Shop menü

FIFA 15 TESZT - MÁR MEGINT KAPUFA

Sok szempontból az eddigi legjobb FIFA, viszont most sem sikerült felülemelkedni a korábbi részek legnagyobb hátulütőjén.
Kaiser Dávid
Kaiser Dávid
FIFA 15 teszt - Már megint kapufa

I. oldal

Ó Electronic Arts, már megint mit tettél... Bíztam benned, reménykedtem, hogy majd az idei rész végre olyan lesz, amilyennek lennie kell, de megint csalódást okoztál nekem. Miért?! Pedig olyan jól indult az egész: a játék felajánlotta a FIFA 14-ben használt beállításaimat, ezen felül ajándék tartalmakat kaptam a korábban elért eredményeimért, és még az online ranglistákon sem kellett a tizedosztályból indulnom. Igaz ami igaz, a kilencedik osztály sem túl előkelő, de ez már csak rajtam múlt, hiszen a 14-ben a hatodikig jutottam. Hogy miért? Erre később még visszatérek. Most foglalkozzunk a FIFA 15-tel, ami PC-n is Ignite Engine-t használ. Érzelmi intelligencia, dinamikus meccsprezentáció, next-gen kapus, élő pálya. Már előre fogtam a fejem, hogy ebből mi lesz, úgyhogy vegyük sorra, hogy mi is kerekedett ki belőle. Elöljáróban annyit, hogy a PC-s változatról lesz szó, és eredetileg videotesztet szerettem volna készíteni, ezért lesz a megszokottnál több videó, de annyi minden jutott eszembe játék közben, hogy nem fért volna bele az időkeretbe.

Kezdjük a tavaly debütáló Ignite motorral, amit akkor még csak a PS4-es és Xbox One verzió használt (ez egyébként jól megfigyelhető rendszer ennél a sorozatnál: mindig a konzolos verziók kapják meg előbb a fejlesztéseket). Ennek köszönhetően nem csak a fizika és a játékosok kinézete más, hanem a "gondolkodásuk" is, valamint a szurkolók is részletesebbek, a pályákról és az időjárási hatásokról nem is beszélve. Szóval kellett már ez az Ignite Engine PC-re, mint egy falat kenyér, most pedig jött, látott, és... győzött! A játékosok mozgása és a labdakezelés sokkal folyamatosabb, mint a korábbi részekben, ennek köszönhetően maga a játékélmény is változott, meg merem kockáztatni, hogy jobbá vált az eddigiekhez képest. Új levételek, fordulások kaptak helyet a 15-ben, amik nem csak jobban néznek ki, de hasznosabbak is játék közben. Ez a rész tehát pipa, de mi a fene az az érzelmi intelligencia?

"Az érzelmi intelligencia az a képesség, amelynek segítségével saját és embertársaink érzelmeit felismerjük, azonosítjuk, értelmezzük és kezeljük." - írja az Online pszichológus, és valóban, nekem is valami hasonló meghatározás rémlik tanulmányaimból. Most viszont nem erről a bizonyos EQ-ról van szó, mivel a FIFA 15-ben az érzelmi intelligencia mindössze abból áll, hogy láthatunk egy-két plusz bevágást a játékosokról, amikor meglökik egymást, örülnek a másiknak, vagy épp bánatosak egy kihagyott helyzet miatt. Utóbbi annyira nem új keletű dolog, már a 14-ben is benne volt ez az "újítás", hiszen többször is kerültünk olyan - megjegyzem, bosszantó - helyzetbe, amikor a kihagyott lövés után nem lehetett irányítani a játékost, mivel az még épp bánkódott. Annyiban javult a helyzet, hogy itt már nem kell megvárnunk, amíg végigér az animáció, rögtön mehetünk tovább emberünkkel. Sajnos ki kell, hogy mondjam: a FIFA-féle érzelmi intelligencia egy felesleges újítás.

II. oldal

Dinamikus meccsprezentáció. Hangzatos, nemde? A DMP-nek köszönhetően olyan, mintha TV-ben néznénk a meccseket: a szurkolók csapatonként változó autentikus biztatásokkal teszik oda magukat, amire a kommentátorok is odaillően reagálnak. Ezen kívül a kispadon ülőket is láthatjuk a góloknál, valamint a visszajátszások is élethűbbek, mint eddig. Én személy szerint nem adtam volna külön nevet ennek, mert alapból benne kéne lennie egy focis játékban, de hát én nem az EA vagyok, ugyebár. És itt kell kitérnem arra a sajnálatos tényre, hogy a 2007 óta a sorozathoz nőtt meghatározó funkciótól, a magyar kommentártól búcsút kell vennünk. Egyelőre csak PC-n, PS4-en és Xbox One-on, mivel PS3-on és Xbox 360-on továbbra is hallhatjuk Hajdú B. és Faragó Ricsi aranyköpéseit, amik sokszor kontextus függetlenek és fárasztóak voltak, de azért mindig hozzátettek a hangulathoz. A DMP-t látva érthető, miért van ez így, de akkor is hiányozni fognak a kígyóteres beszólások (azt már megfejtette egyébként valaki?).

Next-gen kapus - last-gen hibák, mondhatnám, ha frappáns akarnék lenni. Ha egy darabig nem nyúlunk a menühöz, elindul egy kedvcsináló videó, amiben szintén erre az újításra hívják fel a figyelmünket, és valóban, a kapusok sokkal jobban védenek, mint a tavalyi epizódban. Jobban érzik a kaput, több olyan helyzetet fognak meg, amit korábban nem tudtak volna, de - és ez egy nagy de: megmaradtak ugyanazok a vacak, idegesítő hibák, amikkel már tele van a hóstoplisunk. Nem ugrik fel, átmegy a lába között, rossz felé ugrik, nem véd, csak bámul, rossz felé passzol, nem magasan, hanem laposan adja ki, stb. Tudom, ez az életben is megtörténhet, de nem ennyiszer, és nem így. Ráadásul ha automatikusan fut ki, nem mindig lövi el magától a labdát, csak rávált a játék, ekkor az első mezei támadó elveszi tőlünk a dönit, és már lövi is az üres kapuba. Láttatok már olyan gólt, ahol a kapus meg sem próbálta elérni a labdát, ami a feje fölött haladt el karnyújtásnyira, és csak nézte, milyen szépen száll? Most fogtok, az intró és egy félpályás (!) gólom remekül passzol egymáshoz:

Amikor az élő pályák nevű "innovációról" hallottam, nem nagyon tudtam magam elé képzelni miről lehet szó, de aztán egy előzetesből kiderült: a pályák kopnak a játék előrehaladtával, a mezek összepiszkolódnak, a szögletzászlók elhajlanak, ha eltalálják őket, valamint a kapu keresztlécei megemelkednek, ha olyan szögben és erővel bombáznak a hálóba. Őszintén szólva én pályakopást nem vettem észre, talán egy-két becsúszás után marad csak nyom a gyepen, de a játékmenethez ez nem nagyon ad hozzá, nem befolyásol semmit, ahogy a mezek piszkolódása sem. A szögletzászlók hihetetlen elhajlását max. akkor láthatjuk, ha egy adott gólörömöt használunk, amúgy semmi értelme nincs, nem pattan róla vissza a labda, nem esünk el benne, szóval ez sem játékmenetet befolyásoló tényező. A keresztlécek megemelkedései meg jól néznek ki, de szintén a "mi értelme?" kategóriába tartoznak. Ezek mind olyan fejlesztések, amikkel remekül lehet reklámozni a játékot, de másra nem jók, így térjünk rá inkább azokra az újításokra, amiknek örülünk is.

III. oldal

A FIFA 14 egyik nagy problémája volt, hogy rengeteg lest fújtak be a bírók, sokszor nem is jogosan. Egyik ismerősömmel erre reagálva megfogalmaztuk azt az aranyszabályt, miszerint "Ami nem gól, az les." Szerencsére a 15-ben már nem ez a helyzet, kevesebb a les, az viszont érdekes, hogy a visszajátszásoknál már nincs ott az a vonal, ami segít nekünk eldönteni, jogos, vagy jogtalan volt az ítélet. A leshelyzetek helyett viszont visszatértek a csavart gólok, a next-gen kapusoknak ez az egyik gyengéje: megfelelő szögből és irányból szinte biztosan gólt lőhetünk nekik, ha csavarunk. Sőt, a távoli lövésekkel is érdemes próbálkozni, pláne egy-egy szöglet után, mivel ilyenkor mindig kint állnak a kapuból a hálóőrök, és ha jól eltaláljuk a labdát, tuti gól a jutalmunk. Apropó szöglet, mielőtt beadnánk a labdát, négy csapatinstrukció közül választhatunk: hosszúra, vagy rövidre érkezés, kapus elé beállás, tizenhatostól befutás. Ezek segítségével egy kicsit felpezsdíthetjük, pontosabban megkeseríthetjük a védők életét. De talán ami ennél is fontosabb, hogy most már ráválthatunk a fogadó játékosra, és nem csak a szögletnél, hanem szabadrúgásoknál és bedobásoknál is.

A bedobás régóta zavart a 14-ben, mivel sokszor nem lehetett továbbnyomni, és csak ment vele az idő, míg elfutott érte egy-egy játékos - ezt most végre sikerült kiküszöbölni, valamint maga a folyamat sem olyan lehetetlen, mint eddig volt, köszönhetően a fogadó játékosra való átváltásnak. Ekkor ugyanis az adott játékossal rohangálhatunk kedvünkre, majd a tökéletes pozíció megtalálása után kérhetjük, hogy nekünk dobja/rúgja csapattársunk a labdát, sőt, még testcseleket is alkalmazhatunk az ellenfél kijátszására. Nagyon jó kis újítás ez, aminek sok hasznát vehetjük még a későbbiekben. Kapuskirúgásnál ugyan nem érhető el ez a funkció, de helyette előre küldhetjük csapattársainkat, ami szintén új lehetőség. Csapatmentalitások terén is több opció áll rendelkezésünkre, az eddigi öt helyett összesen hét (ultra védekező=park the bus, nagyon védekező, védekező, kiegyensúlyozott, támadó, nagyon támadó, ultra támadó) mentalitás közül választhatunk.

Azt azonban még mindig nem sikerült elintézni, hogy a hosszabbítás hátralévő perceit, másodperceit is megmutassák nekünk, továbbra is csak 90+adott percet mutat a kijelző, semmi visszaszámlálást. Meccsek félidejében és végén új formában tekinthetjük meg viszont az összefoglalót: az eddigi sima visszajátszásokat egy kék filterrel és 16:9-es képaránnyal, valamint viszonylag normális zenei aláfestéssel dobták fel a készítők. A FIFA 15 zenei albuma remekül sikerült, nekem talán az első olyan válogatásom, amit játékon kívül is szoktam hallgatni, tegyetek így Ti is, mivel az EA a nagyközönség számára is elérhetővé tette a nótákat.

IV. oldal

Az Ultimate Team új funkcióval bővült: most már nem csak megvehetünk, hanem kölcsönözhetünk is játékosokat, ez főleg akkor jön jól, amikor nem engedhetjük meg magunknak a drágább vételeket. Ennek köszönhetően pár meccs erejéig sztárjátékosokat játszathatunk saját csapatunkban, ami az eredményen is meglátszik majd. A Karrier módot menedzserként és játékosként is indíthatjuk, előbbi magáért beszél, utóbbi esetében pedig saját játékos karaktert hozhatunk létre saját névvel és egyéni jellemzőkkel, akit aztán egy csapatban elhelyezve irányíthatunk a meccseken - vagy csak őt, vagy az egész csapatot. Csak aztán vigyázzatok, nehogy úgy járjatok mint én, aki lesérült az első meccsén kb. 3 hónapra, mert azokat a meccseket, amiken nem vesz részt karakterünk, nem játszhatjuk le, csak szimulálhatjuk.

Természetesen ismét elérhetővé válnak ideig-óráig bizonyos kupamérkőzések, valamint indulhatunk bajnokságokon, sőt, saját offline bajnokságokat is létrehozhatunk, ami egy legalább 4 fős baráti társaság összejövetele alkalmával feldobhatja az estét. Ezeken kívül az online barátlistánkban szereplő sporttársakkal összeállva 11v11 fős meccseket is letolhatunk, de aki nem szereti a tömeget, az az egymás elleni harc, vagy a kétfős kooperatív módban találhatja meg számítását. A zenéről már esett szó korábban, de azt nem említettem, hogy hasonlóan jól sikerültek a kommentátori megszólalások is. Nem csak az adott meccs eseményeire és a rajongókra, hanem a játékosokra is frappánsan reagál a kommentátor, például a játékosok világbajnokságon nyújtott teljesítményeiről is hallhatunk egy-két szót, ami sokat ad a hangulathoz.

Pláne úgy, hogy a Premier League minden eddiginél részletesebben került be a játékba: 20 különböző stadionnal, egyenként beszkennelt játékos megjelenésekkel, a TV-közvetítésekhez hű dizájnnal, egyéni szurkolói és kommentátori megnyilvánulásokkal, valamint gólvonal-technológiával. Mellesleg a Török Süper Lig is visszatért, bár ennek valószínűleg a törökök örülnek jobban. Ezen kívül térjünk még ki a grafikára, ami remekül fest, de azt külön meg kell említenem, hogy csak Full HD-ban, a HD Ready felbontás valamiért indokolatlanul recés. Ha eddig tartana a teszt, nyugodt szívvel kiosztanék jó 85-86%-ot a FIFA 15-nek, mivel sok szempontból ez az eddigi legjobb rész, és az az érzésem, hogy az EA végre jó irányba indult el a sorozattal kapcsolatban. Ámde...

V. oldal

Egyik rutinos FIFA maestro ismerősömnek van egy elmélete, miszerint - legyen szó bármelyik FIFA részről - a játék a meccsek elején feldob egy érmét, és utána végig annak a csapatnak dönt, amelyiket épp kiválasztott magának. Ergo eleve elrendelt, ki fog nyerni, vagy ahogy egyesek mondják: "koncepciós meccsek" ezek. Na jó, ezt én találtam ki, de van benne valami. Igazából sokáig teljesen elhatárolódtam ettől az elmélettől, mondván, hogy ugyan, ez butaság, meg amúgy is volt már olyan, amikor 3-0-ról hoztam vissza meccseket. És valóban, az offline, egy gépnél való egymás elleni játéknál nem lehetetlen az egyértelműnek tűnő végeredmény megváltoztatása, de itt is sokszor megfigyelhető: az egyik csapat megszakadhat a folyamatos támadásban, 12x lőhet pontosan kapura, egy sem gól, míg az ellenfél háromszor támad, de az mind gól. Ez hatványozottan igaz az online meccsekre, és nem, itt nem a tudásról, vagy a technikáról van szó, egyszerűen nem úgy reagálnak a játékosok, ahogy máskor szoktak.

Például folyamatosan rosszul veszik le a magas labdákat, így az mindig az ellenfélhez kerül, majdnem az összes passzt elrontják, nem kapura mennek a rálövések, a kapus nem véd, stb. Vagy ami még jobb, a bíró folyamatosan ellenünk fúj, olyanra ad nekünk pirosat, ami sárgát sem ér, az ellenfél viszont olyanért kap sárgát, ami már rég piros lenne. Legutóbb például zsinórban három meccsen kellett emberhátrányban küzdenem, mivel mindig kiállították az egyik hátvédemet - nem volt ő szentéletű, nem azt mondom, sőt, de pirosat akkor sem érdemelt volna. Azok az online párharcok pedig a kedvenceim, amikor én vezetek egészen a 89. percig, de a 90.-ben egyenlít az ellenfél, és ha ez nem lenne elég, vezető találatot is szerez, miközben én támadtam végig az egész meccset. Elég igazságtalan ez, az ember felrobbanna dühében ilyenkor. És emiatt ugrik az a plusz 5-6%, kedves EA.

Grafikai ráncfelvarrás ide, dinamikus meccsprezentáció oda, amíg nem sikerül megoldani, hogy kiegyensúlyozott mérkőzéseket lehessen játszani, addig nincs értelme évente kiadni egy-egy újabb részt, inkább várjunk két-három évet a következőre, de az csapjon oda rendesen. Persze ez csak lázálom marad, úgyhogy vissza is merülök a FIFA 15 igazságtalanságtól zúgó stadionjaiba, mivel még mindig ez a legjobb FIFA rész. Nincs más hátra, mint várni a FIFA 16-ot, hátha majd ott sikerül megoldani, hogy ne érmefeldobás és "koncepciós meccsek" menjenek, hanem igazságos küzdelemben vehessünk részt.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére