Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Hírek

Elvérezhet a villany-nagykereskedők többsége

  • Dátum | 2009.05.28 19:10
  • Szerző | napi.hu
  • Csoport | IT VILÁG
A gazdasági válság hatására az év elején még kilencszereplős villamossági termékek nagykereskedési piacán két jelentős vállalkozás megszűnésével, illetve kivonulásával zárult az első negyedév, és az idén még további három-négy cég kiszállásával lehet számolni, így a piac jövőre maximum négyszereplős lesz - véli Muhari Márton, a Magyarországon 1999 óta jelen lévő és a hazai 50-60 milliárdos éves forgalom mintegy 10-12 százalékát lefedő Sonepar Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A nagyarányú lemorzsolódás egyik oka néhány nemzetközi vállalat válságkezelő politikájában keresendő, hiszen a szükségesnek vélt kapacitáscsökkentést többnyire a leányvállalatokon kezdik. A magyar tulajdonú vállalkozások pedig a nagykereskedelmi tevékenységhez szükséges tőkeerő hiánya miatt véreznek el, ugyanis súlyos probléma a nagykereskedelem fogalmának félreértelmezése is - mondta Muhari. Szerinte mindenki nagykereskedőnek tartja magát, de ez jobbára csak annyit jelent, hogy nagykereskedelmi áron akarnak hozzájutni a termékekhez. A klasszikus nagykereskedelmi funkciókat, jelentős raktárkészletet, logisztikát és finanszírozást azonban már kevesen képesek biztosítani. Ezzel szemben főleg válságidőszakban a kisebb tőkével rendelkező vállalatok a túlélés reményében könnyebben válnak kényszerhitelezővé, aminek egyenes következménye a csőd. Mentes Istvánné, a szintén meghatározó, mintegy 15 százalékos piaci részesedést szerzett, 1991-ben Székesfehérváron alakult és teljesen családi vállalkozásként működő Mentavill Kft. társtulajdonosa szintén a piac beszűküléséről beszél. Idén az első öt hónapban közel 20 százalékkal esett vissza a forgalmuk. A hazai piac mellett jelen vannak Marosvásárhelyen és Temesváron, de ott a magyarországinál kisebb, 10 százalék körüli a forgalom visszaesése, a tavaly megnyitott szlovákiai Komarnóban lévő nagykereskedésükben pedig a piac lassú növekedését érzékelik. A Mile Kft. ugyancsak 1991-ben családi vállalkozásként, több külföldi gyártó hazai képviseletével, ipari villamos készülékek és berendezések forgalmazásával kezdte meg tevékenységét, ám hamar felfigyelt rájuk a világ egyik legnagyobb, világméretű villamossági alkatrész- és berendezéskereskedelemmel foglalkozó szakmai befektető csoportja, a Rexel, és 2000-ben meg is vásárolta a vállalkozást. Nyolc év elteltével azonban a világcég a magyarországi piacon folyamatosan csökkenő árrés és az évente 800-900 millió forint befektetését igénylő piaci körülmények hatására úgy döntött, hogy kivonul Kelet-Európából, ezért a Mile család idén márciusban visszavásárolta a céget. Földi Balázs ügyvezetőigazgató-helyettes szerint a válság hatására jelentősen, mintegy 15-20 százalékkal esett vissza az elmúlt hónapokban az ágazat nagykereskedelmi forgalma, ezért egyetért azzal, hogy további vállalkozások megszűnése várható. Ennek ellenére abban bíznak: azzal, hogy ismét a hazai igényekhez alkalmazkodva családi vállalkozás keretében működnek, sikerül visszaszerezni partnereiket és nagyobb visszaesés nélkül átvészelni a válságot.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 1.
    2009. 06. 02. 17:38
    VISSZA A HIRHEZ

    Mindenki csak eladna... Termelni nem akar senki? A kör egyszer bezárul...