Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Baldur's Gate sorozat

  • Dátum | 2010.12.06 12:10
  • Szerző | Leon121
  • Csoport | JÁTÉK

Baldur’s Gate. Ezt a nevet ma is sokan emlegetik, ha a szerepjátékokról van szó. Gyakori szókapcsolat a “bezzeg a Baldur’s Gate-ben”, de nem ritkán kerül mellé a “legjobb” jelző sem, nem véletlenül. Ez a név, ez a sorozat a (szerep)játék-történelem egyik legfontosabb, legkiforrottabb alkotását jelöli, melyen szinte semmit nem fogott az idő, sokan mind a mai napig előveszik. Múltidéző cikkünkben e legendás sorozatot vesszük górcső alá.

1998-ban járunk. Egy évvel korábban a Diablo egy személyben teremtett új műfajt, és élesztett fel egy régit, bár távol állt attól, amit szerepjátéknak nevezhetnénk. Szintén ‘97-ben a Fallout is hatalmas siker lett, azonban fantasy környezetben régen játszódott már igazi, jó RPG. Ekkor egy kevésbé ismert fejlesztő, a Bioware egy ízig-vérig hagyományos, történet alapú, küldetésekkel és élő szereplőkkel telizsúfolt szerepjátékkal örvendeztette meg a műfaj rajongóit, és írta be magát a történelemkönyvekbe. Bár korábban az MDK 2-vel már felhívták magukra a figyelmet, a Bioware igazán ezzel a címmel kezdte el kiépíteni a mára óriásira duzzadt rajongótáborát.



A Baldur’s Gate-sorozatot az Infinity Engine hajtotta, ami folyamatosan érlelődött, fejlődött a Bioware-rel jó kapcsolatot ápoló Black Isle és a kanadai fejlesztőcsapat kezei között, az akkortájt fénykorát élő Interplay kiadó szárnyai alatt. Így aztán a Baldur’s Gate-ek, az Icewind Dale-ek és a Planescape: Torment alatt szűntelen csiszolódott a motor, ám a lényeg nem változott: kézzel rajzolt hátterek előtt mozgó csapatot irányíthattunk, a harc pedig gyakorlatilag körökre osztott volt (annyit kellett a PAUSE gombot püffölni), a legkönnyebb fokozaton talán lehetett leállítgatások nélkül is játszani. Lényeg, hogy bármikor megállíthattuk az időt, és parancsokat adhattunk a karaktereinknek, amiket azok az indítást követően azonnal végre is hajtottak. Ez a hibrid rendszer nagyon jól működött, és működik mind a mai napig, hisz egyszerre nyújt igazi taktikai mélységeket, mégis “szabadjára engedve” gyors, látványos harcokat eredményez. Apró érdekesség, hogy a stúdiók közötti átjárás nem korlátozódott a játékmotort érő fejlesztésekre: a Baldur’s Gate 2-ben például vehettünk tárgyakat, melyek a Planescape: Torment-hez vagy épp az Icewind Dale-hez kötődtek - Dak’kon különleges kardját, vagy Jerrod buzogányát.

A sorozat harcrendszere az AD&D-re épült. Ez a szerepjáték-rendszer akkoriban a legismertebb volt, melyet már hosszú évek óta használtak a papír-ceruza szerepjátékosok. Az Advanced Dungeons & Dragons számtalan fajt, lényt és kasztot kínált, melynek ugyan csak egy részét kaptuk meg, ez mégis bőséges választékot, nagymértékű újrajátszhatóságot biztosított. A BG játékok világa pedig az a Forgotten Realms volt, mely talán a legnépszerűbb, számtalan könyv és kalandmodul számára otthont adó kitalált környezet volt akkortájt. De nem csak a helyszínek (Kardpart, Baldur Kapuja, Amn, stb.), hanem néhány híres szereplő is átkerült digitális formában a kalandozók mellé. Drizzt, a Salvatore-regényekből jól ismert sötételf mindkét részben utunkba került (és ha egy Drizzt nevű, rossz hírnevű elfet irányítottunk, még párbajra is hívott minket a neve becsületéért), de összefuthattunk Elminsterrel, a szintén híres mágussal is.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 24.
    2011. 01. 31. 11:26
    Nekem a BG1- ben az volt a halál, amikor Baldur Kapujában megmérgeztek aztán minden cucc meg volt a küldetéshez, de egyszerűen a kocsmát nem találtam ahova be kellett volna menni.
    Így ért véget egy szép történet! <
  • 23.
    2011. 01. 31. 10:52
    A vicc az, hogy a BG1 anno nagyon nehéz volt sok odafigyelést taktikát kívánt, és ahogyan haladunk előre a mostani időnkbe egyre könnyebre sikerednek a játékok.
  • 22.
    2010. 12. 20. 22:40
    Huhh, hát ez egy remek írás volt, gratula és köszi!

    Szörnyen röstellem, de az rpg+fantasy imádatom ellenére nem játszottam BG-vel, egyszerűen nem jutott el hozzám. De már egy ideje megvan, csak nem vagyok már 20 éves, "kicsit" nehezebb időt szakítanom a játékokra. De ami késik nem múlik, annyi jót halottam már róla, hogy nem halhatok meg BG végigjátszás nélkül. (Apropó, valami régi szar telefonom volt egy némileg bugos BG játék... én kérek elnézést.

    Nekem az NWN1 a nagy kedvenc, attól el voltam ájulva, el is ba**ta vele nem kevés napot (főleg amikor felszabadultam vele a netre.

    Hmm, lehet, hogy az lesz az újévi fogadalmam, hogy végigtolom a BG sorozatot 2011-ben.
  • 21.
    2010. 12. 11. 19:02
    én azért manapság is szívesen játszogatnék 60-70 órákat, viszont erre ma már tényleg nagyon nincs igény.
  • 20.
    2010. 12. 11. 19:02
    én azért manapság is szívesen játszogatnék 60-70 órákat, viszont erre ma már tényleg nagyon nincs igény.
  • 19.
    2010. 12. 10. 15:03
    semelyik nem hozza ezt, de manapság erre már nincs is igény. ha egy játék hoz 60-70 óra játékidőt, az már brutál soknak számít
  • 18.
    2010. 12. 10. 10:54
    ha az ember feltesz egy pár modot, csaak a nagyobb neveket nézve the darkest day, unfinished buisness, baldurs gate trilogy, illetve még pár npc mod,bugfixek ésegyéb nyalánkságok.

    igy a bg1 elejétöl indulva a tosc, bg2, tob és a nagyobb modok által behozott területek, küldetések végigjátszása napi 3-4 ora játékkal simán eltart FÉL ÉVIG.

    melyik mostani játék közeliti meg ezt?

    én még mostanában is elö szoktam venni ezt a remek játékot

    és a community még most is hozza ki az uj és uj modokat: http://www.spellholdstudios.net/
  • 17.
    2010. 12. 09. 19:51
    ez a Kangaxx nevű volt, vagy vmelyik másik?

    fú de kemény volt az is, meg a planar prison. de az abszolute kedvencem a blood war-os rész a watchers' keepben...ott már nagyon brutális dolgok mentek
  • 16.
    2010. 12. 09. 19:01
    Good old days!

    Máig emlékszem a lich zengő hangjára, mikor beléptél a szarkofágjához:

    "You shouldn't have come to this place"
  • 15.
    2010. 12. 09. 02:21
    omg, brutál nosztalgia érzésem támadt most ettől, ezer kösz!

    "I'm sorry that you feel that way, old man..."
  • 14.
    2010. 12. 08. 20:54
    Most képzeld el, ha ebből is kijönne egy 3D-s förtelem, mint a Falloutból. A DA pedig nagyon messze áll attól, hogy hozza ennek a színvonalát, meg nem is ugyanaz a stílus, kár emlegetni.

    Lilarcor debil beszólásai a mai napig eszembe jutnak...

    Why don't we go kill that over there?
    Can we go kill something now, hö?
    Now! Kill something now! Yeeeaahh!
  • 13.
    2010. 12. 08. 14:15
    ez korrekt megfogalmazás

    önmagában nézve, illetve a mai játék (v)iszonyokhoz képest nem rossz, persze...csak mondom én is abban reménykedek örökké, h nem rontják el a BG-t egy 3D-s, modernizált 3. résszel. kár lenne, szvsz...
  • 12.
    2010. 12. 08. 10:39
    A Mikulás hozta a BG-cikket.

    Ami a Dragon Age-et illeti: ez a "szellemi örökös" (ugyebár erre gondoltam a cikk végén) szerintem elég kellemes játék lett, sőt még azt is meg merném kockáztatni, hogy a BG óta a Bioware legjobb alkotása (számomra legalábbis). Viszont nem tökéletes, valóban nem lehet egy lapon említeni a BG-kkel. De hálistennek nem is BG-névvel hozták ki.

  • 11.
    2010. 12. 07. 13:48
    Meglepett, hogy hirtelen a semmiből itt egy BG cikk, de nagyon örülök neki. Imádtam, csakúgy mint a PT-t vagy az IWD-t.

    Ragnarr: A DA is klassz, de én régi motorosént kicsit primitívnek találom a karakterfejlesztést benne. Cserébe viszont eladhatóbb a játék.
    Hogy idézzem az említett idézetet: "bezzeg a Baldur’s Gate-ben..."
  • 10.
    2010. 12. 07. 04:41
    Nekem sajnos ez a sorozat kimaradt, pedig ez a műfaj a kedvencem.
  • 9.
    2010. 12. 07. 01:16
    Szerintem meg a DA siman hozza a BG szinvonalat ...
  • 8.
    2010. 12. 06. 23:39
    Egy felejthetetlen, örök érték marad számomra...
  • 7.
    2010. 12. 06. 21:47
    Egyetértek a cikkíróval. Bármiféle közvetlen folytatás csak rosszat tehet a szériának, még a gondolatától is rosszul vagyok egy harmadik résznek. Mondom mindezt úgy, hogy a kedvenc játékom, és ha 15x nem játszottam ki a teljes sagát, akkor egyszer sem...de folytatást, azt könyörgöm ne...

    A Dragon Age-el meg kár egy lapon említeni, távolról sem egy színvonal a kettő, sajnos
  • 6.
    2010. 12. 06. 21:36
    Dragon Age az új trendeknek megfelelően elég szinvonalas lett és nem is a BG3 nevet viseli, egy teljesen új világban, ugyan talán a mozgásteret lekorlátozta, hogy a 3d-s elemek és térképek jóval több helyet és időt igényelnek, viszont a párbeszédek, karakter jellemek kijátszása elég szinvonalasra sikeredtek ahhoz, hogy megemlítsük a bioware csapata által összehozott nagyszerű RPGk között, akár csak a Star Wars: Knight of the Old Republic-ot.

    Noha ezen hármak, BG, DAO, KOTOR nem sorolhatók egy kategóriába, hisz óriási idők teljek el köztük, viszont mind3-ban tükröződik, hogy kik készítették és milyen szellemiségben, hogy ne csak akciójátékokkal legyünk elárasztva,ahol megvívjuk a magunk harcát és a végén győzedelmi mámorban happiend, ezeknél a játékoknál (BG, DAO, KOTOR) maga az életút a fontos, a legvégén a finálé már csak hab a tortán.
  • 5.
    2010. 12. 06. 20:10
    "Mondhatnánk, hogy lebilincselő játék, de elég gyenge szóvicc lenne"
    ez ütött =DDDDDD jót kacagtam
  • 4.
    2010. 12. 06. 18:12
    Ez tényleg talán a legkellemesebb játék volt, amivel valaha is találkoztam és még 3D se kellett hozzá... Műalkotás...
  • 3.
    2010. 12. 06. 18:09
    Tényleg így jó ahogy van, de ha igazán komolyan gondolják akkor nagyszerűen is lehetne folytatni. Számos olyan lehetőség van még benne ami például a karakterek utóéletének történetével foglalkozik. Az biztos, hogy számomra az eddig megjelent kalandjátékok királya. Nagyot kellene szólni valaminek, hogy letaszítsa a trónról. Voltak próbálkozok szép számmal de miután végigjátszottam őket mégis ez maradt a legjobb. Volt ami eléggé megközelítette, de valami hiányzott belőle.
  • 2.
    2010. 12. 06. 17:12
    így igaz, BG úgy jó ahogy van, sok boldog órát töltöttem el társaságában
  • 1.
    2010. 12. 06. 17:10
    Öröm volt olvasni ezt a kis visszatekintést. A BG saga (az Icewind Dale-lel és a Planescape-pel együtt) különösen kedves helyet foglal el a szívemben. Hatalmas élmény volt játszani velük, tervezem is, hogy ha lesz egy kis szabadidőm valamikor, akkor mindet végigjátszom.