Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Blue Origin – Irány a Hold?

  • Dátum | 2016.09.14 12:10
  • Szerző | Jools
  • Csoport | EGYÉB

Jeff Bezos, a Blue Origin alapítója hónapokkal ezelőtt beharangozta, hogy még ezen a nyáron részleteket tesz közzé cége első orbitális rakétájának terveivel kapcsolatban. Ezen héten be is váltotta ígéretét, hiszen egy e-mailben vázolta a New Glenn nevű rakéta legfontosabb adatait. A terv több mint lenyűgöző. A John Glenn amerikai űrhajósról elnevezett űrjárművet összesen hét újgenerációs BE–4 hajtómű fogja a magasba emelni, több mint 17 ezer kN tolóerőt biztosítva a rakétának.

A rakéta két- és háromfokozatú verzióban is elkészül, és kétfokozatú változata 7 méter átmérőjű és 82 méter magasságú lesz. A hajtóművek folyékony földgázzal és oxigénnel működnek majd. A rakéta, amely terhek és emberek Föld körüli és azon túli szállítására egyaránt alkalmas lesz, Bezos elmondása szerint még az évtized vége előtt röpképes állapotba kerülhet. A New Glenn kisebb méretű elődjéhez, a New Shepardhez hasonlóan újrafelhasználható lesz, és az első fokozatot úgy tervezik, hogy az legalább 25 küldetés során használható legyen. És hogy Bezos nem a levegőbe beszél, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy cége egyetlen szuborbitális rakétával eddig összesen négyszer érte el az űr határát, majd landolt sikeresen a felszínen.


Bár a New Glenn kapcsán egyelőre több fontos adat is ismeretlen, az űrjármű tolóereje már önmagában is bámulatot kelthet. A jelenleg használatban lévő legnagyobb teherbírású rakéta, a Delta IV Heavy indításkor a 3140 kN tolóerőt produkál, és ezzel több mint 28 tonna hasznos teher alacsony Föld körüli pályára juttatására képes. A SpaceX fejlesztés alatt álló Falcon Heavy rakétája, amely várhatóan 2017-ben repül először, 7607 kN indítási tolóerővel fog rendelkezni, és 54 tonna terhet lesz képes pályára állítani.

A New Glenn azonban még ezen gigászokhoz képest is óriási erejű lesz. Az űrkutatás története során eddig csak egyetlen rakéta volt, amely hasonló mutatókkal rendelkezett: a Saturn V indítási tolóereje 35 ezer kN volt. A Blue Origin első orbitális rakétája tehát több mint fele akkora teherbírású lesz, mint azok a rakéták, amelyek az embert a Holdra juttatták.

Ez pedig Jeff Bezos hosszú távú terveiről is sokat elárulhat. Az Amazon alapítójáról azt eddig is tudni lehetett, hogy roppant ambiciózus, és nem kerülik el a sikerek, elvégre 1994-ben alapított online könyvesboltja a világ egyik legnagyobb kereskedelmi cégévé nőtte ki magát. Ami űripari cégét, a Blue Origint illeti, eddig ez is rendkívül sikeresnek bizonyult, de ha valóban sikerül három-négy éven belül elkészülni az új rakétával, az nemcsak lenyűgöző teljesítmény lenne, de több szempontból is átalakíthatná az űrrepülés mai arcát.



A Blue Origin eddig csak a három BE–3 hajtóművel működő New Sheparddel repült. A szuborbitális rakéta egy olyan kapszulát képes 100 kilométer magasba emelni, amely 6 utast vagy a nekik megfelelő mennyiségű rakományt tud befogadni. Az utasok vagy a fedélzetre került kísérletek a leválást követően néhány percre megtapasztalhatják a súlytalanság érzését, és egy pillantást vethetnek bolygónkra, miközben visszazuhannak a Földre. A koncepció tehát nagyon hasonlít az első Mercury-küldetésre, amely során Alan Shepard első amerikaiként elérte a világűrt.

Amennyire egyszerűnek tűnik azonban a New Shepard rendszere, a New Glenn láttán annyira világos, hogy annak minden részletét a felnagyíthatóság jegyében tervezték meg. A két rakéta első fokozata a megszólalásig hasonlít egymásra kívülről és belülről is. A BE–4 hajtómű a BE–3 továbbfejlesztett változata, és mindkét járművet legalább 25 küldetésre tervezik. Bezos tehát a jelek szerint már a New Sheparddel is a New Glennre készült, kicsiben tesztelve a gigantikus űrjármű kulcsfontosságú részeit. Érdekes továbbá, hogy Bezos úgy véli, a nagyobb rakétával könnyebb lesz landolni.

„Azért szeretem a vertikális landolást, mert nagyon jól skálázható” – mondta el a cégalapító egy korábbi alkalommal. „A New Shepard nagyjából 24 méter magas, és ezzel a legrövidebb jármű, amit valaha is gyártani fogunk. Ahogy a jármű mérete növekszik, úgy válik egyre könnyebbé a landolás. A nagyobb dolgokat ugyanis könnyebb egyensúlyban tartani.” Ami az eddigieket illeti, a New Shepard koncepciója kétségkívül működik: a szuborbitális rakéta egyetlen példánya eddig négyszer járta meg az űrt, így nincs ok abban kételkedni, hogy egy hasonló arányokkal rendelkező, nagyobb méretű jármű ne lenne képes ugyanerre.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 7.
    2016. 09. 21. 18:40
    Te olvastad egyáltalán amit írtam? A SpaceX nem teljesít rosszabbul, mint bármelyik "komoly" űrprogram. Csak sokkal olcsóbbak, és gyorsabban fejlődnek.
    Az oroszok 40 éves technikával dolgoznak, az amerikaiak konkrétan visszafelé fejlődnek, segítség nélkül már fel se jutnak a saját űrállomásukra. A kínaiak még egyelőre csak ismétlik a több évtizedes eredményeket.
    Egyedül a magán cégek fejlesztenek előre mutató technológiákat, mint például a valódi többször használható első fokozat. A SpaceX két éven belül Marsra akar juttatni egy 7.5 tonnás kapszulát, ami sokkal több, mint amire a NASA jelenleg képes. 10 éven belül pedig már embert is küldenének.
    Ha kontárokat akarsz látni, akkor inkább a NASA vezetőségében kell keresgélni. Ők azok akik két űrsiklót is elvesztettek jól ismert problémák miatt. A Challenger például egy sima gumi tömítőgyűrű miatt robbant fel. És a mérnökök előre megmondták, hogy ez fog történni.

    Egyébként meg már repült pár űrtúrista : https://en.wikipedia.org/wiki/Space_tourism#List_of_flown_space_tourists
    Már csak az árat kell kicsit lenyomni. Mondjuk három nullával. Többek közt erre is jó a többször használható rakáta.
  • 6.
    2016. 09. 20. 13:46
    Ilyen jellegű magánvállalatok tagjai mind kontárok, attól hogy egy milliárdos unalmában kitalál valamit, és végrehajtatja azt egy szedett vedett bandával abból semmi jó nem származik. Hát ja, sok világsztár már űrutazásra is befizetett, arra én is befizetek hogy abból valaha is lesz valami, nemcsak átb.szták őket. Mondjuk az a szerkezet is felrobbant.
  • 5.
    2016. 09. 19. 18:34
    29-ből két fellövés nem sikerült. Ez kb. ugyanaz az arány, mint ami az első Soyuz rakétának volt. Az meg ma az egyik leg megbízhatóbb, több, mint ezer indítással.
    Ezen kívül van 6 sikeres leszállásuk Föld körüli pályárol visszatérés után. Ezt más még meg se próbálta.
    És az egyik legfontosabb megrendelőjük a NASA. Nekik azért van némi tapasztalatuk a szakmában, nem hiszem, hogy kontárokkal állnának össze.
  • 4.
    2016. 09. 16. 19:30
    Aha, még egy műholdat se tudtak fellőni mert szétrobbant indításkor.
    [LINK]

    Ezek mind kontárok és csalók.
  • 3.
    2016. 09. 16. 12:11
    Kösz, javítva.
  • 2.
    2016. 09. 16. 10:52
    John Glenn volt az első ember, aki körberepülte a Földet,
    Ha szegény Gagarin ezt hallaná...
  • 1.
    2016. 09. 14. 17:43
    A SpaceX is tervez nagyobb rakétákat. https://img.ifcdn.com/images/e825f2a1ae5cffdb299706ac314a24a143b1def9d1199b93bda8c160f96ed5ef_1.jpg
    Csak ők egyből a Marsra mennek.