Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

A játékvilág nagyjai: Richard Garriott, a király

  • Dátum | 2012.08.15 08:30
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Rovatunk címlapján nem egy jelentős játékfejlesztő megfordult már, kezdve a zseniális John Carmackkel, a nagyot mondás királyaként ünnepelt Peter Molyneux-n át, egészen a teljesen őrült gyerekkorral büszkélkedő American McGee-ig. A felsorolt személyiségek egytől egyig milliomosok lettek, a játékipar vált múltjukká és jelenükké, ellenben egyikük sem tört olyan magasságokba, mint Richard Garriott - szó szerint, lévén a jó öreg Lort British űrturistaként is beírta magát a történelemkönyvekbe. Bizony, Mr. Garriott az élő bizonyíték rá, hogy a játékok iránti megszállottság hátán akár a csillagok közé is el lehet jutni - szólok is Svindlernek, hogy foglaljon jegyet a NASA-nál!

Richard Garriott napjainkban
Richard Garriott napjainkban

Még a Földön...

Persze ahogy rovatunk összes eddigi vendége, Richard Garriott sem úgy kezdte, hogy megszületett és már írta is alá a dollármilliókat érő szerződéseket. A kis Richard a ködös Angliában, Cambridge-ben látta meg a napvilágot 1961. július 4-én, egy olyan évtizedben, amikor a videojáték, mint trendi szórakozás, még kanyarban sem volt. Szülei amerikaiak voltak, még csecsemőkorában visszaköltöztek Texasba. Édesapja, a most 81 éves Owen Kay Garriott egyébként elismert tudós, aki nem mellesleg az asztronautaságig vitte, szóval volt kitől ellesni pár trükköt az űrsétákhoz. Persze ez a gyermek Richardot még nem izgatta annyira. Sokkal érdekesebb volt számára egy akkoriban még csak feltörekvő új tudományág, a számítástechnika. A computerek világa már a gimis Garriottot is arra ösztönözte, hogy az iskolai vezetőség tagjainak homlokráncoló tekintete ellenére is programozó kurzust indítson, és elkezdjen játékokat készíteni, méghozzá a sulibeli Teletype gépeken (ha valaki nem tudná, ezek a számítógépek hőskorának igazi veteránjai, már akkor elavultak voltak, amikor Garriott hozzájuk nyúlt).

Garriott saját bevallása szerint a '70-es évek első felében 27 kisebb játékot készített, melyek mind az általa olyannyira szeretett fantasy irodalmon alapultak. A középiskolák és az egyetemek pincéiben ebben az időben terjedt el a Dungeons & Dragons, A gyűrűk ura a hippi mozgalom nem hivatalos olvasmánya lett, Amerika pedig tobzódott a különféle mesebeli lényekről szóló történetekben. Garriott imádta ezt a kort, alig várta, hogy saját maga is sztorikat meséljen, világokat teremtsen, és bár az említett 27 játék nem igazán nevezhető eredeti alkotásnak (szinte mindegyik afféle D&D másolat), azért jól mutatja az ifjú zseni eltökéltségét.

A kezdeti szárnypróbálgatásokat határozott orientációs lépések követték. A 70-es évek vége Garriottnak az egyetemről szólt, ahol természetesen programozást tanult, noha sok újat már nem tudtak mutatni neki. Bár a Texasi Egyetemen szerzett diplomát, legjelentősebb egyetemista élménye egy sokkal korábbi, 1977-es, Oklahomai Egyetem által szervezett számítástechnikai táborhoz kötődik. Az egyhetes elfoglaltság alatt a táborozók sorra bemutatkoztak, ám amikor Garriottra került a sor, a megszokott "hi" helyett egy "hellót" eresztett el, ami meglehetősen angolosnak tűnt, így - a származásáról mit sem tudván - az új haverok el is nevezték Britishnek, azaz britnek. Richard nagyon szereti ezt a becenevet, azóta is használja és több videojáték karaktert elnevezett róla, igaz, akcentusa a valóságban teljesen amerikai.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 8.
    2012. 09. 03. 15:18
    Naná gondoljunk csak bele a hős korban elég volt egy jó sztori és a folyamatosan jobbuló grafika, emellett kicsi volt a választék.
  • 7.
    2012. 08. 31. 06:38
    Magon, ez a cikk nem az Ultimákról szól. Mellesleg utánaolvastam a korabeli sajtóanyagoknak és minden volt ott, csak óda nem.
  • 6.
    2012. 08. 23. 14:33
    Ha érdekel valakit az Ultima játékok részletesebb, nem túl komoly elemzése, itt találhat videókat.
  • 5.
    2012. 08. 23. 08:49
    "Az első trilógia színvonalát a második nem igen tudta megközelíteni, noha a rajongók többsége az Ultima IV-et tartja a legérdekesebb játéknak a sorozatból, hála az erkölcsi mondanivalóba mártott, ám korántsem buta történetnek."
    Értem én, hogy könnyedén el akartad odázni, hogy sokat beszéljél az Ultimákról, de picit az az érzésem, hogy csak azért, mert nemigen játszottál velük, csak találtál pár random fórumkommentet/véleményt és arra alapozva írod a fenti mondatot. A második trilógia ugyanis összehasonlíthatatlan volt az elsővel (bár az Ultima 3 már mutatott előremutató jeleket), minden szempontból a második trilógia az igazi klasszikus, és nem az első. (Az 'erkölcsi mondanivaló' (== virtue rendszer) meg már a hármas résztől kezdve jelen volt az összes részben, az egyik megkülönböztető jegye a sorozatnak, a negyedik részhez külön kiemelni eléggé indokolatlan.) Ráadásul a hetes részről egy szó sincs, ami igenis hiba, ha meg akarjuk érteni, hogy miért bocsátjuk meg könnyedén Garriot későbbi botlásait, mert több szempontból is igen egyedülálló volt és komoly kultstátusban van a mai napig, fanprojectekkel, stb. A sajtó a teljes csomagról (2+2 részből állt össze) igazán ódákat zengett annak idején - elfáradt franchiseról a kanyarban sem volt szó. A nyolcas és kilences rész már valóban több fanyalgást kapott, főleg a kilences. (Véleményem szerint minden idők egyik leginkább alulértékelt RPG-je az utóbbi, btw, de ez már tényleg csak vélemény.)
  • 4.
    2012. 08. 21. 18:50
    Leeroy: én is azt néztem hogy csak kipróbálható ingyen.

    Egyébként olvasva ezt a cikksorozatot többüknél feltűnik hogy eléggé elszáll velük a ló a kezdeti sikerek után.
  • 3.
    2012. 08. 18. 20:44
    Az összes "A játékvilág nagyjai" cikkben eddig bemutatott "zseni" mintha már 10 éve alkotói válságban lenne. Ez alól a fenti Mr. Ultima sem kivétel...
  • 2.
    2012. 08. 15. 17:49
    Nekem ez az Ultima Online meglehetősen fizetősnek tűnik. (14 day trial, meg ilyenek)
  • 1.
    2012. 08. 15. 17:25
    Szerintem a Tabula Rasa nem volt rossz jatek,en legalabb is sokaig elvoltam vele.