Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Határtalan Tamriel - Fények és árnyékok

  • Dátum | 2015.05.01 08:01
  • Szerző | Nephin
  • Csoport | JÁTÉK

„A szárazbőrűeken nem lehet kiigazodni. Vagy talán csupán az északiakkal van gond? Csak feltettem néhány kérdést Innsoldnak a nord párzási szokásokról, hogy képben legyek és ezt is csak a húga, Innbild érdekében, érthető, nem? De mindössze annyit sikerült megtanulnom, hogy a hasonló kérdések dühös fúriává változtatják a nord nőket. Most nagyon fáj az állam ott, ahová a balhorgot küldte. Az alapanyagaidat azért postáztam.”

A fenti kis életkép csak egy apró részlete annak a nyüzsgő, lélegző világnak, mellyel a The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited (a továbbiakban ESOTU) várja játékosait. A PC-re tavaly április negyedikén megjelenő MMO konzolos bétája nem olyan rég, április 23-án indult és mivel az eltelt egy év alatt megtett út jóindulattal is rögösnek mondható, ideje kicsit összefoglalni, mi történt idáig és mit tartogat a jövő Tamriel lakói számára (az eredeti ESO cikkünkhöz katt).


Bevallom, rendíthetetlen Elder Scrolls rajongó vagyok. A múlt évezred végén hónapokig elvoltam az akkor friss második rész, a Daggerfall demójával, később a Morrowind, az Oblivion és a Skyrim is kedvencemmé vált, ráadásul bennem is felmerült az ötlet, milyen jó lenne ezt másokkal együtt, multiban játszani… Vannak még csodák, 2014-ben elérhetővé vált sokakkal közös álmom, az ESOTU (akkor még csak ESO) megjelenésével.

A játék kiadását óriási hype előzte meg, persze ezt előre borítékolhattuk az offline testvérek eladási adatai alapján (csak a Skyrim bőven 20 millió példány felett jár). Felfigyelve a sokakban megfogalmazódott igényre, a Zenimax/Bethesda létrehozott egy külön fejlesztőcsapatot az online verzió megalkotására, ez lett a Zenimax Online Studios. A srácokra méretes feladat várt: egyszerre kellett kiszolgálniuk az MMO-megszállottak és az offline elderscrollerek igényeit, lehetőleg úgy, hogy mindenki boldog legyen, megvegye a játékot és fizesse a havidíjat. Itt álljunk is meg egy szóra, hiszen a havidíj volt talán az első olyan aspektus, amiről késhegyre menő viták folytak a netes fórumokon és kommentekben. A készítők és a hardcore játékosok egy része – főleg a minőség biztosításának érdekében - ragaszkodtak a fizetős modellhez, sokan mások viszont elavult módszernek tartották és vagy kapásból lemondtak a játékról, vagy a legyintés előtt még körberódsózták az internetet azzal, milyen rossz lesz ez az egész, ráadásul még pénzt is kérnek érte, ugyan már… A megjelenés előtti nyilvános bétatesztek bugjai és hiányosságai bőven adtak táptalajt a jogos kritikáknak és a trollkodásnak egyaránt, ennek ellenére csinos tömeg gyűlt össze az indulásra.


Sajnos a bugok és hiányosságok részben megmaradtak az éles verzióban is, sőt, újabb és újabb gondok jelentek meg, bár azt el kellett ismerni, hogy a Zenimax gőzerővel javítja, amit csak tud. Launcherhibák, patchelési akadozások, rejtélyes adattörlődések, nem működő skillek, borzalmas csapatkezelés, lagok, botok és más egyéb problémák mellett a játék egyes rendszerei és aspektusai is rengeteg indulatot szültek. A maximális 50. szint elérése után egy úgynevezett veterán rendszer várt a játékosokra, ahol eszement mennyiségű XP kellett a szintlépéshez. A lore-fanatikusok pedig durva támadásként fogták fel a történet alakítását, a végső csata utáni eseményeket. A játékoslétszám – bár nem kritikus mértékben, de - lecsökkent, a játék reputációja a béka hátsója alá zuhant, a netes oldalak értékelései olykor egyáltalán nem voltak hízelgőek, a fejlesztőkre záporoztak a követelések és szidalmak, bár szerencsére támogatást és bizalmat is kaptak egy rétegtől. Mindez azt eredményezte, hogy a Zenimax több helyen teljesen átdolgozta a játékot az elmúlt egy évben, míg elérte a jelenlegi állapotát hat nagy update segítségével. Az egyik fő lépésként eltörölték a havidíjat és átálltak a B2P rendszerre, tehát egyszeri vásárlással bárki hozzáférhet ahhoz, amit most kínálnak (az előfizetési lehetőség elérhető, de nem kötelező, cserébe apró bónuszokat ad, melyek nem érintik a játékegyensúlyt). Hogy ez pontosan mit takar, rögtön kiderül.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 12.
    2015. 05. 05. 13:55
    Hétvégén megvettem, felraktam. PlayonLinux segítségével három kattintás volt felrakni, egyből ment. Szép a játék, bár az én gtx570-en nem bírja a max grafikát. Ami egy több éves kártyánál érthető.

    Látom a partis hibákat kijavították, teljesen korrekt módon lehet csapatba vergődni, bár kis szinten ez még nem jellemző (mint minden MMO-ban)

    A harcrendszer nagyon tetszik, kicsit lehetne folyékonyabb (főleg a destruction/restoration animációk), de így is elég jó.

    Van benne egykét új dolog, például nekem nagyon furcsa, hogy egyszerre 5 klánba csatlakozhatsz, akár más frakcióbéliek is lehetnek klántársak.
  • 11.
    2015. 05. 03. 12:00
    Amíg olyan alapvető dolgok hiányoznak belőle, mint az aukciós ház, vagy egy normális LFG tool, addig ne várjanak vissza. De valószínűleg amúgy sem mennék, mert már a béta alatt is dögunalmasnak tartottam a játékmenetet.
  • 10.
    2015. 05. 03. 01:42
    "tapasztalataim szerint - jól meg kell fontolni, mit vállalunk el, hiszen a kapott reward értéke sokszor köszönő viszonyban sincs a felhasznált alapanyagokéval."

    Nagyon is megéri
  • 9.
    2015. 05. 02. 21:26
    Elvileg wine-on keresztül nagyon jól fut a játék linuxon is, úgyhogy szerintem teszek vele egy próbát.

    Hatalmas Elder Scrolls fan vagyok, és már egy ideje nem játszottam MMO-val. A sok negatív kritika megjelenéskor eltántorított (főleg a lehúzós előrendelős incidens)
  • 8.
    2015. 05. 02. 10:26
    Az ESOTU-t a Zenimax Online Studios fejleszti, az offline TES-eket a Bethesda, a loremasteren kívül nincs sok közös pont és teljesen független egymástól a munkájuk. Tehát az online játék kb. semmilyen kihatással nincs az offline játékok fejlesztésére ezen a téren.
  • 7.
    2015. 05. 02. 10:13
    Nem véletlen, hogy a Zenimax kezébe került? Miért eddig kinek a kezében volt?

    Én amúgy játszottam vele egy darabig, de viszonylag hamar ráuntam. Annyira nem volt jó, hogy havonta fizessek érte, de lehet, hogy újra ellátogatok Tamrielbe, ha már ingyenes lett.
  • 6.
    2015. 05. 02. 00:25
    Egy nagy rakat unalmas szar lett.Csak egy másik játék a többi között.Kipróbáltam de annyira nem dobtam hanyat magamat tőle.Jönnek nekem könyörögni úgymond hogy játsszak vele kapok engedményt ebből meg abból beváltottam kódot de le se töltöttem a játékot.Egyék meg a pénzüket,,meg amit főztek belőle, ezt a nagy adag szart.
  • 5.
    2015. 05. 01. 20:57
    Craglorn gyakorlatilag csak csapatban járható, vagy a gatyánk is rámegy a repairre. A kezdeti csapatbugok nincsenek meg, nagynéha előfordul még, hogy "elveszik" a partyleader, de egyébként összehasonlíthatatlanul jobb a helyzet, mint induláskor.
  • 4.
    2015. 05. 01. 18:55
    A megjelenéskor a legnagyobb kritikát a szociális rész érte, és a cikk nem utal arra, hogy javították volna.

    Nem játszottam a játékkal (pont ezért) de azt olvastam, hogy nem nagyon támogatta a játék a partizgatást, nehéz volt közösen egy quest láncon dolgozni, az ellenfelek se voltak erősek, hogy szükséges legyen.

    Változott ez valamennyit az elmúlt évben?
  • 3.
    2015. 05. 01. 17:49
    marhára remélem hogy az ilyen online hülyeségek miatt nem lesz teljesen lelőve az offline elder scroll...
  • 2.
    2015. 05. 01. 11:07
    Szerintem nem véletlen a Zenimax kezébe került a fejlesztés, tutkóra veszem, hogy ha nem is fejlesztik még, de töprengenek a folytatáson.
  • 1.
    2015. 05. 01. 09:47
    És akkor most már nem is lesz OFFLINE CRPG Elder Scroll ?
    Mert ez az online világ engem nem érdekel.
    Először kimaxolják az értékeket utána csinálnak egy veterán szintet utána...
    Egy jó rendszer az elejétől fogva kész van, nem foltozódik, és fajsúlyos.
    és nem béta teszternek használja a játékosokat...