Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

SpaceX – a kezdetek II.

  • Dátum | 2015.05.27 09:01
  • Szerző | Jools
  • Csoport | EGYÉB



Amikor Jon Favreau 2007-ben a Vasember forgatására készült, Los Angelesben a Howard Hughes által alapított repülőipari cég, a Hughes Aircraft egyik egykori létesítményét bérelte ki. Az egymásba nyíló hangárokban kapott helyet a produkciós iroda, így itt töltötte ideje nagy részét Robert Downey Jr. is, aki Tony Stark szerepét kapta meg a filmben. Downey fülébe jutott, hogy nem messze a forgatási helyszíntől egy olyan üzletember éli mindennapjait, aki Howard Hughes-hoz hasonlóan szokatlan ötleteivel, és fáradhatatlan lelkesedésével tör előre a levegő és az űr meghódítása felé.

A színész úgy vélte, hogy Elon Musk kiváló inspirációt adhat számára a milliárdos feltaláló megformálására, így 2007 márciusában ellátogatott a SpaceX főhadiszállására. A létesítményen végül maga Musk vezette körbe. „Nem könnyű lenyűgözni, de ennek a helynek és ennek a fickónak sikerült” – emlékszik vissza a színész. Elmondása szerint a SpaceX létesítmény leginkább egy óriási, egzotikus műhelyre hasonlított. Az alkalmazottak ide-oda rohangáltak, különböző gépeket birizgálva menet közben. Fiatal mérnökök vitatták meg a legfrissebb változtatásokat a gyártósoron dolgozókkal, és mindenki roppant izgatottnak tűnt attól, amit csinált.

Downey-t Musk személyisége is lenyűgözte. Egy fura, ideges programozó helyett egy excentrikus, de közvetlen figurát ismert meg, akit a létesítmény minden részén őszinte örömmel fogadtak. Amikor Downey visszatért a forgatásra, arra kérte Favreau-t, hogy Tony Stark műhelyében mindenképpen szorítsanak helyet egy Tesla Roadsternek is. „Miután megismerkedtem Elonnal, úgy éreztem, hogy valamilyen formában jelen kell lennie Stark műhelyében” – mondja Downey. „Kortársakként kezdtem rájuk tekinteni. Elon olyasvalakivé vált a fejemben, aki időnként összejön Tonyval, hogy együtt partizzanak, vagy hogy valamilyen furcsa dzsungeltúrán együtt igyák a sámán által kikevert bájitalokat.” Musk a Vasember 2-ben egy rövid szerepet is kapott.


Musk nagyon élvezte, hogy egyre ismertebbé válik. Feleségével Bel Airben vettek házat, ahol híresebbnél híresebb szomszédok vették körül őket. Musk és néhány PayPalos vezető produceri szerepet vállalt a Köszönjük, hogy rágyújtott! című filmnél, és Musk még saját repülőgépét is kölcsönadta a forgatáshoz. A hollywoodi élet jól ismert figurájává vált, ha bement egy étterembe vagy egy klubba, a legjobb asztallal várták, a többi híresség pedig meghívta az esedékes esküvőkre és egyéb programokra.

Erre az időszakra a SpaceX is egyre inkább úgy kezdett kinézni, mint egy igazi űrkutatási vállalat. Elkészültek a hajtóművek, és az első rakéta teste, így már csak a repülési tesztek megkezdése volt hátra. Normális körülmények között, ha a nagyobb múltra visszatekintő cégek esélyt adtak volna Musknak, a tesztkilövést a Vandenberg Légitámaszpontról hajtották volna végre. A Boeing, a Lockheed és az Egyesült Államok légiereje azonban nem nagyon mutatott hajlandóságot arra, hogy egy internetes vállakozót az űrbe segítsen, így a SpaceX nem kapott hozzáférést a bázishoz.

Musk ezért úgy döntött, hogy a Guam és Hawaii között fekvő Kwajalein-szigeteken próbál szerencsét. A terület évtizedek óta az amerikai hadsereg egyik fontos rakétatesztelő bázisa volt, így Gwynne Shotwell, a SpaceX üzletfejlesztési aligazgatója kiderítette a bázis parancsnokának a nevét, majd írt neki egy e-mailt. Néhány héttel később megérkezett a válasz, hogy a hadsereg örömmel venné, ha SpaceX az egyik szigetről lőné ki rakétáját.


Az első időkben meglehetősen kezdetleges körülmények közt elszállásolt SpaceX-alkalmazottak néhány hónap kemény munkával megtisztítottak egy bozótos részt az Omelek-szigeten, kialakítva az első kilövőállást, illetve az irodák és a hangár helyét. Végül megérkeztek a rakéta alkatrészei, és megkezdődhetettek az előkészületek a kilövésre. A SpaceX-es csapat napi 12 órát dolgozott a rekkenő hőségben, este pedig filmeket néztek, vagy éppen a legfrissebb technológiai kihívásokról tartottak előadásokat egymásnak.

Végül eljött az idő, és a rakéta kigördült a starthelyre. Néhány napra függőlegesbe emelték, ez alatt azonban egy sor újabb problémára derült fény, így visszavitték a hangárba, hogy a hibákat orovosolják. Ezt a kört jónéhányszor megtették, mire 2006. március 24-én késznek ítélték a Falcon−1-et a kilövésre. Az első indítás látszólag problémák nélkül zajlott, a rakéta gyönyörűen a magasba emelkedett, majd egyre apróbbá zsugorodott az égen. 25 másodperccel a start után azonban elkezdődtek a gondok. A Merlin-hajtómű fölötti részben tűz ütött ki, aminek következtében az addig stabilan haladó rakéta pörögni és bukdácsolni kezdett, majd visszazuhant a földre.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 7.
    2015. 05. 30. 17:03
    Nagyon tettszett a cikk!
  • 6.
    2015. 05. 30. 00:40
    Hm ha nem lenne ekkora hatalma a pénznek és nem nyomnák el a kisebb és friss cégeket mint ahogy a SpaceX-et is próbálták a cikk szerint akkor kíváncsi lennék hol tartana a fejlődésünk.
  • 5.
    2015. 05. 29. 18:13
    Nagyon jó cikk lett, köszi!
  • 4.
    2015. 05. 29. 16:37
    Ezer köszönet a cikkért, nagyon jó lett.

    Már tudom, mire fogok gyűjteni a következő 10 évben: irány a Mars Musk-ékkal
  • 3.
    2015. 05. 29. 13:31
    Remélem fejleszteni is fognak, mert ráférne az akkukra.
  • 2.
    2015. 05. 29. 11:27
    Ha jól olvastam a napokban, akkor Nevada államban épül a BIG F.... BATTERY FACTORY, szóval gondolom nem ülnek a babérjaikon
  • 1.
    2015. 05. 28. 06:02
    A harmadik részre rohadtul kíváncsi leszek, mire jut 5-10 év múlva.