Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

A játékvilág nagyjai: Peter Molyneux, az álmodozó

  • Dátum | 2011.09.06 16:06
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

A játékfejlesztés nagyjai közül általában kétfélét különböztetünk meg: azokat, akik máig alkotnak és azokat, akik nem. Előbbi csoport egy része persze idővel kiégett, ezért annyira nem jelentősek manapság, mint hajdanán. Vannak azonban, akik most is képesek megújulni és ledöbbenteni a játékosokat. Lehet, hogy épp utáljuk őket, vagy mondjuk istenítjük, de biztos, hogy megvan róluk az ember véleménye és a maguk módján sikeresek is. Ennek a csoportnak a leghíresebb/leghírhedtebb tagja Peter Molyneux, aki jelenleg a Microsoft játékrészlegének európai igazgatója. Az angol úriember élete tele van kérdésekkel, meglepetésekkel és furcsaságokkal, s mindez játékaira is igaz, hisz nála aligha vannak bizarrabb ötletekkel előálló dizájnerek az iparban. De vajon hogy jutott oda, ahol most tart? Vajon lesz-e még reneszánsza és tud-e újra sokkolni, ahogy annak idején?

Az első évek

Peter Molyneux 1959. május 5-én született a Surrey megyei Guildfordban. Apja játékgyáros lévén igen jól keresett, így Peternek és húgának gazdag gyermekkora volt, nem úgy, mint a pár hete bemutatott American McGeenek. Sokat nyaraltak, utaztak, megvolt mindenük, Peter viszont ennek ellenére sem volt egy könnyű eset. Voltak furcsa dolgai, egyszer például el akarta adni a húgát egy nyaralás alkalmával – sejthető tehát, hogy a szülei nem örültek fiuk bizarr ötleteinek. Ezért aztán igyekeztek keményebbnek lenni vele, mindez azonban csak távolabb lökte a jó eszű és jól tanuló srácot a normálisnak gondolt viselkedéstől. Játékokkal való kapcsolata pénze ellenére is inkább hasonlít John Carmack vad fiatalságához. Az alábbi történet is ezt támasztja alá, egyszer ugyanis megkérdezték tőle, hogy mi volt az első játéka, a válasz pedig kíméletlenül őszinte és szomorú volt: „Az eredeti Pong. Nagyon vágytam rá, soha semmit nem akartam még annyira. Szégyellem, de mivel nem volt rá elég zsebpénzem, loptam a nagyanyám tárcájából, hogy meg tudjam venni. Aztán mikor hazahoztam, szétszedtem és többet nem tudtam összerakni. Ennek ellenére egy életre meghatározta viszonyomat a videojátékokkal.” Hát igen, van, hogy komoly árat fizetünk a jövőnkért.

Peter Molyneux
Peter Molyneux

Karrierjét persze csak jóval később, a 80-as évek elején indította el egy teljesen váratlan fordulat által, noha a kezdetek elég nehezek voltak. Első saját játéka az 1984-es The Entepreneur volt, mely egy cég irányítását modellező szöveges menedzserprogram volt. „Akkoriban bármilyen hülye néven el lehetett adni egy játékot, így úgy gondoltam, az üzleti szimuláció jó ötlet.” Saját pénzén sokszorosította a játékot több száz példányban, sőt, egy magazinban még reklámfelületet is vásárolt. „Annyira biztos voltam a dolgomban, hogy – nem viccelek – nagyobb postaládát vettem a beérkező csekkek miatt.” Bár Peter bízott a sikerben, a The Entepreneur mindössze két példányban fogyott, s ebből Molyneux bevallása szerint egyet az anyukája vett meg.

Bár a kudarc nem szegte kedvét, egy ideig hanyagolni kívánta a játékokat, és barátjával, Les Edgarral zöldségeket importáló céget alapított Taurus néven. Egyik nap aztán furcsa dolog történt. Beállított a Commodore néhány okostojása, hogy odaajándékozzanak Molyneuxéknak tíz fejlett Amiga számítógépet. Peter kisvártatva rájött, hogy a Commodore dolgozói összekeverték a Taurust a Torus nevű hálózatépítő vállalattal, s hogy a gépeket "segítség" gyanánt adják egy hálózati szoftver portolásához. "Komoly lelkiismereti válságot éltem meg. Tudtam, hogy fogalmuk sincs róla, kik vagyunk, mégis vigyorogva fogadtam el a gépeket. Később persze minden kiderült." Az ezt követő fejlemények nem egészen világosak, annyi viszint biztos, hogy a Commodore kilenc gépet vissza vitt, egyet viszont ott hagyott a Taurusnál. Ettől fogva pedig egyenes út vezetett a kereskedelemtől a játékfejlesztéshez.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 9.
    2011. 09. 15. 10:25
    Én szerintem Peter ugyan abba a hibába esett, amit az iskoláról is mondanak. A gyerek zseni, amit 6 éves nem lesz. Onnantól elkezdi az iskolát... És így beskatulyázzák az emléjét. Petert a microsoft visszafogja...
  • 8.
    2011. 09. 10. 15:12
    @Atesz1987:
    Az 1-nek nem lehetett nagy gépigénye, mivel nekem sosem volt erős videokártyám, de az biztos, hogy akadozás nélkül játszottam vele.
  • 7.
    2011. 09. 10. 15:11
    Anno én Black and White 1-el játszottam és vittem végig. Én úgy látom anno maga a játék és Molyneux személye is túl volt misztifikálva, talán éppen ezért, annak ellenére, hogy maga a játék nem volt annyira rossz, mégis hatalmasat csalódtam benne, mert minden újság arról cikkezett, hogy mekkora nagy szabadságod van benne, mennyi lehetőség stb., a valóságban pedig egy egyszerű, és a jó-gonosz(ami amúgy is logikátlanul és rosszul volt megcsinálva, hiszen a gonosz létedet nem tett kockára a jó cselekedet, csak fordítva) döntéseket leszámítva lineáris játékmenetet kaptunk, ráadásul a játék tele volt bugokkal, valamint szarakodásokkal(rengeteg idő ment el azzal, hogy az ellenséges falu területéig eljussunk, és magával a cselekménnyel kevés).

    Populust nem ismerem, a Dungeon Keepert csak felületesen, és anno leginkább erőltetettnek, fantáziátlannak találtam.
  • 6.
    2011. 09. 07. 14:40
    Óóóóó.... Szomorúan olvasom, hogy nem lesz több Black and White. Nem értem, miért nem lett siker, Én nagyon jól szórakoztam vele. Főleg a 2-vel. Nem volt hibátlan, piszok nagy gépigénye volt a maga idejében, de mivel Ő volt az egyetlen a kategóriában, el lehetett nézni neki. Szerettem volna játszani egy kiforrott, jól működő B&W 3-al, de úgy látszik, ez már sosem történik meg...
  • 5.
    2011. 09. 07. 12:58
    CYril:
    Én nem konkrétan a Fable-re gondolok, hanem hogy számtalan ilyet láthatunk tőle mostanában: igér fűt fát, hogy fúúú mekkora király lesz, és a végén nem lesz az. Én elhiszem, hogy ezek jó részét komolyan gondolja, és csak egy kis részük blöff, de így nem csoda ha mindenki elveszti benne a hitét. Ha csöndben maradna és nem hirdetné mindig előre azt, ami aztán nem valósul meg, akkor egy szavunk sem lenne. Alkotott ő már nagyokat, de most mint ha úgy érezné, hogy a világ azt várja el, hogy Peter megváltsa, állandóan veri a mellét, majd ő megmutatja. És aztán nem mutatja meg. Hibázni emberi dolog, igen, csak amikor rendszeres a "na majd most" és aztán a "hát ez mégsem lett az amit szerettem volna", akkor az már feltűnő.

    Ettől függetlenül nem csak kritizálni akarom, mert volt neki tündöklése és ahogy Chocho írja, még lehet is. Csak már nehéz neki hinni.
  • 4.
    2011. 09. 07. 11:48
    Nem vagytok valami objektívek mivel nem blöffről volt szó a fable első részénél! Itt olvashatjátok a nyilatkozatát:
    http://games.slashdot.org/story/04/10/01/1651219/Peter-Molyneux-Apologizes-for-Fable

    Megpróbáltak minden ötletet megvalósítani, de mint ő is írja, hamarabb járt el a szája mint hogy kipróbálták volna azokat a dolgokat amik papíron jól működtek. Van olyan játék fejlesztő aki be nem vallaná hogy hibázott, Peter megtette!
  • 3.
    2011. 09. 07. 08:46
    Ez a fazon teljesen kész. Először azt hiszi ő az Ász, élete első játékával aratni fog, és mikor pofára esik elmegy "zöldséges"-nek. És Taurus nevet ad a cégének! Meeeeert.... mert a bika az..... az szereti a zöldséget? És a máker disznaja pont ezért kap ingyen számítógépet! Megáll az ész.

    "Van egy felesége, de nem tudni, kicsoda, noha sejthető, hogy szoros rokonság fűzi Columbo nejéhez, mert Peter folyton beszél róla, annak ellenére, hogy még senki sem látta" jaj, de hülye vagy

    "Szegény Molyneux egyébként hat (!!!) részt tervezett a Black & White-hoz" és még nagyobb postaládát vett, mi?

    dragon83: "Mindig nagyon nagyot akar alkotni, forradalmat akar a játékokban"
    Nem tetted hozzá, hogy "de sose sikerül neki". Legalábbis egy ideje.
  • 2.
    2011. 09. 06. 23:26
    Ja és a Movies zseniális volt.
  • 1.
    2011. 09. 06. 23:24
    A Fable 1-ig ő volt az egyik kedvenc játékfejlesztőm. Utána sajnos valami kisiklott nála. Mindig nagyon nagyot akar alkotni, forradalmat akar a játékokban, ahelyett hogy csak szimplán jó játékokat csinálna.