Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Amikor már az extra-szélesvászon sem elég

  • Dátum | 2017.08.30 08:01
  • Szerző | Svindler
  • Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az IT piacon viszonylag sűrűn előforduló jelenség, hogy valaki előáll egy új iránnyal, és ha arra rákapnak a vásárlók, akkor mindenki trendkövető lesz, sőt, néhányan túl is tolják a dolgot. A mobiloknál ilyen volt a képátló növekedése, a gamer alkatrészeknél az RGB világítás, a monitoroknál pedig a képaránnyal játszanak a cégek. A folyadékkristályos kijelzők kezdeti káoszából végül a szélesvásznú példányok maradtak fent, amik jól passzoltak a modern televíziók képarányaihoz. Azon lehet vitatkozni, hogy kinek volt először 21:9-es (extra-szélesvásznú) kijelzője, ami már inkább a mozik felé húz, de az tény, hogy PC-s fronton az LG tűzte a zászlójára ennek a képaránynak a népszerűsítését.

Főleg a játékosok kaptak rá a témára, hiszen a megnövekedett látótér az élményt is tudta növelni a legtöbb esetben, megfelelő felbontás esetén pedig tartalomkészítésre is elég hasznosak tudnak lenni a 21:9-es monitorok. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy mára szinte minden valamit is magára adó, kijelzőket készítő cégnek vannak ilyen termékei. Akik ennél többre vágytak, azoknak maradt a három monitoros rendszer építése, legalábbis eddig. A Samsung ugyanis most „túltolta” a szélesvászon témát, de úgy, hogy attól minden valamirevaló gamer elcsöppen, ha meglátja.


A C49HG90-es, ahogy a nevéből is sejthető, egy 49 (!) colos átmérőjű monitor. Ez brutális méretet feltételez, és valószínűleg mindenkinek a TV-k jutnak eszébe, de itt most van egy kis csavar, a képarány ugyanis 32:9-hez. Hogy könnyebb legyen elképzelni a dolgot, a végeredmény olyan, mintha két 27 colos, 16:9-es panelt egybeforrasztottak volna. A csillárt tehát nem fogja leverni, de széltében bizony már erősen épít a perifériás látásunkra is. A felbontása 3840*1080 pixel, ami a Full HD kétszer egymás mellett, vagy 4K lefelezve annak, aki inkább a félig üres pohár híve.

Természetesen a méret és a képarány a monitor legnagyobb különlegessége, de itt nem állt meg a Samsung, beleépített szinte mindent, amit csak kínálni tud manapság. A panel például 144Hz-es és FreeSynces, tehát tökéletesen alkalmas még a gyorsabb játékokhoz is, és nem hiányzik a Samsung QLED technológiája sem (ami igazából azt jelenti, hogy kvantumpontos a háttérvilágítás). A specifikációban 1ms-os válaszidő van megadva, ami alapján TN panelre lehetne tippelni, de szerencsére nem erről van szó, SVA alapokra építkeztek a mérnökök, csak nagyon fejlett túlhajtást használtak (és valószínűleg némi PR is van a dologban). Az SVA pedig azt jelenti, hogy brutális kontrasztarányra is számíthatunk, a cég szerint akár az 3000:1-hez is elérhető. (Apró megjegyzés: akinek esetleg ez a sok rövidítés már kínai volt, de szeretné tudni mi áll mögöttük, fusson át a monitoros alapozó cikkünk megfelelő részein.)


Hogy a wow faktort tovább növeljék, 1,8 méteres sugarú kört alapul véve meg is hajlították a panelt, és ez egy ilyen széles képernyőnél nagyon látványos tud lenni, arról nem is beszélve, hogy még hasznos is. Ez persze szubjektív, de így tényleg jó volt ránézni, sík képernyővel már nem biztos, hogy örülnénk ennek a képaránynak. Végül, de nem utolsósorban pedig még meg kell jegyeznünk, hogy a HDR is támogatott, de a háttérvilágítás nincs felosztva több száz zónára, és ennek ezúttal van egy szomorú hozadéka is, de erről majd később. A tapasztalatok előtt vessünk pár pillantást magára a vasra.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 29.
    2017. 09. 11. 22:37
    (8x4)x2 32:9 Parabola OLED 4k 1ms 144Hz-en 8x1080ti gpu, 2xX370 x1800 cpu, 4kWatt táp 24m2 x16m2 -Egy tál szájtátás s gyerünk bf1-ezni.. -from Samsung feat. LG. -Az szoba - kérlek szépen. -Megnézném
  • 28.
    2017. 09. 08. 16:36
    Akkor támogassa mindenki a Freesync-et, és kész. Vagy van valami akkora előnye a G-Sync-nek, hogy megérje a felárat?

    A széles monitor meg jó persze, de még jobb, ha magas is. Egy 4K monitoron ugyanennyi pixel van vízszíntesen, és 2x több függőlegesen. Bizonyos játékoknál előny a nagy látószög, minden másra viszont a függőleges méret is fontos. A többség sokkal jobban jár fele ennyiért egy ugyanilyen képátlójú 16:9-es 4K TV-vel.
    A 2 külön monitor nem játékra, hanem munkára jó. Ha úgyis két ablakot nézel, nem számít, hogy van köztük rés, viszont sokkal olcsóbb, és könnyebben kezelhető.
    Az, hogy mekkora felbontás elég attól függ, hogy mekkora a monitor, és milyen messziről nézed. Egy 16:9-es 27 colos monitorhoz az FHD már kevéske, ha rendes monitorként használod.
    Játékra és filmre még elmegy, de a betűk már erősen kockásodnak. Hasonlítsd össze a betűket egy ilyen monitoron egy FHD telefon képével.
  • 27.
    2017. 09. 07. 11:27
    @csontraket, LOL, nálad a pont!

    @svindler, Van rá lehetőség, hogy nálatok megnézzem a monitort? Samsung nem tudott segíteni.

    Köszi a választ előre is!
  • 26.
    2017. 09. 05. 11:28
    Jókat mosolygok mindig a hsz hozzászólásokon a G-Sync soha nem lesz ingyenes a Freesync-al szemben...Ha egy kicsit utánaolvasna aki azt állítja hogy lehetne az is ingyenes tudná hogy miért nem az...
    -Segítek kicsit a Freesync megvalósításához nem kell egy monitorba se plusz chipet rakni hogy megvalósuljon a G-sync nél meg egy chip felelős érte(amit ugye ki kellett fejleszteni és az nem ingyen van)értelemszerűen ezért lesz felára mindig
    Továbbá aki azt állítja hogy nem hasznos az ilyen képarány és ekkora kijelző az valószínűleg soha nem is próbálta játékra
    Nekem is LG 21:9-es monitorom van és soha nem térnék vissza 16:9-re...továbbá aki azt állítja hogy 2db 27 colos monitor jobb annak váljék egészségére és bámulja a kávákat (persze árban jobban megéri lehet de semmi másban)
    Még jót mosolyogtam azon a hsz-en is hogy nem elég a felbontás. Aki ezt állította annak laborban kéne dolgozni mikroszkóp használata nélkül ha ilyen jó a szeme (persze a 4K-val szemben minimálisan észrevehető de nem azt jelenti hogy nem elég a felbontás)
    Ez a véleményem...sok embernél észrevettem már itt iponon hogy ha ő nem rendelkezik az éppen aktuális termékkel és nem engedheti meg magának akkor azt már le kell fikázni
  • 25.
    2017. 09. 02. 21:05
    Ilyesmivel az a bajom, hogy ami nem támogatja vagy nem erre lett kitalálva az egyenesen élvezhetetlen és használhatatlan vele.
  • 24.
    2017. 08. 31. 15:52
    Szerintem aki csúcskategóriát akar, annak nem lesz gond, hogy kicsengessen 300k -t egy monitorért, mint ahogy a hozzá való horror árú NV kártya megvásárlása sem. De gyanítom így gondolkodhat az nvidia is, amikor árazza a termékeit.
  • 23.
    2017. 08. 31. 13:38
    Ja hogy ilyen értelembe, oké, így érthető. Mindenesetre az NV zárt rendszere miatt nem az AMD-nek kéne lépnie az ügyben.
  • 22.
    2017. 08. 31. 13:14
    Az nem jó, hogy kettő van, és nem kompatibilisek. Az, hogy a G-Sync drága is már csak ráadás.
    Például, most ha az ember csúcskategóriát akar, akkor a freesync nem játszik, mert nincs hozzá kártya, G-Sync-es monitor meg az ára miatt ritka, így nagyon nehéz megfelelő monitort találni.
    De még ha mindkettő ingyen lenne, és egyformán elterjedt, akkor is meglenne az a probléma, hogy az egyik mellett el kell kötelezned magad hosszú távra. Ha videokártyát cserélnél, de monitort nem, akkor csak az egyik márkából választhatsz, és nincs rá garancia, hogy abból lesz megfelelő.
    Ideális esetben a hardver komponenseket egymástól függetlenül kellene tudni variálni.
  • 21.
    2017. 08. 31. 12:57
    Miért ne lenne jó senkinek se? Az egyik jelentősen olcsóbb a másikhoz képest. Egy szinte teljesen megegyező paraméterekkel rendelkező (talán csatlakozókban van valamennyi eltérés), azonos márkájú monitornál laza 80000 Ft különbség van árban. És ezek még "csak" 27" 1440P paraméterek voltak. Az NV szerintem bőven rendelkezik annyi tőkével és bevétellel, hogy a G-Syncet ne zártként kezelje, hanem ingyenes legyen, mint a Freesync.
  • 20.
    2017. 08. 31. 11:51
    Az elég baj, mert ez így egy újabb formátum háborút jelent, ami senkine se jó.
  • 19.
    2017. 08. 30. 23:14
    Áhh, azt már nem mertem írni, mert féltem hogy 1-1 bizonyos ember megjelenik és beleköt. Azért a Vega56 messze nem 2-szer annyi, inkább 1,5-szer az RX580 8GB normál árához számítva, teljesítményben kb. 40%-kal több. Az arra bőven elég, hogy legalább 1-gyel feljebb rakd a részletességet, és még úgyis valamivel több fps-t kapj. A Vegák tökéletesen megfelelnek 1440P 144Hz játékra.
  • 18.
    2017. 08. 30. 19:31
    2*27" helyett csak 2*22" lenne ilyen felbontással, már érdekelne is. Pláne ha olcsóbb lenne. Ennyiért ez nekem horror.
  • 17.
    2017. 08. 30. 19:31
    Hát az elég érdekes öszvér lenne.
    A G-Sync vezérlő nem FreeSynces és fordítva. Az két vezérlőt jelentene egy monitorban, külön OSD-kel, és egy felügyeleti firmmel, ami vált a kettő között. Nem véletlen, hogy nincs a piacon olyan monitor, ami mind a kettő tudná egyszerre (vagy csak lemaradtam, de én még nem láttam).
  • 16.
    2017. 08. 30. 18:50
    Ha csak high környékén játszol, az 580 is bőven elég 80-100fps -re 1440p -nél. Ha meg lerakod medium közelébe meglesz a 100+ a legtöbb játéknál. Ultrán 50-70fps közt tud az 580. Vegát még nem néztem, de az 580 -hoz képesti 2x -es ár nem hiszem, hogy arányba lesz a teljesítmény többlettel. :
    B_Real által említett monitor freesynces párja gyárilag úgyis csak 90Hz -ig támogatja a freesyncet (50k huffal kevesebbért), más kérdés hogy fel lehet moddolni 144 -ig...
  • 15.
    2017. 08. 30. 18:26
    Nem változott, a FOV még mindig max 103 blizzard mértékegységgel. Más játékoknál ugyanez kb a 90.
  • 14.
    2017. 08. 30. 18:15
    Viccen kívül, egy jobb fajta fali konzollal simán.
  • 13.
    2017. 08. 30. 17:51
    Játékra lehet tök jó, de hogy munkára ár-értékben nem éri meg az is biztos (arra inkább 2 monitor).
  • 12.
    2017. 08. 30. 17:32
    Ha jól tudom, akkor az Overwatch 21:9-ben zoomolt 16:9-et ad. Fél éve így volt, azóta nem tudom, hogy változott e.
  • 11.
    2017. 08. 30. 16:36
    "Ezen felül csak a Blizzard sportjátékainál van az, hogy nem tudunk 16:9 fölé menni, tehát egy Overwatch vagy Starcraft multi közben a képernyő fele üresen marad."

    Hát ez így nem igaz.. pl overwatch 21:9 ben tökéletesen működik, többet látok.
  • 10.
    2017. 08. 30. 16:15
    Persze, hogy rengeteg pénz. Ilyen összegért már OLED TV-t is lehet kapni szerintem.

    Ettől ez még egy monitor, nagy képfrissítéssel és Sync támogatással és egyedi képaránnyal.

    Mai hír, hogy a Dellnek jön 2 34"-os 1440P-s Alianware monitora G-Sync-kel, 4ms képfrissítéssel:
    AW3418DW: 3440x1440, 120 Hz, 1500$
    AW3418HW: 2560x1440, 160Hz, 1200$

    Ez a Samsung monitor (15"-lal nagyobb képátlóval és ívelt kiadásban, ami szintén rádob az árra) szintén 1500$...

    9. BiroAndras: Akinek kell a 144Hz FPS-ekhez, az nem ultrán fog játszani maximális élsimítással, elhiheted. A Vega bőven alkalmas erre a felbontásra.
  • 9.
    2017. 08. 30. 16:08
    Az a probléma, hogy a freesync-hez nincs elég erős GPU. Aki ilyen monitort vesz, annak az 1080ti se drága, és a 144Hz-hez kel is a teljesítmény. AMD fronton sajnos nincs kártya ami a közelébe érne.
    Lehet, hogy ha az AMD versenyképes lenne a csúcs kategóriában, akkor a g-sync-et is megérné ingyen adni, különben a freesync elég nyomós érv lenne az AMD mellett.
  • 8.
    2017. 08. 30. 15:25
    De azért a 400ezer se egy kevés összeg amiben már elfogadható lenne
  • 7.
    2017. 08. 30. 14:47
    ASUS 27"-os 16:9 nem ívelt 1440P-s 144Hz-es G-Sync monitor 250e-be kerül. Ha G-Sync lenne egy ilyen panelben, minimum fél milla lenne, garantálom. Függetlenül attól, hogy Samsung, ASUS, LG, akármi.
  • 6.
    2017. 08. 30. 13:52
    Ezért a pénzért már el lehetne várni hogy legyen a freesync mellett Gsync is...de Samsung...nem csalódtam...lehet hogy jó a termékei de akkor is egy hulladék márka....LG-n kívül én nem veszek mást főleg nem Samsungot.
  • 5.
    2017. 08. 30. 12:54
    Ha sok dolgot akarsz egyszerre látni, akkor a 16:9 4K jobb. 2x annyi pixel, és nagyobb felület.
    Ennek a monitornak akkor van értelme, ha csak vízszintesen kell a nagy méret. Ez pedig FPS vagy autó szimulátor (repülőnél pl. már kell a függőleges irány is). Autó szimulátorhoz viszont a VR az ideális, szóval marad az FPS. Amíg ki nem találják hogy lehet FPS-t játszani VR-ban fejfájás nélkül.
  • 4.
    2017. 08. 30. 11:35
    Űrstratégiába még el tudom képzelni, mikor öt ablak van nyitva 16:9-ben, s épp te próbálod a többieket leinformálni, hogy mi történik a kapun túl; -két szélső oldalt. Középen a main shipped fut, annak két oldalán egy-egy társad hajóját látod élőben streamen. Na azt próbáld meg 4db 16:9 24 colossal lekövetni.
    Vagy bányászat: felvigyázása. Teljes felügyelet; teljes kontroll. Míg be nem alszol rajta -Raid? -Incrusion? 16*5group egy időben? -Valakinek megéri, lásd be, de 8k-ban. Szabadságot add, káva benézés nélkül. Ok. Munkára már talán 21:9 is sok. Jah, hogy ez 4k lenne? -Akkor nem szóltam.. Battle
  • 3.
    2017. 08. 30. 11:05
    Ugyanilyen képátlóval, de 4K és 16:9 sokkal praktikusabb.
    Ez az extrém képarány gyakorlatilag FPS-en kívül másra nem jó.
    Munkára kell a magasság is, vagy az árából vesz az ember 2-3 olcsó 27-es monitort.
    Szimulátorokhoz pedig a VR a tuti.
  • 2.
    2017. 08. 30. 10:06
    Sajnos hiába a méret és a felbontás, itt már kőkeményen pixeles a cucc. Nekem 21:9 LG uc79g m van 34 col és windows alatt azért érződik hogy nem olyan sima mint a 24 colosaim, de 27colon a full hd már gáz. Ahogy ennél a monitornál is ez a felbontás. Nálam játék alatt viszont tűéles minden. 2560*1080 at azért könyebb is meghajtani és filmre már nem jó ez asamsung arány, játékok 90 % ában pedig fölösleges. Autósnál talán jó még a plusz látótér. De ennek az árából akkor már van egy VR headseted.
  • 1.
    2017. 08. 30. 09:56
    Kiadvány szerkesztésnél el lehet forgatni függőlegesbe ?