Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Radeon HD7900-as sorozat: Generation Next

  • Dátum | 2012.02.10 13:22
  • Szerző | Svindler
  • Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az utóbbi fél év elég unalmas volt a grafikus vezérlők frontján, hiszen a tavaly májusi HD6670 óta igazi újdonsággal nem találkozhattunk a piacon, csak a pletykák áradata igyekezett fenntartani az érdeklődést a szegmens iránt. 2012 első fele azonban megint izgalmasnak ígérkezik, hiszen az első negyedévben bemutatkozik a Radeonok új generációja, amiket az nVidia újdonságai követnek a második negyedévben. Az AMD karácsony előtt már bemutatta új zászlóshajóját, a HD7970-est, de kereskedelmi forgalomban csak januárban jelent meg az új kártya, majd pár héttel később követte a HD7950-es is, ők mai tesztünk főszereplői.

Az új széria ismét új architektúrát jelent, a friss Radeonok a HD6900-asokban látott VLIW4-et gondolják tovább. Mielőtt azonban belemennénk a részletekbe, lássuk, hogy mit kínál az új GPU címszavakban: DirectX 11.1, PCI Express 3.0, 384 bites memória interfész, 2048 shader, hardveres videó kódoló, jobb energiamenedzsment és hatékonyabb terhelés elosztás GPGPU felhasználás esetén. Impozáns lista, ugye? Ráadásul a tuningosok szeme is csilloghatott a bejelentéskor, hiszen óriási erőtartalékokat ígért az AMD, szinte garantálva, hogy minden kártya képes megütni az 1000MHz-es GPU órajelet (nagyrészük pedig az 1100-at). A chip mögött álló architektúrát Graphics Core Next-nek (GCN) nevezték el a mérnökök. Mivel a névből semmire sem lehet következtetni a változtatások mibenlétéről, lássuk a HD7900-as széria mögött álló Tahiti GPU blokkdiagramját:



Első blikkre a kép hasonlít a Cayman rajzára, de az ördög, mint mindig, most is a részletekben rejlik. A fentebb már említett erősítések egy része azért már természetesen itt is látszik, például a rajz alján ott van a hat memóriavezérlő (mindegyik 2x32 bitet visz). A lila színnel jelölt részek mindig valamilyen gyorsítótárat jelölnek (rengeteg van belőlük), jobb oldalt a hub-ra csatlakozva megjelent a kódoló motor (VCE), a 8 ROP blokk pedig szép katonásan felsorakozott a shader mag két oldalán. A lényeg pedig pont ott található a shader magban.

Hogy megértsük a változásokat, tekintsünk egy kicsit vissza a múltra (csak nagyvonalakban). Anno az R600-ban mutatkozott be az az architektúra, amit mostanában sűrűn emlegetnek VLIW5 néven. A lényeg annyi, hogy a shader magot SIMD tömbök alkották és minden tömbben 16 szuperskalár egység volt, 5-5 feldolgozóval, melyekből az egyik a speciális parancsokért felelt (pl. sin, cos, stb.). Grafikus felhasználásra ez az esetek nagyrészében ideális architektúra, hiszen így egy-egy szuperskalár processzor könnyen számolt egy-egy pixellel, aminek négy alapeleme van (kék, zöld, piros, átlátszóság). Az egyetlen probléma az ilyen felépítéssel a vezérlésben rejlik. Mivel az egész szuperskalár egységnek egyszerre egy parancsot lehetett adni, amiben benne volt mindegyik feldolgozó feladata, ezért ha függőségek alakultak ki (például még szükség volt egy eredményre a számoláshoz), akkor az illesztőprogram kénytelen volt olyan parancsszavakat generálni, ami munka nélkül hagyta a feldolgozók egy részét, ergo nem volt kihasználva az egész GPU. A leggyorsabb sebesség elérése érdekében pedig pont az lenne a lényeg, hogy mindig a lehető legjobb kihasználtságot biztosítsuk. Bár a driverek fejlődésével szépen erősödtek a Radeonok, a végeredmény az lett, hogy játékokban tartották a lépést a konkurenciával, míg GPGPU alkalmazások esetében sokszor lemaradtak, arra nem túl ideális a VLIW5, még az egyszerűbb programok esetében is sűrűn előfordult, hogy ha más nem, hát az ötödik végrehajtó egység munka nélkül maradt. Erre kínált valamennyire megoldást a Caymannel (HD6900-asok) érkező VLIW 4, ami kukázta a speciális feldolgozót, szerepét a többi négy aritmetikai-logikai egység vette át, átlagolva négyen együtt egy órajel alatt voltak képesek megcsinálni egy műveletet. Valamivel könnyebb volt így magasabb kihasználtságot elérni, de vezérlés módja változatlan maradt. Itt jön a képbe a Graphics Core Next.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 42.
    2012. 02. 23. 20:13
    Én most megosztok veletek egy tapasztalatot,
    Az az érzésem mielőtt elmondanám, manipulálva vannak a játékokba a teljesítmények... ha 1 játékba megtudják csinálni , akkor többiben is simán..
    Most látom 88-90fps el viszi a Stalker Cop ot egy HD7970 / 6990 en
    Maximális beállítás mellett !

    (Holnap bizonyítom is amit írni fogok)

    Múltkor találtam egy kis programot, amivel Stalker Cop ot lehet unlockolni
    Eddig HD6970 el volt átlag 50-60fps em.... néha 80fps is...

    Nos ezzel unlock al , Lett Minimum 200-240fps em.... Maximum 400-450fps em is !
    Igen ez nem kamu... Maximális beállításokkal DX11 be minden Csúszka és SSAO maxon... 1920x1080 as felbontáson.

    Mivel itt sok ember nézi ezeket a híreket remélem hatásos lesz!
    Holnap egy MSN After tesztet belinkelek !
  • 41.
    2012. 02. 12. 12:43
    Nem Robi, itt messze nem a piaci vetésforgó a normál menet, ez nem erről szól. Egy új kifejlesztett technológiából mihamarabb pénzt várnak vissza, nem keveset.
    Ebbe nem fér bele hogy egy félévig a konkurens új fejlesztése tündököljön. Ha elolvastad amit linkelnem neked a társalgóban,- a pénzügyi világ reagálását erre a helyzetre,- akkor láthatod milyen következményekkel járt már eddig is a késedelem.
  • 40.
    2012. 02. 12. 11:16
    ATi most oda csapott a lecsóba, és látszik hogy minél jobbak a driverek a HD7970 es kártyára. Annál nagyobb különbség lesz a mostani csúcs tartó fermi között.
  • 39.
    2012. 02. 11. 22:58
    El rendesen, konkurencia hiányában ez történik.
  • 38.
    2012. 02. 11. 22:34
    Nv-nek fel kell kötni a gatyáját, nagyon elszálltak ezzel a 7es széria árazással az AMD-nél. Utoljára 2008-ban volt ilyen drága kártya a 8800 ultra személyében.
  • 37.
    2012. 02. 11. 22:01
    Lecseréltem a jelenlegi evga geforce gtx580 asom egy 7970 esre ami jövőhéten érkezik.
    Ahogy nézem a teszteket, szépen dorombol a kártya.
  • 36.
    2012. 02. 11. 15:28
    Vagy legalább egy 2560x1440... plusz dupla ennyi RAM. Nem megszokott az ilyen összecsapott teszt az IPON-tól, bár már elég rég volt VGA tesztjük, lehet csak elfelejtettem, hogy milyen a nem PH-s teszt...
  • 35.
    2012. 02. 11. 15:25
    Egy multimonitoros bekezdés elment volna az tény.
  • 34.
    2012. 02. 11. 15:02
    Ilyen kártyákat tesztelni Full HD-ban, 3GB rammal??? Szerintem ez gáz az oldal számára.
  • 33.
    2012. 02. 11. 11:30
    Ott legfőképp, főleg az olyanoknál mint a REVIT.
  • 32.
    2012. 02. 11. 10:45
    Tervezéshez jól jöhet a több memória.
  • 31.
    2012. 02. 11. 10:45
    OFF
    Az ACTA elleni tüntetésre jön valaki?
    ON
  • 30.
    2012. 02. 11. 09:31
    Csak extrém felbontásokon.
  • 29.
    2012. 02. 11. 07:48
    Csak szerintem befolyásolja az eredményeket a 3gb ram?
  • 28.
    2012. 02. 11. 07:43
    Azt láttam én is, és igazad van, mivel itt is taglaltuk 5-ös tulajok, hogy a 6-os széria megjelenésekor az AMD kissé mesterségesen visszafogta driver oldalon az előző szériát, hogy meglegyen a kellő sebesség előnye az uj VGA-nak. Mindenki igy érezte és a szintetikus tesztekben is kimutatható volt. Aztán a következő CCC megoldotta.
  • 27.
    2012. 02. 10. 22:58
    rini: Ez csak egy egyszerű városi legenda, egy jó nagy baromság. A techpowerupon volt egy teszt, amin majd 2 év AMD drivereit tesztelték, 4xxx sszériásakat, mielőtt és miután kijött az 5xxx széria. Általánossan 3-5% volt a gyorsulás, lassulás pedig egy-egy driver esetében egy-egy játéknál volt, de a következő driverben visszaállt a régi rend. Szóval nincsen az idő folyamán lassuló kártya. 5xxx esetén valamivel nagyobb volt a gyorsulás. Egyszerűen csak jönnek a nagyobb gépigényű játékok, amik egyre lassabban futnak, teljesen természetes dolog, hogy az ember egyre lassabbnak érzi, és beleéli a lassulást oda, ahol valójában nincs is.
  • 26.
    2012. 02. 10. 22:26
    "Good looks, looks good!(:" (Owned Quote)
    Szerintem ha kijon 1-2 honapra veszek ilyet, de varok Sapphire duplaventilatorosra, remelem lesz olyan.
  • 25.
    2012. 02. 10. 22:07

    Ez is igaz, de ne is a megjelenésekorival legyen az adatbázisban, két évig azért még gyorsítják az ujonan megjelenő driverek mindegyiket.
  • 24.
    2012. 02. 10. 21:52
    Ez sem teljesen jogos de azt is figyelembe kellene venni, hogy sok régi kártyához már nem feltétlen szükséges az új driver. Semmit sem gyorsít rajta hanem csak a hibákat javítják. Sőt, nem egy olyannal találkozhattunk, hogy az eltérő felépítésből adódóan sokkal lassabb is lett a megjelenítés az új drivernek köszönhetően. Nem kevesen panaszkodnak erre a különböző hozzászólásokban. Valamit valamiért elv uralkodik a régi kártyák és a hozzájuk tartozó driverek és az új kártyák és a hozzájuk tartozó driverekhez. És mindez a kártyák modernebb vagy átalakított felépítéséből származik. Egyszerűen lehetetlen megcsinálni egy driveren belül, hogy ez ne következzen be valamilyen formában. Az még a legjobb eset ha a hibát is kijavítják és a sebesség nem csökken általánosságban.
  • 23.
    2012. 02. 10. 19:57
    Ha minden "giga" tesztnél amikor kb 20-30 videó kártyát összehasonlítanak, akkor 3 napig csak FPS-t mérnének. Persze a legújabb drájverekkel.
  • 22.
    2012. 02. 10. 19:44
    Ez nem zavar minden "tesztoldalt" az anna&kalandjain nagyon sojk olyan GPU összehasonlitás van amiben 790-es lapban és 9.01-es CCC-ben van mérve, de tétovázás nélkül kiteszik a legfrissebbekkel.
  • 21.
    2012. 02. 10. 19:39
    Régebbi cikkekben a driverek sem a mostaniak. Nem tükrözi a valóságot.
  • 20.
    2012. 02. 10. 19:10
    Az 5870-es benne van.
  • 19.
    2012. 02. 10. 18:44
    Sziasztok!

    Nekem pedig hiányzik egy kicsit átfogóbb teszt, ahol összehasonlítanátok a "régebbi" kártyákkal (A 58xx/68xx, nv 4xx). Ugyanis ennek a sima ismeretterjesztésen kívül azért az lenne a célja, hogy elgondolkodjak rajta érdemes e beruháznom egy kicsit magasabb kategóriás kártyára. Ezzel a teszttel most nem gondolkodom el, mert nem állok neki visszakutatni, hogy az x hónappal ezelőtti tesztekben mit értek el azok a kártyák ezeknél a játékoknál. Ezért én csak azt szeretném kérni, hogy ha már nem méritek le velük, legalább referenciaként ide lehetne tenni a régi eredményeket is. Vélemény?
  • 18.
    2012. 02. 10. 18:12
    A cikk jó lett, de nem értem miért kellet ilyen sokat várni rá. Nem volt jellemző az IPON brigádra, hogy ennyire "későn" dobnak fel egy tesztet.
  • 17.
    2012. 02. 10. 17:33
    Nem tesztek, termékek...
  • 16.
    2012. 02. 10. 17:10
    Ha még hozzá gondolunk egy 20-25%-os tuningot és egy kis driver fejlődést, akkor az NV-nek fel kell kötni az alsóneműt. Mire kijönnek a Keplerrel, már belsős tesztek fognak szivárogni a HD8000-ről. Igencsak agresszív hadjáratba kezdett az AMD grafikus fronton.
  • 15.
    2012. 02. 10. 16:26
    Egy kissé megkésett, ezekről már mindent tudunk..
  • 14.
    2012. 02. 10. 16:02
    Nem jókor jött ez a teszt! Többet diskurálnak a 7770-ről meg a 1536 cudás nvidiáról!
  • 13.
    2012. 02. 10. 14:38
    Tudtommal 580 már megjelenésekor megelőzte a 6970et, nem a driveren múlt. Gondolom ugyan így lesz most is. AMD kiadta a 7970et, fél év múlva jön az nVidia egy erősebb kártyával. Csak ugye fél évvel később, így akik már beneveztek egy 7970re, nem valószínű hogy váltanak.
  • 12.
    2012. 02. 10. 14:28
    Necces, mert ha megcseréljük, akkor a 6970 megelőzheti az 570-et...
    Érdekes, hogy a driverek előrehaladtával az 570 csak utolérte a 6970-et, az 580 meg csak megelőzte...
  • 11.
    2012. 02. 10. 14:27

    Jó lett a teszt, gratula a szerzőknek.
  • 10.
    2012. 02. 10. 14:26
    djdanee: Igen, eltévesztettem, 6950 és 6970 akart lenni.
  • 9.
    2012. 02. 10. 14:25
    6950 > 6970. Tényleg, érdekes
  • 8.
    2012. 02. 10. 14:24
    Nem, a színeket "magyarázó" kis oldalsó listán mindíg olyan sorrendben vannak, ahogyan a tesztben. Tehát a jpbbik piros a 7970 ott is, mind ahogyan mindenhol máshol.
  • 7.
    2012. 02. 10. 14:24
    Nem, a színeket "magyarázó" kis oldalsó listán mindíg olyan sorrendben vannak, ahogyan a tesztben. Tehát a jpbbik piros a 7970 ott is, mind ahogyan mindenhol máshol.
  • 6.
    2012. 02. 10. 14:24
    Mármint Stalkerben gyorsabb a 6950, mint a 6970??? Elírtam...
  • 5.
    2012. 02. 10. 14:23
    érdekes eredmények, máshol kicsit más a helyzet, lehet a tesztgép nem elég jó (pl guru3d)
  • 4.
    2012. 02. 10. 14:12
    Ez most komoly, hogy Stalkerben a 7950 jobb eredményt ért el, mint a 7970???
  • 3.
    2012. 02. 10. 14:08
    Mármint mi benne a hihetetlen? Stalkerben úgy tűnik nem ment a crossfire, így csak egy sima 6970es teljesítményét hozta, míg az 590ben ment az SLI. Így ott nagyon kikapott és az összegzésnél emiatt lemaradt az egy játék miatt lemaradt. Amúgy nincs semmi gond vele, szerintem erősebb, mint egy GTX590.
  • 2.
    2012. 02. 10. 13:54
    Már megint ki hagytátok a BF3-at! De amúgy jó teszt!
    Számomra egy kicsit hihetetlen a 6990 eredménye mikor a játékok töbségében jobb volt a gtx590-nél!
  • 1.
    2012. 02. 10. 13:48
    Azért az elég durva, hogy néhol a 6990 "szinte" egy kalap sz@rt nem ér. De gondolom a memória hiánya miatt. Az a DCUII-es hűtés meg számomra bűn randa! Elhiszem, hogy jó és teszi a dolgát, de egy twin frz II vagy III ugyanilyen hűtési teljesítményt nyújt fele akkora méretben. De ez csak az egyéni véleményem.