Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Company of Heroes 2: Vörös veszedelem

  • Dátum | 2013.07.02 08:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Mielőtt belekezdenénk a Company of Heroes 2 ismertetésébe, álljon itt egy megdöbbentő statisztikai adat a második világháborúból: az alig hat éven át tartó konfliktussorozat 26 millió szovjet katona és civil életé követelte. Most pedig, hogy sikeresen megemésztettük ezt az számot (csak összevetésképp, Magyarország teljes lakossága két és félszer elfogyott volna az orosz fronton), ideje vetni egy pillantást a Relic Entertainment RTS-ére, melyben nemcsak hogy fogyóeszközök az egyszeri bakák, de gyakorlatilag ők jelentik a ruszki földanya egyetlen erőforrását.



Sztálin elvtárs is megtenné

A Company of Heroes igen sajátos megközelítése volt a háborús RTS-eknek egy olyan korban, amikor már a csapból is a hős amerikaiak folytak. Bár látványosan meglovagolta az aktuális divathullámot, a fedezékek köré felépített stratégiai játékmenet mégis újdonságnak, eredeti lépésnek minősült, melyhez hasonlót azóta sem ugrott a zsáner. Eltelt hát hét év, és a folytatás maradt pontosan olyan, amilyen a neves előd volt: biztonságos, pontos, szép és élvezetes. Más kérdés, hogy az újdonságok gyakorlati száma a nullához tendál, a legnagyobb frissítésnek pedig nem a játékmenet, hanem a környezet változása minősül: a Company of Heroes 2-ben búcsút intünk a nyugati front frank vidékének és a fedhetetlen jenki felszabadítóknak, hogy a hőstettek terén kevesebbszer emlegetett szovjet vörös hadsereg kényelmetlen egyenruháját öltsük magunkra. A cirka 15 órás kampány végig az oroszokra koncentrál, és visszaemlékezés formájában tálalja a játék.
1952-t írunk, Lev Abramovics, az egykori tiszt egy szibériai munkatáborban tengeti mindennapjait, amikor egy este megjelenik volt ezredese, hogy kikérdezze állítólagos háborús bűneiről.

Az átvezető videókban elmesélt sztori a játék első harmadában szódával még elmegy, de a kampány végére inkább kínos lesz, hisz képtelen túllépni a „jó ember a rossz háborúban” alapszituáción. Aki látta már a ’60-as évek híresebb háborús filmjeit, tudja, mire számítson, csak épp itt mindenki nevetséges minőségű orosz akcentussal beszél. Maguk az átvezetők a játék grafikus motorjával készültek, s mint ilyen, jól néznek ki (RTS-hez képest, mármint), de sajnos nehéz elhinni, hogy a képernyőn megjelenő szereplők igazi emberek. Sem a viselkedésük, sem a mozgásuk nem hiteles, olyan, mintha marionetteket rángatnának a Relic munkatársai. Szóval nem nagy titok, hogy a sztorit gyorsan megtanuljuk letojni, és inkább a játékmenetre, a küldetésekre koncentrálunk. Hogy mi ebből a tanulság? Nos, talán annyi, hogy háborús drámát írni nem olyan egyszerű feladat, és több kell bele, mint az unalomig ismert „bezzeg Sztálin elvtárs meghalna értünk” felkiáltás a csúf, gonosz tisztek részéről.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 30.
    2013. 07. 08. 07:31
    Ehhez van vmi tutorial? Olyasmire gondolok, mint a SCII-ben...
  • 29.
    2013. 07. 07. 18:03
    Ha levonom a látványt akkor a Men of War maradt a király - főleg multiban.
  • 28.
    2013. 07. 04. 13:30
    "A betat próbáltam ki én is, arról tudok pár gondolatot írni, a gépigény az borzasztóan nagy"

    Minden játékra vonatkozik az, hogy a béta verzióban az optimalizáció még nem végleges.
    Akkor még nem az elsődleges szempont, a hardver specifikus dolgok még nem kerülnek be stb.
    Ezt nem kötözködésből írom de ezzel egy béta tesztelőnek illene tisztában lenni.
  • 27.
    2013. 07. 03. 17:05
    Fifus: Köszi.

    bizsu17: Bakker ez csalás! Jó lehet van akinek még úgy is könnyű, de hát akkor is... mondjuk a csatatéren sincs semmilyen előírás, hogy azonos erőforrásokkal kell rendelkeznie mindenkinek... de azért a kopaszokkal lehetne kíméletesebben is... mondjuk az orosz frontról egy pillanatig sem mondhatjuk, hogy kíméletes lett volna...

    NovaTerra: Köszi... a végére azért szinte mindig sikerült felülkerekedni az ellenen, csak az elején a kezdés volt számomra túl intenzív.
  • 26.
    2013. 07. 03. 15:58
    Igen a hiba benned keresendő. Az ai marha gyenge itt is, ahogy az első részben is, nem tud gondolkozni. Néhány kezdést beprogramoztak, foglalási sorrendet, de kb. ennyi. Soha nem fogja azt a szintet elérni, mint egy ember.
  • 25.
    2013. 07. 03. 15:10
    gab78: az AI magas erősségi fokozaton több nyersanyagot kap mint te (legalábbis a CoH1-ben így volt), emiatt előbb tud fejleszteni. A másik, hogy a gép képes folyamatosan (időben párhuzamosan) mozgatni az egységeit és fejleszteni is, gyakorlatilag nincs semmi késés két különböző helyen kiadott parancsa között, vagyis nincsenek időzítésbeli gondjai. Amint megvan neki a nyersanyag, hogy fejlesszen, építsen, meg fogja tenni, nem csak akkor mint az ember, amikor végigvitt egy flanket, beverte a granyót, nyomott egy retreatet, aztán letörli a verejtéket a homlokáról, amikor meglátja, hogy már 2 perce épülhetne a T4, mert rég összegyűlt a rávaló. Emiatt lehet, hogy sokkal hamarabb lesz neki bármilye, mint neked. Ebben a részben ez fokozottan igaz, mivel itt már nincsenek dedikált cut-off pontok, meg a sima pont is ad minkét féle nyersanyagot, szóval nyersanyagban akkora megszorítást nem lehet csinálni, mint az 1-ben.
  • 24.
    2013. 07. 03. 14:09
    Küldj replayt, ha kell, mindig. És segítünk, hamarosan elkezdjük a cikkírást és a videók gyártását a magyar fansite-on.
  • 23.
    2013. 07. 03. 13:02
    bizsu17: Azért itt sem volt érdemes a tankokat (egyéb járműveket) egyedül hagyni. Mint írtam nem volt mindig egyértelmű, hogy olcsók a tankok, de 3-4 tankkal, meg 2-3 BM-13-al, némi gyalogság támogatásával át lehetett baktatni mindenhol.

    Ami még nagyon zavart, persze lehet ez az én bénaságomnak tudható be, de még könnyű beállítás mellett is, a gépi ellenfélnek mindene annyira hamar volt, mindenféle járműje, tankja, egy-egy meccs elején csak rohangásztam, mint a mérgezett egér, hogy valahogy felülkerekedjek az ellenfelen. Persze lehet csak én bénáztam... de hogy mindig?!
  • 22.
    2013. 07. 03. 12:37
    Német hadjráat majd lesz a DLC-ben.
  • 21.
    2013. 07. 03. 11:44
    Tank és inf viszonyáról még annyit: a tankok igencsak nem olcsók, megfelelően későn vannak, sokszor még az infek eldöntenek egy meccset . Más játékokban előfordul flammenes kiégetése a személyzetnek, nem gyenge, vagy milyen volna, mint a valóságban, hogy granyó a fülkébe...Aztán csak némi takarítás után lehet beszállni. Inf nélkül ne járjon semmilyen tank.
  • 20.
    2013. 07. 03. 11:26
    Éppen ki lehetett volna, de azzal eltolódott volna a két oldalon játszható frakciók aránya, (a CoH1 4 frakciója között sincs teljesen jó balansz, nemhogy még 1 plusz frakcióval bekavarni)hiszen ha kampány van a ruszkikra, akkor a multiba is bele kell építeni őket... (az Eastern Front erre nagyon klassz kísérlet volt a modderektől) illetve nem lett volna benne ColdTech, sem TrueSight, sem..., sem...
    Próbáld ki a multit, ami a lényeg, abban van bőven új élmény.
  • 19.
    2013. 07. 03. 09:53
    Na én végigtoltam a single részt és kicsit sem akkora élmény, mint az első rész. Többet vártam így 6-7 év után. Ezt simán ki lehetett volna adni orosz kiegészítőként is a CoH1-ben.
  • 18.
    2013. 07. 03. 09:36
    Szerintem jól van úgy, hogy a tankok ágyúi és gépfegyverei gyalogság ellen csak mérsékelten hatékonyak. Nem jó, ha egy kő-papír-olló alapú játékban van egy mindentvivő - igenis kapjon inf támogatást. A valóságban sem szabad páncélos járművet gyalogos kíséret nélkül hagyni, mert amúgy kiszolgáltatott lenne.
    Én nem tartom olcsónak a tankokat, a rájuk való benzin minden cseppjéért meg kell küzdeni egy kiegyenlített meccsen.
  • 17.
    2013. 07. 03. 00:16
    bizsu17: Nem az ágyúkra gondolok, hanem a tankok gépfegyvereire. Frissen képzett katonáknál is már ez volt a helyzet, úgyhogy a végén már inkább a visszavonulás mellett döntöttem és erősítéssel támadtam újra. Ami a gázolást illeti, nekem a gyalogosok szimplán elmozdultak a járművek elől, nem lehetett gázolni.

    Fzoltan: Ha még nem tudsz tankot építeni, pl kellő erőforrás híján, akkor kénytelen vagy valahogy megoldani a helyzetet. Az igaz, hogy a tankokból nagyon korlátozott a kilátás, és itt meg mindent látnak, talán épp ezt kellett volna megoldani, hogy korlátozott legyen, akkor a tankok is lehetnének erősebbek, és a gyalogosokkal is jobban lehetne partizánkodni.

    Jaj igen, beta a link, de nekem amúgy is csak a betahoz van viszonyításom. Azt azért nem hiszem, hogy hirtelen a felére csökkent volna a gépigény...

  • 16.
    2013. 07. 02. 23:27
    gab78: Amit meg linkkeltél, az a nyílt béta bencsmarkja.
  • 15.
    2013. 07. 02. 23:25
    gab78: "Nekem valahogy fura, hogy egy sima kis katona, ha egy tankkal találják magukat szembe, ilyen sokáig húzzák, míg mondjuk egy háborús filmben a gyalogos veszettül menekül, ha jönnek a tankok, és csak fedezékből vagy lesből próbálnak rajtuk ütni."
    Katonai képzésen mindig azt tanították, hogy a gyalogos lőjjön csak gyalogosra, az ellenséges tankok úgyis csak a mi tanjainkkal fognak foglalkozni...
    Mellesleg valahogy azt a hatalmas torzítást valahogy kezelni kellett a játékban, hogy a tankok körbelátnak, mert a valóságban az azért nem ment ilyen könnyen, így pedig gyönyörű célpontot nyújtottak az ellenséges katonáknak közelharcban.
  • 14.
    2013. 07. 02. 22:19
    30 feletti minimum meg aztán minek? az kb 70-es max és 50-es átlag, kinek a szemének kevés az egy RTS-nél?
  • 13.
    2013. 07. 02. 22:15
    hd7970 nem a 30 fölötti átlaghoz, hanem a 30 fölötti minimum fps-hez kell.

    gab78, muszáj a tankok ágyúinak sebzését (pontosságát) gyalogosok ellen csökkenteni, mert akkor mindenhatóak lennének, ami nem kedvezne a játékmenetnek. Ez egy kibírható kompromisszum a valós viszonyokkal szemben. Mondjuk a gázolás képességükkel így is tudnak kaszálni...
    A fedezék vs. nyílt terep párharcban nem mindegy, hogy a fedezék melyik oldalán állsz, illetve hogy milyen fegyverrel harcolsz, meg hogy a csata előtt mennyire volt sérült az egységed.
    Fedezékben pl. lángszórótól több sebzést kapsz, mint nyílt terepen, szóval több minden okozhatta azt a furcsaságot.
  • 12.
    2013. 07. 02. 22:10
    Low AA felett full HD-n már nem ad hozzá, csak elvesz a sebességből, felesleges ezért egy 110 ezres kártya. Amit megéreztem, az az E8400 3 GHz és az i5 3470 3,2GHz közti közel 15 fps volt ugyanazzal a GTX660-nal. Most annyi átlagom van, ahány éves vagyok: 39. És szerintem ehhez a 64 bites win8 is sokat segített az SSD-n
  • 11.
    2013. 07. 02. 21:38
    A betat próbáltam ki én is, arról tudok pár gondolatot írni, a gépigény az borzasztóan nagy, 7790-en közepes beállítással sikerült 30-40FPS közé lőni a futást AA és fizika nélkül. Mindent maxra tolva biztosan kell a 7970. [LINK]

    Az első rész megvan ugyan, de nem játszottam vele túl sokat, egyszer talán majd pótolom, úgyhogy összehasonlításba nem kezdenék. Az időjárás taktikai elemként való felhasználása nagyon jó, csak sajnos a beta esetén a gépi ellenfelek, igazából tojtak rá, hogy havazik, és ugyanúgy nyomultak előre, míg az enyémek kockára fagytak... a másik a fedezék rendszer sem működött, rendszeresen belefutottam abba a hibába (bugba) hogy két hasonló egység elkezdte lőni egymást, az enyémeket fedezék mögé küldtem, hogy onnan lőjenek, erre hamarabb pusztultak meg, mint azok akik nyílt terepen álltak... Nekem valahogy fura, hogy egy sima kis katona, ha egy tankkal találják magukat szembe, ilyen sokáig húzzák, míg mondjuk egy háborús filmben a gyalogos veszettül menekül, ha jönnek a tankok, és csak fedezékből vagy lesből próbálnak rajtuk ütni. Ami szerintem még nem jó, hogy a gyalogos egységek túl drágák, a járművek viszont kicsit olcsók. Bár ez nem volt mindig egyértelmű. Nekem összességében bejött a beta, úgyhogy ha majd lesz valami jó kis leárazás a steamen, majd beszerzem, addig a különféle DLC-k is a helyükre kerülnek remélhetőleg.
  • 10.
    2013. 07. 02. 19:33
    Szerintem egy 7870/660-as kari valamelyikével már ellehet játszogatni fullHD-n, 30 fölött.
  • 9.
    2013. 07. 02. 19:22
    A WoT és a WT mellett már mindenki torkig van a szovjetekkel, és erre kihozzák ezt.
  • 8.
    2013. 07. 02. 18:21
    Azért a 26millióhoz mindkét fél hozzájárult.
  • 7.
    2013. 07. 02. 18:02
    A hét év tervezés mögött azért volt pár felszínre került kísérlet, de a lényegen szigorúan tilos volt változtatni. Csupán az a pár finomság hiányzott az elsőből, ami most belekerült.

    Nem kell 7970 a 30 fölötti átlag fullHD fps-hez.
  • 6.
    2013. 07. 02. 17:37
    NovaTerra, én a 3. oldal leírása alapján úgy veszem ki, hogy azért kipróbálhatta a cikk írója a multit, bár azzal vitatkoznék, hogy a németek felé billen a balansz. A hétvégén volt egy nemzetközi CoH2 torna, ahol, ha csak a döntő 5 meccsét nézzük, ami nem nagy minta, igaz, de ott már hasonló képességű felek játszottak, szóval ott mind az 5 meccset a ruszkik nyerték, ami árulkodik a balanszról - hozzáértő kezekben persze.
    Az sem igaz, hogy az újítások száma a nullához tendál. Természetesen, ami jó, azt meg kell hagyni, ami pedig rossz, azt ki kell gyomlálni, ez pedig javarészt így is történt. Ha jól rémlik, a cikkben szó sem esik a True Sight újításról (csak azt látjuk, amit az egység lát, és nem látunk be ház/sövény mögé, stb.), ami egy okos dolog, fontos taktikai elem, és a ColdTech mellett kiemelt innovációként hírdették az elejétől fogva.
    Nem mellékes, hogy gyarapodott az eldobott/felvehető fegyverek száma, benne van a rabolható tankok lehetősége, a fedezéken átmászás (flankelésnél elég jól jön), egységek kivonhatósága a játékból (erőforrást visszakapjuk), járműtolatás egyszerűsítése, tétlen egységek megjelölése, rengeteg új képesség, bőséges doktrinális taktikai elem, stb., stb. Van bőséggel, matematikailag >> 0.
    Ahogyan az 1. részben, a kampány játékmód itt is úgy tekintendő, hogy azáltal ismerjük meg "játszva" és mese-körítéssel az egységeket, vagyis ha úgy tetszik, feltupírozott Tutorial. Ebből adódik, hogy a játék maga nem a kampányról szól, hanem a multiról, ahol élő ellen kell használni a megtanultakat. Sajnos ebből a szempontból tényleg féloldalas a dolog (nincs német kampány), de minden bizonnyal kapunk azt is valamelyik kiegészítőben pontosan úgy, ahogy az első részben is történt. Ahogy az előttem szóló kolléga is utalt rá, a kampány végigvitele nem létszükséglet, hogy megtanuljunk vele játszani AI elleni skirmish is tökéletesen megfelel erre a feladatra. Lehet pause-olni, olvasgatni, számolgatni, de élő ellen is nyugodtan lehet gyakorolni, a buktára is kap xp-t az ember, és lépkedi a szinteket.
    Maximum szűrőkön fullHD felbontáson jelenleg nagyon erős vas kell hozzá, ami legalább i5-öt és hd7970-et jelent, ha stabil, 30 fölötti fps-t akarunk.
  • 5.
    2013. 07. 02. 16:03
    Kiegészítőkkel tökéletes játék lesz, ahogy a COH első része volt. Egyetlen negatívum a mortar/arty túlzott hatékonysága...
  • 4.
    2013. 07. 02. 15:29
    Beta alapján tudok csak beszélni de már akkor is eléggé lenyűgöző volt a játék. Néhány bugtól eltekintve, minthogy a tesztgéphez hasonló konfigon, lowon sem hozott 30fpst. De hát a beta ezért beta.

    A multi már ott is zseniális volt, a hangulat pedig mindent elvert amit eddig RTS csinált. Szóval könnyen lehet, hogy felkerül majd a játék a polcra az első rész mellé.
    Igaz az is, hogy már most félek, hogy mennyi lehúzás, akarom mondani DLC fog megjelenni hozzá aminek az egyik fele kivágott rész az alapjátékból, a másik skinpack, és csak a maradék a valódi új tartalom.

    Értem, hogy az értékelés szubjektív, de a hang, hogyan lett 7-es?, a néha-néha felcsendülő orosz/német dallamok, amint hóban kúsznak az emberek, nem kicsit dob az összeképen.
  • 3.
    2013. 07. 02. 15:04
    CoH 1 alapjátékban is lehet németekkel lenni, ahogy a CoH2-ben is lehet. A company of heroes továbbra is multi rts játék. Kampányt sokan egyszer sem játsszák végig. Persze warezban csak a kampány van, ez tény.

    Jól sejtem, hogy a "cikk" írója se szagolt bele a multiba? Ez olyan, mintha a battlefieldről vagy a starcraftről csak a single alapján rittyentene egy kis írást és levonná a következtetést. Gratulálok hozzá.
  • 2.
    2013. 07. 02. 15:03
    csatlakozom az előttem szólóhoz: egy II. VH-s stratégiában KIZÁRÓLAG szovjetekkel lehetek? hát köszi nem.
  • 1.
    2013. 07. 02. 14:03
    Na majd kijön a német kampány egy kiegészítőben vagy DLC-ben. Legalábbis remélem mert ez így elég féloldalas lett... Az első részben is az Opposing Fronts-ban lehetett csak a németekkel lenni a Market Gardenben.