Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

A Dreamcast rövid álma – A Sega hattyúdala

  • Dátum | 2014.10.03 10:01
  • Szerző | Freelancer
  • Csoport | JÁTÉK

Hogy mennyi tényezőből áll össze egy konzol bukása, arra keresve sem lehet jobb példát találni az 1998–99 között debütált Sega Dreamcast rendkívül összetett eseténél. A hatodik konzolgeneráció első fecskéje vetélytársait megelőzve, hónapokon keresztül egymaga uralta a piacot.

Azonban, a kezdeti szárnyalás ellenére olyan gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy nem lesz belőle sikertörténet, hogy a Gamecube, és az Xbox még meg sem jelentek, amikor a Sega bejelentette, hogy leállnak a gép gyártásával, így az elképesztően rövid ideig, két évig és két hónapig volt támogatva. Összehasonlításképpen, ez az időszak a PS2 esetében tizenhárom, a Gamecube-nál hét, az Xbox-nál pedig hat évig tartott.

A következő pár oldalon áttekintjük azon hibák láncolatát, amik odáig vezettek, hogy a Sega kénytelen volt beszüntetni a konzolgyártást, és lecsúszott a "közönséges" kiadó-fejlesztők közé, a visszatérés legkisebb reménye nélkül.

Akár rossz ómennek is felfoghatjuk, hogy a Sega csak kényszerből kezdett el konzolokkal foglalkozni. A vállalkozásnak éveken keresztül jól ment a sora, majd amikor a bevétele tekintélyes hányadát adó játéktermi masinák az otthon is használható játékgépek miatt kezdték elveszteni a varázsukat, új piac után kellett néznie. A cég első próbálkozása, az SG-1000 a NES-el egy napon, 1983. július 15-én jelent meg, minimális érdeklődést keltve, míg a Nintendo konzoljából hatvanmilliónál is több egység fogyott.

A cég azonban a rendkívül kedvezőtlen kezdés ellenére sem adta fel, és 1985 októberében piacra dobta a jóval sikeresebb, közel tizenkét millió darabos eladást elérő gépét, a Sega Master Systemet.

A várva-várt áttörést végül a Sega Genesis hozta meg. A jó programellátottságú, technikailag a nyolcvanas évek végének maximumát nyújtó gép különböző változataiból negyvenmillió példány fogyott, míg a SNES-ből közel ötven, ami azt jelentette, hogy a Nintendo pozíciója meggyengült, míg a Sega képes volt több mint háromszorosára növelni eladásait. Így reális célnak tűnt, hogy pár éven belül legyőzik régi vetélytársukat.


Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 19.
    2014. 10. 06. 12:37
    Sega MegaDrive szerintem sokunk gyerekkorát idézi fel
    Na meg a régi érmebedobós játékgépek, azok voltak még ám csúcsok. Néha még hiányzik is, hogy nem készítettek újakat.
  • 18.
    2014. 10. 04. 19:53
    Én is a PS2re emlékszem a rakétás sztorival kapcsolatban.
  • 17.
    2014. 10. 04. 09:41
    A Snes/MegaDrive(Genesis) korszakban folyamatosan ment a személyeskedés a reklámokban is. A MegaDrive egyik reklámja az volt, hogy "Sega does what Nintendon't".

    Ma már nagyon kevesek értik, mit jelent az, hogy a Sonicot kiadják Nintendo platformra. Mintha a jogvédő Ahmadinezsád rózsaszín tüllszoknyában járna amerikai melegszervezetekhez vendégelőadóként.
  • 16.
    2014. 10. 04. 09:33
    de viszont 2001-ben beszélt mindenki a rakéta indító panelről,így a ps3 kizárt...
  • 15.
    2014. 10. 04. 03:33
    A Ps3 volt. Abban van a Cell proci.
  • 14.
    2014. 10. 04. 02:52
    playstationom volt de láttam havernál az unreal tournament 1-et magyar szinkronnal!
    egyből váltottam pc-re (na meg a stratégiák miatt c&c és red alert 2)
    azóta pc-m van
    egyből tnt2-vel kezdtem a 32 megájával istencsászár vga volt (többieknek 4-8 megás kártyáihoz képest)
  • 13.
    2014. 10. 03. 23:11
    Sajnálom a Sega-t, csupa szép emlékeket idéz bennem a 90-es évek közepe Mega Drive II. tulajként.

    - Street Fighter 2
    - Aladdin
    - Earth Worm Jim
    - Streets of Rage 1-2
    - Thor - Beyond Oasis
    na és persze Sonic.

    Csak ami hirtelenjében eszembe jutott. ...Pedig hogy sóvárogtam egy Dreamcast után, de 98 nyarán már a PC is nagyot mutatott (Voddoo II Diamond Monster + Unreal 1 lesöpört mindenféle konzolt látványügyileg+ nem sokkal később 99 elején már volt Half Life.)
  • 12.
    2014. 10. 03. 21:54
    Szerintem az lett volna igazságtalanság, ha a Sega nem tűnik el a süllyesztőben 3 elszúrt konzolgeneráció következtében. Csak kár, hogy a Shenmue-t a sírba vitte magával a konzol(legalább idővel a GTA eljutott arra a szintre).
    A Nintendo is nagyon megsínylette, hogy nem sikerült normális konzolt csinálniuk és, hogy az exkluzív címeiken kívül nem sok minden fut a dobozukon("családbarát" hozzáállás nagyon betesz nekik, de végre szakítottak vele).

    pongracz6: Az új konzolokat megvette a nép és rekordokat döntött mindkettő(még az XB0ne is amit az M$ jól beégetett párszor), aztán nem hogy exkluzív, de összesen kb 6 normális cím volt megjelenésükkor.
  • 11.
    2014. 10. 03. 16:39
    Ahogy a cikkben is benne van, a Sega a játékkínálaton bukott el. Olyan címe ami eladta volna az adott konzolt max 1-1 volt generációnként (Sonic, Senmue) ami bizony édeskevés.
    Ugyanebben a cipőben jár jelenleg az MS az Xbox One-al. Van rá két Forza játék mint olyan exkluzívok amiket érdemes is megvenni. Mondjuk PS4-re sincs még annyi ilyen hogy érdemes lenne megvenni a PS3 / x360 és PC mellé.
  • 10.
    2014. 10. 03. 15:53
    Nem! De volt már néhány videojáték töris cikkünk...

    Pl.: a Baer cikk
    http://ipon.hu/jatekok/ralph_h._baer_a_videojatekok_atyja/2094/
  • 9.
    2014. 10. 03. 15:01
    az a playstation volt
    nem emléxem hogy a 2 vagy a 3
    és emiatt nem is engedték ki japánból hónapokig a gépet
    aztán hogy változtattak e rajta vagy csak lett rá engedély azt már nem tudom
  • 8.
    2014. 10. 03. 14:46
    egyébként a nintendo is hozza a hangulatot a wii-vel. Ha veszek konzolt tuti wii u lesz.
  • 7.
    2014. 10. 03. 14:05
    Ebbol volt balhe anno, hogy valami minimalis atalakitassal valami raketa vezerlo rendszert lehet belole faragni
    ha jol tevedek?
  • 6.
    2014. 10. 03. 14:03
    Még mindig büszke Dreamcast tulaj vagyok.... :3
  • 5.
    2014. 10. 03. 13:57
    Ez a cikk már volt egyszer, nem?
  • 4.
    2014. 10. 03. 13:16
    Azok a régi szép idők... mai napig reménykedek a reménytelenben, hogy visszatér a SEGA a konzol iparba. Még ha nincs is rá esély, akkor se fogom feladni.

    A Dreamcast-nél meg kellett volna lépni, hogy két típust adjanak ki rajtkor, egy csak CD lemezek olvasására képes játékgépet és egy DVD olvasóval felszerelt multimédiás modellt. Persze mindkettő ugyanazt a hardvert tartalmazta volna, így a kompatibilitás megoldva. Idővel, ahogy olcsóbb lett a technológia a CD-s konzolt kifuttatják és egy integrált merevlemezes modellel rukkoltak volna elő a meglévő multimédiás mellé.

    Persze utólag könnyű ötleteket adni, de lehet hogy másképp alakult volna a történelem.
  • 3.
    2014. 10. 03. 12:34
    Én is megadrive (1) tulaj voltam, de egy haver vett mega kettest és kicsit irigyeltem.

    Mostanra viszont ha meglátom egy játéknál a SEGA logót visítva menekülök és a betonfalon is én forma lyukat ütök, mert olyan borzalmasak.
  • 2.
    2014. 10. 03. 11:52
    Én a sega mega drive által ismertem meg a sega-t és nagyon megszerettem. Hihetetlenül jó játékok voltak rá, mindig a pecsába jártam cserélgetni őket :-D
  • 1.
    2014. 10. 03. 11:36
    hűűű pedig menyire szerettem volna gyerek koromban egy sega game gear-t (nomad)
    Nem mellesleg színes a kijelzője
    a game boy-oknak meg sokáig fekete-fehér volt.