Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

King Arthur: Magyarok az élvonalban

  • Dátum | 2009.11.29 14:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Tavaly ilyenkor történt, hogy kaptam egy üzenetet egy magyar csapatról, akiket meg lehetett látogatni munka közben. Mikor megkérdeztem, hogy min ügyködnek az általam még sosem hallott Neocore Games fejlesztői, a válasz az volt, hogy egy stratégiai játékon. "Ugh... Na most melyik lesz? Űrhajók vagy tankok?" - kérdeztem magamtól némi rosszindulatú iróniával. Ne essen félreértés, én is nagyon szerettem az Imperium Galacticat és a Haegemoniat, és ugyanúgy odavoltam az első Panzersért is, de ugyanaz a téma különböző variációkban elsütve unalmas egy idő után, és ezért különösen jól esett a tudat, hogy ez az RTS más lesz. A Neocore a ködös Britannia legismertebb mondavilágát, Artúr király történetét vitte számítógépre, abban a formában, ahogy azt mesélni szokták. Természetfeletti szörnyetegek, mágia, varázslás és valódi hősök... ez volt a King Arthur. A srácok akkori ígérete (mely szerint idén nyár előtt meg fog jelenni a játék) nem teljesült, de most mégis itt van, és hála a Neocore-nak, a magyar változat megjelenése előtt is tesztelhettük. Hölgyeim és Uraim, nem túlzok, ha azt mondom, hogy ez minden idők legeredetibb és leghangulatosabb magyar játéka! Igen, még a S.W.I.N.E. sem érhet a nyomába.

Az Excalibur a játék elején
Az Excalibur a játék elején

King Arthur, a legenda

Történetünk Artúr mesebeli idejében játszódik, a legendás királyt pedig mi magunk alakítjuk. Eleinte még csak épphogy megszereztük az Excaiburt, és a sziget többi királya nem fogadja el jogos uralkodásunkat. A négy részre tagolódott sztori első könyve magába foglalja az oktatómódot, és addig tart, amíg meg nem szerezzük első erődünket, amiben megalapítjuk az igazságosság netovábbját, Camelotot. Miközben hódítunk, a történet is halad, és szép lassan kikristályosodik, hogy nem elég erős királynak lennünk, de meg is kell mentenünk a világot a rá leselkedő gonosztól. A játék jól követi a mondakört (illetve az egyiket, mert egyébként egy rakás van belőle), és lesznek pillanatok, amikor el is felejtjük, hogy egy RTS-sel játszunk. Millió kisebb mellékküldetés és rövid szál segít az események jobb megértésében, amiket persze nem kötelező végigjátszani, de a hangulathoz és javainkhoz sokban hozzájárulhatnak. Így aztán az eredmény egy történetorientált, ám mégis magas szabadságfokú játék, mely a két, egymással aligha rokonítható fogalmat soha nem látott módon vegyíti össze, s ami hetekig el sem enged bennünket. A King Arthur ugyanis hosszú és tartalmas, legutóbb talán csak a Dragon Age-dzsel töltöttem el ennyi időt egyhuzamban.

Tábor a téli berekben
Tábor a téli berekben

Rendben, a történet és a világ tiszta, de mellékküldetések, jól megírt forgatókönyv és szerepjáték-elemek? Hogy lesz ebből játék? Nekem is ez volt az első kérdésem, ám az Arthur kisvártatva meg is válaszolta. Ahogy az alcím is írja, a King Arthur nem sima RTS, hanem "Role-Playing Wargame", vagyis olyan háborús szimulátor, amit az RPG elemek egészítenek ki. A harc a Total Warban látott módon történik, valós időben, előre felállított sereggel, míg a szerepjáték elemek a szintén TW-szerű világtérképen kapják a legtöbb reflektorfényt. Természetesen az egységek is mind kapnak tapasztalati pontokat (továbbiakban XP-ket) a harcmezőn, melyekkel később fejleszthetőek, de ez most tényleg a jéghegy csúcsát jelenti. Kétszer is felhoztam a Total Wart, mint példát, mert elsőre ez jut eszünkbe a King Arthurról, de a hasonlóság tényleg csak felületes, itt ugyanis egy összetettebb formuláról beszélhetünk.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 21.
    2010. 01. 31. 17:01
    Sajnos az angol nyelvvel akadnak problémáim és gondoltam hátha, de biztos találok előbb utóbb egy magyar fórumot ahol vki segít is.
  • 20.
    2010. 01. 31. 12:44
    lasagna: Nos, van ilyen fórum, a Steamen, ahol jelenleg megvehetted a játékot. Csak jobb katt rá a játékok listáján, és ott van, hogy "View Forum".
  • 19.
    2010. 01. 30. 23:46
    Üdv!
    Nekem olyan bajom van, hogy az első két csata után elvileg az a feladat h 'kill the rebels' vagy vmi ilyesmi és nem látok támadható csapatot. Kis alapterületen vagyok még csak. Máshova nem enged átmenni és egyszerűen el nem tudom képzelni mit kell csinálni.
    Ha vki tud mondani egy olyan fórumot ahol részletesen foglalkoznak esetleg a játékkal azt is megköszönném.

    lasagna
  • 18.
    2009. 12. 05. 17:05
    Kipróbáltam, de nem nagyon jött be, habár a hősös ötlet jónak tűnt. Szerintem kissé vontatott és lassú a játékmenet, de javára szoljon, hogy a látványvilág szépen kidolgozott. Maradok inkább a Total Warnál.
  • 17.
    2009. 12. 01. 14:25
    A sok WWII-es adaptáció már rég nem állja meg a helyét.
    De ezt lehetne orvosolni egy komolyan megalkotott valamivel gondolom én.
    Bár tudom elsôre furán hangzik de a Batman-t tudnám példaként felhozni.
    Kismillió szueperhero vagy hirtelen rajzfilmszereplô játék féleség jött már ki pc-re és szinte rendre nevetségesen szerepeltek. Erre jött Batmansrác projekt és életet és létjogosultságot adott ismét az egésznek. Egy olyan "ízt" amit már rég meg kellett volna kapnunk ugye.

    Szóval akár egy WW2es FPs-ben vagy RTS-ben is lenne mit mutatni még, bár eléggé meghígították a pénzéhségtôl szenvedô félidióták.

    A COH elejétôl fogva ügyes és hangulatos megoldásokkal van ellátva, próbáld meg Chocho megéri.
  • 16.
    2009. 11. 30. 22:11
    Chocho:

    6. Jelenleg konkrétan nincs ugyan ötletem, de fejlesztő csapatba tömörülve, 1-2 év alatt megszavaznék magamnak párat.

    A CoH-ot próbáld ki bátran. Nekem ugyan nem voltak 2. vhb-s frusztrációim, de hosszú ideje ez volt az első RTS, amire én is felkaptam a fejem. Megvettem az alapjátékot és az első kieget is, most már jobban jár az aember a 2. kieggel, mert abban bent van az előbbi kettő is.
    Őszintén ajánlom!

    A King Arthurhoz meg mindenkinek jó szórakozást, remélem a lenti gondok a patchhel nálam is megoldódnak.

    Üdv!
  • 15.
    2009. 11. 30. 16:19
    aleister:

    1.: Íiiiijj... így már értelek, bocsi, hogy előbb nem volt világos. Hát... ja... ez gáz.

    6.: Neked lennének ötleteid?

    Company of Heroes? Igen sokan ajánlották, csak mint a cikk elején is írtam, megcsömörlöttem a sok WWII-es RTS-től.
  • 14.
    2009. 11. 30. 15:24
    Chocho:

    1. Félreértesz. Nem a csatából léptem ki. A csata végeztével a térkép nézetben voltam, és nem akartam a csatát megvívó egységgel a megmaradt mozgáspontját lelépni. Azt akartam elérni, hogy ne legyen fókuszban az egység (mert ugye az volt kiválasztva), és rutinból nyomtam egy esc-t. Ezt követően meg a menüt akartam elhagyni, és mivel fáradt voltam már, ezért az exitet választottam resume helyett. Én sem csinálok mindennap ilyet, de egy végigdolgozott nap után, éjfélkor már nem vagyok teljesen top-on agyilag. Az elveszett eredmény miatt persze nem kicsit lettem ideges, pedig ez egy alap és megszokott megerősítő kérdéssel elkerülhető lett volna.
    6. Igazad van, de én a harcrendszer innovációjára gondoltam.

    "Most komolyan, mikor volt utoljára, hogy egy RTS-t a történet miatt toltál ki?"
    A Company of Heroes ilyen volt. Mondjuk itt inkább a hangulatot emelném ki, amiért még a kampányokat is volt kedvem végigvinni. Az alapötlet és a game ballance miatt pedig a mai napig egyeduralkodó szvsz az RTS palettán.
  • 13.
    2009. 11. 30. 14:03
    aleister:

    1.: Hát akkor patch kell sajnos. Sebaj, remélhetőleg lesz.

    2.: Na jó, erre nem gondoltam. De az az igazság, hogy a fejlesztők sem. Mármint... most komolyan, ha hirtelen felindulásból elkiáltod magad a csatamezőn, hogy "Meneküljünk!", szerinted vissza tudod vonni? Na ugye, hogy nem.

    3.: Ilyennel én nem találkoztam. Persze elhiszem, hogy így volt, de nem lehet, hogy rosszul jelöltél ki? Mondjuk ez az egy tényleg hiba: a játék nem igazán tisztázza, hogy épp melyik csapatot is irányítjuk. Egy Total Warban látott villódzás segítene.

    6.: Ebben a játékban szerintem a legendák valósághű ábrázolása az innováció. Nagyon rég nem jelent meg olyan hard-core RTS, ami a fantasy elemekkel ennyire elfogadható módon tudott volna operálni. A remek RPG-részekről és a kiváló sztoriról már nem is szólva. Most komolyan, mikor volt utoljára, hogy egy RTS-t a történet miatt toltál ki? Én a Tiberian Sun óta nem voltam így. Majd most a C&C 4-gyel ez lesz a helyzet, de ez is csak egy játék a jövő évi, eddig ismert kínálatból.
  • 12.
    2009. 11. 30. 13:14
    Chocho:

    Remélem, hogy Neked van igazad! Én is őszintén örülnék, ha valóban csak nálam lennének ezek a zavaró dolgok, mert egyébiránt tetszetős a játék, ám sajnos pont ezek az apróságok azok, amik egy alapvetően dicséretes kezdeményezést mérgelődésbe veszejtenek.

    1. Nekem sajna nem. Akkor sem ha rákattintok, akkor sem, ha nincs kiválasztva semmi. Remélem a patch megoldja.
    2. Igen. Szvsz hatalmas. Egy másfélszeres túlerőben lévő sereg ellen vívott heroikus, 40+ perces, győztes ütközetem bánta, hogy fáradtan rátenyereltem az esc-re, majd zsigerből exitet nyomtam. Egy autosave ilyenkor, vagy egy tök alap "r u sure?" szerintem minimális időráfordítással járt volna, mégis nagyot lendített volna a felhasználóbarátságon.
    3. Csaták közben többször is volt, hogy egy egységem a helyén marad, vagy rossz irányba indult el.
    4. Ez elkerülte a figyelmem, sry!
    5. Igen, a kereskedőkhöz már volt szerencsém, de velük csak mágikus tárgyakat tudtam csencselni. A strongholdot átkutatom, ...ezek szerint én voltam béna.
    6. Ebben van valami. A Dark Omen életem első jogtiszta játéka volt, és ekkor határoztam el, hogy támogatni fogom a jövőben is az arra érdemes fejlesztőket. Tehát ez végül is valóban nem negatívum, mindössze az innovációt hiányolom így tizeniksz év után.
  • 11.
    2009. 11. 30. 08:38
    @MartonRoby: Ajánlom elolvasásra: Cornwell: Excalubur. Igaz, ebben a "feldolgozásban" Arthur nem király, csupán csak a legfőbb hadvezér, a király helyettese, de igazán szemléletesen le vannak benne írva a római korból visszamaradt harci taktika és technika. Igen, a valóságban is csak az első sor harcolt. Talán töriórákról emlékszel a falankszra. Na, ez pontosan az. Ha csak egy sor lenne a pajzsfal, akkor ha egyetlen ember kihullik, akkor kettétört, és onnan az ellennek már gyerekjáték ronggyáverni a maradékot. Így viszont a második sorból azonnal a kihullott tag helyére tud állni a következő.
  • 10.
    2009. 11. 29. 23:58
    aleister:

    Kezdem azt hinni, hogy a Te változatoddal van valami probléma. Nekem a megjelenés másnapján frissített a Steam, próbáld ki, hogy neked is jó-e már!

    1.: Nekem látszanak a városok nevei akkor is, ha az ellenség kezén vannak.

    2.: Az exitkor tényleg nincs mentés vagy figyelmeztetés... de ez hiba?

    3.: Az útvonalkeresés? Hol, seregszinten? Nekem egyszerűnek tűnt. Ahová kattintok odamegy a sereg, eltévedni a pályákon szinte lehetetlen. Igaz, hogy siege esetén volt egy kis kavarodás, de túl lehetett élni.

    4.: Van retreat a csata közben, csak escet kell nyomni.

    5.: Van átváltás, akkor jelenik meg, ha megszerzed első erődödet. Akkor viszont rögtön, sőt, jönnek kereskedők is, akik szintén adnak rá lehetőséget. Még a varázstárgyakkal is kerekedhetsz!

    6.: Nem értem, miért kéne változni annak, ami nem romlott el. A Dark Omen megelőzte korát, és ez nagyon jól látszik mind a Total War-sorozaton, mint a King Arthuron.
  • 9.
    2009. 11. 29. 22:28
    Chocho:

    Én a megjelenése napján próbáltam ki a játékot, így nem mondhatom, hogy a nagy várakozás miatt csalódtam. Mondhatni objektíven tudtam értékelni.

    Pár konkrét dolog:
    - ha egy nem saját egység állomásozik egy városban, akkor nem látható a város neve (küldetéseknél nem tudod hova kell menni)
    - exit esetén nincs megerősítés vagy autosave
    - az útvonalkeresés rémes
    - A küldetések nem látszanak a térképen. Említettél ugyan egy forgó tekercset, de nálam ilyen csak a bal oldali ikonoknál van. 2 konfigon is próbáltam. Így blindre alig lehet megtalálni bármilyen questet.
    - csata közben nincs retreat (sereg szinten)
    - egyelőre nem találkoztam arany-étel átváltási lehetőséggel (pl piac)
    - a Dark Omen óta nem változott a harci fázis, márpedig ez a 90-es években volt

    Összességében nem lenne rossz játék, de szerintem kivárok egy fél évet, amíg a fentieket kijavítják. Az tény, hogy az ára korrekt, a grafika meseszép, a hangulat magával ragadó. Ez utóbbin sokat dobott volna -az általad is kifogásolt - unitfüggő hanghatások.

  • 8.
    2009. 11. 29. 21:20
    MartonRoby: Hórusz ugyan nem válaszolt, de annyi baj legyen, majd én. Igen, valósághű. Épp ettől lesz sokszor vontatott az egész, és épp emiatt írtam a cikkben, hogy ezt nem a kezdőknek, a rush-solós RTS-fanoknak találták ki. Ez a játék kőkeményen a taktikáról szól, itt mindenre figyelni kell, és a legkisebb töketlenkedés is végzetes következményekkel jár. Lehet rá mondani, hogy bugos (bár annyi hibával én nem találkoztam, egyedül a fagyások okoztak gondot), lehet rá mondani, hogy nehéz (tényleg az... nagyon is...), de hogy a csaták nem elég élethűek, azt nem.

    aleister: Mik a hibák? Nem kötegszem, csak kíváncsi vagyok, mert nekem pár technikai hiányosságon kívül nem volt semmi baja a játéknak. Az tény, hogy az első pár óra elég kiegyensúlyozatlan, mert az ellenfél rögvest nálunk jóval magasabb szintű seregekkel kezd, de ha komolyan vesszük a történetet, akkor ez így helyes. Hisz maga Artúr még fiatal, a többi király pedig öreg és tapasztalt, így hát ki is jön a lépés, mely szerint a semmiből kell legyűrnünk a néha hajmeresztően erős ellenségeket.

    Egyedüli negatívumnak, amit a cikkben elfelejtettem megemlíteni, a menedzselést mondanám. Na az tényleg fárasztó. A provinciák minden évben fellázadnak, és valamiért az élelmiszer-termelés sem olyan gyors, mint elvárható. Így mikor csatázni lenne kedvem is tutujgatni kell a népet. Ugyanezt nem csíptem anno a Total Warban sem, de halleluja, elviselem, mert a többi elem kielégítő, sőt.
  • 7.
    2009. 11. 29. 18:36
    A 93% enyhén túlzás erre a játékra. Tele van hibákkal, tulajdonképpen egy idegesítő béta stádiumos gémnek mondanám ebben az állapotában. Kb olyan mintha nem lett volna tesztcsapata a projektnek.
    Újdonságként, önálló ötletként egyedül a jellemfüggő egységek, varázsaltok intézményét tudom felhozni, esetleg a mini quest-ek ilyesmi lefolyását (persze nem kizárt, hogy általam nem ismert gamekben volt már ilyen).

    A készítőknek respect a fáradozásért, de én várok még 2-3 peccsnyi időt, mert így csak idegesít, nem szórakoztat a játék.
  • 6.
    2009. 11. 29. 17:45
    Hórusz: te játszottál ezzel a játékkal? Csatázz egyet, és ha azután is úgy gondolod, hogy valósághű a dolog, akkor írjál.
  • 5.
    2009. 11. 29. 17:28
    martonroby: te játszottál valaha bármelyik total warral? csak mert olyan dolgokat hozol fel negatívumként, amik pontosan a valósághűséget szolgálják. igen, nagyjából folyt le egy harc a középkorban.
  • 4.
    2009. 11. 29. 17:17
    "Ja és az ellenfélnek íjászai voltak...nekem meg kardosaim.... mire odaértem a 4 csapatból csak 1 élte túl. "

    "Ezért fontos egy stratégiában az egységek megválasztása."

    Nem volt olyan, hogy egységek megválasztása... a kezdeti sereg volt... az volt a feladat, hogy oda kellett menni, és harcolni...




    "Igen, ez jellemző általában a hardcore stratégiákra. Amelyekben nem csak annyiból áll a harc, hogy egymásnak eresztesz egy tucat egységet, azok meg fél perc alatt felaprítják egymást, hanem kicsit lassabb a játékmenet."

    Most kipróbáltam megint a játékot, mert a cikk kedvet hozott hozzá.... kb 10 percig tartott, ha jól látom... olyan szinten idegesítő, hogy az nem igaz... mikor végre odaér a sereged az ellenfélhez, és megkezdődik a harc és nem történik semmi... és várod, hogy legyen már valami, de nem....néhány katona hadonászik, a többi egy helyben toporzékol. Képzeld el, hogy van egy 40-50 főből álló csapatod... az ellenfélnek is van egy 30-40 fős csapata egymásnak esnek, és az első sor üti egymást csigalassúsággal a többiek meg nem csinálnak semmit... és nem lehet egyesével küldözgetni a katonákat... nem... amíg ők le nem játszák a maguk kis párbajait, addig a játékos várakozásra van ítélve, és a legroszabb az, hogy még csak nem is izgalmas. Ránézésre meg lehet mondani, hogy a mi seregünk fog nyerni, mégis hosszú perceket kell várni a semmire...

    Sajnos rengeteg olyan látvány van, hogy látod a katonádat amint a sor elején áll, és arra vársz, hogy üssön már, és verje le az ellenfelét aki ugyanúgy áll vele szemben, és hosszú 10-20 másodpercek telnek el úgy, hogy meg sem mozdul egyik sem.... aztán valamelyik üt egyet, nem történik semmi mert mondjuk nem talált, vagy mert a másiknak még maradt HP-ja...de utánna megint megáll és megint várhatsz fél percet egy ütésre

  • 3.
    2009. 11. 29. 17:02
    "Ja és az ellenfélnek íjászai voltak...nekem meg kardosaim.... mire odaértem a 4 csapatból csak 1 élte túl. "

    Ezért fontos egy stratégiában az egységek megválasztása.

    "4 szeres sebesség ellenére minden egyes összecsapás percekig elhúzódott, miközben egyszerre mindig csak kb 10 katona csépelte egymást."

    Igen, ez jellemző általában a hardcore stratégiákra. Amelyekben nem csak annyiból áll a harc, hogy egymásnak eresztesz egy tucat egységet, azok meg fél perc alatt felaprítják egymást, hanem kicsit lassabb a játékmenet.
  • 2.
    2009. 11. 29. 16:54
    Nagyon vártam ezt a játékot, az előzetes videó alapján valami fergetegeset vártam. De játék közben annyira vontatott és lassú volt az egész...
    A legelső csata, az ellenség ott van előttünk, mennyünk, és verjük szét! Elindítottam a sereget, és mentünk.... és mentünk... és mentünk... közben találtam egy gyorsító gombot, amivel sikerült az időt 4-szeresére gyorsítani, nagyon megörültem neki...de még így is legalább 1 percig tartott míg odaértem az ellenfél seregéhez... és közben nem csináltam semmit.
    Ja és az ellenfélnek íjászai voltak...nekem meg kardosaim.... mire odaértem a 4 csapatból csak 1 élte túl. Nyomtam én a ködöt, ahogy kellett...de mintha nem hatott volna rájuk. Mindenesetre a megmaradt csapat egymagába lemészárolta az összes katonát... Az is érdekes volt, hogy mindig csak az előlálló 5-6 katona támadt... a hátul álló katonák nemhogy megkerülték volna a társaikat, és segítettek volna nekik, hanem beálltak mögéjük és ott tolakodtak... és a 4 szeres sebesség ellenére minden egyes összecsapás percekig elhúzódott, miközben egyszerre mindig csak kb 10 katona csépelte egymást.
    A csatát végül megnyertem... de a játékkal azóta nem játszottam
  • 1.
    2009. 11. 29. 14:59
    Bár még nem próbáltam a játékot de előre is grat a fejlesztőknek hozzá. Így tovább.