Annak, aki nem tudja kivárni az Oculus Rift megjelenését, vagy csak a számítógéptől elszakadva, tetszőleges helyen szeretné élvezni a VR-technológia lehetőségeit, van egy jó hírünk. A Samsung a Galaxy Note 4 phablet mellé bejelentett egy kiegészítőt, mely a Samsung Gear VR névre hallgat. Ezt a koreai vállalat az Oculusszal közösen fejlesztette, és gyakorlatilag egy olyan headsetet takar, amibe behelyezhető a Galaxy Note 4, és ezzel egyfajta "egyszerűsített" VR-élményben lehet része a felhasználónak.
Hogy működik? Nos, először is a Gear VR kizárólag a Galaxy Note 4-gyel megy, más okostelefonnal vagy phablettel nem kompatibilis. Magában a headsetben két lencsét találunk, amik a szemünknek előállítják a 3D-s hatást, ezen kívül pedig fellelhető még az eszköz oldalán egy trackpad, egy vissza gomb, illetve a tetején egy fókuszállító. Magát a képet természetesen a Galaxy Note 4 állítja elő a maga 5,7"-es 1440p-s Super AMOLED kijelzőjével, és a rajta futó szoftvereknek is csak a phabletben található CPU és GPU ereje szab határt.
Fontos megjegyezni, hogy a Gear VR egyelőre nincs kész, hanem az Oculus Rifthez hasonlóan egy fejlesztői verzió érhető el belőle Innovator Edition néven. A fejlesztés jelentős részét egyébként John Carmack és az Oculus mobilos csapata végezte, és végzi jelenleg is: nem elég, hogy külön Oculus SDK készül mobilokra, de az Android rendszert és a GPU meghajtókat is jelentősen optimalizálni kell. A zökkenőmentes VR-élményhez például Carmack szerint szükséges volt, hogy a valós időben indított többszálú alkalmazások garantált órajellel futhassanak, vagy arra, hogy az egyéni szenzorok tudjanak kommunikálni dedikált kernel driverekkel.
A Gear VR egyébként az Oculus új, nagyon alacsony késleltetésű, rendkívül pontos 3DOF mozgáskövetését használja. Carmack szerint a nagyon mély, hardvert, szoftvert és firmware-t érintő változtatásokkal és optimalizációkkal sikerült elérni, hogy az eszköz képes kevesebb, mint 20 miliszekundumos késleltetéssel "átalakítani" a mozgási információt képpé, ami egyébként nagyjából megegyezik a "rendes" Oculus Rift új, DK2-es fejlesztői változatának képességeivel.
A Gear VR-ral együtt mutatkozott be négy új szoftver is az Oculus részéről. Az Oculus Home egy olyan felület, melyről elérhetjük az Oculus Store-t, ahonnan különböző VR-alkalmazásokat tölthetünk le. Az Oculus Cinema lehetőséget ad arra, hogy 2D-s és 3D-s filmeket tekintsünk meg, különböző környezetekben, míg az Oculus 360 Videos és az Oculus 360 Photos a nevüknek megfelelően panorámás tartalmak megtekintésére szolgál.
Carmack egyértelművé tette, hogy ez még csak az első lépés, és kell még egy kis idő, mire a PC-s Oculushoz hasonlóan a mobilos VR rendesen beérik. Szerinte egyelőre a legnagyobb kihívást a 6DOF mozgáskövetés hiánya, a viszonylag kevés CPU/GPU erő a jelenlegi mobilokban, a fogyasztás, a melegedés és az ergonómia jelentik.