Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

A horrorjátékok hatásmechanizmusai

  • Dátum | 2016.10.31 02:01
  • Szerző | farkas.balazs
  • Csoport | JÁTÉK

1. Bevezetés

Milyen a jó horrorjáték? Illetve: miért jó a horror egészének a videojáték médiuma? Kétfelől is közelíthetjük ezt a kérdést. Egyrészt érvelhetünk, hogy a videojátékok (és nagyobb általánosságban a filmek) már kezdenek immúnissá tenni minket az egyszerű, olcsó ijesztgetéskre, mindenütt ott vannak, sikoltoznak rajtuk a YouTube-on, és vállvonással megyünk el az újabb és újabb címek mellett. Ugyanakkor a videojátékoknak még mindig megvan az az előnye, hogy közvetlenül hatnak az érzékszervekre, mi magunk érezzük közvetlenül a veszélyt, és a veszély megjelenésének következményeit.


Csakhogy a jó horrorjáték nem csak megijeszt. Nem csak az érzékszervekre hat. Egy csendből hirtelen beugró hangzavar mindig ijesztő... egy pillanatra. Nem kell ehhez semmiféle horror-kontextust felfesteni, elég ha a konyhában leesik egy pohár, vagy ha egy teljesen átlagos FPS-ben valaki váratlanul elkezd minket lőni. Megrezzenünk, mert ezt diktálja a reflex. Mert így vagyunk felépítve.

Egy jó horrorjáték viszont velünk marad, sokkal tovább. Egy jó horrorjáték a pszichénkbe lát, és ott tesz rendetlenséget. Visszafordíthatatlan felismeréseket nyújt a világunkról, önmagunkról, vagy ha alkotó természetűnek érezzük magunkat, a játéktervezés és jó írásminőség alapjairól. Egy jó horrorjáték száz százalékben követi a pszichológia eredményeit, megtámadva a Maslow-féle szükséglethierarchia minden egyes pontját.

Ezek közül a legalapvetőbbek a fiziológiai igényeink (lélegzés, víz, étel), ezt követi a biztonság iránti igényünk (testi épség, család, otthon, munka), majd a szerelem, kapcsolatok, végül az önbizalom és az önmegvalósítás. A horror akkor következik be, amikor ezek valamelyike, vagy épp mindegyike (tetszőleges sorrendben) veszélybe kerül, arra valamiféle fenyegetés jelenik meg.


A horrorjáték többféle hatásmechanizmussal éri el, hogy féljünk. Talán a legfontosabbal is kezdhetjük: a puszta létezésünkre való figyelemfelhívással. A jó horrorjáték eléri, hogy féltsük a saját életünket, és szembenézzünk saját halandóságunkkal, akkor is, amikor éppen semmi ijesztő nem történik, és akkor is, ha egy játékban meghalni igazából nem is annyira különös. Szóval hogyan teszik azzá?

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 8.
    2016. 11. 04. 19:48
    SoC-t most vettem elő és még mindig nagyon kemény atmoszférája van(még az összegányolt Lost Alpha moddal is). Fallout szériától viszont a gyomrom kifordul annyira túl van tolva a komikus hangulatjavítás.
  • 7.
    2016. 11. 03. 19:45
    Az ijesztgetés a legócskább, legfantáziátlanabb módja a "horror" élmény megteremtésének. Amelyik eléri azt, hogy nem megijedsz, hanem folyamatosan félsz... na az a jó horror játék!
  • 6.
    2016. 11. 01. 20:03
    Szerintem egy horror-játék nem attól lesz jó, hogy mennyire f*sod össze magad, hanem létrehoz egy nyomasztó szférát, továbbá felvet olyan kérdéseket, amelyekre nem igazán a játék ad választ, hanem neked kell átgondolni.
  • 5.
    2016. 10. 31. 16:29
    Az utolsó bekezdés: Pont a STALKER az a Fallout posz-apoc, amibe keményen bele lehetett élni magadat, és nem sok Fallout féle elpoénkodás meg 60-as évekbeli viccesebb stílus volt benne.

    Ja és igen, a Minecraft is para szerintem Főleg mikor először játszottam, kb fogalmam se volt erről mi a franc ez a játék, nem tudtam még a creeperekről sem, meg, hogy mi történik éjjel...mondanom se kell, első este felrobbantották a kis házamat, és leöltek... Pedig csak zöld kockák.

  • 4.
    2016. 10. 31. 16:23
    Engem a STALKER: SoC is be tudott paráztatni.

    Azok a zombis részek rohadtul nyomasztóak voltak, és volt egy hely ahol snorkerek szörcsögtek... odatoltam egy dobozt az ablak elé, hogy benézzek, erre izomból kiugrott 3 pszeudokutya valami lyukból.

    Na akkor beszartam rendesen....

    de igazából a hangulata volt húzós a játéknak, főleg ha nehezebb szinteken vitted, akkor sec-pec alatt meg lehetett halni.

    Pedig nem is horror játék... de szerintem a horror sokmindenre ráhúzható, elég ha egy olyan súlyos érzést ad.
  • 3.
    2016. 10. 31. 14:40
    Az a baj,hogy azok a játékok meg nem jók.Sétálsz össze-vissza,keresgélsz és közbe üldöznek.Aztán a hangulat vagy átjön vagy nem.Nekem nem szokott,egyszerűen nem bír 5 percnél tovább lekötni.
  • 2.
    2016. 10. 31. 14:35
    Én leginkább a cikkben megjelenő Amlesia: The Dark Descent-et tudom felhozni és ajánlani. Ha nem fejvesztve rohangálsz, hanem helyette életedet féltve és odafigyelve a történetre, jegyzetekre - igen ez kiegészíti a "rettegést" a szörnyektől - , egy nagyszerű horror játék élményét élheted át.
  • 1.
    2016. 10. 31. 10:14
    Számomra az a jó ami meg tud ijeszteni. Ezt pedig nálam csak jump scare-el tudják elérni ami a semmiből hritelen minden előjel nélkül felkészületlenül érhet bármikor.

    Sajnos ilyen roppant kevés vagy egy horrornak csufolt játékban. Így nem is tudnék felhozni egyet sem ami igazán jó lenne és félelmetes.