Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Europa Universalis IV - Törököt fogtam, nem ereszt

  • Dátum | 2013.09.09 12:01
  • Szerző | Morte
  • Csoport | JÁTÉK

Kiskoromban sokszor álmodoztam arról, hogy hadvezér leszek, s vadakat terelő juhász; napjainkra bár juhász szimulátort még nem találtam, azért a Paradox stratégiai játékai már sokszor segítettek, hogy úgy érezzem álmaim egy része valósággá vált. Az Europa Universalis sorozat negyedik részében hasonlóan a korábbi részekhez egy ország irányítását vehetjük át 1444-től 1821-ig és megnézhetjük milyen lett volna a történelem, ha mi irányítottuk volna. A cím picit félrevezető, hiszen nem csak európai országot irányíthatunk, sok-sok országból választhatunk a föld körül, lehetünk aztékok, kínaiak, vagy akár irányíthatjuk Japánt is a történelem tengerén.



Egy kis Paradox történelem

Az egész még kétezerben kezdődött, amikor egy pici svéd cég, a Paradox Interactive megjelentetett egy játékot az Europa Universalist, mellyel megakotta a grand strategy műfaját. Az új játékot a kockákon kívül még nem sokan kedvelték, bonyolultsága és grafikai minimalizmusa miatt. Az Europa Universalis megjelenése után a cég igyekezett minél több bőrt lehúzni a témáról és sorban jelentek meg a különböző alternatívák: az Europa Universalis Rome a római birodalom korában játszódott, a Crusader Kings a középkorban, bár itt egy csavarral nem az országot hanem uralkodókat igazgattunk, így csempészve némi rpg elemet a stratégia műfajába. A March of the Eagles a Napóleoni háborúk feldolgozása, a Victoria az ipari forradalom társadalmi és történelmi eseményeit igyekezett bemutatni, míg a Hearts of Iron a második világháború történéseit igyekszik feldolgozhatóvá és játszhatóvá tenni a hardcore stratégiát kedvelő játékosok számára.

Az Europa Universalis az évek alatt többször is fejlődésen ment keresztül, a megjelenése utáni évben kijött az EU II, majd rá hat évre a harmadik rész, amely ezután letölthető kiegészítők egész garmadájával igyekezett éveken át fenntartani az érdeklődést és profitot hozni a kiadó számára.

Az EU egy sandbox jellegű valós idejű stratégia, amiben az idő múlását bármikor megállíthatjuk, vagy öt lépésben szabályozhatjuk, hogy fontolóra vehessük következő lépésünket. 1444 november 11 és 1820 December 31 között átvehetjük bármelyik játékban szereplő ország irányítását, és megnézhetjük, hogy a mi vezetésünkkel hogyan sikerülne átvészelnie a történelem viharait. Céljainkat más programokkal ellentétben mi magunk határozhatjuk meg, nincsenek előre definiált győzelmi, elbukási kritériumok. Pontokat akkor kapunk, ha három terület közül (államigazgatás, diplomácia, katonaság) bent vagyunk a tíz legjobban teljesítő ország között. A játék végén kapunk egy kis összefoglalót az elért eredményekről és az országunk végső történelméről, majd eldönthetjük, hogy elégedettek vagyunk-e az eredménnyel. A program ugyanazzal az országgal is többszörösen újrajátszható, mivel az eltérő döntések radikálisan más eredményhez vezethetnek, és emellett az MI vagy más játékosok döntései is teljesen más végeredményt tudnak hozni.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 8.
    2013. 10. 09. 19:31
    Koliban játszunk vele majdnem minden este pár órácskát lanban. Úgyérzem megint nem lesz meg jó pár tantárgyam Tavaly ugyanez volt a helyzet csak akkor Hearts of Iron II-vel. Remek játékokat produkál a Paradox, hatalmas időmennyiségeket lehet beleölni és a legjobb, hogy nem agyatlan hadseregépítés az egész, hanem tényleg gondolkodtató játékmenet. Hatalmas piros pont a Paradoxnak és sok bukott kredit nekem
  • 7.
    2013. 09. 10. 21:06
    Az egyetlen probléma vele, hogy még legalább 2 év mire a nagyobb modok kifornak hozzá.
  • 6.
    2013. 09. 10. 18:54
    A Black Isle Studios halála miatt a Paradox a kedvenc játékfejlesztőm (és kiadóm is), nagyon érdekes rétegcuccokat adnak ki, és példaértékű a játékaik kiadása után mutatott support is, és az, ahoyg a kiegészítőkhöz állnak.

    Az EU sorozat az egyik legmagávalragadóbb cucc, amivel valaha játszottam, simán bele lehet feledkezni annyira, hogy amikor észreveszed, hány óra van, úgy dönts, hoyg akkor ma éjjel inkább már nem is alszol...

    Sajna a sorozat egyik tagja (ez se) sikerült bugmentesre kiadáskor, de ha valaminél, ennél a játéknál ez megbocsátható, egyrészt, mert annyira kapcsolódik MINDEN mindenhez, hogy nagyon könnyű beleszaladni valami kiegyensúlyozatlanságba, hibába, másrészt azért, mert egyes nagy cégekkel ellentétben ők bizony figyelik a visszajelzéseket, és javítják a hibákat.

    Nem vagyok túl nagy történelemőrült, de bizony élmény pl. a Magyar Királysággal szétverni a törököket, és felszabadíttatni velük Bizáncot (még ha az én kampányomban muszlim emírségként is alakultam újjá).
  • 5.
    2013. 09. 09. 20:26
    Nem vagyok én semekkora király.
    Ami meg az antantot illeti, Hearts of Iron 3-ba (ww1 moddal) Osztrák–Magyar Monarchiá-val már leradíroztam őket.


    Amúgy nekem nagyon bejön ez a grand startegy műfaj, jobban, mint gondoltam volna. Minden tiszteletem a paradoxé. A következő játékuk East vs. West pedig tovább fokozza "rajongásomat" Elvégre a hidegháború teljes arzenálját megkapjuk jövő év elején. Brutális tech tree-val és mély gazdasági résszel. Alig várom, hogy '56-ba (reményeim szerint) az addigra kifejlesztett egy darab atombombával fenyegethessem a ruszkikat.
  • 4.
    2013. 09. 09. 20:13
    Ha már ekkora király vagy, akkor a büdös antantot igazán leradírozhatnád a föld színéről.
  • 3.
    2013. 09. 09. 20:09
    Köszi. Az az igazán vicces, hogy ez 2. nekifutásra sikerült is, elsőre se ment rosszul, ott ~1600 környékén a kezdeti határok megvoltak meg egy kis terjeszkedés osztrák és lengyel irányban. És mivel personal unioban vezettem norvégiát épülgetett Magyar-Kanada.
    Mindezt elsőre, EU tapasztalat nélkül. (igaz sok-sok óra HOI3 tapasztalattal, így meg kell vallanom, kicsit fapadosnak érzem a játékot néhol, főleg a harc "összetettségét" )

    A mostani helyzetről meg ide rakok egy képet, mert én csupán nézni is szeretek egy ekkora Magyarországot. Ami a további terveket illeti, szerintem virgonckodok kicsit a lengyelekkel.
  • 2.
    2013. 09. 09. 18:01
    Nem semmi , gratula
  • 1.
    2013. 09. 09. 17:12
    Zseniális játék. Többet nem is kell róla írni, max élménybeszámolni.

    Jelenleg a Magyarokkal vagyok egy játékban, még nincs 1500 se. De mivel gyors voltam, és előbb pacsiztam le a Lengyelekkel, mint az Osztrákok, így háború nélkül ki tudtam húzni az első uralkodóig. Aztán szövi a Franciákkal, és nics megállás. Szépen apránként őröljük be Ausztriát. Gyakorlatilag enyém minden Bécs fölött és alatt is, és egy szerencsés random event miatt az osztrák kultura accepted lett. Így még csak nehéz dolgom sincs.

    Közben a velencei területeket be húztam Horvátország helyén. És közben vassal-á tettem (és éppen annexálom, békésen) a kis államokat a balkánon, és garantálom a függetlenségüket a töröktől. Így a Török eddig nem is támadott, és nem is fog. A franciák ~50k-s serege önmagában 2xese a töröknek. És nekem is van ~30k emberem.

    Gyakorlatilag a 3. legnagyobb hatalom vagyok. A franciák és a törökök mögött (egy kicsivel). Az angolok elvannak még a skótokkal, meg a rózsáikkal. Castille meg teljesen kikapott a katalán-purtugál duotól. (lol!)

    Szóval gyakorlatilag bármit megtehetek amíg a Franciákat magam mellett tudhatom. És itt jön a játék zseniális része, ugyanis tudom, hogy nem lesznek azok mindig mellettem. És majd születni fog egy Orosz biradalom is, meg az angolok és a spanyolok is erőre kapnak. De most megy a szekér a Magyarokkal.

    A másik jó játékom japánnal volt. Pillanatok alatt egyesíteni lehet az országot. Én nem foglalkoztam se koreával, se kínával, hanem csendben kolonizáltam a csendes óceán nagy részét és ausztráliát. De akár amerikába is mehettem volna. Teljesen kényelmes nemzet, nem annyira munkás, mint a magyar.