Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Az achievement-vadászat krédói

  • Dátum | 2016.07.11 08:01
  • Szerző | farkas.balazs
  • Csoport | JÁTÉK

Milyen a jó achievement?

A kérdés persze költői – ahány játékos, annyi igény. Vannak, akik szerint az achievementek feleslegesek és frusztrálóak (talán még károsak is), és vannak olyanok is, akik még a játék megvásárlását is az achievementek meglétéhez kötik. Hogy ezek az érintőleges, játéktól függetlenül is létező mini-plecsnik honnan erednek és milyen pszichológia áll mögöttük, arról már egyszer értekeztem hosszan, de az utóbbi nézőpontot nem igazán ismertük meg, holott az achievement-vadászat egyre nagyobb, népszerűbb és összetettebb metajáték, különféle speciális versenyekkel, hősökkel, és talán olyan krédókkal is, amelyek egy játék eladási adataira is nagy hatással lehetnek.


Ez a téma néhány évvel ezelőtt egyáltalán nem foglalkoztatott, de újabban azt vettem észre magamon, hogy egy új játék megjelenésekor mindig átfutom az achievement-listát, hogy az mennyit árul el a játék hosszáról vagy épp teljesíthetőségéről, és nem tagadom, hogy ha elkezdek egy játékot, meg akarom szerezni a platinatrófeát (PlayStation tulajdonosként trófeákkal fogok példálozni, de nyilván azok megfelelői ott vannak minden modern platformon). Szóval ha már engem is elért ez a dolog, több kérdés is felmerült bennem, amelyeket e cikkel szeretnék körbejárni.

Játékosi és játékfejlesztői nézőpontot is érintenünk kell. Hiszen egyre hangosabbak a játékok fórumai az olyan kérdésektől, mint hogy „miért nincsenek achievementek?”, vagy: „az egyik achievementet nem lehet megszerezni, mikor javítják ki?”. A fejlesztők és játékosok egy része pedig még mindig nem tartja ezeket a kérdéseket fontosnak, pedig egész nagy közösségek számára ez a legfontosabb. Hisszük vagy sem. De mik a szempontok? Mikor mondja egy achievement-vadász, hogy köszöni és nem kér a játékból, ha az adott játék achievementjei nem megfelelőek?


A vadászok közössége megosztott ebből a szempontból, hiszen mindenkinek megvan a maga krédója, de még ebben a megosztottságban is azt figyeltem meg, hogy függetlenül attól, ki miért akarja megszerezni az áhított achievementeket vagy trófeákat, itt egy közösség, aki szó nélkül segít a másiknak, és csak azért belép egy játékba, hogy az ismerőse kedvéért beengedjen egy szégyenteljes gólt.

Na de miért?

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 15.
    2016. 07. 13. 17:26
    MMO-ban látom a legtöbb értelmét a játékosok szempontjából.
    Egyébként csak egy péniszmérő, amivel villogni lehet...
  • 14.
    2016. 07. 13. 15:38
    Most is ugyanezt a célt szolgálják, csak most egy több-kevésbé egységes rendszerben, online, nyilvánosan jelennek meg ezek a teljesített kihívások. Tulajdonképpen ugyanúgy megcsináltad az achievementeket, csak hogy megkapd azt a kis egy soros szöveget, de sehol máshol nem láthattad, csak a játékban.
  • 13.
    2016. 07. 13. 10:01
    Én szeretem az achievementeket, de amiket extrém nehéz vagy nagyon sok idő megszerezni, esetleg újra kell játszani X-szer a játékot, azokat nagyon utálom.
    Az achievement számomra egy extra kihívás, amihez ügyesség és találékonyság kell vagy valami vicces dolgot csinálni. Az hogy sokkal több órát fektessek bele, az már nem okés. Néhány játéknál próbáltam kimaxolni az achieket, például ps4-en az Infamous Second Son-ban sikerült, de a First Light-ban már nem vállalkoztam a 100%-ra. Rocket League-ben viszont szintén kimaxoltam, mert nagyon szeretem azt a játékot és egyik achievement sem volt agyrém. Adott némi extra szórakozást. Főleg a cápás achievement (cápauszonnyal a kocsin felrobbantani ellenfél kocsikat)
  • 12.
    2016. 07. 12. 20:25
    Nekem nem kellett Acsi-rendszer, hogy a Tomb Raider 3-ban végigmenjek EÜ csomag felhasználás nélkül, minden korner bugot belinkeljek a magyar fórumra, vagy épp minden zöld kincset összeszedjek. Semmi nem járt értük, csak a végén az összesítésben jó volt látni, hogy egyetlen eü csomag sem fogyott...
  • 11.
    2016. 07. 11. 19:48
    Ps3-on ha a profilodra feltelepült a játék már tölti is hozzá a trófea listát, és meg is jelenik a psntrophieson. Keress rá a nevemre ott, azt fogod látni hogy egy pár játék régóta 0%-os vagy kicsivel jobb, mert csak kipróbáltam hogy megy e a lemez mikor használtan megvettem.

    Szerencsére tartalmasabb címeket szoktam vásárolni PC-n és PS3-ra is. A sima egyszer játszhatóakat amint kimaxolom vagy végig pörgetem, cserélem is el.

    A batman arkham city legelső trófeája steamen 80.1%on van a játékosok hoz képest.... miközben ha elkezded a játékot kb 5 perc alatt megvan. Jóformán a tutorialért kapod...
  • 10.
    2016. 07. 11. 19:40
    Van olyan játékom, amit csak emgvettem, ilindítottam, aztán félretettem, mert épp mással játszottam. Vagy a Witcher 2, talán idén osztogatták ingyen Xbox Live-on. Azt is csak letöltöttem, elindítottam, megnéztem valakinek, milyen beállítások vannak a menüben, aztán azóta sem léptem tovább. Mostanában tervezek belekezdeni, hogy mire kijön a Wild Hunt GOTY, befejezzem.
  • 9.
    2016. 07. 11. 19:10
    Minden elismerésem a cikkírónak, minőségi munka, sok ilyet!
    Érdekes téma, csak pár játékot "maxoltam" ki, nagyon ritkán motivál az, hogy több száz órát öljek egy címbe, hogy minden plecsni meglegyen. Viszont mégis rühellem azokat a játékokat, amik teljesítetlen célokat adnak. Például a Forza Motorsport 4-be raktak Kinect-es achivementet, barátom ráfeküdt hogy kimaxolja és csak azért sikerült neki, mert átvittem a kiegészítőt. Szintén nem kedvelem a multis dolgokat, amiket valóban csak a játék életének elején lehet megszerezni, utána esélytelen.
  • 8.
    2016. 07. 11. 18:39
    Számomra a legérdekesebb talán az hogy egy valag játékban olyan achi is csak a játékosok kb 70%ának van meg hogy juss végig a tutorialon.
    Kétlem hogy azokkal is számolna a rendszer akik fel se rakják a játékot.
    Akkor viszont mit csinál egy csomó ember? Elvéreznek már a főmenüben?
  • 7.
    2016. 07. 11. 16:11
    Szerintem az achi jó gyakorlásnak is. Általában - jobb esetben - valami nehezet kérnek, szóval míg teljesíted, elsajátítod a játéknak egy olyan aspektusát, amivel könnyebb lesz benne haladni.

    MMO-ban meg arra jó, hogy számon kérjenek tőled valamit, hogy bizonyítsd nem vagy zöldfülű... akkor utáltam meg a WoW-ot úgy istenigazából, mikor nem lehetett kezdőként bejutni egyetlen instába se, mert még egy szaros pug is kérte, hogy linkeljem az acsit, hogy már voltam ott.
  • 6.
    2016. 07. 11. 15:10
    Régen az archivementek helyett kaptál valami extrát a játékba, ha összegyűjtöttél, megcsináltál x dolgot a játékban. Pl tárgyat, skin -t, perk -et, vagy 2 sor vicces szöveget valami szereplőtől a játékban. Ma egy darab plecsnit kapsz, ami igazából semmit nem ad a játékhoz. Ennek ellenére rendszeresen csinálom meg a játékokat 100% -ra (a fentiben reménykedve), de minden egyes alkalommal elszomorodom, amikor nem kapok semmi extrát, csak a stats -ban kiírja, hogy 100%.
  • 5.
    2016. 07. 11. 14:12
    Én szeretem az achievementeket, az átlagos játékteljesítési mutatóm mégis 30-40% körül ingadozik. Ilyen ölj meg X fegyverrel Y számú ellenséget és gyűjtsd össze az összes collectible-t hülyeségekre ilyesmivel nem lehet rávenni. Azokat a fajta achikat kedvelem, amikben van fantázia, megkövetelnek valamiféle külön erőfeszítést, de mégsem érzem időpazarlásnak a teljesítésüket, illetve nem a szimplán fő quest line küldetéseinek teljesítéséért vágja hozzám a rendszer.
  • 4.
    2016. 07. 11. 12:44
    Én a "kazuár achievement-vadász" kategóriába tartozom, általában a kiezrezést/kimaxolást csak a legnagyobb kedvencekre tartogatom, ha azok még ép ésszel teljesíthetőek is. 360-on volt vagy 15-20 kimaxolt játékom, köztük autóverseny (SHIFT), hack&slash, RPG, akció, sőt verekedős játék is mindenféle vegyesen.

    Esetleg akkor is megpróbálkozok a kimaxolással, ha az nem is annyira nagy kedvenc, de mondjuk érdekes, mókás, és viszonylag könnyű összeszedni, mint például sok lego-játékban, ahol szerintem a játéknak kábé a legjobb része a sok kis titkot, meg extra karaktert megtalálni.

    Van olyan is, hogy bár a single rész érdekelne annyira, hogy akár nekifeküdjek kimaxolni, de látom, hogy van mellette pár multis achievement, amiket soha nem fogok elérni, így viszont nem lesz meg a 100%, és inkább hagyom is a francba az egészet. "Félkész" játékért nem szenvedek... Ritka kivételek vannak mondjuk, a Brütal Legend-et is single-ben kimaxoltam, pedig esélyem se volt a teljességre a multi miatt, de a "Metal God" elnevezésű, 100% single-ért járó achievementre egyszerűen szükségem volt.

    Egyébként érdekes dolog még a témával kapcsolatban a "platformhűség" is. Van PS4-em is, de ott a trófeák gyűjtésébe már egyáltalán nem merültem bele, egyszerűen nem érdekelnek már. Az Xbox-vonalon végigvitt achievementek az egyedüliek, amiket gyűjteni szoktam, hiába van PC-n is Steamen ilyen, ott még annyira sem érdekel a 100%, mint boxon. Szerintem ahhoz már nagyon fanatikusnak kell lenni, hogy több platformon is párhuzamosan gyűjtsünk minél több ilyet.
  • 3.
    2016. 07. 11. 10:37
    Az achievementek egyedül a wowban érdekeltek, amikor még játszottam, egyébként nem sűrűn foglalkozok vele. Ami a maga módján érdekes, mert a játékokat szeretem a lehetőségekhez mérten kimaxolni (Far Cry-okban minden gyűjtögethető vacak, AC-ban minden toll), de néha már ott is jönnek olyan hülyeségekkel, hogy inkább hagyom a francba (AC3 deríts fel minden térképet valaki? ).

    DAO-ban is szépen végigmentem leírás alapján és az összes mellékküldetést, rejtett zugot, egyéb vackot kiszedtem, mert az érdekelt, de a játékon belüli achikkal egyáltalán nem foglalkoztam. Ami olyan volt, azt beadta magától, de csak azért nem fogok nekem nem tetsző karakterrel játszani, hogy meglegyen az a pár, ami hiányzik.

    Fallout4-et is úgy játszom most, hogy minden helyszín, minden újság, minden bobblehead meglegyen, mert az a része érdekel. Az, hogy 100% legyen a boldogság a városban meg hogy arénát építsek a parasztoknak meg nem.
  • 2.
    XiX
    2016. 07. 11. 10:12
    Hááát, engem a trófea vadászat nem érdekel.
    Kedvenc játékommal elvagyok jó pár órát hetente és szórakozással töltöm az időmet. Miféle trófea is gondolná azt, hogy (maga a) szórakozást értékelni lehet (a játé öröme miatt)?
  • 1.
    2016. 07. 11. 09:44
    Részemről azokat a trófeákat kedvelem amik nem multikötelezettek (ahogy a cikkben is volt a szerverleállás eléggé genyó dolog.), netán nem csak azért kaptam meg mert elindítottam a játékot és játszottam vele 5 percet (batman arkham city - be the bat), vagy nem kell farmolnom 10 extra végigjátszásnyi időt csak hogy meglegyen (játszd végig az összes kaszttal, maxold ki azokat úgy hogy ha kétszer végigjátszod sem maxolódik ki a karakter).

    A cikkben említett Holy Shit acsi simán teljesíthető, és nem ró extra költséget a játékosra, csak be kell mennie az optionsba maxra húzni mindent, elindítani a most már képregény játékot, és utána örülni a plecsninek. Az lenne a szemét dolog, ha végig is kellene játszani úgy.

    A ritkaság meg egy igen érdekes dolog. Van egy bunyós játék amiben lehet saját karaktert alkotni és van sztori módja, mégis a játékosok kevesebb mint 7%-a szerezte meg azt a bronz trófeát. Szóval vannak átfedések a könnyű platinások, a ritkaságvadászok, és a mazochisták között.