármennyire is szerettem volna szokásomhoz híven minden létező címet bemutatni, ésszerű okokból kifolyólag válogattam, mivel például az angolul hivatalosan soha meg nem jelent, lengyel The Witcher szerepjáték nálunk nem igazán hódított, és a német nyelvterületen hallatlanul népszerű, a tragikusan korán elhunyt Ulrich Kiesow keze munkáját dicsérő The Dark Eye bázisa is elhanyagolható, a harmadik kiadású, mérsékelten sikeres Warhammer Fantasy-ról nem is beszélve.


Végezetül újfent kihangsúlyoznám, hogy meg sem próbálkoztam azzal a lehetetlen, inkább vaskos kötetet, mintsem cikket igénylő feladattal, hogy mindegyik játékról több ezer szavas bemutatást és méltatást írjak, ráadásul könnyen lehet, hogy egyik-másik értékelésem szubjektívnak tűnhet, bár mentségemre szóljon, igyekeztem objektív maradni. Jó hír viszont, hogy amennyiben valamelyik kedvcsinálóm elérte a célját, a legnagyobb tömegbázisú hazai szerepjátékos oldal, az LFG.hu kiváló ismertető-gyűjteménye garantáltan kielégíti a több információra ácsingózók figyelmét.

Kockákat a kézbe, elő a ceruzával és a papírral! Kezdjük meg a nagy utazást a fantasy műfaját erősítő címek területén!

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 33.
    2017. 03. 22. 21:25
    Van! Már a sütőben van a folytatása is.
  • 32.
    2017. 03. 22. 20:52
    Arra van idő, amire szán az ember.
  • 31.
    2017. 03. 22. 06:00
    Csak a Call of Cthulhu.. fantasyre már nem volna igényem.
  • 30.
    2017. 03. 21. 17:15
    "Azok a régi szép idők amikből már nincsen semmi...!"
    Meg szerepjátéktáborok ohhh
    Kár hogy ezt a hangulatot nem tudják átvinni PCre na jó az RPGk is megszűntek.
    De én nagyon élvezném ha ilyen régi Wizardry8 tipusú csapat alapú játékok lennének még akár a 6 ablakba a 6 kameraképet is be lehetne tenni és együtt kalandozni egy játékkal... kár nagy kár
    már ezek a kocka alapú lépegetősök sincsenek mint a MandM 10 meg legend of grirock 2 volt.
  • 29.
    2017. 03. 21. 16:33
    Kellemes kis cikk, koszi szepen.

    Megvan az osszes felsorolt jatek, sot meg egy par masik is, es regen rengeteget jatszottuk MAGUS-t es 2. kiadasu AD&D-t, sot meg nemi Kaosz is befert.

    Eppen par honapja kezdtunk el ujra jatszani, most eppen 5. kiadasu D&D van a teriteken. Akinek nem akadaly az angol, annak nagyon jo szivvel tudom ajanlani az otodik kiadast, mert egy letisztult, konnyen tanulhato rendszert kap, aminek megvannak a maga melysegei, ha az ember raszanja az idot, de az alapokat egy ora alatt meg lehet tanitani a jatekosoknak, es a het oldalas karakterlapok es ertekek kusza rengetege helyett inkabb a lenyeg, a szerepjatek kerul eloterbe.
  • 28.
    2017. 03. 21. 15:21
    Számomra a Magus volt az első RPG, de KJK könyvekkel kezdtem az ismerkedést. Azóta is próbálom elfeledni azt a sok évnyi magusozást mióta megismertem más rendszereket is. (fb-n a maszk csoport rendszeresen traumatizál egy egy témával)

    A codex remek kis rendszer lett volna, de szerintem a sebzés kissé unfair volt.

    Kogeru: Az igenis sötét nagyúr jó móka, ha nincs meg a létszám akkor kezdjük a Kragmorthát.

    Ch00ler: A baldur's gate-et anno így játszottuk haverokkal helyi hálón a lan partikon.
  • 27.
    2017. 03. 21. 14:52
    Tenyleg, van most olyan szamgepes RPG, amiben mindenki csak 1 karaktert alakit es 3-4 csoka is tolhatja? Meg az NWN-el csinaltunk valami hasonlot, de az nem volt egy kiforrott dolog. Valami olyat kepzelnek el, mintha a PIllars-t harman jatszanank a haverokkal.

    Koszi a cikket. En meg anno a DnD 2nd edition-nel jatszogattam. Az sem most volt
  • 26.
    2017. 03. 21. 14:19
    Nem vagyok nagy szerep-társas játékos, de a sötét nagyurat nagyon szeretem, komoly keresztapás sötét nagyúr előadásban hallgatni a sok baromságot, sörözés mellett a beszédképesség elvesztésével egyre csak jobb
  • 25.
    2017. 03. 21. 12:33
    Pont azért volt olyan jó.
  • 24.
    2017. 03. 21. 11:59
    Aquirok a kocsma tetején? Hajaj, nem volt valami "reális" dolog
  • 23.
    2017. 03. 21. 09:17
    Szerintem a M.A.G.U.S. a legkirályabb mind közül. Sose felejtem el, amikor kiléptünk a kocsmából a Kráni fejvadász karakterekkel és az alien kinézetű aquir-ok letámadtak bennünket az épület tetejéről.
    Felejthetetlen volt, azóta sem ért ilyen jó rpg-s élmény.
  • 22.
    2017. 03. 20. 22:25
    Ha esetleg kedvet kaptál újra játszani: Szerepjatekosok.hu - Magyarország Első Szerepjatekos Csapatkereső Weboldala http://szerepjatekosok.hu
  • 21.
    2017. 03. 20. 18:46
    Bezony, az Ars Magica , CODEX, Vampire, Cyberpunk 2020 az alapmű.
  • 20.
    2017. 03. 20. 14:23
    Tudom ajánlani az Ars Magica-t is. Érdekes rendszere van. Jópofa dolgokat ki lehet belőle hozni.
  • 19.
    2017. 03. 20. 14:16
    ja, a legjobbak a hatalomszavak a MAGUSban D
  • 18.
    2017. 03. 20. 14:14
    Pathfinder rulez!!! És augusztusban jön a Starfinder!
    Én AD&D 2nd ed.-en nőttem fel, utána a MAGUS nagyon nem jött be. Majd D&D 3rd, de a Pathfindernél kötöttünk ki, eddig ennél jobbat (a mi igényeinkhez) nem találtunk.
  • 17.
    2017. 03. 20. 13:53
    Én is kipróbáltam párat, de akkor is a HC fokozatú, vérgőzös dark fantasy MAGUS viszi a pálmát, fejvadász boszorkánymester párossal az élen! Hajjaj, brutális volt.... mennyi vér! mennyi áldozat! mennyi halál!
  • 16.
    2017. 03. 20. 11:13
    Sajnálom,hogy a barátaimmal nem tudunk má rilyenre időt áldozni ,de MAGUS-t imádtam/imádom is.. Szóval igen sajnálom!
  • 15.
    2017. 03. 20. 10:09
    És a "Fighting Fantasy" "Harcos Képzeletként" a második hullámban jelent meg magyarul. Eredetileg "Kaland, játék, kockázat" néven futott, és valószínűleg sokkal ismertebb így rajongói körökben.
    Egyébként hiánypótló cikk, csak így tovább!
    (Én meg iszom egy kávét, addig sem kötözködöm.)
  • 14.
    2017. 03. 20. 09:27
    Kicsit off topic: a borbély-seborvos magyarul felcser.
  • 13.
    2017. 03. 20. 08:27
    Csak sajnálni tudom, hogy nem sikerült még magyar társaságban kipróbálnom egy igazi RPG társas játékot. Egy külföldi 5 fős csapattal tettem egy próbát a D&D 5th változatával, amit rendkívül élveztem, de sajnos idő/ munka miatt nem tudtam folytatni. Tabletop Simulatort senki sem használja erre a célra? Nincs magyar csapatba TGF mint a jó öreg CoD-os klánokba volt?
  • 12.
    2017. 03. 20. 05:13
    Tyranny-ban, mint ME-ben is, van egy kvazi "narrative" nehezsegi fokozat, ugy csak rolad es a cselekedeteidrol szol az egesz, es PoE-ban meg Tyranny-ban is jol hasznalhato az AI sajat csapattarsaidnak is, bar en Dragon Age-ben is igy csinaltam, a harcokban megbuvo kihivas sosem erdekelt, csak a gyonyoruen kidolgozott vilagba beleultetett epic tortenet
  • 11.
    2017. 03. 20. 00:53
    És kimaradt még pl a szintén magyar termék Codex. Szabály rendszere kifejezetten jó. Ynevre (magus) ráültetve kifejezetten élvezetes volt. Eredeti világa kezdőknek nem való. Aztán kimaradt még a star wars is. Másik, hogy az rpg-s érzés a cikkben felsoroltak crpg-s változatainál nem igen jött át. Kövezetek meg, de rpg-s szemszögből crpg királya kotor utána witcher 3. Kőkemény moralizálás, jellemfejlődés, gördülékeny, átélhető játékmenet. Ez pl a baldur's gateben nekem hiányzott. Tekintve a papíros rendszerek rugalmasságát, lásd háziszabályok, km, ezek crpg-s változatai mind mereveké váltak. Inkább taktikai játékokká voltak. Elvesztették számomra szerepjáték jellegüket. Mintha a testiséget annak filmesített változatával mosnánk össze. De mint a testiség is képernyőt bámulva csonka, javaslom mindenkinek ki próbálni. Találni egy jó csapatot és kalandmestert már egy mádik dolog.
  • 10.
    2017. 03. 19. 20:19
    Csak a M.A.G.U.S !
    Bár már mindannyian felnőttünk, de amikor csak tudunk, szakítunk rá időt a barátokkal. Van ami örök. Lehet, hogy száz évesen is ott fogjuk dobálni a kockákat.
    Jah! És szigorúan az Af - Mf rendszerben. Az összes szabálykönyv megvan, de a legtöbbet (az ÚTK-t is) azért vettem meg, hogy több ismeretet, leírást kapjak a világról.
  • 9.
    2017. 03. 19. 19:26
    Közben találtam egy jó kis írást pont ebben a problémakörben, akit érdekel, itt van: https://www.kalandmester.com/szerepjatekok/35-a-wargame-ek-a-fejükre-estek.html

    De a cikk tekintetében kezdek off-ba csúszni, szóval további szép estét!
  • 8.
    2017. 03. 19. 18:56
    Őszintén szólva nekem a Baldur's Gate és utódjátékai kapcsán csak elvétve jut eszembe a szerepjátszás, azok számomra inkább taktikai játékok, erős történettel. A Tyranny-t mondjuk nem próbáltam, lehet az másmilyen. Számomra a szerepjátékok egy fontos pontja, hogy EGY karaktert irányítok - néggyel taktikázni lehet, nem szerepjátszani. Ha én CRPG-re gondolok, a lelki szemeim előtt a Bloodlines, esetleg a Witcher vagy Elder Scrolls széria jelenik meg, de még a korai Mass Effect is inkább, mint az(általam egyébként kedvelt) Dragon Age vagy Neverwinter Nights. Nem beszélve a szigorúan RP MMO guildekről...
    Ezzel együtt számítógépes játékként jó szórakozást nyújtanak, élvezetesek, csak épp a szerepjátékhoz maximum világukban kapcsolódnak...

    A Diablót egyébként azért vetettem fel, mert sokaknak, főleg a pen'n'paper szerepjátékkal nem foglalkozó játékosoknak/újságíróknak láthatólag az jelenti a RPG-t, hogy van egy/több fejleszthető, XP-t kapó, szintet lépő karakter, valamint hogy ezen karakter cselekedeteinek sikere nem/nem csak a játékos ügyességén, hanem a cselekedethez kapcsolódó karakter-statokon múlik, némi random szerencse-szimulátorral megfűszerezve.
    Itt pedig "csak" az igazi role-playing szerepe sikkad el, ahol nem a statokat, hanem a karaktert, annak jellemét illene valamilyen formában játszhatóvá tenni...
  • 7.
    2017. 03. 19. 18:29
    vegulis ja, CRPG Diablo-t semmi esetre sorolnam oda, de hirtelen CRPG alatt most a Baldur's Gate es Pillars of Eternity, Tyranny vonalra asszocialtam.
  • 6.
    2017. 03. 19. 18:06
    A VtM: Redemption és a VtM: Bloodlines mindegyike szvsz CRPG, már ha nem a Diablo-t tekintjük annak...
  • 5.
    2017. 03. 19. 18:01
    Nem csak CRPG, hanem ugye Vampire The Masquerade es a Bloodlines is, ugyan utobbi mar kevesbe koveti szigoruan a szerepjatekos rendszert, de remek alkotas mind a ketto (bar ketsegtelen, hogy utobbihoz kellett egy rakas patch, hogy elvezheto legyen, mikor kijott)
  • 4.
    2017. 03. 19. 17:54
    MAGUS kapcsán: kicsit kezd bosszantani, hogy a "régi MAGUS"-nak mindenki az ETK-t tartja, holott '94-ben, mikor jómagam játszani kezdtem vele, már a 3. kiadása jelent meg, ami szvsz úgy nyomdai/esztétikai (famentes papírra nyomták, szép kontrasztos fekete festékkel, kizárólag Zsilvölgyi Csaba - Max grafikával), mint tartalmi(az ETK-ba bekerült jó néhány, eredeti szövegkörnyezetből -pl. MTK - kiragadott szabály is) szempontból magasan felette állt a később kiadott "vécépapírra nyomott" ETK-nak.
    Tartom a véleményem, hogy aki a "klasszikus" MAGUS-élményre hajt, annak a 3. kiadású alapkönyv + Harcosok,Gladiátorok,Barbárok + első kiadású Bestiárium háromság használata ajánlott.

    Itt egész jól összeszedték a kiadások erényeit és hibáit, a %-os értékelésekkel is nagyrészt egyetértek: https://www.kalandmester.com/hu/szerepjatekok/m-a-g-u-s/40-m-a-g-u-s-kiadások-összehasonlító-teszt.html?showall=1
  • 3.
    2017. 03. 19. 17:46
    Aligha árulok el titkot azzal, hogy természetesen benne lesz.
  • 2.
    2017. 03. 19. 17:34
    Meg hát legalább 2 egész élvezhető CRPG is épül rá... gondolom, a következő, horroros részből nem hagyja ki a szerző.
  • 1.
    2017. 03. 19. 16:43
    Wolrd of Darkness is megerne egy tortenetet a maga vilagaival pl Vampire the masquerade, Werewolf es tarsai