Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Civilization VI - Ismét itt a birodalomépítés ideje!

  • Dátum | 2016.11.02 08:03
  • Szerző | Nephin
  • Csoport | JÁTÉK

1991-ben talán még maga Sid Meier sem gondolta volna, hogy negyed századdal később még mindig civezünk majd. Az azonos című, 1980-ban megjelent asztali társasjáték által inspirált Civilization-sorozat a videójáték-világ egyik nagy öregjének számít. Bár cirka 50 órás eddigi pályafutásom a játékban vajmi kevés az igazi fanatikusok több száz játékórájához képest, a tesztben mégis megkísérlem elmesélni, az eddigiek alapján hogy muzsikál a hatodik epizód és annak Brazíliától Kongóig terjedő, húsz birodalma.

Szegény népem… 300 kör alatt a kőkortól az atomkorig masíroztak, hogy aztán visszabombázzák őket oda, ahonnan indultak. A tettes nem valami tankhadosztály, vagy nehézbombázók raja volt, nem… Segítőim borzasztó viselkedése és a korlátozott külpolitikai lehetőségek a ludasak. A Civilization VI az elődökhöz hasonló módon szegez minket a monitor elé, felfegyverkezve a klasszikus erősségekkel, de ezúttal meglepően sok friss impulzust is kínál. Ráadásul az említett, húszféle nép is határozottan eltér egymástól, nem csak a speciális egységek és épületek terén, de saját küldetésekkel és célokkal is rendelkeznek, melyek egy-egy meghatározott játékstílust támogatnak. Sajnos annak ellenére, hogy a Firaxis sokat javított a diplomácián és az MI-n, a meghatározó területeken talán nem lesz elég a nagyon hosszú távú motiváció fenntartásához. Az ellenfelek stratégiai döntései olykor annyira érthetetlenek, hogy az ember lánya csak a fejét csóválja.


Miért van az például, hogy száz éve békésen kereskedem a szomszédommal, ők pedig egyszer csak hadat üzennek? Ha már így alakult, miért nem támadják meg a védtelenül álló tábornokomat, annak ellenére, hogy fontos bónuszokat ad a csapataimnak? Miért tartják a fronttól baromi távol a saját tábornokukat? Vagy ami még megdöbbentőbb: az egyetlen erős egységüket az én rombolóimhoz viszik, miközben kerülő úton semmi bajuk sem esne. Így viszont a tengerbe vesznek, akár a lemmingek vonuláskor…

Nagyjából öt kör múlva békét ajánlanak, amit elutasítok, beveszem a fővárosukat és a többi települést, egy gonddal kevesebb. Ez csak azért bosszantó, mert a győzelmet kulturális vagy tudományos úton szeretném elérni, nem vérgőzös hadviseléssel, katonaállamként. A diplomácia azonban a kereskedelmen, szövetségeken és hasonló alapdolgokon kívül nem kínál olyan extra lehetőségeket, mint például egy embargó vagy egy megnemtámadási szerződés. Persze nyithatunk például állandó követségeket, együttműködhetünk a kutatás vagy a védelem terén, de olykor minden látható ok nélkül kapunk hadüzenetet, akár úgy is, ha pár körrel korábban még öribarik voltunk az adott birodalommal.
A kapcsolati skála hét szintből áll az ellenségestől a barátságosig, de kicsit hiányzott valamilyen közös platform, ahol az összes civilizáció aktuális, egymáshoz való viszonya látható, mondjuk szép színes vonalakkal, ahol egyfajta külpolitikai konferenciát lehetne tartani, melyen a résztvevők „megbeszélik” kéréseiket, panaszaikat.


Kicsit hiányosnak tűnik a kommunikáció a birodalmak között. A területemre tévedt idegen csapatokra például nem lehet ráklikkelni, hogy a vezetőjüktől a távozásukat kérjem, ahogy azt az MI teszi. Igazából már arra is reagálnék, legalábbis megkérdezném, hogy ugyan mit akarnak, ha sok csapat közeledik a határaimhoz. Még a városállamokat sem vethetem be diplomáciai fronton az automatizált kereskedelmen kívül. Bár háború esetén követnek ugyan, de ha nem én mozgatok minden egységet, katonailag nem túl hatékonyak, még a kereskedelmi útvonalakat sem biztosítják.

Ha egyedül játszunk a gép ellen, könnyen észrevehető, hogy a fejlettebb MI ellenére még mindig nincs túl sok terv a tarsolyában. Az egyes civilizációk ugyan meghatározott győzelmi célokra törekednek, de nem igazán alkalmazkodnak a helyzetekhez, a cikk elején tárgyalt példában volt barátom, aztán ellenfelem mondjuk összefoghatott volna egy másik birodalommal ellenem, hogy aztán felosszák a zsákmányt. Természetesen mindez kihat a nehézségre is, veterán Civ-játékosoknak azt javaslom, hogy legalább király fokozaton játsszanak, ha nem akarják a kisujjukból kirázni a győzelmet és némi kihívást keresnek.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 17.
    2016. 11. 11. 09:57
    Hali! Nem multizom, csak single, de tudna valaki abban segíteni, hogy míg az előző részeknél könnyen ki tudtam választani, hogy a world mappot szeretném játszani, addig ennél ezt nem találom. Jobban szeretem úgy a játékot, hogy ha látom a kontinenseket, és legalább egy kicsit bele tudom élni magamat, hogy valóban Észak Amerikát irányítom. Bár volt már olyan is hogy randomba a rómaiakat is Észak Amerikára tette le. Onnan elég körülményes lett volna átevezni a csizmára. )
  • 16.
    2016. 11. 08. 21:04
    De tud. Bizonyos szociális "találmányok" után va mód a városban gyártási, kutatási, kereskedelmi, meg miegymás féle dolgokat "építeni" (ezek ilyen pár körös valamik), amik pénzt és az adott főcsoportba tartozó great person pontot generál.

    Future tech a régi részekben is benne volt... de ritka volt hogy sokadikat kutatta az ember, mert addigra vagy nyer vagy kikap. Azért kifejleszteni a rakétát és nem megépíteni... khm elég béna dolog.

    #15: Nekem sem jött be a háttérzene, de a winamp és egy custom playlist egész jó megoldás.
  • 15.
    2016. 11. 06. 15:26
    Nagy elánnal kezdtem neki, azonban sajnos nekem nem jön át ennek a résznek a hangulata. Tele van bosszantó kis dolgokkal ( pl. egy konkrétum: az aláfestő zene kimondottan idegesít, ha kikapcsolom úgy meg nem az igazi.) A képi megjelenés sem jön át. Ezek miatt nincs meg az alapvető komfort érzetem játék közben, szóval inkább hagyom az egészet. Hozzászólásokból azt látom, hogy többeteknek tetszik. Ne figyeljetek a fanyalgókra, nyomassátok!
  • 14.
    2016. 11. 06. 06:10
    Sziasztok.
    Nincs termelési lista mint az eddigiekben???
    Pénzt se tud egy varos termelni??? Mindig építeni uncsi már a végén... régen belottem a fullos varost penzt termelni na meg a fejlesztést elore es nem kellett vele sz.rakodnom.... most meg csak az ideg... na meg a tudomany... minden meg van...mit zaklat a future tech 40000 el???? Bosszanto...
  • 13.
    2016. 11. 05. 11:33
    Hihi. Jó kis cikk, nem tudtam, hogy még készítenek ilyen játékokat. Én valahol az Europa Universalis III környékén untam meg az AI (pontosabban a játék készítői) elleni hadakozást stratégiai játékokban, azóta csak online játszom.

    Sok sikert a kitartó játékostársaknak!
  • 12.
    2016. 11. 04. 10:15
    Én megvárom a GOTY kiadást...

    Azt mondta valaki kulturálisan a legnehezebb nyerni. Hát eddig "sajnos" csak úgy nyertem ha nem iktattam ki mint győzelmi feltételt.

    Viszont érdekes anomáliára lettem figyelmes tegnap. Épp megrohamoztam egy ellenséges fővárost, mikor jött az üzenet, kiirtották a népem és vesztettem. Ezen bepipulva keep city helyett inkább a raze opciót választottam minden városnál, kár hogy az atomot még csak feltaláltam, de nem gyártottam le.
  • 11.
    2016. 11. 03. 15:55
    Remélem fekete pénteken, vagy most valami karácsonyi steam akcióban olcsóbb lesz, és akkor megveszem. Már a 12e -vel is inkább ki lennék békülve.
    Addig is jó játékot mindenkinek!
  • 10.
    2016. 11. 03. 15:02
    Szerintetek a főmenü zenéjét meg lehet valahonnan szerezni? A DLC mappában megtaláltam a zenéket, de ha jól láttam a főmenüé nincs ott, pedig az a legjobb
  • 9.
    2016. 11. 02. 20:28
    Ki lehet kapcsolni őket. Advanced setupban alul No barbarians.
  • 8.
    2016. 11. 02. 19:27
    nem kopnak ki nagyon, a végén is kergettem helikopterrel a scoutját meg az alabárdosát.
    És jelent meg pár spontán a két városom közötti 2-3 mezőnyi fog of warban.

    Második fokozaton a legdurvábbjaik az alabárdosok, kardosok, parittyások voltak nálam, de én már 1900 környékén kulturálisan győztem... Lehet később utolérnek, vagy igazodnak a leggyengébb birodalom szintjéhez(-1 szintnyi távra).
  • 7.
    2016. 11. 02. 17:41
    Valoszinuleg rajottek,hogy sokan kivarjak mig -40 -50% learazasnal veszik meg a jatekokat fel-1 ev megjelenesi datum utan es ezert.Ami tenyleg nevetseges,meg nyugat europai fizetessel merve is sok par jatekert 200-300 eurokat kiadni szoval nem tudom mit akarnak ezzel.Egy haverommal epp azon viccelodtunk,hogy originen milyen "deal"-ek vannak.69 euro helyett 59...Ahaa,persze,thanks EA,you are so generous!Meg ha Witcher 3 lenne 100 ora + jatekidovel,akkor oke,belefer,de valljuk be oszinten melyik er meg annyit...
  • 6.
    2016. 11. 02. 16:22
    Én már napok óta nem alszok. Legnagyobb map és a leghosszabb idő, 400+ körnél még mindig kr. e. 700 környékén vagyok. Egy kérdés azokhoz akik előrébb járnak, a barbárok kikopnak majd a játékból? Idegtépő hogy véletlenszerűen (a lehető legrosszabb időben) a városaim közelébe "születnek meg". Remélem nem lesz olyan mint az előző Civ-ben, hogy "barbár" helikopteres, tankos egységek, stb Tapasztalatokat megköszönöm!
  • 5.
    2016. 11. 02. 13:57
    Vedd legalább közepesre a nehézséget, válaszd a legnagyobb mapot, és hozzá az epic hosszt. Na akkor benne lesz az a 200 óra. Meg a Civet nem is lehet végigjátszani, csak győzni egy vezérrel egy helyzetben.
  • 4.
    2016. 11. 02. 12:44
    Hát nem tudom én először második nehézségi fokon kezdtem. Az tűl könnyű volt
    Felraktam negyedikre, de így is két nap alatt a közepes térképen a háborút részesítve előnyben lenyomtam a térkép 2/3át már. Azt írták van benne 200 óra de egy 20 alatt bőven végigjátszható...
    A sok város megszerzésével nagyon nagy előnyre tesz szert az ember és onnan már nincs ami megállítsa...
  • 3.
    2016. 11. 02. 10:08
    tegnap lejátszottam az első meccsem vele. Az újítások miatt valami enyhébb fokozaton. Gyűlöltem.... a diplomáciát, meg a Görögöket...
    Jóban vagyok velük, technológiailag fejlettebb vagyok, több a városom, az a barom meg egyszer csak felvonul a határon, majd bejelenti hogy én mostan meg fogok halni a nagyobb jó nevében. De nem támad. Csak a városaim közelébe megy, ahol a 3-4 harci szekerét, 2-3 katapultját, a gályáit, a lándzsásait szépen egyesével lövöldözöm le egy gályával, a várossal (aminek a falat csak akkor kezdtem kiépíteni), és egy darab íjjásszal... Az meg pislog csak. Miután levertem a támadókat, bosszúból nekimegyek az egyik városának. 3 kör múlva az enyém, ő pedig pár körrel később békét ajánl... a megadás során fizet nekem pár körön át aranyat, 1 egység narancsot és megkapom egy városát... Azt a várost amit elfoglaltam.
    Persze ennyiben nem hagyja a kis butus. Rendszeres időközönként bejelenti a többieknek hogy én elfoglaltam egy városát. (kb 1000 évvel később is ezt papolja) Ezzel az a szomorú, hogy ha én tennék ilyen bejelentést már jönne is a seregével.

    Az építkezési rendszer bitang jó lett azzal hogy nem mindenhova lehet mindent építeni, végre nem leszek a játék végén tele feleslegesen ácsingózó munkásokkal, és a kereskedelem is elég jól működik.
    A hírességek megtalálása viszont nem az igazi. Ha eddig megszoktad hogy a tudós tud, a mérnök épít akkor jön a hideg zuhany. Van tudós aki tud, van tudós aki egyetemet épít, van aki kibővíti azt. Mérnöknél van aki a gyárad fejleszti, a másik meg sok pontot ad az építkezés meggyorsításába.

    És végül: A kommunizmus még mindig az übertáp államforma, ha nem akarsz szélsőséges irányba fejlődni.
  • 2.
    2016. 11. 02. 10:00
    Igen, nagyon elszálltak az árakkal. Külföldi oldalakon kell nézni, és akkor 12ből megvan, csak rákeresel h pl. cheap cd-keys és kész, valamit biztos találsz. Én a wow-ra előfizettem 2 hónapra, hogy mire október vége lesz, majd bf1-ezek vagy civ6-ozok. Hát ilyen árak mellett egyiket sem veszem meg, a bf1 bétától eleve nem voltam annyira elájulva, és max. 3 hét után úgy is törölném le mert unalmassá válna. A civ 6 lett volna a kiszemelt, viszont miután kipróbáltam, erről is letettem, de majd lehet karácsonyra beszerzem, de nem igazán érzem jó játéknak. Sok változás nekem is tetszik, de a menük közti lépkedés, pl. a városmanagement sem igazán jön be, ez a lépkedés sem tetszik, hogy külön 2 lépésbe kerül a hegyre, erdőbe, vagy vizen átlépés, tehát nincs az, hogy lépek egyet a mezőn és onnan ezekre, mert nem lehet... A talajbónuszok is változtak, és muszáj kirakni h hol mi van, mert alig látni, hogy valahol van-e hegy vagy sem (vagy csak én nem szoktam meg). A lényeg, hogy 3x40 percet ha toltam, crossbowmanekkel lazán ledaráltam a gépet, és érdektelenségbe fulladt az egész. A folyton felugró diplomáciai animáció is eléggé zavar, miért nem lehet egyből kinyomni ha tudom h buta az AI és akkor rohan le amikor akar, francnak vesződni vele.
    Civ 5-ben van kb. 3ezer órám online játékkal, ez viszont egyelőre hiába szép meg új, valahogy nem tudott megfogni. Sok apróság zavar, amiknek az az eredője, hogy már kedvem sincs elindítani. Kell ide pár tapasz, és talán kiegészítő is, mert azért most is meglépték, hogy sima archer után crossbowman jön, és a köztes composite bowmaneket kihagyták. Civ 5 alapjátéknál is sokan inkább civ 4eztek, csak az első, majd főleg a 2. kieg után lett igazán jó és kiforrott játék (kivéve a multik stabilitását...). Tehát én így ebben a formában nem tartom még jó játéknak, de az esélye meglesz rá. Ha akciós lesz, talán megveszem karácsonyra, de most per pillanat egész jól leköt a wow, mint még soha eddig, főleg h herbalism és mining profokkal 4 hét játék alatt 3 havi előfizut vettem in-game gold-ért úgy, hogy igazából csak a napi küldetések mellett amit találtam, felszedtem, és eladtam...

    A forza horizon 3 ha keményebben tolod, akkor rájössz, hogy kicsit bugos még. Van, hogy ugyanazzal a tuningkonfiggal kilő a kocsi az egyik egyenesben és elgyorsul 1 autóhossznyit a semmiből, a kövi körben pedig nem. A kerítés és fa sincs mindig ott a helyén ha előtte elvitted, ergo a kövi körben ott nem fog lelassítani 1-2tizeddel, de még a tuningolás és finomhangolás miatt is 3-4 helyre kell még visszalépni mire eljutsz oda, és ez mind idő és idő, és bármekkora ász is vagyok a kontrollerrel, ha a kormányosok úgy is lealáznak a végén, csak idő kérdése, mikor jutnak el oda, hogy leverjék a körrekordjaimat, és ez ebben a formában undorító pay to win, bár civ és bf-ben se mindegy milyen géppel tolod, egyiknél a gyors körök közti töltés fontos, a másiknál az akadásmentes sok fps, de ott rendben vagyok
    Szóval ja, most wow-ozok, az nem okozott csalódást, bár 3 hét után elértem a group finderes és world questes melókkal a 843-at és már tényleg eléggé belassult a játék, DE kezdtem egy demon huntert és annyira megtetszett a gyors goldfarmolás vele, hogy a questelések közepette totál 4 napnyi játékidő helyett már 3 alatt megvolt ugyanez a szint, dobott a rendszer egy legendary itemet is, guild-be is kerültem, lehet tolni a raideket, és most így kellemesen jó lesz hétfő és csütörtök este egyet raidelni, heti 2-3 alkalommal (akár ezeken a napokon) meg letolni az összegyűlt 3 emissary questet max 3 órán belül, a végén kb. alkalmanként 15ezer golddal gazdagabban úgy, hogy most 80ezer gold egy havidíj. Ha ez nem működne, biztos nem fizetnék valós pénzt havidíjra, és 3 hét után abbahagytam volna, és lehet kényszerciveznék Sajnos nagyon hosszúak voltak régen a multi meccsek quick módban, az online móddal pedig még ha feleződne is a játékidő, akkor is 3-4 órákig tartana egy igazi meccs leaverek nélkül, és azért ezt kb. szünet nélkül végigcsinálni azért elég beteg dolog volt régen is minimum 4, de általában 6-8 órával ha senki nem lépett le.
  • 1.
    2016. 11. 02. 08:39
    Meg kellene venni, csak sokallom az árát.
    Nem is értem, hogy hova szaladtak el az árak. Tavaly még 10 -12e között mozogtak, most meg már 16e. Miért????
    (A BF1 is, a Forza H3 is minden 16 - 18e.)